Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästäminen pienistä tuloista

Vierailija
02.10.2018 |

Onko teiltä onnistunut säästäminen opiskelijana tai työttömänä? Millaisia uhrauksia olette tehneet ja mitä varten säästätte?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso tämä:

http://mihinrahakuluu.blogspot.com/

Bloginpitäjä saa alle 20 000€ vuodessa mutta säästää noi n 60-80% tonnin tuloista. Ja ei mikään haaste vaan elämäntapa, pitänyt vlogia vuosia. Eli hyvin voi säästää.

Täh? Tonnin tulot on 12 000€ vuodessa. Ja 80% tonnista tarkoittaa että käyttää vain 200€ elämiseen, vuokraan ja ruokaan! Harvaltapa onnistuu.

No kyllä tuo onnistuisi jos olisi yksineläjä mutta ei kahden teinin kanssa sitten mitenkään. Tuolla bloggaajalla ei tainnut olla lapsia joten voi asuakin tosi pikkuisessa kodissa!

Vierailija
62/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teiltä onnistunut säästäminen opiskelijana tai työttömänä? Millaisia uhrauksia olette tehneet ja mitä varten säästätte?

Miksi pitää tehdä köyhänä vielä uhrauksia säästääkseen suntoa varten?

Koska oman asunnon vastike on noin 1/3 vuokrasta. Jää se 2/3 käyttövaroiksi koko loppuiän.

Köyhän ei kannata asua vuokralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina säästänyt matkoja varten. Nuorena jo syksyllä aloitin, että seuraavana kesänä pääsi interrailille. Nyt teen 3-4 lyhyttä euroopan matkaa vuodessa. Muuten säästän aivan kaikessa. En autoile, juo, polta, osta kosmetiikkaa.

Yleensä sinä päivänä kun tilille tulee rahaa, laitan visa tilille säästöön. Vähästä se kertyy. En ehkä edes osaisi olla hienoimmissa hotelleissa, vaan vertailen booking.com arvosteluja jotta löytyy sopiva tarjous. Se että on jotain odottamista, rytmittää elämää kivasti ja ehkäisee masennusta.

Miten Visa tilille säästetään?

Tehdään tilisiirto(ja).

Vierailija
64/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt opiskelijana ja nyt pienituloisena yht. 36 000. Asun halvalla, syön halvalla, en käy missään, harrastuksina kirppispianon soitto, kokkaaminen (pitäähän sitä muutenkin syödä) ja käsityöt. Säästöt kertyivät seuraavasti omilleen muutosta tähän hetkeen:

18v:

- omilleen muutto, muuton kulut+takuuvuokra käyttötililtä

- solun vuokra 250 kuussa

- säästössä oli joku 3000 (rippi+yo-rahoja, 500 euron perintö kuolleelta alkoholistivanhemmalta)

18-24v:

- opintotuki + palkkatyö, vaihdellen välillä 500-1200 kuussa

- yhteenmuutto, sen jälkeen vuokra 200 euroa opiskelijakämpästä avokin kanssa

- säästöön keskimäärin joku 200+ euroa/kk

- 12 x ~200 x 6 = 15 000 euroa, kaikki säästöt nyt 18 000

24-26v:

- nettotulot 1700 ja 2100 välillä

- vuokra 450 euroa sinkkuluukusta eron jälkeen

- säästöön keskimäärin 600 kuussa: 12 x 600 x 2,5 = 18 000

- säästöt yhteensä 18000 + 18000 = 36 000

Kitkuttamista on, aika usein tunnen kateuden piston kun mietin miten kiva olisi käydä ulkona syömässä, ostaa auto, ostaa uusia vaatteita kirppisrytkyjen sijasta, tai matkustella. Ja sitten muistan että monilla minunikäisilläni ei ole vastaavaa taloudellista suojabufferia tai mahdollisuutta ostaa omaa kämppää, kuten minulla nyt on. Nopeasti olisi nuokin rahat tuhlannut hieman leveämpään elämään tai opiskelijana vaikka viikoittaiseen viidenkympin baarireissuun. Tai nyt työssäkäyvänä vaikka auton omistamiseen, shoppailuun tai palveluissa (kampaamo, kynnet, hieronta yms) juoksemiseen.

Vierailija
65/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tulot nettona 1800e kuussa. Säästän 400e rahastoihin joka kuukausi. Myyn varmaan ne pois ja ostan osakkeita. Korona opetti, että pitää voida reagoida nopeasti. Ei 2-7 päivän viiveellä.

Vierailija
66/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen onnistunut säästämään 5 vuodessa 5 tuhatta euroa. En tiedä mihin käytän rahan, olkoon vaan varalla. Miten säästin ja jatkan säästöä?

Avasin s-pankkiin yhden uuden ylimääräisen tilin. Kun myyn jotain meidän vanhoja vaatteita ja tavaroita nettikirppiksillä niin pyydän maksun tuolle tilille. En siis käytä sieltä rahaa mihinkään. Myyn jopa euron tuotteita ja tuonne tilille tulee myynneistä viikoittain hiukan rahaa ja siitä se summa muodostuu. Vaatii pitkäjänteisyyttä, mutta on hämmästyttävää huomata kuinka pienistä hippusista on kertynyt iso summa. Ennen vein uffille meidän perheen ylimääräiset tavarat.

Vierailija
67/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on  liian pienet tulot säästämistäkin tärkeämpää on keskittyä siihen miten niitä tuloja saisi parannettua.  Hakea parempi palkkaista työpaikkaa, miettiä onko sinulla taitoja joita voisit myydä muille (esim. oletko hyvä valokuvaamaan, kirjoittamaan, piirtämään)?, voitko myydä jotain mitä et tarvitse? jne.

Vierailija
68/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso tämä:

Bloginpitäjä saa alle 20 000€ vuodessa mutta säästää noi n 60-80% tonnin tuloista. Ja ei mikään haaste vaan elämäntapa, pitänyt vlogia vuosia. Eli hyvin voi säästää.

Täh? Tonnin tulot on 12 000€ vuodessa. Ja 80% tonnista tarkoittaa että käyttää vain 200€ elämiseen, vuokraan ja ruokaan! Harvaltapa onnistuu.

Kyllä se onnistuu, 150-200€ riittää yhden aikuisen ja lapsen ruokamenoihin/ kk, jos on kunnollinen kotivara ja osaa/jaksaa tehdä itse kaiken alusta loppuun saakka. Suunnittelu ja ennakointi, kyllä säästyy.

Vierailija
69/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on  liian pienet tulot säästämistäkin tärkeämpää on keskittyä siihen miten niitä tuloja saisi parannettua.  Hakea parempi palkkaista työpaikkaa, miettiä onko sinulla taitoja joita voisit myydä muille (esim. oletko hyvä valokuvaamaan, kirjoittamaan, piirtämään)?, voitko myydä jotain mitä et tarvitse? jne.

Olen vähän eri mieltä, tulot saa nousta ihan älyttömästi että tavan ihminen voi kuluttaa miettimättä kulutustaa. Jostain satunnaisesta valokuvauskeikasta saa ehkä satasen kuussa lisää, mutta moni kuluttaa tuon monin verroin kahviloihin, ruokakaupan heräteostoihin ym ylimääräiseen.

Vierailija
70/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi bloggari kehuskelee mihin raha menee. Jokainen pystyy säästämään jos maksaa pelkkää VASTIKETTA. ELI oma kämppä ja lahjoituksista päätellen isi ja äiti avustanut varmaan tossa kämpässäkin.

Kehuskelisi sitten säästöillä, kun eka maksaa sen 800-1100e vuokraa kuukaudessa. Noi on ihan naurettavia aina, jotka säästää ja elää minimillä, kun ei ole sitä todellista menoerää riesana. Minulla on myös maksettu asunto ja lähes koko palkka jää käteen ja näin pakostakin jää rahaa yli, kun elää normaalia elämää. Voin ostaa mitä huvittaa lähes tulkoon ja ei tarvitse vaivata päätä onko rahaa. Kaikki tämä muuttui, kun sain asunnon maksettua pois.

Oli maksanut asunnon miehensä kanssa yhdessä nopeasti joka on samanlainen pihistelijä. Vaan helpompi se on puskea pää pensaaseen ja päättää että maailma on epäreilu kuin tehdä itse tietoisia päätöksiä. En itsekään ole mikään säästäjä, mutta tiedostan että aika monesta voisi pihistää tuon bloggarin tyyliin, se vain vaatisi enemmän uhrauksia kuin olen valmis tekemään.

Vierailija
71/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän eri mieltä, tulot saa nousta ihan älyttömästi että tavan ihminen voi kuluttaa miettimättä kulutustaa. Jostain satunnaisesta valokuvauskeikasta saa ehkä satasen kuussa lisää, mutta moni kuluttaa tuon monin verroin kahviloihin, ruokakaupan heräteostoihin ym ylimääräiseen.

Ei säästämistäkään tietysti tule laiminlyödä, mutta pointti on siinä, että jos et yritä hankkia lisätuloja tulee koko loppuelämä todennäköisesti olemaan tuota kituuttelemista. Tässä kuussa voit ehkä tosiaan saada sen satasen valokuvauskeikasta, mutta käytät noita kuvia sitten vaikka portfolion luomiseen ja opettelet miten voisit markkinoida itseäsi (ihan alkuun voit kysyä vaikka kavereilta töitä ja perustaa FB sivut sivubisneksellesi), Kun maineesi kasvaa, niin kasvavat myös tulosi. Kannattaa myös koittaa hankkia useita eri tulonlähteitä eikä vaan tyytyä siihen yhteen. Esim. dropshipping busineksen voit aloittaa minimibudjetilla. 

Vierailija
72/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt realistiset kulurakentee .

Paljonko menee lainaan, yhtiövastikkeeseen, vaateravastoon, hammaslääkäriin jne.

Se, jotka eivät eräänny joka kk, muut laskut lasken yhteen ja jaan 12.

Joka kk näkee ennen tilipäivää miten meni.

Kukaan ei jaksa penniä venyttää ikuisesti.

Itse käyn kerran kk kahvilassa. Latte ja kakku tekee terää.

Vierailija
73/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso tämä:

Yksinelävällä blogin pitäjällä on asumismenot (vastike) todella pienet: 117,95 e. Kaipa sitä säästääkin, kun asuu velattomassa asunnossa edullisesti. Onkohan itse maksettu vai pappa betalar -tapaus?

Meillä 4-henkisen perheen pelkkä vuokra on 1300 e kuussa. Täällä pk-seudulla ei perheasuntoa paljon edullisemmin saa. Säästöön saisin pikkaisen enemmän, jos meilläkin olisi velaton asunto. Mulla tuntityöläisenä ei aina ole tulot sen suuremmat kuin tuolla bloggaajalla, joinain kuukausina toki kaksikertaa suuremmat. Silloin säästän enemmän kun on enemmän tuloja.

Vierailija
74/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
75/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso tämä:

Yksinelävällä blogin pitäjällä on asumismenot (vastike) todella pienet: 117,95 e. Kaipa sitä säästääkin, kun asuu velattomassa asunnossa edullisesti. Onkohan itse maksettu vai pappa betalar -tapaus?

Meillä 4-henkisen perheen pelkkä vuokra on 1300 e kuussa. Täällä pk-seudulla ei perheasuntoa paljon edullisemmin saa. Säästöön saisin pikkaisen enemmän, jos meilläkin olisi velaton asunto. Mulla tuntityöläisenä ei aina ole tulot sen suuremmat kuin tuolla bloggaajalla, joinain kuukausina toki kaksikertaa suuremmat. Silloin säästän enemmän kun on enemmän tuloja.

Itse maksanut asunnon puolisonsa kanssa tuolla säästäväisellä elämäntyylillään.

Vierailija
76/78 |
21.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa miten säästän...säästän kun vain pystyn ja sitten kun tulee yllättävä kulu niin sinne ne taas menee :D

Bloginpitäjälle kyllä iso hatunnosto. Tiedän että ruoka olisi se, missä pystyisin pihistelemään nykyistä enemmän. En kuitenkaan olisi valmis samanlaiseen ruokavalioon kuin tämä bloggaaja. Syön kasviksia n. kilon päivässä ja jonkin verran myös marjoja. Vaikka kuinka ostaa liiteristä, niin viikossa menee ruokaan joku 60e. Saisin kyllä rukakuluja alas huomattavasti jos vaihtaisin aamupuuron maitorahkan kananmunaan ja valmiin leivän itsetehtyyn, niitä voisin kokeilla ensi kuussa. Siinä olis jo vuositasolla iso säästö.

Vierailija
77/78 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin yksin, pystyisin elämään niin että ruokaan menisi satanen kuussa.

Äitini on pihi, otan vaan siitä mallia.

Ostetaan vaan perusraaka-aineita ja niistä tehdään ruokaa.

Ja kaupassa käydään harvoin.

Vierailija
78/78 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi asua muualla eikä maksaa vuokraa 1300 euroa?

Järkyttävä summa.

7800 markkaa kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi