Suomalaisten poikien yksinäisyys
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/9283f25c-c8a5-4fb3-8a7c-287f2b…
Ihan hyviä ajatuksia siitä, miten sitä voisi koettaa vähentää. Onko sinulla ehdotuksia? Oletko/olitko nuorena yksinäinen?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena ja vietän esimerkiksi tämänkin illan yksin kotona tietokoneen kanssa, youtube-videoita katsellen.
Miksi?
Niin makaa kuin petaa eli jos tottuu seurustelemaan vain tietokoneellensa ja keskustelemaan sen kautta niin voi myöhemmin olla vaikeaa käyttäytyä elävien ihmisten seurassa.
Olin lapsena ylivilkas ja kävin kysymässä jopa puolituttuja leikkimään. Nykyään ei taida olla soveliasta toimia noin. Aina juostiin pallon perässä 80 luvulla.
Nykyäänhän on sellainen ilmapiiri, että mies ei saisi tuntea yksinäisyyttä. Ei saisi haluta rakkautta.
Ei saisi tuntea kosketuksen kaipuuta. Jos näiden tunteiden tunteminen on heikkoutta niin silloin emme ole enää ihmisiä tai edes eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena ja vietän esimerkiksi tämänkin illan yksin kotona tietokoneen kanssa, youtube-videoita katsellen.
Miksi?
Mitä sitten tekisin?
Vierailija kirjoitti:
Se yksinäisyys ei poistu youtube-videoita katsellen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä poistu millään muullakaan keinolla mitä olen kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Niin makaa kuin petaa eli jos tottuu seurustelemaan vain tietokoneellensa ja keskustelemaan sen kautta niin voi myöhemmin olla vaikeaa käyttäytyä elävien ihmisten seurassa.
Tämä on muuten ihan oikea ongelma nykyään. Ei ihme, että nämä sosiaalisten tilanteiden pelot ynnämuut ovat hirveässä kasvussa, kun kaikki tuijottavat vain ruutuja ja sitten kun pitäisi olla ihan ihmisten edessä, niin ei osata olla kun ei olla opittu olemaan muiden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän on sellainen ilmapiiri, että mies ei saisi tuntea yksinäisyyttä. Ei saisi haluta rakkautta.
Ei saisi tuntea kosketuksen kaipuuta. Jos näiden tunteiden tunteminen on heikkoutta niin silloin emme ole enää ihmisiä tai edes eläimiä.
Höpö höpö. Ongelma on siinä että syytetään koko vastakkaista sukupuolta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olet kokeillut?
Osa mun alakoulun poikaoppilaista, ja osa tytöistäkin valitteli aina loman alla, että on kauhean tylsää kun tulee loma kun ei oo mitään tekemistä. Ettei oo kavereita, ja tulee oltua vaan sisällä. He jäivät yleensä koulun jälkeenkin hengailemaan mielellään luokkaan. Oppilaat vielä asuivat lähekkäin, ja olivat aina koulussa yhdessä ja kavereita. Ihmettelin itsekseni oikeasti, mikseivät vietä vapaa-aikaakin sitten yhdessä.
Kun asiasta juteltiin (5 itsensä yksinäiseksi tunnustanutta poikaa), kävi ilmi, ettei kukaan tykännyt tehdä samoja asioita kuin toinen. Joku olisi halunnut pelata juuri tiettyä pleikkapeliä, joku juuri tiettyä tietokonepeliä. Toinen olisi halunnut pelata puistossa palloa, joku olisi halunnut vaan kävellä ympäriinsä. Heiltä puuttui siis taidot kompromisseihin sen suhteen mitä yhdessä voisi puuhailla. Samoin heiltä puuttui täysin malli siitä, miten toiselle voisi esittää pyynnön viettää aikaa vapaa-ajalla. Ei voinut kuulemma soittaa ainakaan. Eikä ainakaan mennä ovelle kysymään. Ilmeisesti pelko ja häpeä siitä, että tulisi torjutuksi estää koko pyynnön esittämisen.
Tämän huomasin kyllä jo oman poikanikin kohdalla nuorena, että hän saattoi jopa purskahtaa itkuun jos kaveri naapurista sanoi, ettei voi leikkiä nyt. Seuran etsiminen alkoi tuntua nololta ja torjutuksi tuleminen niin vaikealta, ettei hän enää spontaanisti käy pyytämässä, mutta viestin lähettäminen kuitenkin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olet kokeillut?
Normaalia kanssakäymistä ihmisten kanssa, niin opiskellessa kun harrastuksissa.
Menkää yhdistyksiin. Liitytte niihin ja käytte kokouksissa, niin saataa löytyä mukavaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ryhtyä suosituksi tubettajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Menkää yhdistyksiin. Liitytte niihin ja käytte kokouksissa, niin saataa löytyä mukavaa porukkaa.
Mihin hemmetin yhdistyksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olet kokeillut?
Tässäpä ongelmasi. Annat periksi liian nopeasti. Oletat, että ystäviä löytää helposti ja heti. Ei niitä löydy sieltä youtube videoiden parista.
Vierailija kirjoitti:
Aina on ollut niin.
Ero on vain siinä että koska "tasa-arvo", niin miehillekin on muodon vuoksi opetettava että hekin voivat osoittaa heikkoutta ja se on ok.
Kun miehet sitten oppivat liian pehmeiksi ja tajuavat ettei vapautus vanhoista sukupuolirooleista koske heitä, on jo liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs olet kokeillut?
Tässäpä ongelmasi. Annat periksi liian nopeasti. Oletat, että ystäviä löytää helposti ja heti. Ei niitä löydy sieltä youtube videoiden parista.
Voi olla. Mutta toisaalta en aio tunkea väkisin toisten seuraan ja olen ilmaissut olevani kiinnostunut esimerkiksi kaverisuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Poistetun tilalle: Tein asiattomasta aloituksesta ylläpidolle valituksen ja poistopyynnön. Menkää miehet Ylilaudalle mankumaan piirakkaa! Turha tänne on tulla itkemään seksikumppanien perään.
Niin mutta nyt ei ole kyse naimisesta vaan yksinäisyydestä.