Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suurin osa suomalaisista on ylipainoisia - miksi?

Vierailija
01.10.2018 |

Olen asunut todella pitkään ulkomailla ja huomaan selvästi eron aikaisempaan: suurin osa suomalaisista on ylipainoisia. Mistä se voi johtua? Miksi ihmisillä on niin huonot elintavat ja miksi he päästävät itsensä niin huonoon kuntoon? Oma paino ja fysiikka vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin aivan huomattavasti.

Kertokaa ystävällisesti omat syynne. Haittaako ylipaino teitä ja jos haittaa, millä tavoin?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas tiedä missä näitä läskejä oikein näkee, kun ei mun kotikaupungissa (Kotka) niitä juuri tuolla ulkona näy.

Ne on laiskoja. Ovat vain kotona tv:n äärellä, siksi niitä ei näe kadulla. Silloin kun lähtevät johonkin menevät autolla eli niitä ei tosiaan näe missään.

Vierailija
42/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski- ja eteläeurooppalaisten sirous on jo pitkään ollut pelkkä myytti. Jengi lihoo siellä yhtälailla kuin joka puolella. Varsinkin nuorempi italialainen polvi. Tässä muutamia juttuja vuosien takaa, jos kiinnostaa. 

https://www.thelocal.fr/20161025/tipping-the-scales-one-in-two-french-a…

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-new…

https://www.thelocal.it/20151106/why-are-italian-children-so-fat

https://www.thelocal.es/20150630/nearly-a-quarter-of-spaniards-are-obes…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin litkiminen, karkin ja muiden herkkujen mässäily ja liikkumattomuus. Siinä syyt miksi tämä kansa on ylipainoista.

Vierailija
44/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski- ja eteläeurooppalaisten sirous on jo pitkään ollut pelkkä myytti. Jengi lihoo siellä yhtälailla kuin joka puolella. Varsinkin nuorempi italialainen polvi. Tässä muutamia juttuja vuosien takaa, jos kiinnostaa. 

https://www.thelocal.fr/20161025/tipping-the-scales-one-in-two-french-a…

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-new…

https://www.thelocal.it/20151106/why-are-italian-children-so-fat

https://www.thelocal.es/20150630/nearly-a-quarter-of-spaniards-are-obes…

Näin käy ihan joka puolella maailmaa, mutta esim. Ranskassa lihomisen yleistyminen on pysähtynyt toisin kuin Suomessa.

Vierailija
45/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet ja stressi. Kun takaumat nuoruuden hyväksikäytöstä alkoi, olisin tarvinnut terapiaa. Mutta Helsingin kaupungilla ei ole minkäänlaisia valmiuksia kohdata ns vanhoja tapauksia (joita ei voi rikosoikeudellisesti viedä loppuun) kirjoitettiin eläke jolloin ei tarvi lain mukaan kuntouttaa. Lääkkeitä vaan kirjoitettiin.

Ette voi käsittää, kuinka pieniä ja mitättömiä hoitajat on, aivan kuin eivät olisi mitenkään käsitelleet omia pelkojaan. Minua kohdeltiin kuin spitaalista. On varmasti henkilökuntaa joka on asiallista, mutta ei osunut minun kohdalleni. Vakava pitkäkestoinen stressi ja lääkkeet lihotti.

Nyt aikaa on kulunut jo niin kauan, että elimistö ei toimi enää kuten ennen lääkkeitä.

Vierailija
46/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Ikää on 55 vuotta, ei mitään sairauksia, harrastan jonkin verran liikuntaa ja syön muuten terveellisesti mutta liikaa. Ja paheeni ovat olut ja viini.

N160/84

No just. Ei varmaan vielä, mutta tuntuuko kivalta kymmenen vuoden päästä kun polvet eivät kestäkään ylimääräistä lastia? Miltä tuntuu kun päässä jyskyttää ja humisee ja lääkäri sanoo, että kakkostyypin diabetesta pukkaa. Ja sitten ravitsemusterapeutti sanoo, että syöt melko terveellisesti, muttet kuitenkaan riittävän terveellisesti ja alkoholin kulutus on liiallista. 

Ja joo, anopilla kyseiset ongelmat. Mun äiti sen sijaan liikkuu ja syö terveellisesti ja sen kyllä myös näkee. Pituutta 160 ja risat ja painoa 56 kg. Elämänsä kunnossa ja ikää 70. Joten suosittelen tarkistamaan asennetta, ihan senkin vuoksi ettet välttämättä saa kaikenlaisia hyvinvointipalveluita eläkkeellä.

Kerron kyllä, jos haluan sinulta ohjeita. Siihen saakka jätän ne ihan omaan arvoonsa.

Tuskinpa kysyt. Mutta pliis, älä syytä D-vitamiinivajetta, perinnöllistä polvivikaa, rasvan saannin vähyyttä ruokavaliossa, kilpirauhasta tai muuta hormonitoimintaa, eläkkeellä olevan liian vähäistä omaa aikaa, liian kallista terveellistä ruokaa, huonoa suomalaista ruokaa, huonoa terveydenhuoltoa tms. Olen kuullut nämä syyt enemmän kuin useamman ylipainoisen suusta ja kiitän luojaani etten hakeutunut ravitsemusterapeutiksi.

Vierailija
47/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös asiaan liittyvää hyssyttelemistä ja lihavuuden normalisoittamista. Miksi ylipainosta pitää tehdä hyväksyttävää? Siinä ei ole mitään hyvää tai terveellistä. Myös mielenterveydelle painonhallinta on yleensä hyväksi.

ap

Vierailija
48/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Ikää on 55 vuotta, ei mitään sairauksia, harrastan jonkin verran liikuntaa ja syön muuten terveellisesti mutta liikaa. Ja paheeni ovat olut ja viini.

N160/84

No just. Ei varmaan vielä, mutta tuntuuko kivalta kymmenen vuoden päästä kun polvet eivät kestäkään ylimääräistä lastia? Miltä tuntuu kun päässä jyskyttää ja humisee ja lääkäri sanoo, että kakkostyypin diabetesta pukkaa. Ja sitten ravitsemusterapeutti sanoo, että syöt melko terveellisesti, muttet kuitenkaan riittävän terveellisesti ja alkoholin kulutus on liiallista. 

Ja joo, anopilla kyseiset ongelmat. Mun äiti sen sijaan liikkuu ja syö terveellisesti ja sen kyllä myös näkee. Pituutta 160 ja risat ja painoa 56 kg. Elämänsä kunnossa ja ikää 70. Joten suosittelen tarkistamaan asennetta, ihan senkin vuoksi ettet välttämättä saa kaikenlaisia hyvinvointipalveluita eläkkeellä.

Ketään muuta ei terveydenhuollossa hyysätä niinkuin alkoholisteja! He vaativat kaiken avun.

Vierailija
49/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen syömiskulttuurin pahimmat mokat: hotkiminen, napostelu ja epäsäännöllinen ruokarytmi.

Ja kun ymmärrettäisiin, että säännöllinen syöminen ei tarkoita samaa kuin usein syöminen.

Vierailija
50/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N160/84

Ketään muuta ei terveydenhuollossa hyysätä niinkuin alkoholisteja! He vaativat kaiken avun.

No se on hyvinvointivaltion luksusta. Onko siihen varaa vielä kymmenen vuoden päästä? Varsinkin kun nyt juuri se kostea sukupolvi on jäänyt eläkkeelle.

Vierailija
51/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin laiha (ja isorintainen, valitettavasti) minua kiusattiin.

Kun olen läski, kukaan ei kiusaa.

Mieti sitä.

Vierailija
52/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin laiha (ja isorintainen, valitettavasti) minua kiusattiin.

Kun olen läski, kukaan ei kiusaa.

Mieti sitä.

Minä olen aina ollut laiha ja isorintainen, eikä minua ole koskaan kiusattu. 

Vierailija
53/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muussa maassa on kaupassa makkara- ja karkkitiskiä triplasti enemmän kuin vihannestiskiä? Ja kaikki hintalaputetaan mitä suuhun laitetaan, koostumuksella ja maulla ei väliä. Kunhan on halpaa.

Vierailija
54/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös asiaan liittyvää hyssyttelemistä ja lihavuuden normalisoittamista. Miksi ylipainosta pitää tehdä hyväksyttävää? Siinä ei ole mitään hyvää tai terveellistä. Myös mielenterveydelle painonhallinta on yleensä hyväksi.

ap

Mielenterveydelle tekisi hyvää myös se, että lihavakin henkilö uskaltaisi kulkea kadulla, käydä salilla, syödä julkisesti jne. ilman jatkuvaa arvostelluksi ja halveksituksi tulemista.

Vierailija
55/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa,  terveisin rouva 47v. 159cm. ja 49kg. Sama paino koko aikuisiän.

En tiedä miten kilosi jakautuvat kropassasi, mutta ei tuo kuulosta kovinkaan ylipainoiselta, ainakaan mitenkään hälyttävästi

Aloittaja kysyi haittaako ylipaino teitä, hän ei kysynyt haittaako oma ylipaino. Ei haittaa minuakaan ylipaino, siis muiden.

Vierailija
56/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pieni kippo mustikoita maksaa 5 eur

sillä hinnalla saa 5 VIISI suklaa patukkaa.

söisin pelkkiä marjoja jos olisin rikas

EN EHDI KERÄÄMÄÄN MUSTIKOITA= 6 PV TYÖVIIKKO

Vierailija
57/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet ja stressi. Kun takaumat nuoruuden hyväksikäytöstä alkoi, olisin tarvinnut terapiaa. Mutta Helsingin kaupungilla ei ole minkäänlaisia valmiuksia kohdata ns vanhoja tapauksia (joita ei voi rikosoikeudellisesti viedä loppuun) kirjoitettiin eläke jolloin ei tarvi lain mukaan kuntouttaa. Lääkkeitä vaan kirjoitettiin.

Ette voi käsittää, kuinka pieniä ja mitättömiä hoitajat on, aivan kuin eivät olisi mitenkään käsitelleet omia pelkojaan. Minua kohdeltiin kuin spitaalista. On varmasti henkilökuntaa joka on asiallista, mutta ei osunut minun kohdalleni. Vakava pitkäkestoinen stressi ja lääkkeet lihotti.

Nyt aikaa on kulunut jo niin kauan, että elimistö ei toimi enää kuten ennen lääkkeitä.

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta selitellä av-trollille ylipainoasi.

Vierailija
58/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N160/84

Kerron kyllä, jos haluan sinulta ohjeita. Siihen saakka jätän ne ihan omaan arvoonsa.

Tuskinpa kysyt. Mutta pliis, älä syytä D-vitamiinivajetta, perinnöllistä polvivikaa, rasvan saannin vähyyttä ruokavaliossa, kilpirauhasta tai muuta hormonitoimintaa, eläkkeellä olevan liian vähäistä omaa aikaa, liian kallista terveellistä ruokaa, huonoa suomalaista ruokaa, huonoa terveydenhuoltoa tms. Olen kuullut nämä syyt enemmän kuin useamman ylipainoisen suusta ja kiitän luojaani etten hakeutunut ravitsemusterapeutiksi.

Ei sinua ainakaan sisälukutaidolla ole siunattu. Juurihan kerroin, että kiloni tulevat siitä, että syön liian paljon ja tykkään oluesta ja viinistä.

Vierailija
59/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusluonteeltani olen laiska ja vetelä, mutta tykkään kuitenkin liikkua sitten kunnolla, kunhan lähden vain liikkeelle. Työssäni kulutan päivittäin 3000-4000kcal ja syön työpäivän aikana hyvin, mutta sitten herkkuperseenä illat menee herkästi napostellen hiilareita ja suklaata, jos ei ole puuhaa. 8kg ylipainoa on. Tunnesyöjä olen ehdottomasti. Heti kun loppuu tekeminen, niin tulee sellainen "pakko keksiä käsille tekemistä" ja suuntaan liian herkästi keittiöön, varsinkin nyt kun lopetin tupakanpolton enkä mene enää tupakalle. Plus tykkään leipoa. 20kg olen laihtunut pahimmista ajoistani jolloin olin henkisesti vähän sairas, enkä halua ikinä takaisin edellisiin mittoihini, oli sen verran pitkä ja vaivalloinen matka tiputtaa ne. Vaatii silti nää loppukilot vielä päänsisäistä selvittelyä ja tupakan vierotusoireiden hallintaa, mutta ehkä joku päivä vielä normaalipainoinen. En jaksa enää niin stressata näistä loppukiloista, ihan ok olla. Vetelälle luonteelleni en oikein mitään voi, se ominaisuus on pysynyt mukana silloinkin kun harrastin urheilua kilpailumielessä.

Vierailija
60/94 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mielenterveydelle tekisi hyvää myös se, että lihavakin henkilö uskaltaisi kulkea kadulla, käydä salilla, syödä julkisesti jne. ilman jatkuvaa arvostelluksi ja halveksituksi tulemista.

Tiedätkö, mitä jos se on vain sen henkilön omassa päässä, että kaikki halveksivat tätä? Tälläkin palstalla esitetään mielestäni ihan järkeenkäypiä syitä lihomisen syistä ja osa tuntuu aktiivisesti vain kieltävän totuuden tai käpertyvät itsesääliin. Tuskinp vain ihmiset ainakaan kivittäisivät, jos aiemmin ylipainoinen ihminen laihtuisi. Päinvastoin, tekisi taatusti hyvää henkilön minäkuvalle, mielenterveydelle ja mahdollisesti stressille ja yöunille. Eräs tuttuni laihtui jokin aika sitten ja mainitessaan tämän olen kehunut tämän muutosta. En koskaan olisi ajatellut haukkuvani tämän ihmisen aiemmasta painosta ja kehuminen oli helpompaa, kun hän itse toi asian esille.