Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen on hyvä pomo? Johtajuuden hyvät ja huonot puolet

Vierailija
05.10.2018 |

Millainen sun mielestä on hyvä pomo? Onko sulla työuran aikana ollut joku mieleenjäävä, erinomainen esimies? Mitä hän teki oikein?

Omassa yksikössöni on vapautumassa esimiehen paikka. Mietin, hakisinko paikkaa. Uudet haasteet, laajempi työnkuva ja parempi palkka houkuttelevat, vastuu ja hankalan maineessa olevan porukan vetäminen mietityttävät.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastava pesti koska paljon helpompaa olla rivimies. Esimiehellä on suuri vastuu ja mokailua ei enää voi tapahtua. Itsellä on lähes kaikki esimiehet ollut huonoja ja ammattitaidottomia. Perehdytys- ja ihmissuhdetaidot puuttuivat lähes kaikilta. Syyllistettiin turhaan ja usein syyllinen oli itse esimies. Ei näetty työntekijöitä yksilöinä ja ymmärrys puuttui täysin. 

Hyvää esimiestä odotan edelleen. Mutta sellainen olisi vastuuntuntoinen ja ammattimainen. Perehdyttää huolellisesti ja kertoo että aina voi pyytää apua jos tuntuu siltä ja tekee itsestään heti helposti lähestyttävän. Hyvä esimies on sellainen joka ei pelota ja johon voi aina turvautua jos jokin mättää. Hän ei syyllistä eikä kohtele toisia työntekijöitä paremmin/huonommin vaan kohtelee kaikkia tasa-arvoisesti ja kunnioittaen. Hoitaa kaikki tarvittavat asiat ajoissa ja pitää sovitusta kiinni. 

Oletko valmis esimieheksi? Jos työporukkasi on jo valmiiksi haastava, niin mieti miten voisit muuttaa ilmapiiriä paremmaksi. Riittävätkö voimavarat? Esimiehen työ voi olla uuvuttavaa. Itse miettisin todella tarkkaan. 

Vierailija
2/9 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että kyseessä on ns. asiantuntijatehtävät, eikä esim. nakkikiskan tai raksaprojektin pomo. Eri aloilla nääs tarvitaan hyvin erilaisia ominaisuuksia ja taitoja pomoltakin.

Mun mielestä olennaista esimiehelle on hyvä tunneäly ja psykologinen silmä. Hänen täytyy pystyä näkemään, mitä työyhteisö tarvitsee. On tiimejä, joissa tarvitaan tiukkaa ja asiallista ruotuunlaittajaa ja asioiden uudelleen organisointia, mutta myös työyhteisöjä, jotka kaipaavat ennen kaikkea rohkaisua ja tukea esim. uuden ideointiin. Hyvä pomo näkee, mitä milloinkin ja kukin työntekijä kaipaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eo ole pomon hommat mitään tähtitiedettä. Mä olen päässyt pitkälle ajattelemalla tiukassa paikassa, että hoidan asian niin kuin itse alaisena / työnteiijänä toivoisin sen hoidettavan. Olen semmoinen pomo, jollainen toivon että mulla itellä olis.

Paksu nahka kannattaa kasvattaa. Vaikka hoitaisit hommasi kuinka hyvin ja 99% ihmisistä olis tyytyväisiä sinuun, niin joka ikisestä työpaikasta löytyy ne pari pahansuopaa tyyppiä, jotka puhuu pahaa ja valittaa ihan vaan negatiivisuuden ilosta. Aina on niitä, joiden mielestä pomoa kuuluukin haukkua.

Vierailija
4/9 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelee aidosti ja ottaa työntekijät huomioon. Konsultatiivinen, fiksu, empaattinen. Juuri sellainen minulla ainakin on tällä hetkellä, ei mitään moittimista. Hyvä ja oikeastaan paras esimies. Sanoo silti palautteen asiallisesti ja suoraan (sekä kehittämiskohteet työtehtävissä). Kannustaa eteenpäin ja on hyvä ratkomaan konflikteja ja erilaisia tilanteita työpaikalla. 

Vierailija
5/9 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pomo huolehtii että asiat tulee hoidetuksi, kohtelee kaikkia alaisiaan oikeudenmukaisesti ja osaa joskus olla myös rento ja eritoten pystyy myöntämään, ettei hallitse itse kaikkia asioita täydellisesti. Tärkeintä on oikeastaan ihmissuhdetaidot. Joissain tehtävissä toki myös tekninen osaaminen painaa.

Vierailija
6/9 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiesasemassa olleena voin kertoa että jos omaat lehmän hermot etkä ota YHTÄÄN MISTÄÄN itseesi, kokeile. Mutta jos olet vähänkään herkkänahkainen, jätä väliin. Raha ei korvaa sitä puukotuksen määrää mitä saat jos olet ensimmäisen asteen esimies. Puukkoja tulee ylemmiltä esimiehiltä, alaisilta ja myös asiakkailta. Ei ikinä enää, viidessä vuodessa mitta niin täynnä että en halua enää minkäänlaista vastuuasemaa. Juonittelevia ja mieltä osoittavia alaisia, selkään puukottavia  alaisia ja esimiehiä, kiusaavia esimiehiä. Vaikka kaikkesi teet ja kaikki tahot yrität tyytyväisenä pitää, teet kuitenkin väärin. Lisäksi palkka harvoin vastaa työnmäärää ja vastuuta. Ja jos olet saman porukan kanssa tehnyt töitä nyt ja siirryt esimieheksi heille, olet armottomasti eri puolella eli et voi olla enää ystävä heidän kanssaan. Näin se vaan useimmiten menee. Ja vielä sekin että jos työporukastasi joku toinenkin hakee sitä paikkaa, jonka sinä sitten viet nenän edestä, voit odottaa saavasi mielenosoitusta ja virheisiin takertumista tämän taholta. Haluaa kuitenkin osoittaa kuinka paljon parempi valinta hän olisi ollut kyseiseen työhön. Onnea valitsemallesi tielle!

Vierailija
7/9 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhailla pomoillani on ollut pari yhteistä ominaisuutta: he ovat ymmärtäneet kaikenlaisia ihmisiä ja pystyneet tukemaan alaistensa ryhmädynamiikkaa. Kun alkoi ilmetä pientä piikittelyä, jopa alkavaa kiusaamista, pomo sai kiihkottomalla mutta jämäkällä puuttumisella asian kuntoon. Yhdellä pomolla oli myös ihailtavalla tavalla pätemisentarve tasan nolla, hänen ei tarvinnut tehdä asioita vain näyttääkseen kuka määrää.

Vierailija
8/9 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät pomot osaavat luoda hyvän ilmapiirin. Heitä yleensä sekä arvostetaan sekä heistä myös pidetään ihmisinä. Pitäähän ne asiatkin tietysti hallita mutta siinä suhteessa ei tarvitse olla kaikkitietävä. Hyvät pomot ovat yleensä ihmisinä "suuria".

Vierailija
9/9 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pomo on empaattinen, huumorintajuinen ja hallitsee johtamansa yksikön työasiat. Hän luottaa alaisiinsa ja keskittyy suurien linjojen vetämiseen. Tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus ovat hyvän pomon arvoja. Pomo pitää alaistensa puolta omien esimiestensä edessä ja on valmis taistelemaan alaistensa puolesta jos on tarpeen.

Huono pomo on kaksinaamainen ja epäaito. Häntä ei uskalla lähestyä vaikeissa asioissa koska pelkää ilkeitä huomautuksia ja kostoa. Huono pomo pitää ympärillään hovia, hänen suosiossaan olevat mielistelevät pomoa ja pomo juoruilee ja haukkuu epäsuosiossa olevia työntekijöitä. Huono pomo puuttuu työnteon pienimpiinkin yksityiskohtiin eikä luota työntekijöiden ammattitaitoon. Huono pomo mielistelee omaa esimiestään ja on valmis uhraamaan alaisensa ja näiden hyvinvoinnin.