Miten helpotatte ahdistusta?
Olen nuori 24v nainen ja teinistä asti syönyt aika ajoin mielialalääkkeitä. Nyt olen kuitenkin ollut pidemmän aikaa ilman, mutta masentuneisuus ja rintaa puristava ahdistus on tullut takaisin. Siinä samassa pakko-oireinen häiriöni.
En tiedä pitäisikö soittaa työterveyteen ja aloittaa taas lääkitys. Tämä alkaa olla ihan kamalaa ja pelkään, että nyt kun vihdoin olen saanut työpaikan, menettäisin sen. Ilman työtä mulla ei ole mitään. En ole parisuhteessa, kun olen tullut petetyksi enkä luota helposti. Ei ystäviäkään ja perheeni asuu toisessa kaupungissa. Tuntuu etten jaksa elää. Jos en olisi uskovainen olisin varmaan jo tappanut itseni.
Miten te helpotatte ahdistusta?
Oikeasti itkettää, mutten saa edes itkettyä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä kaikenlaisilla keinoilla voi hetkeksi helpottaa, mutta mieluummin syön lääkkeitä niin ei tule oireita ollenkaan
Mitä lääkkeitä syöt? Yksi ystäväni on koukussa rauhoittaviin.
Lääkitykselle peukku, jotta pääset pahimman yli.
Hyvinä päivinä ulkoilu, luonnossa liikkuminen, vaikka vain lähikauppaan ostamaan jotain hyvää ja sieltä takaisin. Käy saunassa. Soita äidille/isälle/sisaruksille, jos on.
Huonoina päivinä yritä jaksaa käydä suihkussa ja vaikka viemässä roskat ulos niin saat raitista ilmaa. Katso jotain sun lempisarjaa tai Youtubesta ASMR-videoita, joissa aiheina rauhoittelu tai vartalopositiivisuus.
Käyn suihkussa ja joskus uimassa, vesi on elementtinä semmoinen mikä parantaa oloa heti.
Askartelen ja olen aloittanut keksimään positiivisia tavoitteita itselleni esim. käy uimassa.
Yritän pukeutua värikkäästi ja hankkia kotiin värikkäitä tekstiilejä.
Katson youtubesta komediaa ja muita videoita kevyistä aiheista.
Myös Paavo Pesusieni ja muumit auttaa. Muumi teetä muumi mukista samalla kun katsoo muumeja saa hyvälle mielelle, vaikka olen jo nuori aikuinen 22v.
Liikunta (pyöräily , hiihto, sauvakävely) ja pihalla puuhailu auttaa ainakin minulla ajoittaiseen ahdistukseen. Sisällä siivoaminen ja kissani kanssa seurustelu. YouTubelta komiikkaa ja tv:stä esim. Stan uppia. Kesällä muutama kesäteatterireissu + erillaiset tapahtumat. Viime kesänä mm. Keskiaikaistapahtuma Hollolassa. Lääkkeitä en käytä! Luontaistuotteista Kärsimyskukkauutetta käytän.
Kyllähän sitä kaikenlaisilla keinoilla voi hetkeksi helpottaa, mutta mieluummin syön lääkkeitä niin ei tule oireita ollenkaan