Eräs sukulaiseni tuli eilen kylään yllättäen, kerroin että meillä on ruokana läskisoosia. Hän ilmaisi että kierrellen ettei voi syödä niin ällöttävää ruokaa MUTTA!
Tämä on siis ruokakammoinen ja läskisoosi oli hänelle liikaa, yksinkertaisesti ei siitä tykkää. Ymmärrän, ei haittaa. Hetkeä myöhemmin hänet tuntien kiersin termin "läskisoosi" ja kerroin että teen sellaisen possukastikkeen porsaan kylkiviipaleista. Sanoikin että sellainen voisi olla ok. Sitten syötiin yhdessä läskisoosia. Tai minä söin läskisoosia ja hän söi possunkylkikastiketta.
En viitsinyt veetuilla asiasta mutta huvitti kyllä. Oli vähän jopa noloa tältä sukulaiselta vaikkei hän tiedäkään syöneensä tavallista läskisoosia.
Muilla vastaavia tapauksia?
Kommentit (33)
Kaikki kotimainen on junttia. Kaikki ulkomainen on hienoa. Mielipidevaikuttajat pitävät siitä huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntti nimi, junttiruokaa.
Yhtä junttia kuin lihapullat, makaroonilaatikko, karjalanpaisti tai lohikeitto. Eli tavallista kotiruokaa. Aina ei tarvitse olla inkiväärihunajalla glaseerattua ankanrintaa, punaviinirosmariinikastiketta ja uunipaahdettua gorgonzolaviikunaa.
Mikäs sä olet sanomaan, mikä kullekin on tavallista kotiruokaa? Naurattaa tuommoinen "kaikki tietävyys" ja ylhäältä pomotus jossain ruoka-asiassa.
Sinä voit toki kokata mitä haluat mutta eiköhän nuo em. kuulu useaan tavalliseen suomalaiseen arkiruokapöytään kuten toki moni muukin ruoka. Ja arkiruoka ei ole junttia, se on arkiruokaa.
Kukaan ei ole sanonut arkiruokaa juntiksi, vaan läskisoosia. Sinä vedit herneen nenään ja aloitit marttyyrivuodatuksen, kuinka inkivääriankanrintaa pitäisi vain syödä!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kotimainen on junttia. Kaikki ulkomainen on hienoa. Mielipidevaikuttajat pitävät siitä huolta.
Päinvastoin, nyt nostetaan trendikkäiksi mummon vanhoja reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntti nimi, junttiruokaa.
Yhtä junttia kuin lihapullat, makaroonilaatikko, karjalanpaisti tai lohikeitto. Eli tavallista kotiruokaa. Aina ei tarvitse olla inkiväärihunajalla glaseerattua ankanrintaa, punaviinirosmariinikastiketta ja uunipaahdettua gorgonzolaviikunaa.
Mikäs sä olet sanomaan, mikä kullekin on tavallista kotiruokaa? Naurattaa tuommoinen "kaikki tietävyys" ja ylhäältä pomotus jossain ruoka-asiassa.
Sinä voit toki kokata mitä haluat mutta eiköhän nuo em. kuulu useaan tavalliseen suomalaiseen arkiruokapöytään kuten toki moni muukin ruoka. Ja arkiruoka ei ole junttia, se on arkiruokaa.
Kukaan ei ole sanonut arkiruokaa juntiksi, vaan läskisoosia. Sinä vedit herneen nenään ja aloitit marttyyrivuodatuksen, kuinka inkivääriankanrintaa pitäisi vain syödä!
Enhän minä vuodata eikä ole olokaan marttyyri. Hernettäkään ei ole sieraimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta siis onhan tuo nyt ihan helvetin kuvottava nimi ruoalle
Söisitkö sinä ko. kastiketta jos kutsuisin sitä possunkylkikastikkeeksi?
Minä en söis. Kutsuit sitä millä nimellä haluat.
T. Eri
Mutta eikö läskisoosi tehdäkin läskistä eikä lihasta? En ole kaiketi koskaan syönyt sitä, mutta tällainen mielikuva minulla on. Siis kai sen eron huomaa, kyllähän lihasta erottaa ne läskikohdat?
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä sitä läskiä vai ei?
Mulla on niin kamalat ruokamuistot läskisoossista, etten mäkään söisi nykyään, ellen näe lihaa josta se on tehty.
Lapsuuden läskisoossissa ei ollut lihaa nimeksikään, vaan nimenomaan läskiä käristivät ruskean kastikkeen joukkoon. *puistatus* Etoo se löllö suutuntuma.
No joo nykysiat ovat kyllä rasvattomia toisin kuin av-palstalle kirjoittajat.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö läskisoosi tehdäkin läskistä eikä lihasta? En ole kaiketi koskaan syönyt sitä, mutta tällainen mielikuva minulla on. Siis kai sen eron huomaa, kyllähän lihasta erottaa ne läskikohdat?
Läskisestä lihasta, mikä käristetään hyvin, jolloin läski sulaa. Sulasta rasvasta ja jauhoista haudutetaan soossi.
Meillä ei syödä läskisoossia. Meillä syödään haudutettua possua kera sauce espagnolen ja perunapyreen.
Kappas meilläkin oli tänään samaa. Ja oli hyvää.
Onnea, luottamus sinuun menee saman tien kun kaveri tajuaa mitä teit.
Vierailija kirjoitti:
Onnea, luottamus sinuun menee saman tien kun kaveri tajuaa mitä teit.
Jos joku on noin herkkähipiäinen niin olkoon. Normaalisti todettaisi että "aijaa".