Nainen pahoinpiteli 3-vuotiasta päiväkodissa
Tässä linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005850038.html
Naisen mukaan taustalla pitkään jatkunutta kiusaamista. Ihmettelen miten ei päiväkodeissa/kouluissa tapahtuvaan kiusaamiseen pystytä puuttumaan.
Järkytyin vähän tästä päiväkodin työntekijän kommentista
"Kaikilla tuon ikäisillä lapsilla on riitoja ja myös käsiksi käymistä, kun kaveritaitoja opetellaan ja harjoitellaan yhdessä leikkimistä ynnä muuta. Suurin osa näistä välikohtauksista, joissa poika on ollut mukana, ovat olleet niin pieniä ja normaaleja, ettei niistä olisi muille vanhemmille kerrottu."
Kommentit (485)
jos lapsi ei usko kertakaikkiaan mitään kielloista huolimatta niin joissain tilanteissa sitä on pakko läimäyttää. näin ovat ihmiset tehneet jo satoja tuhansia vuosia. ja yhä valta-osa on hengissä.
Päiväkodissa pienetkin osaa lyödä. Niihin pitää heti puuttua ja kertoa että näin ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
jos lapsi ei usko kertakaikkiaan mitään kielloista huolimatta niin joissain tilanteissa sitä on pakko läimäyttää. näin ovat ihmiset tehneet jo satoja tuhansia vuosia. ja yhä valta-osa on hengissä.
Ja siitä lapsi oppiikin, että toista saa lyödä jos nyt oikein harmittaa.
Todella outo tuon uutisen lopussa oleva syyttäjän kommentti, että kiusaamisen selvittäminen on vanhempien ja päiväkodin asia. Äidin pyyntö päiväkodin toiminnan selvittämiseksi on asiallinen. Ehkä poliisi ei ole ensimmäisenä oikea taho sitä selvittämään, mutta silloin pitäisi neuvoa, mikä on oikea taho. Jos päiväkoti ei puutu kiusaamiseen asianmukaisesti, ylempien tahojen pitää tutkia tilanne.
En hyväksy väkivaltaa, mutta on järkyttävää että tämä kiusatun lapsen perhe on jäänyt ilman asianmukaista apua ja oikeutta. Lopuksi oikeuskäsittelynkin jälkeen todetaan että perhe saa ihan keskenään selvitellä kiusaamista päiväkodin henkilökunnan kanssa, joka ei ole mitään asian eteen tehnyt.
Ja vieläpä pientä lasta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on pelottavaa kuinka moni hyväksyy väkivallan.
Samoin minusta. Olen väkivaltaisessa perheessä kasvanut. Lapsen kimppuun käyvä aikuinen ei ole mieleltään terve.
Tässä äiti puolusti omaa lastaan. Mikään puhe ei ole aiemmin tähän kiusaajaan tepsinyt, joten täysin ymmärrettävää, että teki mitä teki. Oman lapsen puolustaminen väkivaltaa vastaan ei tee kenestäkään mieleltään epätervettä.
Ennen kuin tulin äidiksi, vieläpä samantien haastavasti käyttäytyvän erityislapsen äidiksi (ainoaksi jää), en olisi voinut mitenkään ymmärtää tuon selvästi täysin yliväsyneen äidin primitiivireaktiota.
Ei parhainkaan ihminen ole loputtoman jaksava. Itse hain ja onneksi myös sain apua.
En voi ko. äitiä tuomita, mutta tietysti tuollainen TEKO on yksiselitteisen väärin. Kukaan normaali ihminen ei huvikseen hyökkää lasta päin noin. Kyllä on todella pahasti uupunut ihminen kyseessä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että itse oisin saattanut samassa tilanteessa ääntä korottaen kieltää kiusaajaa, mutta tietenkään käsiksi ei saa käydä. Siinä on varmaan äidillä ollu tosissaan hermo kireällä.
Lapselle huutaminen olisi vielä melko normaali reaktio, vaikkei hyvää käytöstä olisikaan. Vieraaseen lapseen käsiksi käyminen julkisella paikalla sen sijaan on täysin pimeää toimintaa. Mitähän perheessä suljettujen ovien takana tapahtuu?
Aukiko ne ovet pitäisi olla? Onko teillä?
Oletko kuullut vertauskuvista? Kyllä, ovet ovat siinä mielessä auki, ettei meillä ole mitään salattavaa, jos esimerkiksi lastensuojelusta joku haluaisi tulla arvioimaan perheemme tilannetta.
Oletko ihan varma? Ettei mitään luurankoja löydy kaapista, kun oikein lähdetään tutkimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman rohkea 3-vuotias, kun aikuista vasten huuliaan pärryyttelee niin että sylki lentää. Pitelemätön kaiken saanut vai epätoivoista huomionhakua?
Tämä pärryyttely oli vatmasti viimeinen niitti sen kiusatun lapsen äidille. Kiusaaja lapsi nimittäin tällä tavoin haistatteli kiusatun äidille.
Niin? Haistattelevia taaperoita tulee ojentaa fyysisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin minusta. Olen väkivaltaisessa perheessä kasvanut. Lapsen kimppuun käyvä aikuinen ei ole mieleltään terve.
Tässä äiti puolusti omaa lastaan. Mikään puhe ei ole aiemmin tähän kiusaajaan tepsinyt, joten täysin ymmärrettävää, että teki mitä teki. Oman lapsen puolustaminen väkivaltaa vastaan ei tee kenestäkään mieleltään epätervettä.
Tekee. Eli nyt tuon kiusaajan vanhemmat saa vetää tuota äitiä pataan? Oletko nyt aivan varma?
Vierailija kirjoitti:
No jos on jo lapsena kusipää, sietääkin vähän säikäyttää. Ei lasta tietenkään saa alkaa lyömään, mutta minusta pieni pelästys ei ole pahitteeksi, ehkä oppi siitä jotain ja on kiusaamista.
3-vuotias!? Sehän on käytännössä vielä taapero, ihan tolkuton tollo joka tekee mitä mieleen juolahtaa, mitä muilta näkee ja mitä vaan onnistuu tekemään jos ei pysäytetä. Vaikka kuinka olisi oman lapsensa puolesta tuohtunut niin pitäisi jokaisen normaalin aikuisen ymmärtää että lapsen kimppuun ei voi käydä. Luultavasti äiti käyttää samoja metodeja sitten omiin lapsiinsa kun eivät tottele. Pelottavaa eikä millään lailla selitettävissä tai hyväksyttävissä.
Näyttäkääpä nyt toteen ensinnäkin että tätä jatkuvaa kiusaamista on oikeasti tapahtunut? Vahinkoja sattuu leikkitilanteissa aina, kyllä, ja sitten on olemassa myös herkempiä lapsia joille voi jäädä vaikka yksi lause jatkuvaan mieleen. "Lapsen kasvot olivat hiekkaiset" - on VOINUT myös olla itse ihan hiekkahommissa. Voi myös olla että sekopää akka on puolustellut tekoaan yliliioittelulla, kun mm. työntekijät eivät olleet milläänlailla havainneet tuota liukurillalyömisuhkaa.
AINA pitää olla PITÄVÄT näytöt suuntaan ja toiseen ennenkuin laitetaan lynkkauslista käyntiin. Ja onko siltikään se väkivalta ratkaisu? Oikeuttaako primitiivinen tekosyy sen? Kyseessä pitäisi olla AIKUINEN eikä LAPSI, joka voi silti olla kiusaaja, jolle pahimmassa tapauksessa jää ilman syytä traumoja. Jossitelkaa 60 sivua, mutta kuvitelkaa MYÖS tuo pahoinpidelty poika omaksenne ja mitä primitiivireaktioita se sitten herättäisi jos kerhokaverin vanhempi olisi käynyt siihen kiinni.
Jos omaa lastani kiusattaisiin eikä koulu saisi sitä loppumaan , minulta entisenä kiusattuna menisi kuppi nurin ja saattaisin ohimennen kovistella tätä kiusaajaa. Nipistys/puristus käsivarresta, kuiskaus korvaan "Anna Jonnan olla tai"..
Vierailija kirjoitti:
Jos omaa lastani kiusattaisiin eikä koulu saisi sitä loppumaan , minulta entisenä kiusattuna menisi kuppi nurin ja saattaisin ohimennen kovistella tätä kiusaajaa. Nipistys/puristus käsivarresta, kuiskaus korvaan "Anna Jonnan olla tai"..
Ihanko totta? No miten sitten kun lapsi kertoo kotona että kädessä oleva mustelma tuli siitä kun Jonnan äiti nipisti? Minä ainakin ottaisin yhteyttä poliisiin jos minun 3-vuotiastani joku kävisi tönimään tai nipistelemään.
Ihme sekoja täynnä koko palsta. Ettekö te osaa puhua? Jos lasta kiusataan niin siihen täytyy hissukkavanhemmankin osata puuttua, puhua päiväkodissa, koulussa, vanhemmille. Suomalaiset eivät uskalla puhua ja sitten pahoinpidellään vieraiden lapsia. Sairasta kerta kaikkiaan. Minuakin on kiusattu ja kyllä puolustaisin lastani raivokkaasti, mutta en hyvänen aika ole niin päästäni sekaisin että vahingoittaisin muita lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siitä lapsi oppiikin, että toista saa lyödä jos nyt oikein harmittaa.
Ei opi.
Lapsi oppii, että taisi tulla loppu minun sylkyuralleni. Tietää, että muija, se on yksi oikea aikuinen, joka laittoi pisteen mun kiusaamisuralleni.
Sylyn vastaanottaneen lapsi oppii, että hyvä kun mun äiti antoi opetuksen kun kukaan muu ei koskaan kunnolla puuttunut tuon pärinäparran tekemisiin. Äiti on sankarini.Lapset voivat nyt leikkiä keskenään rauhassa. Tasoissa.
Lastentarhatyön ammattilaiset ovat sokeita liian usein.
Olet varmaan samaa mieltä, että miehet saavat ojentaa naisiaan jos nämä kiukuttelevat, haukkuvat, sylkevät tai esim. pettävät? "Tietää, että äijä, se on yksi oikea Mies, joka laittoi pisteen mun perseilyuralleni."?
Eli miettikää naiset kahdesti kun pieksette pienempiänne, että olette itse valmiita ottamaan selkään isommaltanne vai ette? Se karvatorttu siellä housuissa ei ole mikään suojelusenkelinne vaikka sillä toki niinkin hienoa kuin uusia ihmisiä voi synnyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee. Eli nyt tuon kiusaajan vanhemmat saa vetää tuota äitiä pataan? Oletko nyt aivan varma?
Jos kiusatun äiti yrittäisi uudestaan vähän pätkiä tuota kakaraa, niin varmasti tämän vanhemmat puolustaisivat tätä?
Päiväkoti oli pahasti epäonnistunut suojelemaan lasta, joten epätoivoinen äiti turvautui epätoivoiseen tekoon primitiivireaktiona. Ei se tee hänestä sairasta.
Nyt järki käteen. Kyse on 3-vuotiaista lapsista! Ovat tosi pieniä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt järki käteen. Kyse on 3-vuotiaista lapsista! Ovat tosi pieniä vielä.
Naisilla tuntuu järki, kohtuus ja suhteellisuus katoaa ihan totaalisesti kun omaa perslävestä synnytettyä rakkauden hedelmää kiusataan. Pitäisi siinä jo KOLME vuotiaan osata käyttäyty kuin aikuinen ja lopettaa "kiusaaminen" ensimmäisestä käskystä. Huh hei, järki katosi laitoksellla eikä ole näköjään takaisin palannut.
T. Mies
Jutussa ei kerrottu, onko yritetty vaihtaa päiväkotia. Eihän niitä noin vain vaihdeta vaan kaupunki antaa paikan, mistä antaa. Jos kiusaamista ei ole otettu vakavasti, ei ole ehkä otettu vakavasti myöskään tarvetta uudesta päiväkotipaikasta. Ei tiedetä myöskään, onko toista päiväkotia kohtuullisen matkan päässä, onko mahdollisuutta kuljettaa kauemmaksi, onko hyviä yksityisiä vaihtoehtojakaan, onko niissäkään paikkoja ja olisiko niihin varaa edes.