Jenna Ruohola vs Alina Voronkova
Jenna Ruohola avautui eilen instagram-päivityksessään pettymyksestään Miss Suomi-kilpailun lopputuloksesta.
Kumpi teistä olisi ollut parempi valinta Miss Suomeksi, Jenna vai Alina?
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alinan äiti on inkerinsuomalainen, omaa sukua Kinnar. Hänen äitinsä oli Neuvonen. Täysin suomalaista sukujuurta.
Silti perimä voi olla jotain ihan muuta käytännössä. Inkerinsuomalaiset ovat suomensukuista kansaa kuten virolaiset, eivät suomalaisia. Yhtä suuri haloo olisi noussut jostain kiinalais-unkarilaisesta voittajasta -- kyse ei ole etnisessä mielessä suomalaisesta. Mielestäni säännöissä pitäisi olla vaatimuksena edes toisen vanhemman suomalaissyntyisyys.
Se ehtohan olisi nyt täyttynyt.
Inkerinsuomalaiset saivat Suomen kansalaisuuden vuodesta 1990 alkaen _paluumuuttajan_ statuksella. Koska he ovat suomalaista syntyperää. Kuten Alinan äiti.
Mutta kannattaa lukea aiheesta tarkemmin. Käytännössä kahden isovanhemman piti olla "suomalaisiksi" merkittyjä ja käytännössä hekin ovat saattaneet olla vain puoliksi suomalaista juurta tai jopa niin, että heillä oli ainoastaan suomalaiset sukunimet.
Luepa itse tarkemmin. Alinan äidin suku on täysin suomalainen. Hän voi olla suomalaisempi kuin sinä.
Olen täysin suomalainen useiden sukupolvien takaa kyllä. Silti saan kyselyitä alkuperästäni ja mua on luultu venäläiseksi, mikä on erittäin, erittäin, erittäin epäreilua ja loukkaavaa. :( Ja siis vaikka pukeudun tietoisesti vastoin stereotypioita. Mielestäni tuo järjestelmä on täysin epäreilu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alina on suomalainen, syntynyt täällä ja puhuu suomea. Suomenruotsalaisetkin on suomalaisia ja kaikki muutkin kielivähemmistöt. Virallisia kieliä suomessa on kaksi, mutta venäjää äidinkielenään puhuvia alkaa olemaan enemmän mitä ruotsia puhuvia. Ihan oikein kaikille rasisteille, että Alina voitti.
Mä olen oikeasti suomalaista sukujuurta ja syntynyt täällä. Siltikin näytän liian eksoottiselta ja mua luullaan ulkomaalaiseksi. Epäreilua, että joitain oikeasti ulkomaalaisempia suositaan tuolla tavalla. Miksi ne ulkomaalaisten hyysääjät eivät hyväksy minua?
T. En ole mihinkään missikisoihin osallistunut, mutta olen saanut kuulla ulkomaalaisarvuutteluja liikaa -- mielestäni ihan juuriltaan oikeasti suomalaisten pitäisi saada noihin osallistua ainoastaan
Jospa sun sukuun onkin lorahtanut jotain ei-niin-suomalaista jossain vaiheessa. Joka suvussa on salaisuuksia. Kannattaisi teettää dna-testi ja liittää tulokset johonkin suku-tietokantaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alinan äiti on inkerinsuomalainen, omaa sukua Kinnar. Hänen äitinsä oli Neuvonen. Täysin suomalaista sukujuurta.
Silti perimä voi olla jotain ihan muuta käytännössä. Inkerinsuomalaiset ovat suomensukuista kansaa kuten virolaiset, eivät suomalaisia. Yhtä suuri haloo olisi noussut jostain kiinalais-unkarilaisesta voittajasta -- kyse ei ole etnisessä mielessä suomalaisesta. Mielestäni säännöissä pitäisi olla vaatimuksena edes toisen vanhemman suomalaissyntyisyys.
Inkerinsuomalaiset saivat Suomen kansalaisuuden vuodesta 1990 alkaen _paluumuuttajan_ statuksella. Koska he ovat suomalaista syntyperää. Kuten Alinan äiti.
Mutta kannattaa lukea aiheesta tarkemmin. Käytännössä kahden isovanhemman piti olla "suomalaisiksi" merkittyjä ja käytännössä hekin ovat saattaneet olla vain puoliksi suomalaista juurta tai jopa niin, että heillä oli ainoastaan suomalaiset sukunimet.
Luepa itse tarkemmin. Alinan äidin suku on täysin suomalainen. Hän voi olla suomalaisempi kuin sinä.
Olen täysin suomalainen useiden sukupolvien takaa kyllä. Silti saan kyselyitä alkuperästäni ja mua on luultu venäläiseksi, mikä on erittäin, erittäin, erittäin epäreilua ja loukkaavaa. :( Ja siis vaikka pukeudun tietoisesti vastoin stereotypioita. Mielestäni tuo järjestelmä on täysin epäreilu kyllä.
Mistäpäs sinä monen sukupolven takaisia juttuja tiedät. Ei se ole ollenkaan harvinaista, että isomummo on vähän vehtaillut salaa vaikkapa venäläisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alina on kaunis ja Jenna taviksen näköinen. Jennan sisäinen kauneuskaan ei hehku, joten Alina siinäkin mielessä häntä sopivampi voittaja.
Ainakin Jennalla on kauniit kasvonpiirteet ja suuret silmät sekä aidosti skandinaavinen ulkonäkö. Vaaleat hiukset eivät tee skandinaavia tai pohjoismaalaista, vaan kasvonpiirteet.
Onko pitkä nenä pohjoismaalainen/skandinaavinen piirre?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alina on kaunis ja Jenna taviksen näköinen. Jennan sisäinen kauneuskaan ei hehku, joten Alina siinäkin mielessä häntä sopivampi voittaja.
Ainakin Jennalla on kauniit kasvonpiirteet ja suuret silmät sekä aidosti skandinaavinen ulkonäkö. Vaaleat hiukset eivät tee skandinaavia tai pohjoismaalaista, vaan kasvonpiirteet.
Suomi ei edes kuulu Skandinaviaan.
Länsi-Lappi kuuluu Skandinaviaan, mutta on se kuitenkin lähempänä kuin venäläisyys. Tarkoitan ns. pohjoismaista kauneutta. No joo, tämä maamme alkaa olla menetetty tapaus. Täytyisi tosiaan muuttaa pois tästä venäläisiä nuoleskelevasta lammasvaltiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alina on suomalainen, syntynyt täällä ja puhuu suomea. Suomenruotsalaisetkin on suomalaisia ja kaikki muutkin kielivähemmistöt. Virallisia kieliä suomessa on kaksi, mutta venäjää äidinkielenään puhuvia alkaa olemaan enemmän mitä ruotsia puhuvia. Ihan oikein kaikille rasisteille, että Alina voitti.
Mä olen oikeasti suomalaista sukujuurta ja syntynyt täällä. Siltikin näytän liian eksoottiselta ja mua luullaan ulkomaalaiseksi. Epäreilua, että joitain oikeasti ulkomaalaisempia suositaan tuolla tavalla. Miksi ne ulkomaalaisten hyysääjät eivät hyväksy minua?
T. En ole mihinkään missikisoihin osallistunut, mutta olen saanut kuulla ulkomaalaisarvuutteluja liikaa -- mielestäni ihan juuriltaan oikeasti suomalaisten pitäisi saada noihin osallistua ainoastaan
Jospa sun sukuun onkin lorahtanut jotain ei-niin-suomalaista jossain vaiheessa. Joka suvussa on salaisuuksia. Kannattaisi teettää dna-testi ja liittää tulokset johonkin suku-tietokantaan...
Joo, olen jotenkin "huono", eikä se ole oma vikani. Pahoittelen. Ainakin äitini on DNA-testien mukaan 100% suomalainen. Isääni ei ole testattu, mutta on suomalaista sukua ja ovat asuneet Suomessa vuosisatojen ajan. Uskon olevani joku epäonninen geneettinen oikku. Kiusatkaa vain lisää! Kestän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä, miksi 100% etnisesti venäläinen voittaa Miss Suomi -tittelin. Mielestäni ainakin toisen vanhemmista pitäisi olla suomalaissyntyinen. Lisäksi tämän vuoden voittajan kasvot ovat aika maskuliiniset. Sinänsä ymmärrän, että hän vastaa suomalaisten kauneusihannetta, mutta oma ihanteeni on kyllä hieman erilainen.
Ester Toivosen biologinen isä oli puolansaksalainen Venäjän armeijan sotilas? Pitäisikö Toivoselta riistää postuumisti Miss Suomen ja Miss Euroopan tittelit?
Sairasta. Toivottavasti ne oikeasti omanarvontuntoiset suomalaiset pitävät pintansa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä käsitä, miksi 100% etnisesti venäläinen voittaa Miss Suomi -tittelin. Mielestäni ainakin toisen vanhemmista pitäisi olla suomalaissyntyinen. Lisäksi tämän vuoden voittajan kasvot ovat aika maskuliiniset. Sinänsä ymmärrän, että hän vastaa suomalaisten kauneusihannetta, mutta oma ihanteeni on kyllä hieman erilainen.
Alinan äiti on inkeriläinen, jotka ovat myös etnisesti suomalaisia.
Anne Pohtamon isän suku on Venäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ester Toivosen biologinen isä oli puolansaksalainen Venäjän armeijan sotilas? Pitäisikö Toivoselta riistää postuumisti Miss Suomen ja Miss Euroopan tittelit?
Hänen äitinsä oli silti oikeasti suomalainen monien sukupolvien ajalta? Ilman mitään epävarmuustekijöitä. Vai oliko? Ja näköjäänhän riittää vain suomen kielen taito ja oma syntyperä - syntyperästä viis. Säännöt ovat edelleenkin huonot -- harmittaa vain kaikkien suomalaisten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
En usko teitä, Putlerin trollit. Todisteita, kiitos. Miksi ette keskity johonkin muuhun kuin meidän kiusaamiseen? Sanoitte mitä tahansa, en ikinä alistu teidän juttuihinne. En ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alinan äiti on inkeriläinen, jotka ovat myös etnisesti suomalaisia.
Täällä jankuttaa joku sama trolli asioita toistuvasti. Jos joku "paluumuuttaja" (joka sekin oli täysin poliittinen termi) on papereiden mukaan 50% suomalainen, niin se ei tarkoita 100% suomalaista. Lisäksi niiden papereiden luotettavuuttakin voisi monessa tapauksessa tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäpäs sinä monen sukupolven takaisia juttuja tiedät. Ei se ole ollenkaan harvinaista, että isomummo on vähän vehtaillut salaa vaikkapa venäläisen kanssa.
Mitä mun pitäisi tehdä, jos olen jotenkin vierasperäinen? Päättää päiväni? Ok, menen DNA-testiin ja näytän sen sitten kaikille v*ttuilijoille jatkossa. Onko kivaa lyödä lyötyä?
Miks jenna ees yritti uudelleen päästä miss suomeksi :D eikö tajunnu jo aikasemmin että ei oo tarpeeks hyvä kun ei oo kerta valittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mun pitäisi tehdä, jos olen jotenkin vierasperäinen? Päättää päiväni? Ok, menen DNA-testiin ja näytän sen sitten kaikille v*ttuilijoille jatkossa. Onko kivaa lyödä lyötyä?
Ne mun paskat ja oudot geenini ovat varmaankin syynä siihen, että olen saanut kuulla v*ttuilua ihmisiltä ja syrjimistä syntymästäni saakka. Yyy, olin niin tummatukkainen ja eksoottinen jo vauvana lässynlää, vaikka olen kyllä ihan vanhempieni lapsi. Ja kukaan mies tai nainen ei halua mua puolisokseen, kun olen niin outo ja vieras ulkoisesti. Kiusaa sinäkin. Enpä ole mitään muuta koskaan saanut kuulla. Olen todella katkera. Prkl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko teitä, Putlerin trollit. Todisteita, kiitos. Miksi ette keskity johonkin muuhun kuin meidän kiusaamiseen? Sanoitte mitä tahansa, en ikinä alistu teidän juttuihinne. En ikinä.
Se tieto löytyy ihan netistä kun googletat. Oli tiedossa jo silloin, eikä se ollut kellekään ongelma.
Eikä noi kaikki muutkaan menestyneet mitään kantasuomalaisia kaikki ole. Ei minusta esim De Bruyn kuulosta suomalaiselta nimeltä.
Kuka suomalainen oikeasti on sataprosenttisen suomalainen? Suurimmalla osalla on jostain tulleet esi-isät.
No jaa, jos ei hyväksy Alinaa suomalaiseksi missiksi, ei voi myöskään hyväksyä monia suomalaisia eturivin urheilijoita edustamaan maatamme ja heitä on paljon - eli täysin järjetön asenne. Eikä yksityisellä ihmisellä ole mitään tekemistä Venäjän harjoittaman politiikan kanssa.
Mitä tulee Jenna Ruoholaan, niin ei vaan riittänyt. Ei misseys ole mikään työvoitto tai ahkeruudella saavutettu palkinto. Jenna ei missään vaiheessa ollut suosikki, ei yleisön, lehdistön eikä tuomarien papereissa. Näpsäkkä, kaunis tyttö mutta sittenkin kaukana mistään kauneuskuningattaresta. Alina oli koko ajan yksi suosikeista ja yleisöäänestyksen kakkonen. Ykkösen sukunimi, Waismaa, ei sekään ihan perinteinen suomalainen nimi ole. Toki itsekin ihmettelin tätä ensimmäistä perintöprinsessaa, häneenkö se Jennan kritiikki ensisijaisesti kohdistui?
Jennalla on eripituiset etuhampaat ja hän on lyhyt, lyhytjalkainen, eikä se kroppakaan ollut timmi. Enkä kauheesti nyt kehuisi ns sisäistäkään kauneutta tämän jälkeen.
En tykännyt voittajasta, mutta tuo käytös on rumaa.