Työntekijän uudet oikeudet nollasopimus
Moi!
Olen nyt vakituisessa työssä, mutta työsuhteeni on nollatuntisopimus 0-37,5h/vkk, joka kirjattiin työntekijän aloitteesta sovituksi(vaikka oikeasti työnantaja ehdotti).
Töihin pitää mennä joka arkipäivä, mutta mitään työvuorolistaa ei ole. Palkka on suoriteperusteinen tuntipalkka. Suoritukset kestävät 1h - 15h, mutta päivä on max 7,5h. Jos keikka jää kesken sitä jatketaan seuraavana päivänä.
Kysymys on onko minulla työntekijänä oikeus tehdä 6h - 7,5h eli esim. perjantaina lähteä kahdelta ja kieltäytyä päivän viimeisestä tunnin keikasta, koska mitään työaikalistoja ei ole?
Kommentit (11)
Sopimus toimii kahteen suuntaan. Sinulla on olemus tehdä nolla tuntia tai kaikkea tuolta väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Sopimus toimii kahteen suuntaan. Sinulla on olemus tehdä nolla tuntia tai kaikkea tuolta väliltä.
Olemus on oikeus
Aina on oikeus kieltäytyä työnteosta, mutta pitää ymmärtää, että näillä kieltäytymisillä on seurauksia.
Hyvä kysymys. Itsekin nollatuntisopparilainen suoritepalkkauksella. Tuota kannattaa kysyä ammattiliitosta/liiton edustajalta?
Vierailija kirjoitti:
Aina on oikeus kieltäytyä työnteosta, mutta pitää ymmärtää, että näillä kieltäytymisillä on seurauksia.
No eikä ole seurauksia :D
Ketään ei voida tuomita mistään kun kieltäytyy tekemästä työtä nollatuntisopimuksella.
Minua kiinnostaa, millä perusteella työnantaja halusi sysätä nollasopimusehdotuksen sinun harteillesi? Eikö itse halua ottaa vastuuta?
Mikset korjauttanut työsopimusta ennen kuin allekirjoitit sen? Turha nyt valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voida tuomita mistään kun kieltäytyy tekemästä työtä nollatuntisopimuksella.
Ei virallisia seuraamuksia, mutta työnantaja ottaa mieluummin toisen työntekijän jos kieltäytyy jatkuvasti ja jättää antamatta enää tunteja
Sekavaa kirjoitti:
Moi!
Olen nyt vakituisessa työssä, mutta työsuhteeni on nollatuntisopimus 0-37,5h/vkk, joka kirjattiin työntekijän aloitteesta sovituksi(vaikka oikeasti työnantaja ehdotti).
Töihin pitää mennä joka arkipäivä, mutta mitään työvuorolistaa ei ole. Palkka on suoriteperusteinen tuntipalkka. Suoritukset kestävät 1h - 15h, mutta päivä on max 7,5h. Jos keikka jää kesken sitä jatketaan seuraavana päivänä.
Kysymys on onko minulla työntekijänä oikeus tehdä 6h - 7,5h eli esim. perjantaina lähteä kahdelta ja kieltäytyä päivän viimeisestä tunnin keikasta, koska mitään työaikalistoja ei ole?
Annoit sitten pomollesi ns vttuilun avaimet kouraan. Jos sulla tulee erimielisyyttä noista työtunneista, niin sopparissa lukee työntekijän aloitteesta sovituksi. Toi tarkoittaa sitä, että jos kaikki asiat menee vtuiksi ja kuulut liittoon, niin liitto sanoo sulle että tässähän on sun alotuksesta tehty soppari. ELi suomeksi, et pysty vinkuu yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään tuomioista ei tuossa edes vihjattu...
Ei ole mitään oikeuksia.