Asperger pilaa elämäni
Asperger pilaa elämäni. Se tekee kaikesta paljon vaikeampaa ja erityisesti aistiyliherkkyys on raskasta henkisesti ja fyysisesti. Inhoan elämääni, inhoan ääniä, inhoan kylmää ja kuumaa, inhoan itseäni. Inhoan kaikkea. Elämä ei tunnu enää elämisen arvoiselta. Tämä aamu oli kamala, kun äiti laittoi radion päälle ja se meteli saa minussa aikaan raivokohtauksen. Palelu taas sattuu joka puolelle kehoa ja kipu on todella inhottavaa ja voimakasta. Koulussa vaihtui nyt uusi jakso ja siihenkin kestää hetki tottua. Suuttuessani raavin itseni verille ja tunteita on vaikea hallita. Itken todella helposti ja usein. Kuukautiset ovat tuskallisinta aikaa, kun on entistä herkempi. Koulupäivien jälkeen olen melusta ja kaikista virikkeistä niin uupunut, että usein menen nukkumaan heti kotiin päästyäni. Anteeksi tämä avautuminen, koen vain olevani taakka perheelleni ja muille. :(
Kommentit (20)
Iän myötä oireet yleensä helpottuvat.
Oppii järjestelemään elämäänsä ominaisuuksiensa mukaan.
T:vanha ukko
Samoja oireita mullakin. Tälläiset kortit jaettu ):
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain lääkitystä?
??
Ei ole lääkitystä. Minulla on myös migreeni ja saan kohtauksia usein ihan vain metelin ja väsymyksen takia, sekin hankaloittaa elämää paljon. Kohta olen hankkimassa estolääkitystä siihen.
Ap
Nyt vielä harmittaa kun olin äidille niin vihainen aamulla, vaikka pyysinkin anteeksi. :( En haluaisi olla aina niin inhottava.
Ap
Assburger kirjoitti:
Iän myötä oireet yleensä helpottuvat.
Oppii järjestelemään elämäänsä ominaisuuksiensa mukaan.T:vanha ukko
Osittain on näin, mutta herkistyäkin voi enemmän kaikille ärsykkeille. Joutuu helposti kierteeseen sressaantuessaan. Seurauksena loppuunpalaminen, josta ei niin vain toivutakaan.
Koska sulla on ihan diagnosoitu elämään vaikuttava haittatekijä, suosittelen, että yrität saada itsellesi apuvälineitä. Esim. meteliin voit kokeilla kuulosuojaimia ja korvatulppia. On olemassa mittojen mukaan valettavia korvatulppia, joihin saa erilaisia suodattimia, joiden avulla voit säädellä melutasoa. Nuo korvatulpat ovat todella kalliit, mutta hyvä puoli niissä on se, että ne kestävät kymmeniä vuosia.
Paleluun mulla on tällainen vinkki: hanki villa-, silkkivilla- tai silkkikerrastoja. Ruskovilla on paras merkki. Taas, ne ovat kalliita, mutta niitä ei tarvitse olla monia, koska niitä ei tarvitse pestä jatkuvasti (tuuletus riittää). Lähelle ihoa puettu luonnonkuitu pitää ihon lämpimänä. Käytä paksuja villasukkia, koska jalat haihduttavat tosi paljon lämpöä.
Tiedän, että teit tämän avauksen ensisijaisesti purkaaksesi pahaa oloasi, etkä niinkään "hyvien neuvojen" toivossa. Nämä neuvot voisivat kuitenkin todella parantaa elämänlaatuasi edes vähäsen.
Ja olen siis itsekin herkkä sekä melulle että kylmälle, joskaan en yliherkkyyteen asti. Tiedän siis ainakin ihan pikkuisen siitä, mitä koet.
nro 9
Höh itsellä justiinsa noin mutta helpottaa hitosti kun ihmiset joiden kanssa elän ja työskentelen ja muutenkin toimin tiedostavat asian niin eivät ihmettele kun tulee puuska hiljaittain kun aloitin uudessa työpaikassa pidin asperger luennon lähimmille työtovereille jotteivat ihmettele ja kun jonkun verran puitiin kysymys-vastaus linjalla niin eipä mitään hämminkiä.
Opettele heräämään aamuyöstä sisäisen kellosi mukaan (kyllä, sen voi opettaa itselleen), että käyt ehkä myös vessassa ja laitat sen jälkeen vastamelukuulokkeet siihen asti kun on sinun aikasi herätä. Minun oli pakko opetella heräämään herätyskellon naksahdukseen (aika ennen kännyköitä jne.), joka kuului ennen varsinaista herätysääntä. Herätysääni yhdessä liian aikaisen herätyksen kanssa oli painajaismaista ja vielä monen tunnin jälkeen kehossani ja aivoissani tuntui tosi pahalta. Valitettavasti suurin osa ihmisistä nauttii mölyisästä yhteiskunnasta, joten sinun on opeteltava hiljentämään mölyjä ja valoja ym. ärsykkeitä erikoisvälinein. Itse vihaan nuorisoa, joka soittaa kännykästään musiikkia pyöräillessä tai kävellessä niin, että se kuuluu puoli kilometriä eteen ja taakse. Tuollaisesta pitäisi sakottaa.
Käytän ihan tavallisia kaupan korvatulppia, auttavat kyllä vähän mutta eivät kuitenkaan tarpeeksi. Täytyy tutustua noihin, kiitos vinkistä. En edes tiennyt tuollaisia olevan olemassa. :D Palelu onneksi jo helpotti, mutta aina se on sama taistelu ja itku aamuisin, kun ei ole vielä ehtinyt lämmetä. Taidan silti tutkia myös noita kerrastoja, kiitos myös siitä vinkistä.
Ap
Erityisesti nyt kun koulussa tehdään remonttia, on hermot kireällä myös kotona. Inhoan tätä! :(
Ap
Mistä saa selville johtuuko aistiyliherkkyys aspergerista vai jostain muusta?
Miksi ihmeessä jollakin on halu kieltää asperger?
Voi olla myös aistiyliherkkä ilman aspergeria. Asperger vaikuttaa nimenomaan sosiaalisiin suhteisiin ja siihen, ettei ymmärrä muita samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä jollakin on halu kieltää asperger?
Miksi sinulla on halu vääntää kaikki ongelmat/erikoisuudet aspergeriksi?
Olen tämän ketjun ap. Olipa jännä löytää tämä taas tuolta. :D
Ap
Kuulostaa normaalilta teini-iältä.
Onko jotain lääkitystä?