Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aikuiset ihmiset väittävät, että eivät "voi" olla kipeänä pois töistä?

Vierailija
03.10.2018 |

Se on ihan absurdia. Neljä-viisikymppiset aikuiset ihmiset inttävät kivenkovaan, että ei pysty olemaan pois töistä, vaikka olisi mittarissa kuumelukemat ja pöydällä 30 räkäpaperia.

Enkä nyt puhu töistä, joissa on ihmisten henki kyseessä, vaan sellaisesta sankarikuvitelmasta, että minun työni on niin korvaamatonta, että en voi levätä ja luottaa siihen että hommat kyllä hoituvat.

Ei mulla itsellänikään ole koskaan hyvä hetki olla pois töistä. Mutta ei tulisi mieleenkään raahautua paikalle toipilaana. Sitten delegoidaan tai kiritään kiinni. Mutta kun jään kipeänä kotiin, tulee tunne, että siitä syyllistetään, kun kaikki muut niiskuttavat menemään.

Mitä kamalaa tapahtuisi, jos uskaltaisi luottaa kehonsa viesteihin ja antaa sen levätä, kun se sitä viestittää?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän työpaikalla ole tuollaisia "sankareita" onneksi.

Vierailija
2/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen niinkin arkista työtä kuin opettajan työ, ja silti olen poissa vain jos on ihan pakko. Syynä esim se, että jos olen sairas, työt on kuitenkin tehtävä. Sijaiselle on suunniteltava tunnit valmiiksi, jos edes saa sijaista, eikä naapuriluokan opettaja vahdi ’siinä sivussa’. Ja wilmassa on pyörittävä koko päivä. Laitettava sijaisten ilmoittamat merkinnät, vastattava vanhempien ja toisten opettajien/rehtorin viesteihin. Ja kun palaa töihin, pitää paikata kaikki se, mikä menee pieleen, kun on ollut poissa. Joten samalla vaivalla menee sitten itse töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen niinkin arkista työtä kuin opettajan työ, ja silti olen poissa vain jos on ihan pakko. Syynä esim se, että jos olen sairas, työt on kuitenkin tehtävä. Sijaiselle on suunniteltava tunnit valmiiksi, jos edes saa sijaista, eikä naapuriluokan opettaja vahdi ’siinä sivussa’. Ja wilmassa on pyörittävä koko päivä. Laitettava sijaisten ilmoittamat merkinnät, vastattava vanhempien ja toisten opettajien/rehtorin viesteihin. Ja kun palaa töihin, pitää paikata kaikki se, mikä menee pieleen, kun on ollut poissa. Joten samalla vaivalla menee sitten itse töihin.

Tuollaisessa tilanteessa ymmärrän kyllä, kun pitää valita kahdesta pahasta pienempi.

Omassa työssäni jokainen vastaa itsestään, mutta tuuraajan saaminen ei ole ongelma. Koskaan ei ole oikeasti hätä saada jotain tehtyä nyt ihan heti. 

ap

Vierailija
4/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös ottaa kaaliin sama asia. Sankarillisesti töihin vaan niinku siitä saisi jonkun mitalin. Ei mitään väliä vaikka samalla tartuttaa työkaveritkin pöpöillään.

Vierailija
5/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tusinatyötä tekevät voi ollakin pois.

Mun mies on maatilan isäntä. Jos on sairaana juuri kylvöaikaan, niin ei voi jättää töitä tekemättä tai jää koko vuoden sato ja tulot saamatta. Siinä sitten rukoillaan kaikkia naapureita auttamaan, jos joku pystyisi hetkeksi tulemaan, että saisi välissä levätä. Mutta niillä naapureilla on omat kylvökiireet, joten huonoa se on. Ja vaikka naapurit kuinka tulisivat, niin eivät he tiedä ilman isännän apua, että mitä minnekin kylvetään, missä siemenet ja lannoitteet, missä edes kaikki pellot ovat.

Vierailija
6/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Työterveyslääkäri pisti minut kerran sairaslomalle kolmeksi päiväksi nenäverenvuodon takia. Nenäverenvuodon! Minä kun lähinnä odottelin, että konstaileva suoni poltettaisiin. Ymmärrän lääkärin kantaa sen verran, että kyseinen työmaa oli pölyinen ja sehän altistaa moiselle ongelmalle. Tottahan muutaman päivän loma kelpasi, mutta en kyllä kehdannut kertoa työkavereille sairauslomani syytä.

Muutoin olen kyllä ollut töistä pois, jos olen ollut oikeasti sairaana. Poden flunssaa tai muita yleisiä tartuntatauteja varmaan harvemmin kuin monet muut. Mutta kun sellainen iskee, olen todella pahoinvoiva, vaikka kuume ei kovin nousisikaan. Jos siitä nuhasta suoriutuisi niistämällä ja särkylääkkeellä, voisin mennäkin töihin. Mutta kun oksettaa, silmät eivät pysy auki, tavarat putoilevat käsistä ja hermostun vähästäkin, on fiksumpi jäädä kotiin lepäämään. Lisäksi uskon, että jos rasittaa itseään sairaana, lopulta vain pitkittää sairauttaan. Lopputulos on, että eipä siellä töissä mitään tulosta synny pitkään aikaan, jos sairaana vain väkisin yrittää. Tuloksen kannalta on parempi reilusti levätä jokunen päivä ja tehdä sitten levänneenä työnsä kunnolla.

Vierailija
7/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaana töihin matkustavat ja sairaana töitä tekevät voivat vaarantaa jonkun heikossa kunnossa olevan syöpäpotilaan hengen. 

Osaan jo väistää yskijöitä bussissa, mutta työpaikalla ei välttämättä pääse karkuun pärskijöitä.

Vierailija
8/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on maatilan isäntä. Jos on sairaana juuri kylvöaikaan, niin ei voi jättää töitä tekemättä tai jää koko vuoden sato ja tulot saamatta. Siinä sitten rukoillaan kaikkia naapureita auttamaan, jos joku pystyisi hetkeksi tulemaan, että saisi välissä levätä. Mutta niillä naapureilla on omat kylvökiireet, joten huonoa se on. Ja vaikka naapurit kuinka tulisivat, niin eivät he tiedä ilman isännän apua, että mitä minnekin kylvetään, missä siemenet ja lannoitteet, missä edes kaikki pellot ovat.

Kuinka paljon kylvöistä sinä pystyt tekemään? Osaat varmasti ajaa traktoria ja tiedät, missä pellot ovat?

Vierailija
9/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä duunissa siivooja on tuollainen. Se tekee itsestään raskaan työn raatajan, mutta todellisuudessa se istua länkättää asiakkaiden kanssa ja levittää tautejaan.

Esim oli viime viikolla vatsataudissa töissä. Vielä kovaan ääneen piti kertoa, että kun olo on kamala, on oksennellut ja ripuloinnut pitkin päivää. Pomo pakotti sen kotiin poliisin uhalla, mutta vahinko oli jo tehty. Työntekijöistä on nyt kukin ollut vatsataudissa. Itse olen parhaillaan. Esimies tuumas, että nyt kukin on vähintään kolme päivää pois.. Asia otetaan vielä myöhemmin käsittelyyn uudestaan.

Vierailija
10/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun päivän töiden selittäminen jollekulle muulle veisi puoli päivää, ja sinä aikana ei mikään edistyisi.

Vierailija
11/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tuollainen työn sankari mutta olenkin vasta kolmekymppinen, jos iällä tässä on jotain merkitystä kun ap sitä aloitteessaan korostaa.

Vierailija
12/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan olin raksalla kesätöissä, johon raahautui yksi tällainen oman elämänsä sankari. Hänellä oli hirveä flunssa, köhi keuhkojaan pihalle, eikä jaksanut tehdä oikein mitään. Me muut käskettiin hänen lähteä kotiinsa sairastamaan, mutta ei, hänen piti olla siellä sankarina. Kivasti sitten tartutti flunssansa minuun, jouduin olemaan töistä x päivää poissa ilman palkkaa, koska en ollut kerennyt olla tarpeeksi kauan töissä ennen sairaslomaa. Kiitos.

Vierailija
13/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos terveydenhuollon mielestä on tarpeeksi terve töihin? Olin hiukan kipeä, kurkkukipua ja yskää, ei kuumetta. Olin ensin pari päivää kotona, kävin sit testaamassa onko angiina. Ei ollut, ei juuri tulehdusarvot korkealla, ei kuumetta. Joten töihin. Ääni meni loppuviikosta kokonaan ja yskä paheni, ei kuumetta. Tän viikon alussa olikin sitten kunnon keuhkotulehdus, poskiontelontulehdus, ja jopa virtsatulehdus (?) joten popsin nyt laajakirjoista antibioottia kotona.

Vierailija
14/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on vaan nuhassa niin ihan hyvin voi mennä töihin. Ei se tauti sen nopeammin parane, jos kotiin jää.

Yrjötaudit esim. on ehdoton ei, sitä ei saa lähteä tartuttamaan muihin!

Vierailija
15/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aina ollut ihan sama, vaikka joku tulisi töihin sairaana, kun ei ne taudit muhun ikinä tartu, mutta jos töihin tulee pitää sitten myös tehdä töitä, eikä vaan istua siellä vinkumassa huonoa voinatiaan.

Vierailija
16/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on esimies, joka hermostuu ihan aiheellisestakin saikusta, "unohtaa" laittaa sairausajan palkat maksuun, siirtää kroonisesti sairaita ihmisiä paskempiin hommiin... Kukaan ei halua joutua sen kynsiin. Siksi mieluummin töissä jollei ihan ole pää kainalossa.

Vierailija
17/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa yksi omasta mielestään korvaamaton otti ja kuoli sydänkohtaukseen. Firma porskuttaa silti ja teki seuraavana vuonna historiansa parhaan tuloksen. Tämä on vähän raa'asti sanottu, kun kyse on sukulaisesta, mutta esimerkkinä vain, että hautausmaalla on paljon korvaamattomia ihmisiä.

Vierailija
18/78 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta sano, sitten vielä ovat pahalla päällä ja ruikuttavat, voi että nukahdin vessanpytylle, ihan kuin se kiinnostaisi muita.

Vierailija
19/78 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon kylvöistä sinä pystyt tekemään? Osaat varmasti ajaa traktoria ja tiedät, missä pellot ovat?

Omituinen oletus, että minä pystyisin tekemään mieheni työt. Kuinka moni teistä muista pystyy?

Ensinnäkin oma työnantajani olettaa, että käyn siellä töissä. Ja aivan oikeutetusti olettaakin, sillä sellainen työsopimus meillä on.

Toiseksi en osaa ajaa traktoria. Ja kylvämiseen käytetään kylvökonetta, sitä en saisi edes traktorin perään puhumattakaan, että osaisin käyttää sitä yhtään.

Kolmanneksi: Tiedän kyllä missä pellot ovat. Mutta viljelysuunnitelmaa en tunne.

Vierailija
20/78 |
04.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa meitä työnantajia ennenkuin hilaatte itsenne kipeänä töihin. Jo yhden työntekijän sairasloman maksu kirpaisee, mut sitten se että pitää tulla levittämään se tauti koko porukkaan..