Miksi aikuiset ihmiset väittävät, että eivät "voi" olla kipeänä pois töistä?
Se on ihan absurdia. Neljä-viisikymppiset aikuiset ihmiset inttävät kivenkovaan, että ei pysty olemaan pois töistä, vaikka olisi mittarissa kuumelukemat ja pöydällä 30 räkäpaperia.
Enkä nyt puhu töistä, joissa on ihmisten henki kyseessä, vaan sellaisesta sankarikuvitelmasta, että minun työni on niin korvaamatonta, että en voi levätä ja luottaa siihen että hommat kyllä hoituvat.
Ei mulla itsellänikään ole koskaan hyvä hetki olla pois töistä. Mutta ei tulisi mieleenkään raahautua paikalle toipilaana. Sitten delegoidaan tai kiritään kiinni. Mutta kun jään kipeänä kotiin, tulee tunne, että siitä syyllistetään, kun kaikki muut niiskuttavat menemään.
Mitä kamalaa tapahtuisi, jos uskaltaisi luottaa kehonsa viesteihin ja antaa sen levätä, kun se sitä viestittää?
Kommentit (78)
Meillä oli yhdessä työpaikassa työssä yksi henkilö kerrallaan ja jopa esimies sanoi, että pois ei saa olla. Aika hankala siinä on sitten sairastaa, jollei ole jotain konkreettista estettä, esim. jalka tai käsi poikki. Ja jopa silloin olen tullut työpaikalle painostettuna ohjeistamaan sijaista.
Olen ollut sairaslomalla kun on ollut pakko. Tällöinkin olen vastannut sähköpostiin ja hoitanut kaikki akuutit tilanteet.
Minun töitäni ei kukaan tee. Ei pomo eikä alaiset. Eli jos olen poissa, joudun tekemään kaiken jälkikäteen. Ja pääsääntöisesti vaan olen niin kiireinen, että harvoin on normityöajalla aikaa tehdä rästihommia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sairaslomalla kun on ollut pakko. Tällöinkin olen vastannut sähköpostiin ja hoitanut kaikki akuutit tilanteet.
Minun töitäni ei kukaan tee. Ei pomo eikä alaiset. Eli jos olen poissa, joudun tekemään kaiken jälkikäteen. Ja pääsääntöisesti vaan olen niin kiireinen, että harvoin on normityöajalla aikaa tehdä rästihommia.
Sama. Päälle vielä se, että töilläni on lakisääteiset aikarajat, joissa pitää pysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tusinatyötä tekevät voi ollakin pois.
Mun mies on maatilan isäntä. Jos on sairaana juuri kylvöaikaan, niin ei voi jättää töitä tekemättä tai jää koko vuoden sato ja tulot saamatta. Siinä sitten rukoillaan kaikkia naapureita auttamaan, jos joku pystyisi hetkeksi tulemaan, että saisi välissä levätä. Mutta niillä naapureilla on omat kylvökiireet, joten huonoa se on. Ja vaikka naapurit kuinka tulisivat, niin eivät he tiedä ilman isännän apua, että mitä minnekin kylvetään, missä siemenet ja lannoitteet, missä edes kaikki pellot ovat.
Kuinka paljon kylvöistä sinä pystyt tekemään? Osaat varmasti ajaa traktoria ja tiedät, missä pellot ovat?
Omituinen oletus, että minä pystyisin tekemään mieheni työt. Kuinka moni teistä muista pystyy?
Ensinnäkin oma työnantajani olettaa, että käyn siellä töissä. Ja aivan oikeutetusti olettaakin, sillä sellainen työsopimus meillä on.
Toiseksi en osaa ajaa traktoria. Ja kylvämiseen käytetään kylvökonetta, sitä en saisi edes traktorin perään puhumattakaan, että osaisin käyttää sitä yhtään.
Kolmanneksi: Tiedän kyllä missä pellot ovat. Mutta viljelysuunnitelmaa en tunne.
Sinulla ei siis ilmeisesti ole ajokorttia jollet osaa ajaa traktoria sillä sen ajaminen on suunnilleen samanlaista kuin auton ajaminen. Ymmärrän kyllä että koneita et osaa käyttää sen vuoksi traktorin ajokyvystä ei paljoa hyötyä ole.
Itse olin töistä sairauslomalla ja sen jälkeen alkoi esimieheltä valitus siitä, miten kaikki kärsivät siitä ja hommat kasautuvat hänelle, kun kukaan muu ei voi tehdä. Vihjasi siitä, että irtisanoutuisin, koska hän haluaa työntekijöitä, joiden voi luottaa olevan paikalla. Mitähän robotteja sinne pitäis palkata? Itse on aina kipeänä töissä ja tartuttaa muut, saa nähdä milloin eka heittää veivinsä kun pitää kipeänä tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tusinatyötä tekevät voi ollakin pois.
Mun mies on maatilan isäntä. Jos on sairaana juuri kylvöaikaan, niin ei voi jättää töitä tekemättä tai jää koko vuoden sato ja tulot saamatta. Siinä sitten rukoillaan kaikkia naapureita auttamaan, jos joku pystyisi hetkeksi tulemaan, että saisi välissä levätä. Mutta niillä naapureilla on omat kylvökiireet, joten huonoa se on. Ja vaikka naapurit kuinka tulisivat, niin eivät he tiedä ilman isännän apua, että mitä minnekin kylvetään, missä siemenet ja lannoitteet, missä edes kaikki pellot ovat.
Kuinka paljon kylvöistä sinä pystyt tekemään? Osaat varmasti ajaa traktoria ja tiedät, missä pellot ovat?
Omituinen oletus, että minä pystyisin tekemään mieheni työt. Kuinka moni teistä muista pystyy?
Ensinnäkin oma työnantajani olettaa, että käyn siellä töissä. Ja aivan oikeutetusti olettaakin, sillä sellainen työsopimus meillä on.
Toiseksi en osaa ajaa traktoria. Ja kylvämiseen käytetään kylvökonetta, sitä en saisi edes traktorin perään puhumattakaan, että osaisin käyttää sitä yhtään.
Kolmanneksi: Tiedän kyllä missä pellot ovat. Mutta viljelysuunnitelmaa en tunne.
Sinulla ei siis ilmeisesti ole ajokorttia jollet osaa ajaa traktoria sillä sen ajaminen on suunnilleen samanlaista kuin auton ajaminen. Ymmärrän kyllä että koneita et osaa käyttää sen vuoksi traktorin ajokyvystä ei paljoa hyötyä ole.
Onko sun autossa suunnanvaihtaja? Jos et tiedä mikä se on ja mistä löytyy, niin et saa traktoria edes liikkeelle. Kävisit nyt edes pikaisesti päällisin puolin vilkaisemassa traktoria, ennen kuin alat neuvomaan sen ajamisessa.
Minunkaan töitäni ei tee kukaan, mutta en pysty kotonakaan tekemään mitään. Pomo on halunnut sellaisen sp-palvelimen, että voi lukea vain töissä. Ei anna mitään tunnuksia, että saisi omalle koneelle. Kännykkää ei ole. Ylitöitä on suositeltu, että ei tehtäisi ja jos on pakko, pitää pitää nopeasti vapaana. Saan kyllä päivän aikana kohtalaisen paljon aikaan ja sairastelen harvoin, joten ei toistaiseksi ongelmaa.
Yleensä taudista pääsee nopeammin eroon, kun malttaa olla pari päivää korvaamaton ja levätä.
Mun töitä ei tee kukaan muu, koska kukaan muu talossa ei osaa tehdä niitä. Pienehkö firma kyseessä. Ja jos koko firman toiminta on vaarassa pysähtyä, koska avainhenkilö on monta päivää poissa huonoon aikaan, niin mieluummin sitä yrittää kipeänäkin tehdä edes jotain kuin odotuttaa asiakkaita. Se kun on kaikilta pois, jos hommat seisoo minun takiani.
Onneksi voin flunssassa tehdä kotoa töitä, silloin voi lepäillä välillä. Jos on pahempi tauti niin sitten ei voi mitään, rahaa siinä menetetään kun aikataulut kusee, mutta sellaista sattuu.
Meillä oli työntekijä, joka yritti kerätä itselleen kunniaa siitä, että raahautui sairaana töihin tartuttamaan muut. Piti itseään suurena sankarina.
Sain potkut kun sairastuin flunssaan. Vuorafirma tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yhdessä työpaikassa työssä yksi henkilö kerrallaan ja jopa esimies sanoi, että pois ei saa olla. Aika hankala siinä on sitten sairastaa, jollei ole jotain konkreettista estettä, esim. jalka tai käsi poikki. Ja jopa silloin olen tullut työpaikalle painostettuna ohjeistamaan sijaista.
Kiinnostais tietää miten paskataudissa edes voisi mennä töihin, tai korkeassa kuumeessa.
Itse olen ainakin todennut, että ei meidän työstä niin paljoa makseta ja kenenkään maailma ei kaadu, jos olen kipeänä sairaslomalla kuten kuuluu.
Enpä tosin paljoa ole sairastellut, 5 v aikana yksi flunssapäivä ja viikon sairasloma selän takia. Selän kanssa en olisi edes pystynyt menemään töihin vaikka kuinka olisin halunnut, kun vain tukea vasten pääsin kävelemään ja työ täysin fyysistä.
Tiedän jopa sellaisia hoitajia, jotka menevät vaikka pää kainalossa töihin... En anna minkäänlaista arvostusta sellaiselle uhrautumiselle. Siinä pahimmassa tapauksessa kuolee joku heikkokuntoinen potilas tai tartuttaa koko yksikön ja sitten on vaikea saada sijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen niinkin arkista työtä kuin opettajan työ, ja silti olen poissa vain jos on ihan pakko. Syynä esim se, että jos olen sairas, työt on kuitenkin tehtävä. Sijaiselle on suunniteltava tunnit valmiiksi, jos edes saa sijaista, eikä naapuriluokan opettaja vahdi ’siinä sivussa’. Ja wilmassa on pyörittävä koko päivä. Laitettava sijaisten ilmoittamat merkinnät, vastattava vanhempien ja toisten opettajien/rehtorin viesteihin. Ja kun palaa töihin, pitää paikata kaikki se, mikä menee pieleen, kun on ollut poissa. Joten samalla vaivalla menee sitten itse töihin.
Tuollaisessa tilanteessa ymmärrän kyllä, kun pitää valita kahdesta pahasta pienempi.
Omassa työssäni jokainen vastaa itsestään, mutta tuuraajan saaminen ei ole ongelma. Koskaan ei ole oikeasti hätä saada jotain tehtyä nyt ihan heti.
ap
Tuon takia sä et ymmärräkään aloituksesi kysymystä. Jos tuuraajan saaminen on helppoa työ ei ole kovin vastuullista ja on kaavamaista. Kaikilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen niinkin arkista työtä kuin opettajan työ, ja silti olen poissa vain jos on ihan pakko. Syynä esim se, että jos olen sairas, työt on kuitenkin tehtävä. Sijaiselle on suunniteltava tunnit valmiiksi, jos edes saa sijaista, eikä naapuriluokan opettaja vahdi ’siinä sivussa’. Ja wilmassa on pyörittävä koko päivä. Laitettava sijaisten ilmoittamat merkinnät, vastattava vanhempien ja toisten opettajien/rehtorin viesteihin. Ja kun palaa töihin, pitää paikata kaikki se, mikä menee pieleen, kun on ollut poissa. Joten samalla vaivalla menee sitten itse töihin.
Itse olen koulupsykologina ja joskus rasittaa nämä opettajien valitukset. Te saatte sentään sijaiset! Joku aidosti pitää ne oppitunnit kun olette kipeänä, eikä teidän tarvitse niitä pitää seuraavina viikkoina kaiken muun työn päälle. Koulupsykologina joudun itse perumaan & siirtämään erikseen jokaisen asiakaskäynnin ja palaverit (olla yhteydessä niin opettajiin, kotiin kuin muihin yhteistyötahoihin), sopimaan kaikille tahoille sopivat uudet palaveriajat ja asiakaskäynnit täydestä kalenterista ja kirimään aina sairastelun jälkeiset viikot tekemättä jääneitä töitä.
No usein meitä "alansa osaavia ammattilaisia" ei ole kuin yksi tiettynä vuorokauden aikana, ota siinä sitten se riski, että olet poissa ja kukaan ei tule tuuramaan ja työnantajalle tulee pahimmillaan monien kymppitonnien tappio, ei siinä kovin helpolla olla pois pikku kuumeen takia.
Oon aina vain juuri ja juuri kipeä. Ei kuumetta koskaan. Ei edes tappavan kipeetä oloa. Ja tullessaan se kestää viikkoja. Saikkuperusteet ei oikein täyty, ja jos olisin pois, työt kertyy jäätäväksi pinoksi kun ei oo helppo tuurata.
Vituttaahan se itteekin mennä pärskimään, mahdollisuuksien mukaan sit etäilen. Kun oliskin niin että tulis se muutaman päivän tai viikon kunnon tauti, voisi olla hyvillä mielin pois ja olis kohtuullinen saikkuaika.
Vierailija kirjoitti:
Mun töitä ei tee kukaan muu, koska kukaan muu talossa ei osaa tehdä niitä. Pienehkö firma kyseessä. Ja jos koko firman toiminta on vaarassa pysähtyä, koska avainhenkilö on monta päivää poissa huonoon aikaan, niin mieluummin sitä yrittää kipeänäkin tehdä edes jotain kuin odotuttaa asiakkaita. Se kun on kaikilta pois, jos hommat seisoo minun takiani.
Onneksi voin flunssassa tehdä kotoa töitä, silloin voi lepäillä välillä. Jos on pahempi tauti niin sitten ei voi mitään, rahaa siinä menetetään kun aikataulut kusee, mutta sellaista sattuu.
Aika paha moka firmalta, jos yhden ihmisen varassa on firman toimintakyky. Noin ei saisi ikinä olla. Tuossa firma tekee pahan virheen eikä tuo kovin valoisa tulevaisuus ole, jos sinulle oikeasti esimerkiksi sattuu jotakin tai haluaisit vaikka irtisanoutua. Eli joko firmasi ei ole ajantasalla oman kilpailukykynsä ja jatkuvuutensa puolesta tai sitten selittelet vain omaksi iloksesi asian noin päin, vaikka oikeasti olisitkin korvattavissa.
Menin kerran koska se oli ensimmäinen työpäivä enkä kehdannut heti alkuun saikuttaa. Nuorena paskafirmoissa tuli mentyä koska tuli mäkätystä aina ja sijaiselle piti maksaa ylitöistä.