Voiko ihminen olla älykäs mutta kunnianhimoton ja laiska?
Kommentit (62)
Kyllä mielestäni voi. Esim. kunnianhimo/kilpailunhalu taitaa olla enemmän temperamentti- kuin älykysymys. Taannoin luin artikkelin "maailman älykkäimmästä miehestä" joka eli jossain puutarhavajan kokoisessa tönössä.
Tietenkin voi.
Työmoraali ja älykkyys eivät ole suorassa suhteessa toisiinsa.
Kaipaan niin paljon omaa rauhaa.
Vihaan tuojottamista ja varastamista sekä pakkolääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
*tuijottamista*
Tietysti voi, mutta jos sitä älyään ei hyödynnä millään tavalla, niin on turha egotrippailla sillä, miten hyviä numeroita olisi saanut/miten hyvässä työpaikassa nyt olisi/miten olisi voinut menestyä siinä, tässä ja tuossa "jos olisi vaan yrittänyt". Alisuorittaminen ja saamaton nyhjääminen eivät ole ylpeilyn aiheita, vaikka oikeasti olisikin keskivertoa älykkäämpi.
Voi. Add:t varsinkin voivat olla sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Työmoraalini ei ruoki näillä. Se on vain De Facto.
Voi. Laiskuus suorastaan jopa vaatii älykkyyttä, tyhmä laitetaan kyllä rehkimään elääkseen. Itse en pidä kunnian tavoittelua älykkäänä, kunniallisen ja kadehditun statuksen ylläpito vaatii paljon työtä. Viisas pääsee vähemmällä, eikös vaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Laiskuus suorastaan jopa vaatii älykkyyttä, tyhmä laitetaan kyllä rehkimään elääkseen. Itse en pidä kunnian tavoittelua älykkäänä, kunniallisen ja kadehditun statuksen ylläpito vaatii paljon työtä. Viisas pääsee vähemmällä, eikös vaan.
Tämä.
T: Nautiskeleva työtön, elämäntapalomailija
Minä! Lukiosta ällän paperit ilman lukemista. Tällä hetkellä opiskelen helppoon ammattiin, koska en jaksa uhrata elämääni suorittamiselle. Nautin enemmän luonnossa liikkumisesta ja telkkarin tuijottelusta :)
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi, mutta jos sitä älyään ei hyödynnä millään tavalla, niin on turha egotrippailla sillä, miten hyviä numeroita olisi saanut/miten hyvässä työpaikassa nyt olisi/miten olisi voinut menestyä siinä, tässä ja tuossa "jos olisi vaan yrittänyt". Alisuorittaminen ja saamaton nyhjääminen eivät ole ylpeilyn aiheita, vaikka oikeasti olisikin keskivertoa älykkäämpi.
Tässäpä tämä, jos haluaa sitä kunniaa on pakko tehdä duunia. Toki alisuorittajillakin on omat kunniakerhonsa, mutta orja-asenteeseen kasvaneilta sitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se niinkin mutta peloittelu jossain agression tekemässä harjoittelussa on elävä uhka joka ei ruoki työntekoa vaikka työnteko menee syömisen edelle. Tosin tässä voitaisiin nähdä tuloksia myös positiivisemmin 2 eri yksilön välillä ennen kuin alkavat tekemään töitä halutuilla tavoilla.
Aika monet älykkäät on laiskoja. Osalla ihmisistä syy ahkeruuteen on heikko itsetunto, joka pistää pätemään sillä ahkeroinnilla. Älykkäät saattavat usemmin kokea itsensä ylivertaisiksi, eikä heillä ole mitään mielenkiintoa hikoilla arvostuksen saamiseksi. Mieluummin nuolee vähän pomon peppua ja ylläpitää sosiaalisia suhteita työpaikalla.
Lievästi aspergerisista oireista kärsivät hakeutuvat pikkupomoiksi. Usein kuvittelevat puolesta sanasta tietävänsä millainen toinen on, heti ensikohtaamisella.
Ei. Vaikka työttömät tuilla eläjät netissä väittävät olevansa muita "älykkäämpiä", hei eivät sitä ole. Tyhmyys ja laiskuus korreloivat vahvasti keskenään. Maailma on täynnä tutkimuksia, jotka osoittavat lusmuilijoiden olevan myös typerämpiä. http://www.jspes.org/summer2013_lynn.html
Voi olla että älykkään ihmisen ei tarvitse todistella itselleen tai muilleen omaa älyllistä lahjakkuuttaan. Kaikki eivät nauti huomiosta, eivätkä vaadi ylellisyyttä. Monet päältäpäin yksinkertaista elämää, vaikka ajatusmaailma olisi kaikkea muuta kuin yksinkertainen.
N23
Kyllä voi. Sellaista kutsutaan myös alisuoriutujaksi. Minä olen sellainen. Ei vaan huvita huhkia eikä rehkiä, kun pärjää vähemmälläkin.