Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulusuunnitelmat uusiksi, ideoita?

Vierailija
07.10.2018 |

Olemme viettäneet viimeiset n. 10 vuotta joulua vanhempieni luona. Pari päivää sitten äiti soitti "ihan muuten vaan" ja totesi sitten että he ovat päättäneet olla järjestämättä joulua tänä vuonna heillä. Asumme useamman tunnin ajomatkan päässä heistä ja näemme yleensä 2 kertaa vuodessa. Äitini joka muuten sisustaa aina viimeisen päälle joulun aikaankin ja hoitaa isäni kanssa yhdessä muut jouluvalmistelut, toteaa että viettävät isäni kanssa pienimuotoisen joulun johon kuuluu mm. valmiita jouluruokia.

Harmittaa nuorimmaisten lasten puolesta kun varsinkin toinen on odottanut talvea ja isovanhempien luokse menoa tosissaan. Nyt on ollut vähän hankala selittää miksi joulusuunnitelmat ovat muuttuneet.
Asiassa on tosin sekin puoli, että vanhempani ovat tarkkoja käytös- ja siisteysjutuista ja mieheni ja lemmikkimme eivät ihan tässä päällimmäisenä kuulemma täytä näitä kriteereitä. Mieheni ei älyä kiittää, lepäilee sohvalla, napsii tarjoilupöydästä salaa ym., lemmikistämme kuulemma irtoaa liikaa karvaa jne. En usko että nämäkään ovat ihan yksinomaan ne syyt, jotka sekä miehessä että lemmikissä eivät miellytä.

Puhelun aikana en alkanut tietysti mitään vänkäämään sanoin vain että harmi ja olisinhan minä auttanut jouluvalmisteluissa. Äitini sanoi että tietääkin sen, mutta keittiö on niin pieni ettei siellä mahdu heitä kahta enempää henkilöitä samalla kertaa häärimään. Nämä tarkat tavat tehdä asioita ja muut kirjoittamattomat säännöt olivat ihan tuttu juttu vielä aikanaan kotona asuessanikin. Silti en voi oikein ymmärtää kun kyseessä olisi ollut 3-4 päivän oleilu heidän luonaan joulun aikaan.

Pienempi lapsi on huolissaan siitä, että riittääkö lunta meilläpäin joulunaikaan ja onko meillä yhtä "hienoa" kuin yleensä jouluna ja löytääkö joulupukki paikalle kun ei ollakaan siellä missä yleensä. Itsekään en ole joulusta intoilevia ihmisiä, mutta lasten vuoksi en nyt tiedä miten paikata tämä joulukuvio oikein. En osaa askarrella ja ommella ja värkätä hienoja juttuja, ihan samaa jouluntuntua ei saa varmaan meidän kotiin ja lunta nyt ei voi tilata. Olisiko kannattavaa sijoittaa johonkin kotimaan majoitukseen vaiko yrittää parhaansa kotijoulun kanssa. Jaksamisesta ei senkään järjestäminen ole kiinni vaan lähinnä siitä osaanko, mies auttakoon sitten oman kykynsä mukaan.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia varmaan harmittaa hetken, mutta jos te vanhemmat ette asiasta tee numeroa niin tuskin ne lapsetkaan jää asiaa märehtimään. Sanotte vain että tänä jouluna ollaan kotona ja tehdään ihan omanlainen joulu. Koristeita saa kuitenkin kaupasta tai kirppareilta niin ei tarvitse surkutella jos itsellä on peukalo keskellä kämmentä. Kyllä se joulun tuntu sieltä omasta kodistakin löytyy :)

Vierailija
22/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta. Lokakuussa itkee joulua eikä osaa itse laittaa kotonaan joulua. Sen miettimiseen ja laittamiseen ei kauaa mene

Olet aivan oikeassa: ei ole totta eli PROVO!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kyseessä ei ollut minun mielipahani itseni tai mieheni puolesta vaan se, miten selittää asia lapsille. Mitään kroisos pennosia  EI olla että mitään ökyjoulua saisi ja lapsetkin tietävät ettei mitään tavarapaljoutta ole odotettavissa. Nuorin lapsi vielä uskoo joulupukkiin ja toivoo lähinnä sitä isovanhempien kodin jouluntuntua sekä jouluruokia, kumpikin vanhemmistani on hyviä ruoanlaittajia.

Kutsuisin mielelläni vanhempani meille joulua viettämään, mutta eivät he ole jaksaneet tulla kuin kahdesti luoksemme yöpymään, joista toinen oli lapsen valmistujaisjuhlan aikaan. Asumme kuulemma liian pitkän matkan päässä ja aika vähän on kyläilyä meiltä sinnekin suuntaan, jos kaksi kertaa vuodessa nähdään. Minusta olisi kiva jos lapset voisivat nähdä isovanhempiaan edes kaksi kertaa vuodessa. 

Mietin mistä kompensoida siis joulufiilis lapsille, kun en ole käsityöihminen. Vanhempieni koti ja joulupöydät on melkein kuin jostain sisustuslehdestä. Olen kyllä viettänyt ennen omaa vanhemmaksi tuloani jouluja ihan itsenäisestikin. On toki todettava että lasten joulutraditiot nyt muuttuivat ja on varmaan viimeinen perinteinen joulu, jossa isovanhemmat on mukana.

Se, että vetoat asiassa, lapsiisi, ei tee asenteestasi yhtään vähempää itsekästä. Olet ottanut itsestäänselvyytenä, että vanhempasi rakentavat postikorttijoulun sinun lapsillesi. He eivät kuitenkaan ole vastuussa lapsistanne, vaan te olette. Jos joulun käsityöt ja askartelut ovat sinulle noin tärkeitä, mikset ole vuosien varrella opetellut itse? Toisaalta, jos ne eivät niin kamalan tärkeitä ole, pärjäätte varmasti ilmankin?

Sillehän et tietenkään voi mitään, jos vanhempasi eivät muutenkaan välitä pitää yhteyksiä. Tosi surullista, mutta asiassa ei voine ketään pakottaa. Kutsu vanhempasi vuorostasi teille. Jos he eivät tule, se on heidän oma päätöksensä ja olet parhaasi tehnyt.

Nyt sinun ja miehesi tehtävä on kertoa uusista suunnitelmista lapsille ja auttaa heitä selviämään pettymyksestä. Niitäkin elämässä tulee, mutta ihan varmasti saatte kivan joulun aikaan, jos kaikki siitä kuitenkin pidätte.

Vierailija
24/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä pirun takia kaikki jankuttavat, että kutsu vanhempasi teille jouluksi, kun vanhemmat nimenomaan haluavat olla jouluna rauhassa? Heille riittää jo joulut, jolloin kakarat kirkuu, koira kuolaa ja karvaa ja vävy retkottaa sohvalla.

Vierailija
25/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koristeita ei tarvi itse askarrella eikä ommella.

Joulukuusi, siihen ostetaan valot ja koristeet. Olkkarin sohvalle pari teidän muuhun sisustukseen sopivaa jouluista (mitä se kellekin tarkoittaa) koristetyynyä, viltti, kynttilöitä, pari joulukukkaa. Keittiöön paperitähti valoilla ikkunaan, liina pöydälle, kynttilöitä, joulukukka, kaunis kattaus. Osta pari joululehteä, saat ideoita. Ruoat saa kaupasta, jos ei osaa tai jaksa tehdä.

Vierailija
26/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olr käsityöihminen ja lapsetkin kärsii ja nillinlillin... Sulla on nyt oikeasti mahdollisuus toteuttaa just sun perheen taidoille, budjetille ja mieltymyksille sopiva joulu. Ei tarvi pingottaa lahjahankintoja, ei miettiä uusia juhlavaatteita koko poppoolle, miehes ja lemmikkis saavat rauhassa nakottaa sohvannurkassa, lapset voivat leikkiä keskenään tai jopa... kavereidensa kanssa kun ei olla kaukana tutuista siellä mummolassa. Jos on ihan kädetön ja taidoton keittiössä, kaiken, mukaan lukien keitetyt perunat (?!?) saa kaupan einesosastolta valmiina.

Vierailija
27/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi 10:ssä vuodessa jo oppineen, mitä tunnelmalliseen jouluun tarvitaan. Onneksi on vasta lokakuu ja ehdit ostaa lehtien joulunemeroita sekä googlettaa erilaisten joulujuttujen ohjeita.

Vierailija
28/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen mummolajoulun ajattelit järjestää aikanaan omille lapsenlapsillesi, jos et osaa järjestää joulua lapsillesikaan? Eiköhän nyt ole hyvä ajankohta alkaa opetella.

Vierailija
29/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kymmenen vuotta vanhempasi jaksoivat järkätä teille täysihoitojoulun ja nyt harmittaa kun itsekkäästi eivät enää sitä tee?

Tekisi mieli potkaista sinua persuksille. Ja laiskaa ukkoasi myös!

Kiitos rakentavasta kritiikistä. Totuus on kuitenkin se, että meidän on tähän asti oletettu tulevan sinne joka vuosi ja näistä asioita aina aiemmin hyvissä ajoin sovittu. Emme ole itse sinne väkipakolla siis tuppautuneet. Useampi tunti autossa on kuitenkin aina oltava.

Ehkä keskustelun idea lapsien näkökulmasta meni tässä ketjussa useimmalta ohi. Olen tosiaan väärin olettanut että ihmiset vielä viettävät suku- ja perhejouluja isommalla porukalla ja jopa enemmän kuin sen aattopäivän ja oletin siis väärin. Kyllä me se joulu saadaan aikaan. Aletaan normaaleiksi ihmisiksi ja jätetään varman kesälläkin menemättä ettei meistä ole vaivaa. 

Vierailija
30/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko osallistuneet mitenkään kustannuksiin kaikkina näinä vuosina? Ei ne ruuat ja koristeet ilmaiseksi tule, ehkä vanhemmillasi on nyt muutakin rahanmenoa josta et tiedä, eikä heillä ole varaakaan pitää porukkaasi täyshoidossa montaa päivää. Lasten lahjat, ovatko isovanhemmat kustantaneet nekin?

Meilläkin on mummolaan pitkä matka ja käytännössä on pakkokin yöpyä siellä. Vien kaikki lakanat ja pyyhkeet mukana, käyn siellä aina ruokakaupassa ja jääkaappiin jää lähdettyämme paljon syötävää heille. Siivoamme kaiken ennen lähtöämme, pesen myös lattiat. Muutenkin jeesataan siellä, korjataan ja kunnostetaan paikkoja. Usein myös laitan ruuan ja äitikin pääsee valmiiseen pöytään. Minuakin ottaisi päähän jos aikuinen mies makaisi päivät sohvalla ja närppisi pöydästä parhaat palat päältä.

Vierailija
31/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä pirun takia kaikki jankuttavat, että kutsu vanhempasi teille jouluksi, kun vanhemmat nimenomaan haluavat olla jouluna rauhassa? Heille riittää jo joulut, jolloin kakarat kirkuu, koira kuolaa ja karvaa ja vävy retkottaa sohvalla.

:DDD

Näen sieluni silmin tuon jouluidyllin. Retkottava vävy on kyllä paras, kuin piste i:n päälle.

Vierailija
32/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen vuoksi, että kyse on vastavuoroisesta eleestä. Jos kymmenen vuotta on vietetty joulua toisen kotona, on kohteliasta esittää vastakutsu. Jos vanhemmat ovat mieluummin kahdestaan kotona, he varmaankin osaavat kieltäytyä kutsusta kohteliaasti.

Vierailija
33/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna tehdään tortut pöytään.

Vierailija
34/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kymmenen vuotta vanhempasi jaksoivat järkätä teille täysihoitojoulun ja nyt harmittaa kun itsekkäästi eivät enää sitä tee?

Tekisi mieli potkaista sinua persuksille. Ja laiskaa ukkoasi myös!

Kiitos rakentavasta kritiikistä. Totuus on kuitenkin se, että meidän on tähän asti oletettu tulevan sinne joka vuosi ja näistä asioita aina aiemmin hyvissä ajoin sovittu. Emme ole itse sinne väkipakolla siis tuppautuneet. Useampi tunti autossa on kuitenkin aina oltava.

Ehkä keskustelun idea lapsien näkökulmasta meni tässä ketjussa useimmalta ohi. Olen tosiaan väärin olettanut että ihmiset vielä viettävät suku- ja perhejouluja isommalla porukalla ja jopa enemmän kuin sen aattopäivän ja oletin siis väärin. Kyllä me se joulu saadaan aikaan. Aletaan normaaleiksi ihmisiksi ja jätetään varman kesälläkin menemättä ettei meistä ole vaivaa. 

Se, että alat asiassa uhriutumaan ja marttyroimaan, vain vahvistaa mielikuvaa, että olet todellakin ottanut asiat itsestäänselvyytenä. Nyt koet, että sinulta on riistetty jotain, mihin sinulla ja lapsillasi on oikeus ja loukkaannut. Onko tuo aikaisempi sopiminen ollut mielestäsi vain muodollisuus? Et ole aiemmin pitänyt ollenkaan mahdollisena, että kutsua ei esitettäisi? Nythän he ovat hyvissä ajoin ilmoittaneet, että tänä vuonna ei jouluksi vieraita kutsuta. Miten olisit toivunut äitisi ilmoittavan asian, jos tämä oli huono tapa?

Anna pahimman pettymyksen mennä ohi. Ehkä näet sen jälkeen tilanteen myös muiden ihmisten näkökulmasta ja huomaat, että kummallakaan osapuolella ei ole syytä lapsellisiin loukkaantumisiin. Aiemmin teidät on kutsuttu, olette ottaneet kutsun vastaan. Tänä vuonna ei kutsuta, teette jotakin muuta. Sillä selvä.

Vierailija
35/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kyseessä ei ollut minun mielipahani itseni tai mieheni puolesta vaan se, miten selittää asia lapsille. Mitään kroisos pennosia  EI olla että mitään ökyjoulua saisi ja lapsetkin tietävät ettei mitään tavarapaljoutta ole odotettavissa. Nuorin lapsi vielä uskoo joulupukkiin ja toivoo lähinnä sitä isovanhempien kodin jouluntuntua sekä jouluruokia, kumpikin vanhemmistani on hyviä ruoanlaittajia.

Kutsuisin mielelläni vanhempani meille joulua viettämään, mutta eivät he ole jaksaneet tulla kuin kahdesti luoksemme yöpymään, joista toinen oli lapsen valmistujaisjuhlan aikaan. Asumme kuulemma liian pitkän matkan päässä ja aika vähän on kyläilyä meiltä sinnekin suuntaan, jos kaksi kertaa vuodessa nähdään. Minusta olisi kiva jos lapset voisivat nähdä isovanhempiaan edes kaksi kertaa vuodessa. 

Mietin mistä kompensoida siis joulufiilis lapsille, kun en ole käsityöihminen. Vanhempieni koti ja joulupöydät on melkein kuin jostain sisustuslehdestä. Olen kyllä viettänyt ennen omaa vanhemmaksi tuloani jouluja ihan itsenäisestikin. On toki todettava että lasten joulutraditiot nyt muuttuivat ja on varmaan viimeinen perinteinen joulu, jossa isovanhemmat on mukana.

Vanhin lapsistasi on siis jo valmistunut, joten vanhempasi eivät taida olla enää mitään viiskymppisiä. Meilläkin on aina vietetty sukujouluja, mutta siten, että kun isoimmat lapset ovat kasvaneet kouluikäisiksi, joulun valmistaminen siirtyy nuoremmalle sukupolvelle ja aiemmat sukujoulut järjestänyt sukupolvi saa tulla valmiiseen pöytään. 

Vierailija
36/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit iloinen. Meillä miniä ilmoitti elokuussa, että joulu vietetään täällä maalla, minun tulee siivota ajoissa ja hän valitsee jouluverhot,mittaili jo ikkunatkin. Samalla sanoi, että pöytä on liian pieni, meidän pitää ostaa isompi ja muistutti, että kuvauksia varten tarvitaan kunnon valot, nekin pitää mennä ostamaan. Kuuseksi ei kelpaa kotimetsän puu, pitää olla tuuheampi ja koristeita ei todellakaan kaivella yläkaapista, hän tuo ruusukultaiseen sävyyn tehdyt koristeet tullessaan.

Arvaa, sanoinko tylysti, että ei käy. Nyt olen se ilkeä anoppi, joka ei hyväksy miniää.

Vierailija
37/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit iloinen. Meillä miniä ilmoitti elokuussa, että joulu vietetään täällä maalla, minun tulee siivota ajoissa ja hän valitsee jouluverhot,mittaili jo ikkunatkin. Samalla sanoi, että pöytä on liian pieni, meidän pitää ostaa isompi ja muistutti, että kuvauksia varten tarvitaan kunnon valot, nekin pitää mennä ostamaan. Kuuseksi ei kelpaa kotimetsän puu, pitää olla tuuheampi ja koristeita ei todellakaan kaivella yläkaapista, hän tuo ruusukultaiseen sävyyn tehdyt koristeet tullessaan.

Arvaa, sanoinko tylysti, että ei käy. Nyt olen se ilkeä anoppi, joka ei hyväksy miniää.

Taas tää sama vitsi.

Vierailija
38/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Marttojen sivuilta löytyy paljon hyviä vinkkejä joulun järjestämiseen.

https://www.martat.fi/marttakoulu/joulu/jouluvalmistelut-ja-kaytannon-v…

Vierailija
39/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko osallistuneet mitenkään kustannuksiin kaikkina näinä vuosina? Ei ne ruuat ja koristeet ilmaiseksi tule, ehkä vanhemmillasi on nyt muutakin rahanmenoa josta et tiedä, eikä heillä ole varaakaan pitää porukkaasi täyshoidossa montaa päivää. Lasten lahjat, ovatko isovanhemmat kustantaneet nekin?

Meilläkin on mummolaan pitkä matka ja käytännössä on pakkokin yöpyä siellä. Vien kaikki lakanat ja pyyhkeet mukana, käyn siellä aina ruokakaupassa ja jääkaappiin jää lähdettyämme paljon syötävää heille. Siivoamme kaiken ennen lähtöämme, pesen myös lattiat. Muutenkin jeesataan siellä, korjataan ja kunnostetaan paikkoja. Usein myös laitan ruuan ja äitikin pääsee valmiiseen pöytään. Minuakin ottaisi päähän jos aikuinen mies makaisi päivät sohvalla ja närppisi pöydästä parhaat palat päältä.

Ruokamenoista he eivät ota rahaa vastaan ja ollaan viety nyt itse sinne meitä varten aamu- ja välipalaruokia. Me ollaan ostettu lasten lahjat etupäässä ja vanhempani osan, äitini tekee ihania lahjoja itse. Hän on muutenkin aina ollut ihminen, joka sisustaa ja ideoi kaikenlaista muutenkin. Koska keittiöön ei päästetä, on jäänyt vain mahdollisuus kevyeen siivoukseen (heillä on muuten aina tiptop siistiä) ja lumitöiden tekemistä. Heidän kodissaan ei ole korjattavaa taikka kunnostettavaa ja ei varmaan ole montaa asiaa mitä isäni ei osaisi itse ja he ovat ikäänsä nähden hyväkuntoisia isovanhempia. 

Lähinnä tuossa lasten ohella vähän häiritsi vanhempieni suhtautuminen mieheeni, mikä nyt on asia mihin ei enää tässä vaiheessa voi paljoa vaikuttaa ja lemmikkimme. Olen aina hankkinut kummallekin vanhemmalleni pari joululahjaa, vaikka he aina muistavat sanoa ettei heille sitten tarvitse mitään ostaa. Voi olla, että perimmäinen syy osittain on epämieluisa vävy, sillä isäni oli miettinyt jos vain minä ja lapset olisimme tulleet. Eikä tässä ole mitään suurempaa taustalla, henkilökemiat ei liene vain kohtaa, miehelleni en tästä ole tietenkään puhunut. Vanhempani ovat kuitenkin minulle tärkeitä, enkä toivo että lapset kokevat ettei heitä haluttu sinne, että he olisivat jotenkin se syy. Olen nyt sanonut lapsille, ettei äitini nyt tänä jouluna jaksa järjestää joulua ja saamme varmasti kivan joulun aikaan omassa kodissa. 

Vierailija
40/61 |
07.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokamenoista he eivät ota rahaa vastaan ja ollaan viety nyt itse sinne meitä varten aamu- ja välipalaruokia. Me ollaan ostettu lasten lahjat etupäässä ja vanhempani osan, äitini tekee ihania lahjoja itse. Hän on muutenkin aina ollut ihminen, joka sisustaa ja ideoi kaikenlaista muutenkin. Koska keittiöön ei päästetä, on jäänyt vain mahdollisuus kevyeen siivoukseen (heillä on muuten aina tiptop siistiä) ja lumitöiden tekemistä. Heidän kodissaan ei ole korjattavaa taikka kunnostettavaa ja ei varmaan ole montaa asiaa mitä isäni ei osaisi itse ja he ovat ikäänsä nähden hyväkuntoisia isovanhempia. 

Lähinnä tuossa lasten ohella vähän häiritsi vanhempieni suhtautuminen mieheeni, mikä nyt on asia mihin ei enää tässä vaiheessa voi paljoa vaikuttaa ja lemmikkimme. Olen aina hankkinut kummallekin vanhemmalleni pari joululahjaa, vaikka he aina muistavat sanoa ettei heille sitten tarvitse mitään ostaa. Voi olla, että perimmäinen syy osittain on epämieluisa vävy, sillä isäni oli miettinyt jos vain minä ja lapset olisimme tulleet. Eikä tässä ole mitään suurempaa taustalla, henkilökemiat ei liene vain kohtaa, miehelleni en tästä ole tietenkään puhunut. Vanhempani ovat kuitenkin minulle tärkeitä, enkä toivo että lapset kokevat ettei heitä haluttu sinne, että he olisivat jotenkin se syy. Olen nyt sanonut lapsille, ettei äitini nyt tänä jouluna jaksa järjestää joulua ja saamme varmasti kivan joulun aikaan omassa kodissa

Tuo oli oikein hyvä selitys lapsille. En olisi enää pariin vuoteen jaksanut järjestää sukujouluja, mutta lasten ja lastenlasten mielestä mummola on ainoa oikea paikka joululle. Tänä vuonna tilanne tuleekin olemaan eri, koska menen marraskuun lopussa lonkkaleikkaukseen enkä järjestä minkäänlaista joulua. Kenellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi