Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten helpotatte ahdistusta?

Vierailija
07.10.2018 |

Olen nuori 24v nainen ja teinistä asti syönyt aika ajoin mielialalääkkeitä. Nyt olen kuitenkin ollut pidemmän aikaa ilman, mutta masentuneisuus ja rintaa puristava ahdistus on tullut takaisin. Siinä samassa pakko-oireinen häiriöni.
En tiedä pitäisikö soittaa työterveyteen ja aloittaa taas lääkitys. Tämä alkaa olla ihan kamalaa ja pelkään, että nyt kun vihdoin olen saanut työpaikan, menettäisin sen. Ilman työtä mulla ei ole mitään. En ole parisuhteessa, kun olen tullut petetyksi enkä luota helposti. Ei ystäviäkään ja perheeni asuu toisessa kaupungissa. Tuntuu etten jaksa elää. Jos en olisi uskovainen olisin varmaan jo tappanut itseni.
Miten te helpotatte ahdistusta?
Oikeasti itkettää, mutten saa edes itkettyä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholilla mutta ala kummiskaan kokeile.

Vierailija
2/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi minimiin ja vihreä tee tilalle. Pallea hengitys harjoituksia muutaman minuutin ajan pari kertaa päivässä. Ulkoilua ja kevyttä liikuntaa. Mielekästä tekemistä ja positiivisia ajatuksia. Asenne positiiviseksi. Hymyile vaikka väkisin ja vaikka yksikseen. Rauhoittavaa musiikkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveystalon sivuilla on itsehoito-ohjeita ahdistuksen lievittämiseen. Kokeile niitä.

Vierailija
4/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runkkaan, dokaan ja meditoin. (nainen)

Vierailija
5/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkia oman mieltymyksen mukaan. Joku toinen voisi kyllä ahdistua, kun kuuntelen Kirkaa, Katri Helenaa ja Dingoa kohentaakseni oloani🤣

Vierailija
6/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholilla mutta ala kummiskaan kokeile.

Olen väärinkäyttänyt alkoholia, mutta se vaan pahentaa ahdistusta.

Ap

Vierailija
7/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lääkitsen ahdistusta viinalla, koska nousuhumalassa aina ymmärrän, että asioilla on tapana ratketa parhain päin. Niin on 40 vuotta tapahtunutkin, eli huoleni on aina ollut turha. 

Viina vaikuttaa kuitenkin ihmisiin eri tavoin, erityisesti lääkkeiden kanssa, joten en suosittele kokeilemaan.

Vierailija
8/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin meditoin.. Ja kuuntelen tiettyjä voimabiisejä, sellaisia millä on mulle merkitystä. Harrastan, juttelen kavereille, laahustan kaupungilla. Töissä on helppo olla ja missä vaan muualla, mutta kotona joskus seinät kaatuu päälle. Ja saan voimaa siitä että olen kiva muille ja saan heille hyvän mielen.

Vierailija
9/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat saataviksi kirjoitti:

Minä lääkitsen ahdistusta viinalla, koska nousuhumalassa aina ymmärrän, että asioilla on tapana ratketa parhain päin. Niin on 40 vuotta tapahtunutkin, eli huoleni on aina ollut turha. 

Viina vaikuttaa kuitenkin ihmisiin eri tavoin, erityisesti lääkkeiden kanssa, joten en suosittele kokeilemaan.

Juotko päivittäin? Etkö pelkää, että terveys pettää?

Vierailija
10/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velat saataviksi kirjoitti:

Alkoholi aiheuttaa masennusta eli ei kannata sinunkaan lääkitä

Vierailija
11/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös ajoittain voimakasta ahdistusoireilua, se on aivan hirveää. Joskus auttaa musiikki, joskus siivoaminen ja milloin mikäkin tekeminen ja puuhastelu samalla kun odottaa, että kaikista pahin olo menee ohi. Koska kyllä se aina menee ohi. En tiedä kuinka lohdullista se sitten on, kun toisaalta tiedostaa sen tulevan jälleen takaisin taas jossain vaiheessa, mutta niin kai se elämä muutenkin on aaltoliikettä.

Vierailija
12/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ihmeessä työterveyteen ja aloita lääkitys. Työterveyslääkäri on vaitiolovelvollinen, joten tietosi eivät leviä työnantajalle.

Vierailija
13/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

mun ahdistus ja masennus helpottui aivan suunnattomasti sen jälkeen kun syömishäiriödiagnoosin jälkeen aloin toipumaan ja syömään normaalisti. Se ei ollu helppoa, se kesti pitkään mut en oo koskaan voinu näin hyvin. Syömishäiriö siis pahentaa masennusta ja varsinkin ahdistusta tosi paljon.

Jos sulla ei ole noita ongelmi, tai vaikka olisi, niin suosittelen katsomaan erilaisia rentoutusharjoituksia et saisi rauhoitettua itseä. 

Sit semmonen tosi kova kirja aiheesta on Johann Harin kirjoittama Lost Connections. Siinä tutkitaan masennuksen ja ahdistuksen syitä ja sitten esitetään ratkaisuja niihin. Tämä myös auttanu mua.

Toivottavasti näistä on jotain apua!

Vierailija
14/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö menemään ulos? Itselläni auttaa kävely tai juokseminen ulkona ja jos en itseäni ulos saa, niin joogaan/tanssin/venyttelen itselleni mieleisen musiikin soidessa. Tanssiessa en edes tarvitse taitoja, liikun vain vapaasti tunteideni mukana. Käyn kynttilän valossa suihkussa hengitellen rauhallisesti, pesen hiukset ja hampaat siihen keskittyen. Juon yrttiteetä ja teen jotain rauhoittavaa (luen, täytän ristikoita, neulon, katson elokuvia, kuuntelen musiikkia, pelaan korttia yms.).

Vierailija
15/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ainakin keskusteluapua, jossa pääset purkamaan tilannettasi. Meditoi, harjoittele oikea hengitystekniikka, kuuntele musiikkia, liiku ulkona, piirrä, kirjoita, kulje metsässä, hemmottele itseäsi. Voin kokemuksesta kertoa, että vanhemmiten helpottaa. 

Vierailija
16/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskityn tekemään jotain itselle mieluisaa esim. käsitöitä tai yritän pitää muuten itseni ”kiireisenä”, että sen jatkuvan ahdistavien ajatusten oravanpyörän saisin katkeamaan. Mieti kaikkea turhanpäiväistä, mitkä ovat kuitenkin mielenkiinnonkohteitasi. Omaa oloa helpottaa myös musiikki, liikkuminen, siivoaminen, leipominen yms. Jaksamisia! Kyllä se kohta taas helpottaa!

Vierailija
17/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö menemään ulos? Itselläni auttaa kävely tai juokseminen ulkona ja jos en itseäni ulos saa, niin joogaan/tanssin/venyttelen itselleni mieleisen musiikin soidessa. Tanssiessa en edes tarvitse taitoja, liikun vain vapaasti tunteideni mukana. Käyn kynttilän valossa suihkussa hengitellen rauhallisesti, pesen hiukset ja hampaat siihen keskittyen. Juon yrttiteetä ja teen jotain rauhoittavaa (luen, täytän ristikoita, neulon, katson elokuvia, kuuntelen musiikkia, pelaan korttia yms.).

Meditointi unohtui! Ja tosiaan jos olet uskovainen (mikä uskonto tahansa) , voit yrittää yhdistää sitä uskoasi rauhoittavasti kaikkiin näihin tekemisiin omalla tavallasi.

Vierailija
18/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös työelämään liittyvää vahvaa ahdistusta, potkujen ja epäonnistumisen pelkoa. Mikä siihen auttaa: selvät rajat työn ja vapaa- ajan välillä. Lähden perheen kanssa mökille, tyttären kanssa kauppakeskukseen. Onko sinulla kodin ulkopuolella paikkaa missä viihdyt? Joskus rentoutuminen onnistuu kotonakin kirjan tai netflix sarjan avulla, välillä ajatukset kulkevat samaa ahdistuksen kehää.

Vierailija
19/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilihydraattisella puhtaalla ruoalla. Vähän kuin vahingossa keksin tämän. Aloitin vhh:n muiden syiden takia, mutta huomasin että sehän auttaa myös ahdistukseen. Ja mulla ahdistus oli sitä luokkaa, että häiritsi ihan joka päiväistä elämää. Työssäkäynti vielä onnistui hädintuskin, mutta moni asia jäi hoitamatta, koska tuli niin järkyttävät ahdistusoireet, että järki meinas mennä. Olen aina ollut lääkevastainen, joten mitään pillereitä en halunnut popsia vaan kärsin oireista ehkä turhankin pitkään.

Vierailija
20/26 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähähiilihydraattisella puhtaalla ruoalla. Vähän kuin vahingossa keksin tämän. Aloitin vhh:n muiden syiden takia, mutta huomasin että sehän auttaa myös ahdistukseen. Ja mulla ahdistus oli sitä luokkaa, että häiritsi ihan joka päiväistä elämää. Työssäkäynti vielä onnistui hädintuskin, mutta moni asia jäi hoitamatta, koska tuli niin järkyttävät ahdistusoireet, että järki meinas mennä. Olen aina ollut lääkevastainen, joten mitään pillereitä en halunnut popsia vaan kärsin oireista ehkä turhankin pitkään.

Toimiiko jos ei syö eläimen lihaa ollenkaan?