Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maapallon tulevaisuus: kannattaako lapsia hankkia?

Vierailija
08.10.2018 |

Olen (kuten moni muukin) huolissani maapallon tulevaisuudesta.
Ilmaston muuttuessa tulee kaikenlaista levottomuutta ja kriisiä eteen.

Kannattaako tähän maailmaan lapsia enää hankkia?

Perusteita puolesta ja vastaan?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, olen paljon samaa pohtinut. Ei kyllä ole mitään vastauksia antaa, koska asia on vielä itselläkin ihan prosessissa.

Vierailija
2/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos lapsi pääsee yksityiseen kouluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Tulevat kärsimään, jos ja kun maapallo menee lopullisesti sekaisin ilmastonmuutoksesta. 

Vierailija
4/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä. Tulisivat vain saastuttamaan lisää maapalloa ja kaikki tuhoutuu. "Tee ekoteko ja laukea *eräsuoleen" Slogania saa käyttää.

Vierailija
5/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee väestönkasvun hillitsemiseen, niin en sen takia jättäisi lapsia tekemättä. Ne on ihan muita, joiden pitäisi vähentää lasten tekemistä.

Eri asia sitten, jos pelkää lasten tulevaisuuden puolesta, että ne saattavat joutua näkemään maailman tuhon. Me ei voida tietää, mitä tapahtuu, mutta itse näen lapset toivon symboleina. Jos oikeasti on sitä mieltä, että maailma on niin kamala paikka, ettei lapsia kannata tehdä, niin varmaan saman tien harkitsisin itsariakin.

Vierailija
6/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata.Olemme menossa kaaokseen ja lapset tulevat kärsimään

Vierailija
7/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin jos mulla olisi miljoona omaisuus. Töitä ei tule olemaan kuin harvoille ja valituille, ilmastopakolaisuus, resurssipula.. Talon tulisi sijaita hyvällä paikalla (aidattuna)

Vierailija
8/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Planeetalla ei ole hätää mutta ihmisillä voi tulla olemaan. Mikään ei tapahdu niin nopeasti etteikö omia lapsia vielä kannattaisi hankkia.

Vierailija
9/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tulee väestönkasvun hillitsemiseen, niin en sen takia jättäisi lapsia tekemättä. Ne on ihan muita, joiden pitäisi vähentää lasten tekemistä.

Eri asia sitten, jos pelkää lasten tulevaisuuden puolesta, että ne saattavat joutua näkemään maailman tuhon. Me ei voida tietää, mitä tapahtuu, mutta itse näen lapset toivon symboleina. Jos oikeasti on sitä mieltä, että maailma on niin kamala paikka, ettei lapsia kannata tehdä, niin varmaan saman tien harkitsisin itsariakin.

Kyllähän se mielessä on käynyt, että mikä järki täällä on niska limassa raataa töissä, jos tuho on väistämätön ja vieläpä suht nopealla aikataululla. Vaikea motivoida itseään jatkamaan.

Vierailija
10/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos euroopassa lopetetaan lasten tekeminen ja sitä kautta täällä ei elää enään kukaan. Niin tuo reilu miljardi eurooppalaista tulee muutamassa vuodessa korvaamaan kolmannen maailman asukkaista. Silloin vasta saadaankin hyvä buusti ympäristötuhoihin.

Vierailija
11/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vain. Tuskin mitään ilmastokriisiä tulee, tämä on vain pelottelua, jolla viedään kansalaisten rahat. Maapallolla kun on ollut lämpimämpääkin. Asiat mittasihteeseen: ihminen on ollut täällä sen 200 000 vuotta. Dinosaurukset kuolivat 65 miljoonaa vuotta sitten. Maapallo syntyi 4,6 miljardia vuotta sitten.

Vierailija
12/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maailmantilanteessa olen iloinen, ettei minulla ole lapsia. En uskalla edes ajatella, millaista täällä on 20 vuoden päästä, saati 50 vuoden päästä. Toivon, että en ole silloin enää tilannetta edes todistamassa.

On vaikea uskoa, että ilmastonmuutosta voidaan enää hillitä. Etenkin, kun siihen ei kaikkialla edes uskota.

Teknologia kuitenkin kehittyy, ja läpimurtoja voidaan tehdä nopeastikin, jos vain oikea tahtotila kaikilla asiaan on. Aika näyttää.

Vierailija
13/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaisin jos mulla olisi miljoona omaisuus. Töitä ei tule olemaan kuin harvoille ja valituille, ilmastopakolaisuus, resurssipula.. Talon tulisi sijaita hyvällä paikalla (aidattuna)

Mikä ihmeen resurssipula?

Töitä ei tietenkään tule olemaan kuin hyvin harvoille, ennenpitkää ei kenellekään, koska automaatio syö työpaikat, viimeistään siinä vaiheessa, kun ihmisen tasoinen tekoäly kehitetään. Se on pelkästään positiivinen asia, joka tulee tekemään jokaisesta ihmisestä miljardöörin.

Ilmastopakolaisuus on naurettava termi, koska kukaan ei tule huomaamaan ilmastonmuutosta arjessaan. Se on tilastollinen pitkän aikavälin muutos.

Vierailija
14/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se mielessä on käynyt, että mikä järki täällä on niska limassa raataa töissä, jos tuho on väistämätön ja vieläpä suht nopealla aikataululla. Vaikea motivoida itseään jatkamaan.

Mikä ihmeen tuho nyt on tapahtumassa? Sekö, että korallit kuolevat? Kylläpäs pelottaa. Eivät ne kaikki kuole kuitenkaan, vaan sopeutuneimmat yksilöt selviävät, jotka hiljalleen valloittavat kuolleiden lajitoveriensa elintilat, vaikka siihen menisikin pitkä aika. Eliölajeja on kadonnut läjäpäin vuosittain aina ja ikuisesti. Toki nyt enemmän kuin keskimäärin historiassa, mutta mitäpä sitten. Ei se ihmisen elosta huonoa tee, vaikka biodiversiteetin katoaminen kurjaa onkin.

Vierailija
15/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Päättelin näin jo 25 vuotta sitten ja olen siksi vela. En usko edes siihen, että oma loppuelämäni olisi näistä syistä helppo.

Vierailija
16/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 28v. Koen että tässä maailmassa on riitämätön. On puoliso mutta ei kavereita. Joka päivä yhtä selviytymistä.

Lapset on ihanat mutta en halu niitä koska olen varma että sitten heitä kiusataan koulussa vaan koska en ostaisi niille merkkivaatteita tai uusinta puhelinta, he eivät myöskään söis mäkissä. Opettaisin heille käytöstavat, saisivat tutustua historiaan, luontoon ja saisivat oppia maalaisjärkeä, saisivat tutustua laadukkaseen pukeutumiseen, ruokatavat..

Ehkä jossain toisessa maassa mutta ei Suomessa.

Vierailija
17/26 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse 28v. Koen että tässä maailmassa on riitämätön. On puoliso mutta ei kavereita. Joka päivä yhtä selviytymistä.

Lapset on ihanat mutta en halu niitä koska olen varma että sitten heitä kiusataan koulussa vaan koska en ostaisi niille merkkivaatteita tai uusinta puhelinta, he eivät myöskään söis mäkissä. Opettaisin heille käytöstavat, saisivat tutustua historiaan, luontoon ja saisivat oppia maalaisjärkeä, saisivat tutustua laadukkaseen pukeutumiseen, ruokatavat..

Ehkä jossain toisessa maassa mutta ei Suomessa.

Olisin itse voinut kirjoittaa tasan saman viestin.

Ehkä siksi tätäkin asiaa pohdin paljon, kun koen asiat syvällisesti. -ap

Vierailija
18/26 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää keskustelua, hyvä aihe!

Vierailija
19/26 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/26 |
14.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutos on maapallon ja Suomen ongelmista vähäisin.

En silti hankkisi lapsia jos olisin lapsentekoiässä. Suomalaiset eivät heidän aikuistuessaan olisi enää enemmistönä maassamme, vaan täällä puhaltaa silloin uudet verisemmät tuulet. Olemme hyvää vauhtia tuhoamassa rauhanomaisen ja kehittyneen länsimaisen kulttuurimme yltiösuvaitsevuudella. Koko ihmiskunta ja maapallo sellaisena kuin sen tunnemme tuhoutuu siinä sivussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän