Jokainen on vastuussa omasta onnellisuudestaan..?
Mitä mieltä tuosta sanonnasta? Mielestäni asia ei ole noin yksinkertainen, varsinkin jos on lapsia. Jos lapsi on onneton eikä tilannetta voi itse yksin auttaa, kuinka voisin olla onnellinen. Mietin vain...
Kommentit (43)
Asenne onkin se, millä voi vaikuttaa. Mutta valtaosalla ihmisistä on joku raja, jonka yli menevää kuormitusta he eivät vain kestä. Jos ihminen on geenilotossa pärjännyt oikein huonosti, ja sairastaa synnynnäisiä sairauksia, joista aiheutuu lisäsairauksia, niille ei voi mitään, vaikka parhaansa yrittää. Jos lisäksi sellaiset ympäristötekijät, joihin ei voi vaikuttaa, tuovat lisäkuormitusta riittävän paljon (kuolemat lähipiirissä, huonot kotiolot, kiusaamisen kohteeksi joutuminen, ilman tukiverkostoa jääminen jne.), niin vahvinkin saattaa alkaa murtua. Jos ihminen kokee, ettei vaan enää mikään auta, että saisi elämänsä hallintaansa, eikä millään osa-alueella ole tukijalkaa, on äärettömän vaikea säilyttää positiivinen asenteensa. Toisilla se jopa onnistuu, mutta harvoilla. Monilla riittää jo vähempi, etteivät enää jaksa. Nämä asiat myös lisäävät riskiä sairastua masennukseen, ja silloin ollaankin jo hyvin vaikeassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä käyttää yleensä ne, jotka ovat menestyneet ja kuvittelevat, että menestys on vaan heidän itsensä ansiota. Unohtavat siinä esimerkiksi sen, että ovat saaneet perintöä, heillä on käynyt tuuri jne. Toki ihminen sillä tavalla on vastuussa omasta onnellisuudestaan, että voi yrittää välttää ilmiselviä ongelmia, mutta kyllä se on monesti sattuma joka on vastuussa ihmisen onnellisuudesta.
Mikä on tämä salaperäinen tuuri, joka joillekin käy ja joillekin ei?
Jos en osta lottoriviä, niin en voita lotossa. Kaveri ostaa ja voittaa 3 miljoonaa euroa. Minä sanon, että hyvähän sinun on, sinulla kävi tuuri, mutta enhän minä edes tehnyt mitään voittaakseni, kun en ostanut sitä lottoriviä. Se tuuri näyttää edellyttävän jotain omia tekoja, mutta niitähän me emme koskaan halua ottaa huomioon.
Lottorivin ostamista nyt ei voi kovin suurena vaivana pitää eikä kovin todennäköisenä keinona saavuttaa hyvää. Sillä saa vain pienen mahdollisuuden, eikä sen varaan kannata toivoa laittaa. Jos lottoaisit itse ja joku toinen voittaa, niin siinä näet mitä se tuuri on. Näitte saman vaivan, mutta "onnen" sai se toinen.
Yleensä ne, joita kiusataan ovat jotenkin muista erottuvia ja ainakin tietämilläni tapauksilla oli puutteelliset sosiaaliset taidot, joten he valikoituvat uhreiksi koska eivät osaa puolustaa itseään. Oman kokemukseni mukaan kaikkia kiusataan. Toiset antaa takaisin ja kiusaajat perääntyvät , toiset eivät selviydy tilanteesta ja kiusaajat tietty keskittävät huomionsa näihin, joilta saadaan suurin vaikuttavuus. Tämä ei tarkoita , että hyväksyisin kiusaamisen. Päinvastoin siihen täytyy aina puuttua ja opettaa kiusatulle selviytymiskeinoja ja kiusaajalle täytyy tulla rangaistusseuraamuksia.