Säästäminen pienistä tuloista
Onko teiltä onnistunut säästäminen opiskelijana tai työttömänä? Millaisia uhrauksia olette tehneet ja mitä varten säästätte?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tämä:
http://mihinrahakuluu.blogspot.com/
Bloginpitäjä saa alle 20 000€ vuodessa mutta säästää noi n 60-80% tonnin tuloista. Ja ei mikään haaste vaan elämäntapa, pitänyt vlogia vuosia. Eli hyvin voi säästää.
Täh? Tonnin tulot on 12 000€ vuodessa. Ja 80% tonnista tarkoittaa että käyttää vain 200€ elämiseen, vuokraan ja ruokaan! Harvaltapa onnistuu.
Käyttää 120€ vastikkeeseen ja 60-70€ ruokaan kuussa. Leipoo mm kaiken leipänsä itse.
Miten ei onnistuisi?Eli sillä on jo velaton omistusasunto, ei voi oikein verrata APn tilanteeseen
Se mitä sinä et tajua on se että se bloggaaja on joskus ollut samassa tilanteessa kuin ap. Ja nyt on siinä tilanteessa kun on, koska on ollut pitkäjänteisen säästeliäs.Argumenttisi on epäkelpo.
Jos kysyttäisiin henkilöltä, jonka kanssa elää niin luultavasti elää osittain kumppaninsa rahoilla ....
No ei todellakaan elä. Et ole ilmiselvästi edes lukenut blogia. Heillä ei ollut edes yhteistä asuntolainaa, kummallakin oli oma laina jonka jo maksaneet pois. Myös puoliso säästeliäs, jopa vielä säästeliäämpi kuin itse bloggaaja. Kaikki hankinnat laittavat puoliksi, kumpikaan ei hyödy rahallisesti toisesta. Ihailen heidän säästäväisyyttään, harvinaista nykypäivänä.
Pienestä tulosta voi säästää kun laittaa sivuun tietyn summan joko päivittäin, viikoittain tai kuukausittain.
Jos laitat vaikka säästö lippaaseen euron päivässä se on vuoden lopulla 365e.
Sama jos 3e niin vuodessa n 1080e.
5e päivässä tekee 1800e jne...
Ei todellakaan onnistunut. Opiskelijana piti ottaa opintovelkaa ja työttömänä ei tullut mieleenkään säästää, kun rahat eivät uusiin vaatteisiinkaan riittänyt. Hyvä että asuntoon ja ruokaan.
Verottaja otti kerran yhteyttä, olivat kiinnostuneet kuinka toimeentuloni tapahtuu. Kerroin menojeni olevan hieman toista tuhatta euroa ja tulojeni olevan sitä vastaavat, tai tarkemmin niin että hieman jää säästöönkin. Selitin vielä kaiken perustuvan omavaraisuuteen ja äärimmäiseen säästäväisyyteen.
Viranomainen hyväksyi selitykseni ja toki hieman ihmetteli voiko noin pienillä tuloilla ja menoilla Suomessa elää. Ihmetys oli vielä suurempi kun kävi jouduin selittämään että kyse ei ollut kuukauden vaan koko kalenterivuoden tuloista ja menoista.
Eivät ole sen koommin kyselleet mitään.
voisäästää kirjoitti:
Verottaja otti kerran yhteyttä, olivat kiinnostuneet kuinka toimeentuloni tapahtuu. Kerroin menojeni olevan hieman toista tuhatta euroa ja tulojeni olevan sitä vastaavat, tai tarkemmin niin että hieman jää säästöönkin. Selitin vielä kaiken perustuvan omavaraisuuteen ja äärimmäiseen säästäväisyyteen.
Viranomainen hyväksyi selitykseni ja toki hieman ihmetteli voiko noin pienillä tuloilla ja menoilla Suomessa elää. Ihmetys oli vielä suurempi kun kävi jouduin selittämään että kyse ei ollut kuukauden vaan koko kalenterivuoden tuloista ja menoista.
Eivät ole sen koommin kyselleet mitään.
siis tuo on mahdotonta ellei nuku teltassa tai sitten on peräkammarintyttö.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös elää eikä pyhittää elämäänsä säästämiseen. Ei myöskään liian isoa lainaa. Se ei ole elämän tarkoitus
Hyvänen aika sentään, ei säästäminen sulje pois elämää mitenkään! Tai ehkä siinä tapauksessa, että elämäkseen mieltää tavaran perässä juoksemisen ja muun kulutuksen.
En säästä. Kaikki ylimääräinen menee vaatteisiin ja ulkomaan matkoihin. Jos en harrastaisi noista kumpaakaan mulla olis nyt tilillä joku 100 000 euroa. Mutta mitä mä sillä tekisin? en kertakaikkiaan ymmärrä pihejä ihmisiä jotka kituuttaa koko elämänsä ja mihinkään ylimääräiseen ei saa tuhlata ja sitten kun kuolevat, tilillä on kymmeniä/satoja tuhansia euroja. For what????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös elää eikä pyhittää elämäänsä säästämiseen. Ei myöskään liian isoa lainaa. Se ei ole elämän tarkoitus
Hyvänen aika sentään, ei säästäminen sulje pois elämää mitenkään! Tai ehkä siinä tapauksessa, että elämäkseen mieltää tavaran perässä juoksemisen ja muun kulutuksen.
Myös elämykset maksavat, samaten ruoka ja erilaiset tapahtumat.
Minä ainakin tiedän liian monia hyviä käyttötapoja rahalle kuin tavarat, siksipä en itse saanut köyhänä säästöön mitään ja nyt 2000e nettotuloista onnistun saamaan sijoitettavaksi vain 20 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös elämykset maksavat, samaten ruoka ja erilaiset tapahtumat.
Minä ainakin tiedän liian monia hyviä käyttötapoja rahalle kuin tavarat, siksipä en itse saanut köyhänä säästöön mitään ja nyt 2000e nettotuloista onnistun saamaan sijoitettavaksi vain 20 %.
Minä olen aloittanut säästämisen (oikeammin sijoittamisen) köyhänä pienistä tuloista. On kuule aivan eri tunne kun käytät noihin elämyksiin ja tavaroihin tuottoja etkä pääomia. Ja varsinkin kun tietää että on taas sama summa ensi kuussakin tuhlattavana halutessaan.
Meillä joka kk säästetään. Minulla on töitä luult ainakin 1,5 v, miehellä ensi kesäkuuksi, ainakin.
Meillä on ihan tarkkaan määritelty paljonko laitetaan minnekin, esim ruokaan, 1/12 osa vuoden sähkö- ja vakuutuslaskuista jne.
Elokuussa tuli ylimääräinen tonni, kun vuokrattiin meidän kellarikomero. Nyt on taas löytynyt vähän tarpeetonta ja vien sunnuntaina itsepalvelukirppikselle.
Ylitöitä tehdään aina, kun voidaan. Kaikki ylimääräiset laitetaan ylimääräiseen lyhennykseen.
Kotoa on kaikki tarpeeton myyty. Henkilöstöpuolen työntekijä kertoi jossain komerossa on tosi paljon pieniä liikelahjoja, joita on saatu ja ei ole mitään käyttöä. Minä otin kaikki kotiin ja myyn eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tämä:
Bloginpitäjä saa alle 20 000€ vuodessa mutta säästää noi n 60-80% tonnin tuloista. Ja ei mikään haaste vaan elämäntapa, pitänyt vlogia vuosia. Eli hyvin voi säästää.
Täh? Tonnin tulot on 12 000€ vuodessa. Ja 80% tonnista tarkoittaa että käyttää vain 200€ elämiseen, vuokraan ja ruokaan! Harvaltapa onnistuu.
Käyttää 120€ vastikkeeseen ja 60-70€ ruokaan kuussa. Leipoo mm kaiken leipänsä itse.
Miten ei onnistuisi?
Mulla on velaton 40 neliön asunto, jossa yhtiövastike on yli 500€/kk (sis kyllä yhtiölainaa). Ja 15€/viikko ruokaan on kyllä aika vähän, sehän on vain n. 2€ päivässä.
Miten bloggaaja saa maksettua sähköt, vakuutukset, puhelimen ja matkakulut (kulkee aina kaikkialle jalan?), vaatteista, kengistä, hygienia tarvikkeista ja terveydenhuoltokuluista (hammaslääkäri ym) puhumattakaan?
Vierailija kirjoitti:
Elokuussa tuli ylimääräinen tonni, kun vuokrattiin meidän kellarikomero. Nyt on taas löytynyt vähän tarpeetonta ja vien sunnuntaina itsepalvelukirppikselle./quote]
Miten joku maksaa tonnin komerosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tämä:
Miten ei onnistuisi?Mulla on velaton 40 neliön asunto, jossa yhtiövastike on yli 500€/kk (sis kyllä yhtiölainaa). Ja 15€/viikko ruokaan on kyllä aika vähän, sehän on vain n. 2€ päivässä.
Miten bloggaaja saa maksettua sähköt, vakuutukset, puhelimen ja matkakulut (kulkee aina kaikkialle jalan?), vaatteista, kengistä, hygienia tarvikkeista ja terveydenhuoltokuluista (hammaslääkäri ym) puhumattakaan?
Ja millä mittarilla se asunto on velaton jos siinä on velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tämä:
Miten ei onnistuisi?Mulla on velaton 40 neliön asunto, jossa yhtiövastike on yli 500€/kk (sis kyllä yhtiölainaa). Ja 15€/viikko ruokaan on kyllä aika vähän, sehän on vain n. 2€ päivässä.
Niin, siinä on velkaa.
Hänellä ei. Lue blogia niin selviää elämäntapa. Kuukuppi ei ole kallis ja kestää pitkään. Ja hänhän on kirjoittanut että pyörällä kulkee, vaateostokset parin euron luokkaa kuussa eli ei juuri osta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tämä:
Niin, siinä on velkaa.
Hänellä ei. Lue blogia niin selviää elämäntapa. Kuukuppi ei ole kallis ja kestää pitkään. Ja hänhän on kirjoittanut että pyörällä kulkee, vaateostokset parin euron luokkaa kuussa eli ei juuri osta mitään.
Ok, bloggaajalla on 120€ yhtiövastike, ruokaan menee 2€/vrk ja käyttää kuukuppia. Mutta miten hän saa maksetuksi sähkön, vakuutuksen, puhelimen, netin, matkakulut, muut hygieniatarvikkeet (esim vessapaperi, saippua, shampoo, pyykinpesuaine ym), terveysmenot (mm. hammashuolto) ja vaatteet yhteensä vain 20€/ kk? Tulot: 1000€, menot: vastike 120€, ruoka 60€, muut menot 20€, säästöön: 800€. Tuo 20€ pärjääminen kuukaudesta ja vuodesta toiseen kuulostaa epärealistiselta ja erittäin epämukavalta. Jos joku poikkeusyksilö tähän pystyy ja tätä elämältään haluaa niin siitä vaan! Enpä usko että tällainen Roope Ankkamainen saituus on sovellettavissa suureen enemmistöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tämä:
Niin, siinä on velkaa.
Myös pyörä on maksanut jotain vaikka käytettynä hankkisi ja sitä pitää myös joskus huoltaa ja vaihtaa renkaita. Ei ole muuta ilmaista tapaa liikkua kuin kävely ja kengätkin maksaa vaikka kirpputorilta hankkisi. Polkeeko tämä poikkeusyksilö myös satojen kilometrien matkat toiselle paikkakunnalle (sukulaisvierailut) ja säässä kuin säässä (kaatosade, myrsky, 30 asteen pakkanen)?
Mites huonekalut ja kodinkoneet? Ilmaiseksi ei saa edes kierrätyskeskuksesta. Ok netin roskalavaryhmistä voi saada, mutta kuljetukseen tarvitaan autoa, joka maksaa. Entä kun kodinkone tai huonekalu hajoaa? Korjausmaksaa ja jos vaihtaa toiseen niin pois vientikin maksaa. Ei 20€/kk voi pärtätä jokaikinen kuukausi vuosikausia. Aina tulee jotain yllättäviä menoja.
Luovuin turhista herkkuostoksista joita tein jokaisella kauppareissulla,makuaisti ja tottumukset muuttuvat.Nykyään säästän viitisen tonnia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tämä:
Niin, siinä on velkaa.
Mä olen kanssa köyhäillyt vuosikausia pakosta, vakavan sairauden takia. Vaatteet käytän puhki kirjaimellisesti ja niitä on pakko välillä uusia. Housut hajoo kovassa käytössä jo puolessa vuodessa kun reidet hankaa. Olen ostanut silitettäviä paikkoja, mutta nekin maksavat n. 8€ kpl. Samoin kengät hajoavat lopulta käytössä. Eli tämä älä osta mitään ei voi toimia vuosikausia. Vaikka ostaisi päällysvaatteet ja kengät kirpparilta, alusvaatteet (liivit, pikkarit ja sukat), on pakkohankkia uusina. Käytän alusvaatteetkin loppuun asti ja ostan ne mahdollisimma halvalla, mutta ne maksavat yhteensä yleensä yli 24€/vuosi eli yli tuon 2€/kk.
Kateellisten puhetta.