Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omakotitalossa on koko ajan hommia!" Mitä kaikkea se pitää sisällään? Okt-asujat, kertokaa arjestanne!

Vierailija
04.10.2018 |

Usein olen kuullut tuon lauseen, että ok-talossa on koko ajan jotakin tekemistä ja touhua. Nurmikonleikkaus, uunien lämmitys, lumityöt... Mitä kaikkea muuta siihen ihan perusarkeen kuuluu talon osalta? Remontit ja korjaukset erikseen, mutta mitä kaikkia kotitöitä ok-asujat tekee iltaisin ja viikonloppuisin?

Ehtiikö tavallinen työssäkäyvä hoitaa perusjutut, vai pitääkö varsinkin vanhemman talon nurkkia olla naputtelemassa aamusta iltaan? 😅

Älkää naurako, mulla ei ole lähipiirissä sellaisia, joilta voisin tätä kysellä. 😊

T. Kerrostalossa kasvanut

Kommentit (1129)

Vierailija
121/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun 1950 rakennetussa rintamamiestalossa.  

Vaihdoin 5 vuotta sitten ulkovuorauspanelit, koska en viitsinyt vanhoja maalata. Samalla vaihdoin ikkunat(9000). Olen myös asennuttanut taloon maalämmön(14000), lisäksi käyttövesiputket on uusittu 2 vuotta sitten(12000). Katto maalattu noin 3 vuotta sitten(2400).

Olen asunut talossa 40 vuotta.  En koe, että tämä olisi ollut mikään työleiri.  Onhan tätän remontteja teetetty.

Maalämpö on edullinen ja ei vaadi töitä.

No lumityötä on hieman talvisin ja nurmikon leikkuuta kesäisin.  Tosin en lannoita nurmikkoa joten se ei kasva kovin hyvin.

On mukava syörä marjoja  ja omenoita syksyisin.  

En mitenkään haluaisi asua kerrostalossa.  Olen erittäin tyytyväinen asumismuotooni.  Naapurit ovat hyviä eivät  pakkosyötä musiikkia pihalla.  Ei kuulu sivuasunnoista meteliä, kun niitä ei ole.  Ei tarvitse olla mikään penaalin terävin kynä pärjätäkseen omakotitalossa.  Suosittelen asumismuotoa.  On autopaikka ja autotalli omalla tontilla, sekin erinomainen plussa.

Vierailija
122/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhyväasumismuoto.

Jatkoa vielä edelliseen.  Lehtiä en haravoi syksyisin, ajan ne ruohonleikkurilla silpuksi, saavat jäädä lannoitteeksi nurmikolle.  Mielestäni niiden haravointi on täysin turhaa ja olen toiminut näin jo vuosia. Pitää olla vain riittävän tehokas ruohonleikkuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa nuohoojaa, jos hänen jäljiltään on mustia sormenjälkiä tai sotkua.

Vierailija
124/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun porukat asuu rivitalossa, mutta tykkäävät hirveästi puuhailla koko ajan. Viljelypalsta löytyy ja mökki. Koko ajan hommaa.

Voi siis mennä näinkin päin jos vaan haluaa.

Vierailija
125/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 90-luvun alussa tehty okt ja ensimmäiset neljä vuotta käytettiin kiitettävästi rahaa talon uusimiseen - eli siis lattiat, vessat, kylppärit, keittiö jne you name it. Perushommia alkuvuosi-kesä on pihatöitä, mutta ulkoistettiin se pätevälle puutarhurille. Samoin kaikki syksyn pihatyöt. Meille jää vaan periaatteessa talvella lumityöt jotka on kivaa reippailua vaan. 

Jos jotain menee rikki, kutsutaan remppafirma ja lähetään itse reissuun alta, - jos siis iso homma.

Siivoustahan tossa olisi, mutta käy siivoojat parin viikon välein. Siinä välissä itse imuroidaan ja pyyhitään pölyjä.

Eli jos lähtökohta on se, että löytyy hyvin irtopätäkkää, niin eihän tuossa kauheasti hommaa ole ollut ja vapaa-aikaa riittää kaikkeen muuhun.

Vierailija
126/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis eihän omakotitalossa ole yhrtään sen enempää hommaa, kuin kerrostalossakaan, jos siis ei halua touhuta. Ihan samallalailla, kuin kerrostalossakin, kaikki työt voi teettää ostopalveluina. Eli omakotitalossa on tasan niin paljon hommia, kuin itseä kiinnostaa tehdä.

Nurmikon leikkuu on ehkä naurettavin "valtava pakkotyö" jota usein mainostetaan näissä yhteyksissä. Esimerkiksi tänä kesänä minun ei tarvinut nurmikkoa leikata kuin kuusi kertaa, koska sateen puutteen takia nurmikko ei kasvanut juhannuksen jälkeen juuri lainkaan. Normaalikesänäkään ei nurmikkoa tarvi leikata, kuin 10-12 kertaa. Aivan alkukesästä se kasvaa vinhasti, mutta jo kesäkuun puolivälin jälkeen kasvu hidastuu huomattavasti ja elokuun puolivälin jälkeen kasvu on jo melko minimaalista. Normaalin uudemman kaavatontin isommissa kaupungeissa (500-700 neliötä) leikkaa noin puolessa tunnissa puskien määrästä riippuen, joten koko kesänäkään siihen ei kovin montaa tuntia saa uppoamaan.

Vierailija
127/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIkä ponnistus tämä nuohoojan tilaaminen joillekin oikein on, kun pitää oikein erikseen mainita. Yksi puhelinsoitto ja sillä selvä.

Meillä ongelmana se, että toisen pitää olla töistä pois, jotta joku on kotona, kun nuohooja tulee.

Vierailija
128/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis eihän omakotitalossa ole yhrtään sen enempää hommaa, kuin kerrostalossakaan, jos siis ei halua touhuta. Ihan samallalailla, kuin kerrostalossakin, kaikki työt voi teettää ostopalveluina. Eli omakotitalossa on tasan niin paljon hommia, kuin itseä kiinnostaa tehdä.

Nurmikon leikkuu on ehkä naurettavin "valtava pakkotyö" jota usein mainostetaan näissä yhteyksissä. Esimerkiksi tänä kesänä minun ei tarvinut nurmikkoa leikata kuin kuusi kertaa, koska sateen puutteen takia nurmikko ei kasvanut juhannuksen jälkeen juuri lainkaan. Normaalikesänäkään ei nurmikkoa tarvi leikata, kuin 10-12 kertaa. Aivan alkukesästä se kasvaa vinhasti, mutta jo kesäkuun puolivälin jälkeen kasvu hidastuu huomattavasti ja elokuun puolivälin jälkeen kasvu on jo melko minimaalista. Normaalin uudemman kaavatontin isommissa kaupungeissa (500-700 neliötä) leikkaa noin puolessa tunnissa puskien määrästä riippuen, joten koko kesänäkään siihen ei kovin montaa tuntia saa uppoamaan.

Mitä järkeä asua omakotitalossa,jos haluaa teettää kaiken ostopalveluina?Silloin kannattaa pysyä kerrostalossa.Ei tarvitse tehdä mitään, ja tulee halvemmaksi,kun ei tarvitse ostopalveluita.

Vierailija
129/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pallien on laskeuduttava ennen okt: sta haaveilua! Tai oltava lompakko kunnossa että pystyy kaiken teetättämään ammattilaisilla.

Vierailija
130/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä asua omakotitalossa,jos haluaa teettää kaiken ostopalveluina?Silloin kannattaa pysyä kerrostalossa.Ei tarvitse tehdä mitään, ja tulee halvemmaksi,kun ei tarvitse ostopalveluita.

Höpöhöpö. Eihän se sen kalliimmaksi tule kuin kerrostalossakaan. Sehän on tietenkin jokaisen oma valinta, mitä haluaa tehdä ja mitkä hoitaa ostopalveluina. Kerrostalossa vaan et voi sitä valintaa tehdä, vaan aina on kaivettava kuvetta. 

Monet ihmiset hoitaa monia asioita omakotitalossa ostopalveluna ja sehän on totta kai ok ja jokaisen oma asia mitä haluaa itse tehdä ja mitä ei. Miksi esimerkiksi rempat pitäisi itse tehdä, kun sitä varten on olemassa ammatti-ihmiset ja itse voit keskittyä siihen mitä itse parhaiten osaat?

Itselläni ei muita vakituisia ostopalveluja ole kuin lumityöt. Jokaisen yksittäisen homman sitten mietin aina tapauskohtaisesti, teenkö itse, vai soitanko paikalle ammattimiehen. Viimeksi meni kaivonpumppu ja kun oma asiantuntemus riitti vain sen toteamiseen, että pumppu on narahtanut, niin soitin lvi-firmaan, josta tuli ammattilainen paikalle todeten, että finaalissa on ja vaihtoi uuden pumpun tilalle.

Lumityöt voisin toki itsekin tehdä, mutta kun on 100 metriä omaa tietä ja paikallinen maajussi linkoaa sen samalla, kun linkoaa koko tuon yksityistien, jonka varrella siis asun, niin eipä juuri kannata itse alkaa kolailemaan, varsinkin kun ei ota siitä kuin muutaman kympin koko talvelta.

Vierailija
131/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä maalataan seiniä. Talo rakennettu 90- luvulla ja alkaa näyttää vähän rupsahtaneelta. Pihaa tietysti kesäisin pitää laittaa, ainakin ajaa se nurmikko ja talvella lumityöt. Välillä tilee aikoja että ei sisällä ole mitään pakollista.

Vierailija
132/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua omakotitaloon, koska siinä on tosiaan paljon työtä. Tietysti siinä voi asua kuin pellossa, pitää pihan sotkuisena ja antaa talon mädäntyä. Mutta jos oikeasti haluaa pitää omakotitalosta huolta, on siinä vaikka mitä perus pintaremonttien lisäksi, että peittää lämmitys ja rännit, hormit, vedet, sähköt. Tiedän muutamankin wannabe-omakotiasujan, joiden piha on kuin kaatopaikka ja taloissa ties mitä homevauriota ja muuta. Ja sehän käy kalliiksi.  Jos talosta ei pidä huolta, tuho alkaa pikkuhiljaa, mutta kumuloituu. Tiedän myös useamman ihmisen joka on muuttanut takaisin rivitaloon/kerrostaloon, koska ei halua viettää koko kesäänsä nurmikkoa leikaten, talonsa huoltoon sidottuna. Sisustuslehdet antaa vähän turhan romanttisen kuvan, että talonpito olis yhtä ihanaa sisustusremppaa ja lyhtyjä kuistilla, vaikka olis mikä laho kansakoulu. Talonpito vaatii rahaa, viitseliäisyyttä ja tietoa, taitoa.

Ehkä naurettavin kommentti tällä palstalla, ja se on jo todella paljon se.  Talo kaipaa jatkuvaa huoltoa ettei homehdu joopa joo.  Kirjoittaja ei ole selvästikään koskaan asunut omakotitalossa.

Vierailija
133/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädetön lankomies kirjoitti:

Kyllä pallien on laskeuduttava ennen okt: sta haaveilua! Tai oltava lompakko kunnossa että pystyy kaiken teetättämään ammattilaisilla.

Lompakko on oltava kunnossa myös kerrostalossa ja jopa vielä paremmassa tikissä, sillä siellä on kaikki kalliimpaa. Annanpa esimerkin: lapselleni on tulossa kerrostaloon putkiremppa. Arvio on 35 000 euroa hänen kolmiossaan, joka ei ole edes kerrostaloissa sieltä pahimmasta päästä. Itse teetin putkirempan omakotalooni muutama vuosi sitten. Remppa maksoi 3200 euroa, eli alle kymmenesosan tuosta poikani kerrostaloasunnon putkirempasta. Remppa kesti kolme päivää, kun kerrostalosssa joudut kärsimään remontista viikkokausia.

Omakotitalossa asuminen on pääsääntöisesti aina halvempaa, kuin vastaavan kokoisessa kerrostaloasunnossa. Vaikka siis lähes kaiken ammattilaisilla teettäisitkin.

Vierailija
134/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kauhulla odotan lumisia aamuja, jolloin ennen töihin lähtöä pitäisi vielä lumityötkin tehdä päästäkseen autotallille ja pihalta pois. Kiukuttelevatko lapset sitten siinä vieressä? Kauanko siihen kolaamiseen menee, pitääkö meidän aikaistaa heräämistä viiteen, jotta ehditään puoli yhdeksäksi päiväkotiin? Ja montako kertaa kaadutaan portaissa, joista on pakko kulkea mennäkseen ja tullakseen.

Ei sitä lunta yleensä niin paljoa tule etteikö sen yli voisi ajaa. Lumityöt sitten vasta kun tulee kotiin. Miksi kaatuisit portaissa?

Täällä rannikolla sitä lunta yleensä on tullut reilusti silloin harvoin kun tulee. Autotallin ovet ovat lähellä maata, eli siitä pitäisi vähintäänkin kolata saadakseen ovet auki (kaksi ovea, aukeavat sivuille). Meillä ei ole autoa, vaan ajan pyörällä tai työnnän tuplarattaita, joten 10cm lunta ottaa jo kärryjen pohjaan/tavarakoriin kiinni. Pakkaslumella sen ei ole niin väliä, suojalumi vähän ikävämpi kun kasaantuu eikä vain liiskaannu tieltä matalaksi.

Portaikkoa taas pelkään ihan jo siksi, että se tuntuu olevan lasten kanssa (kaksi taaperoa) jo nytkin ilman lumipaakkuja ja jäätä vaarallinen. On siinä ehditty jo kaatuilla ja kompuroida kesänkin aikana. Mutta sen näkee sitten talvella, ehkä laitetaan portaat liukumäeksi ja nostan lapset kaiteen yli kuistille. No sitten ei päästäisi ikinä sisälle kun lapset liukuis kilpaa vaan alas mutta kasvaispa mammalla haba :D.

No voi raukkaa.  Onko ne rattaat ja pyörät pakko silloin lumisimpina päivinä pitää siellä autotallissa, josta niitä on noin hankalaa ottaa pois?  Minä nostaisin ne sinne kuistille aamua odottamaan.    Ja eikö sama ongelma rattaitten kanssa ole kerrostalossa asuessakin?  Kuinka pitkä matka teiltä on tielle, ettei voi niitä kärryjä heivata kevyemmin ilman lapsia sinne "lumettoman" tien varteen ensin?  Vähän käytännön järkeä nyt.

Ja portaat ne on kerrostaloissakin.  Kaiken huipuksi siellä sisälläkin on "vaaralliset" rappukäytävät.  Eli saatte kompuroida ja kaatuilla niissä enemmänkin.

Miksi minä en noin uussavuton ole ollut koskaan?  Asuttiin haja-asutusalueella, kun lapsi oli pieni.  Ei ollut autoa, ja talvella rämmittiin lumessa n. 400 metriä isommalle tielle, missä pistin lapsen pulkkaan ja sitten mentiin vielä noin sata metriä linkkipysäkille.   Joka aamu.   Ei siinä minulta yöunet menneet enkä nähnyt kauhukuvia.  Omassa talossa oli kuitenkin kivempi olla kuin missään kerrostalokämpässä.

Vierailija
135/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmikko pitäis vielä leikata, ylikasvanut iso pensasaita kaataa ja risut polttaa, tehdä kasvimaalle ja mansikkamaalle pohja kevättä varten valmiiksi, loput polttopuut kärrätä sisään ja pinota, ladosta hajosi myrskyssä ovi, se pitäisi rakentaa uusiksi ennen talvea. Koirille pitää rakentaa korkeampi aita ennen talvea.

Vierailija
136/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaluja pitää jonkin verran hankkia omaan taloon, laitteita kuten ruohonleikkuria huoltaa tai huollattaa. Puut pitää hankkia, varastoida ja lämmittää uuni. Ilmanvaihtokanavat ja sadevesikaivot pidettävä kunnossa, säännöllisesti käydään läpi katon kunto ja ikkunoiden kunto, huoltomaalaukset, saumojen kunto esimerkiksi kylppärissä, nuohous tilataan vuosittain...Pihatyöt voi tehdä sen mukaan miten innokas puutarhuri on. Maalla saa huseerata omaan tahtiin, mutta kaupungin asuinalueella, ainakin meidän alueella, naapureita paheksutaan hieman selän takana jos eivät leikkaa ajoissa pensasaitaa tai pidä pihaa tip top. Teen töitä kotona ja kesäisin takapihalla, niin kuulen vähän kommentteja :D

Lumityöt ja hiekotus, täytyy sanoa että ei aina huvita kolata pihaa aamuisin. Viime talvena pudottelin lumia katolta, kun näytti että lumieste tulee muuten alas. Remonttia tehdään tarpeen mukaan. Meillä on tänä vuonna hiottu parketti ja uusittu hanat ja rännit, liiteri maalattiin uudelleen. Korjasin postilaatikon jalan, aitaa ja istutin uusia kasveja, tein sora-alueen keittiöpuutarhaa varten.

Suosittelen lukemaan omakotiliiton sivuja, niin pääset kärryille miten laajasti asumista voi ajatella. Tasainen tekeminen on hyvä, eli voi sanoa että aina on tekemistä tai ainakin tekemisen ajattelemista eli suunnittelua. Oman talon huoltokirja on hyvä apu. Itse pidetään kansiossa kaikki taloon liittyvät jutut ja kuitit ja samalla vähän päiväkirjaa tapahtumista. Mies on ehkä kovempi suunnittelemaan ja minä toteuttamaan.

Kyllä ehtii tehdä, silloin kun ei ole mitään remonttia tai vaikka törkeästi lunta, tai piha on pieni. Vanhempieni luona nurmenleikkuuseen menee kerralla tehtynä kolme tuntia. Myös jos tarvitsee jotain palvelua, niin sen selvittelyyn ja kilpailuttamiseen menee ainakin mulla aikaa.

Onko kaikissa omakotitaloissa puulämmitys, vai miksi täällä noista polttopuista on olevinaan niin kova riesa?  Meillä on maalämpö, sitä ennen oli öljypoltin.  Mihin niitä puita tarvitaan?  On meilläkin takka, jota ei ole käytetty herran vuosiin, se on alakerran ns. takkahuoneessa, mutta siinä palaa vain tunnelmakynttilät.

Ja mikä ihmeen iso homma on ruohon leikkaaminen?  Tuntuu kuin sitä pelättäisiin ihan kauheasti, kun ajatellaan omakotitaloa.  Saahan sen jättää ajamatta, jos ei huvita ja hommatkaa piha, missä ei ole ruohoa.

Uunit?  Mitkä ihmeen uunit?  En muista milloin olisin edes vieraillut talossa, missä lämmitetään uuneja.

Mitkä huoltomaalaukset ja niitäkö on sitten paljon?

Saumojen kunto kylppärissä?  Jos saumat laitetaan kunnolla, niin eiköhän ne normaalin asumisen kestä, ihan samalla tavalla kuin kerrostalojenkin kylppäreissä.  Kuivataan ne laatat sielläkin eikä turhaan lotrata vesien kanssa seinille ja lattioille.

Jos katto on kunnollinen, ei sitä tarvitse "säännöllisesti" tarkastaa, vähän liioittelua nyt tuossakin.  Tehkää kunnon katot, niin ei siellä tarvitse kiipeillä tutkimassa, vai käykö siellä kerrostalojen katoilla jotkut ihmiset vähän väliä etsimässä vikoja?

Ja ikkunoiden kunnon nyt näkee siinä ihan asuessaankin ilman erityisiä ikkunantarkastuspäiviä.

Sisäremontteja saa tehdä tai olla tekemättä siinä kuin kerrostaloissakin.

Pihat saa laittaa mielensä mukaisesti.  Jos haluaa sen näyttelypihan, niin tietenkin siinä saa hommia tehdä.  Lähinnä tämä on jo harrastushommaa, ei pakollista.  Ei ole pakko olla marjapuskia eikä omppupuita. 

Kaikki nuo luetellut työt on kuitenkin sellaisia, että niitä ei todellakaan tehdä kaiken aikaa.  Noistahan saa sellaisen käsityksen, että omakotiasuja ei muuta ehtisikään tehdä.  Joku tarkastushomma voi olla kerran vuodessa tai vieläkin harvemmin.  Pihalla puuhastelu on ulkoilua siinä missä kerrostaloasukki lähtee lenkille.

Vierailija
137/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vanhemmilla maatila ja sitä hommaa on ehkä seuraavasti (otetaan pois maatilatöihin liittyvät)

-keväällä/syksyllä pihan siivous, pensaat kukkapenkit, huonekalut

-kesällä nurmenleikkuu, pensaat, kukkapenkit

-klapihommat ulkosaunaan/kodin uuniin

-asuvat syrjemmässä, joten yleistä tietä hallinnoi mm.vanhemmat muiden osakkaiden kanssa se tarkoittaa: tiehallituksen kokoukset ja sihteerityöt, osakkaiden koollekutsuminen, tien hoito, kyltit, talvella sään seuraaminen ja auramiehen hälyttäminen

-oman pihatienauraukset, parhaimmillaan 3-kertaa päivässä pihatietä 200 metriä lingolla. Ei sinänsä paha mutta jos on muutakin tekemistä kuin käynnistellä auratraktoria 30 asteen pakkasella.

Muita

-potun nosto, marjojen keräys

- vanhenevan perinnetalon korjaukset, maalaukset yms.

Mutta, vanhemmat tykkää hirmuisesti asua maalla.. vastapainona on rauhallisuus, hiljaisuus, omaehtoinen elämä, tekemisen meininki. Kaipaan joskus itse rauhaa kun asun kerrostalossa jonka sisälle kuuluu liikenteen melu. Rauhoitun aina valtavasti maalla olosta.

Vierailija
138/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu talon ja pihan koosta, itsellä neliöitä reilusti yli 200 ja tonttia yli 3ha. Jos ei pihahommia tai remppaa ole joinain päivinä, niin siivousta kyllä riittää vaikka joka päivälle. Mutta en vaihtaisi tätä mihinkään :)

Vierailija
139/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää työtä tämä on. Lopetin päätoimiset työt, että ehdin tehdä kotihommat.

-Nurmikon leikkaus 15 kertaa vuodessa.

-Kolaus n. 130 kertaa vuodessa.

-Aidan leikkaus 6 kertaa vuodessa.

-Talon maalaus 3-4 kertaa vuodessa.

-Katon maalaus 3-4 kertaa vuodessa (vaihto 4 vuoden välein)

-Puutarhanhoito päivittäin.

-Ikkunan pesu 8 kertaa vuodessa.

-Oven saranoiden öljyäminen n.10 kertaa vuodessa.

-Polttopuiden teko. 7 kertaa vuodessa.

-Laatan saumojen putsaus 5 kertaa vuodessa.

-Lehtien haravointi, johon nyt juuri lähden 5 kertaa vuodessa.

Vierailija
140/1129 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säntti kirjoitti:

Pelkkää työtä tämä on. Lopetin päätoimiset työt, että ehdin tehdä kotihommat.

-Nurmikon leikkaus 15 kertaa vuodessa.

-Kolaus n. 130 kertaa vuodessa.

-Aidan leikkaus 6 kertaa vuodessa.

-Talon maalaus 3-4 kertaa vuodessa.

-Katon maalaus 3-4 kertaa vuodessa (vaihto 4 vuoden välein)

-Puutarhanhoito päivittäin.

-Ikkunan pesu 8 kertaa vuodessa.

-Oven saranoiden öljyäminen n.10 kertaa vuodessa.

-Polttopuiden teko. 7 kertaa vuodessa.

-Laatan saumojen putsaus 5 kertaa vuodessa.

-Lehtien haravointi, johon nyt juuri lähden 5 kertaa vuodessa.

Tämä on ilmeisesti se lista, mitä moni odottaa näkevänsä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan