Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia - miksi?

Vierailija
01.10.2018 |

Olen asunut todella pitkään ulkomailla ja huomaan selvästi eron aikaisempaan: suurin osa suomalaisista on ylipainoisia. Mistä se voi johtua? Miksi ihmisillä on niin huonot elintavat ja miksi he päästävät itsensä niin huonoon kuntoon? Oma paino ja fysiikka vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin aivan huomattavasti.

Kertokaa ystävällisesti omat syynne. Haittaako ylipaino teitä ja jos haittaa, millä tavoin?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla suomalaisilla paino kerääntyy rumasti vatsaan, ennen oli miesten kaljamahat mutta nyt nykyään jo nuorilla naisilla on komeita pötsejä siidereistä ja energiajuomista  johtuen.

Vierailija
82/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin painonnousu johtuu vain yhdestä tekijästä. Vaikka tällä palstalla ei hyväksytäkään perinnöllistä taipumusta lihomiseen, niin kyllä se on yksi tekijä. Naisilla paino nousee usein vaihdevuosien jälkeen, kun hormonitoiminta muuttuu. Liikunnan harrastaminen ei syystä tai toisesta onnistu. Siinä kolmas syy. Sitten vielä mielialalääkkeet (halvimmat lihottavat) ja joillakin myös kilpirauhasen vajaatoiminta.

Minulla osuu kohdalleen nuo kolme ensimmäistä syytä. Meidän suvussa valitettavasti ikääntymisen myötä laardia alkaa kertyä kehoon, teki mitä tahansa. Vaihdevuodet ovat jo ohi, mutta kyllä viidenkympin jälkeen paino alkoi hiipiä ylös päin. Liikkuminen on jo pitkään ollut vaikeaa ja ajoittain jopa mahdotonta, ei ylipainon vuoksi, vaan siksi, että selkävaivat estävät liikkumisen. Välilevyjen pullistumat ja rappeutumat pitävät huolen siitä, että pitkät nautinnolliset sauvalenkit ovat taakse jäänyttä touhua. Mielenterveys ja kilpirauhanen sentään ovat kunnossa!

Minullakin alkoi nelikymppisenä paino nousta ja voivottelin sitä. Sitten aloin syödä enemmän kasviksia ja liikkua enemmän, ja paino alkoi laskea kuin taikaiskusta. Samalla koko elämänlaatuni ja energiatasoni kohenivat huomattavasti. 

ap

Mullakin alkoi nelikymppisenä paino nousta. Ei auttanut kasvikset. Ei liikunnan lisäys (tosin treenasin jo 3-4 kertaa viikossa, joten aikaa ei kovin paljon enempään ole). Paino alkoi laskea vasta sitten, kun jätin kaiken runsashiilarisen pois ja siirryin käyttämään täysrasvaisia tuotteita :).

Mua kiinnostaa. Mitä treenasit ja montako tuntia viikossa? Entä hyötyliikunnan määrä? Mä oon itse 45 -vuotias, eikä ole mitään ongelmia.

Minuakin kiinnostaa. Mitä söit kasvisten kanssa? Oman kokemukseni perusteella jos syö lautasmallin mukaan, on oikeasti aika vaikeaa syödä liikaa, koska kasvikset täyttävät aika tehokkaasti. Itse syön nykyään todella paljon kasviksia joko raakana salaattina tai kypsennettynä, ja ne ovat ateriani perusta. Proteiini ja peruna tai viljavalmisteet ovat lähinnä kasvisten lisukkeena. Herkut syön jälkiruoaksi, en napostelupaloina.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ajavat autolla joka paikkaan.

Vierailija
84/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä sitte mitä joku painaa? Mitä se sun peppua raavituttaa

Vierailija
85/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihonut syömishäiriön vuoksi. Ja kyllä, pyrin siitä ammattilaisten tuella eroon, mutta ei ole mikään maailman helpoin tehtävä kun useita vuosia on sairastanut.

Vierailija
86/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla suomalaisilla paino kerääntyy rumasti vatsaan, ennen oli miesten kaljamahat mutta nyt nykyään jo nuorilla naisilla on komeita pötsejä siidereistä ja energiajuomista  johtuen.

sohaisit ampiaispesään

Vierailija
87/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi paljon oudompaa jos suurin osa EI olisi ylipainoisia.

Miljoonat vuodet evoluutiota vs muutama vuosikymmen länsimaista hyvinvaltiota.

Vierailija
88/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos elämä on pääosin perseestä, ei sen pidentäminen välttämättä kauheasti motivoi. Ja jos elämä on pääosin kivaa, siitä haluaa nauttia.

Vierailija
89/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ylipaino tuli erittäin stressaavan elämäntilanteen seurauksena. Elämässäni tapahtui erittäin suuri menetys mikä oli osin omaa syytäni. Olin päälle vuoden jatkuvassa stressitilassa ja ihan järjettömässä itseinhossa. Paino voi jo muutenkin nousta stressaantuneena, mutta sitten kun siihen vielä liittää taipumuksen tunnesyömiseen, niin lopputulos oli päälle 10kg lisää vuodessa. Sitä ennen olin taas aina ollut normaalipainoinen.

Painonnousu harmittaa, en sitä kiellä. Mutta verrattuna siihen miten syvissä ja synkissä vesissä liikuin, niin painonnousu oli kyllä todella pientä siihen kaikkeen verrattuna.

Vierailija
90/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

age is just a number kirjoitti:

Liian helppo elämä (so. fyysisen työn puute) yhdistettynä siihen, että halvat ja epäterveelliset einesmätöt saattaa olla halvempia (ja ovat taatusti helpompia valmistaa) kuin terveelliset ruuat. 

Ovatko mielestäsi epäterveelliset einesmätöt halvempia kuin terveellinen ruoka? Odotan esimerkkejä hintoineen. Kilohinta kuuluu myös vertailuun.

Tämä on kyllä yksi myytti, jota itsekin ihmetellyt.

Kun se eines nimenomaan on kalliimpaa kuin se, että valmistaisi itse kunnon aterian.

Vierailija
91/94 |
02.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Napostellaan ja syödään koko ajan. Kokonaismäärät kasvavat silloin helposti suuriksi. Tietysti koko ajan on nälkä, jos itsensä on totuttanut tuollaiseen rytmiin!

Ja kun tuo napostelu opetetaan jo vauvoille/taaperoille niillä rusinoiden ja naksujen pupeltamisena.

Itselläni on kolmevuotias, jolle en koskaan noita ole tarjonnut, kun ei taaperonkaan tarvitse olla jatkuvasti nassuttamassa jotain. Säännölliset ruoka-ajat, eikä aterioiden välissä mutustella noita naposteltavia. Sillä menty ja hyvin pärjätty.

Vierailija
92/94 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen radiosta kuulin kun eräs kuuntelija mielestäni sanoitti lihavuutta hyvin, eli että ihmiset lääkitsee stressiä, huolia ja murheita ruualla, koska se on helppo ja nopea tapa. Paljolti tunnesyömistä siis. Ylimääräisistä kiloista taas on vaikea päästä eroon.

Vierailija
93/94 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas tiedä missä näitä läskejä oikein näkee, kun ei mun kotikaupungissa (Kotka) niitä juuri tuolla ulkona näy.

Syynä on ehkä se, että ylipainosta ja  lihavuudesta on tullut niin tavallista ja yleistä, että siitä on tullut normaalia.

Esim. kun katsomme amerikkalaisia, siellä suurin osa kansasta lihavia. Siellä se kuitenkin on täysin normaalia eikä siihen kiinnitetä mitään erityisempää huomiota. Roskaruoka-annokset vain kasvavat vuosi vuodelta - normaalia. Ihmiset eivät pääse liikkumaan omilla jaloillaan - normaalia. Ollaan sokeita kaikelle muulle. Siihen Suomikin on menossa pelottavaa vauhtia.

Kun ajatellaan näitä ns. kehopositiivisia; heille normaalipainoinen on anorektikko (esim .missit joissa ei yhtäkään alipainoista saati anorektikkoa tänäkään vuonna ollut). Olkaa rehellisiä itsellenne kerrankin!

Vierailija
94/94 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihavuuden vaikutelmaan liittyy myös suomalaisten yleinen lyhytjalkaisuus. Ei tietysti selitä runsaita ylimääräisiä kiloja, mutta kyllä pitkäjalkainen tarvitsee reilusti enemmän niitä lisäkiloja lihavalta näyttääkseen kuin pieni ihminen, joka on helposti pullukka vain muutaman lisäkilon takia. On totta, että jos katsoo ihmisjoukkoa vaikka metron portaissa tai lentokentillä Finnairin lähtöportilla, kyllä joukko erottuu runsaalla määrällä tukevia tyyppejä. Lyhyitä ja lihavia on paljon. Pitkä pimeä sisäruokintakausi, iltaisin käperryttään kotisohville ajanvietteenä herkuttelu, napostelu ja tissuttelu.

Lisäksi vain vähän kasviksia ja paljon hiilihydraatteja sisältävä ruokakulttuuri, siinä ne juuret lihavuudelle.

Vaikutelmaa ei paranna matalat kengät eikä ohuet trikoovaatteet.