millon vauvaa saa istuttaa? ov
meidän 3kk vauva pungertaa itseään istumaan jatkuvasti sylissä/sitterissä ollessaan.
Kommentit (8)
Kyllä ite pitäisin sitä puolta vuotta rajana, sitä ennen voi pitää sylissä puoli-istuvassa asennossa niin että vauvan selkä on tuettu sylissä pitäjän vatsaa vasten.
hän sanoi että 6kk saa istuttaa, koska silloin ne luut ovat jo kehittyneet tarpeeksi, eivätkä enää vaurioidu, kuten saattaa käydä jos liian aikaisin alkaa istuttamaan.
Ja jos lapsi ei itse pääse istumaan ei kannata laittaa latiialle istumaan ja leikkimään sillä silloin muu kehitys voi jäädä jälkeen.
Meillä täällä tapaus, joka ei tykkää olla yhtään masullaan, ikää 7kk ja taitoja oikeastaan vasta tuo selältä vatsalleen kierähtäminen. Istuu myös, mutta aika huterasti vielä (en siis jättäisi vielä itseskeen istuskelemaan). Mitenkähän se oikein mitään liikkumista oppii, kun heti mahalleen jouduttuaan alkaa avunhuuto, että pitäisi päästä takaisn selälleen...
Vierailija:
Meillä täällä tapaus, joka ei tykkää olla yhtään masullaan, ikää 7kk ja taitoja oikeastaan vasta tuo selältä vatsalleen kierähtäminen. Istuu myös, mutta aika huterasti vielä (en siis jättäisi vielä itseskeen istuskelemaan). Mitenkähän se oikein mitään liikkumista oppii, kun heti mahalleen jouduttuaan alkaa avunhuuto, että pitäisi päästä takaisn selälleen...
Tuettuna lyhyitä aikoja esim. syöttötuolissa tai sylissä voi istuttaa jo aiemmin.
mutta tuettuna esim sylissä voi istuttaa jo vähän nuorempanakin
Ei se, että vauva punnertaa sylissä pystyasentoon tarkoita sitä, että vauva olisi valmis istumaan.
Vauvaa voi istuttaa sitten, kun itse osaa istua.
Sylissä pidetään istumassakin vauvaa niin, että vauvan olo tuntuu mukavalta ja itsestä asento on sopiva jäntevyyteen nähden. Ainakin itse tunnen ihan itse, koska on sopivaa mikin. Meidän tyttö alkoi 4,5kk-5kk olla puoli-istuvassa asennossa rattaissa. Kunnolla en halunnut laittaa, kun jotenkin vielä valui.
En usko, että tässä asiassa tekee virhettä, kun vaan muistaa, ettei liikaa kerralla ja väkisin/luonnonvastaisesti ei saa lasta istuttaa.