Miksi Helsingin Sanomia saa kutsua hesariksi, mutta Helsingin kutsuminen hesaksi on kiellettyä?
Kommentit (33)
Kyllä minäkin alkuperäisenä stadilaisena kutsun joskus spåraa ratikaksi, vaikka oikea muoto olisi skuru.
Vierailija kirjoitti:
Senkun sanot vaan.
Niin olen tehnytkin ja hesalaisten mielestä siinä on aina ollut jotain huvittavaa.
Niin niin, mutta missä päin Hesaa on se Miljöö? Ja mikä sen nimi on kirjakielellä?
Myös Helsinginkatu on Hesari. Nämä ovat monien vuosikymmenten aikana vakiintuneita nimityksiä, turha marista vastaan.
Me täällä stadissa kuljetaan skurulla, luetaan hesaria ja istutaan terdellä (satoi, tai paistoi). Junantuomat haistaa jo kaukaa.
Myös stadari on vakiintunut ilmaus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on viime aikoina pyörinyt ajatuksissani.
Siksi, että Hesari tulee sanoista Helsingin Sanomat, siis HeSa(ri).
"Hesa" ei siinä siis tule Helsinki-sanasta, vaan vain alkutavu "He", ja "sa" on alkutavu sanasta Sanomat.
stadidan taitaa tarkoittaa kaupunkia. kutsun stadiksi kaikkia suomalaisia kunta, jtka n virallisesti kaupunkeja.
Taasko sinä jahnaat tuota Hesaa? Lopeta jo.
Koska Stadari on jo varattu Stadin Tähti -nimiselle ravintolalle.
Mää oon ainakin Hesaast. Turha tulla meikämannelle mussuttammaa.
Vierailija kirjoitti:
Hesalaiset taas lesottaa!
Täh? Me ei ymmärretä. Suomenna, ole hyvä!
Lesottaminen on jotain maalaisten hommaa? Stadissa ihan vaan leuhkitaan tai elvistellään.
Vierailija kirjoitti:
Lesottaminen on jotain maalaisten hommaa? Stadissa ihan vaan leuhkitaan tai elvistellään.
Stadissa me elvistellään, paukutellaan henkseleitä ja nauretaan pöndeille.
No ei ole kiellettyä. Ihan hesalaisen olen kuullut kutsuvaan kotipaikkaansa hesaksi. Tietysti tuostakin joku voi tehdä itselleen jotenkin tärkeä asian.