voiko yksinhuoltajuuden saada ilman että isä tietää?
Ex sanoi hakevansa yksinhuoltajuutta, kun meille tuli ero. Olen normaali työssäkäyvä mies, alkoholia käytän muutaman kerran vuodessa.
Perustelut oli että papereiden täyttö on selkeämpää.
Ex sanoi että sen saa kun vain hakee, mutta eikait sitä noin vain saa, ainakaa ilman minun allekirjoitustani? Enkä siihen suostu. Että eikait mulle vaan tule joskus yllärinä että en olekaan enää lapsen toinen huoltaja
Kommentit (6)
Ei voi. Jos et itse huoltajuudesta luovu, vain oikeus voi päättää asiasta. Ja pitää olla selkeät perusteet, miksi oikeus päätyisi tällaiseen. Sinulla ei ole siis mitään hätää. T. Sosiaalityöntekijä
Ei tienkää saa :D Ota nyt hyvä ihminen selvää riittävän kattavasti omista ja ennen kaikkea lapsen oikeukista. Yhtenä vihjeenä voisin antaa esim. elatusvelvollisten liitton.
Älä allekirjoita mitään mikä sinusta ei tunnu hyvältä lapsenvalvojalla. Tarkistuta kaikki sopimukset esim. juristilla. Äidillä ja lastenvalvojalla ei ole mitään diktatuurimaista rajotonta valtaa määrätä lasta koskevissa asioissa. Yleinen virheluulo on, että lapsenvalvoja olisi joku päättävänä/määräävä instanssi, mutta heillä on oikeus vain vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia. Käräjäoikeus on ainoa joka voi määrätä/tuomita.
Ole tosiaan huolellinen. Kaikki sopimuksia on hankala muuttaa jälkikäteen.
Huoltajuudesta sovitaan lastenvalvojalla samalla kun elareista ja tapaamisistakin. Eksäsi ei voi vastia yksinhuoltajuutta ilman vahvoja perusteita, ellet itse siihen suostu.