No niin aamuvirkkunatsit - Liikenneturvallisuuden kannalta kesäaika ON parempi !
Aamuvirkkunatsit ovat viime aikoina propagoineet kaikenlaisten huuhaatutkijoiden avulla talviajan puolesta, mutta tässäpä teille vastaisku:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/1aec3693-af38-4149-ad7d-5e9dbfb523…
"liikenneturvallisuuden kannalta kesäaikaan siirtyminen olisi parempi kuin talviaikaan jääminen.
Kesäaikaa käytettäessä aurinko nousisi ja laskisi talvella tuntia myöhemmin. Tämän ansiosta iltapäivien ruuhkaliikenteessä olisi talvella tunnin verran pidempään valoa kuin talviaikaa käytettäessä.
Ja kun tiedetään, että onnettomuuksia sattuu iltapäivisin (etenkin klo 15 - 17 välillä) enemmän kuin aamuisin, niin kesäajan pysyvä käyttö tulisi tällä perusteltua."
Kommentit (34)
Venäläiset kokeili jo kesäaikaa eikä kestäneet sitä. Miksi meidän pitäisi tehdä samat virheet. Aamu tulee pahimmillaan puoli yhdeltätoista, jee. Pirteinä uuteen päivään.
Juuri näin. Kannatan liikenneturvallisuutta, valoa valveillaoloaikana ja paksuja verhoja illalla - eli pysyvää kesäaikaa. Somen ja älypuhelinten kulttuurisia haittoja ei mikään talviaika taianomaisesti poista, vaikka kaksi tutkijaa sitä toitottaakin. He käyttävät sellaistakin argumenttia, että aikavyöhykkeen itärajalla ollaan terveempiä kuin länsirajalla ja sehän ei päde täällä pimeätalvisessa maassa. Täällä päinvastoin itäsuomalaiset ovat sairaampia ja länsisuomalaiset terveempiä.
Keskipäivän on oltava silloin kun aurinko paistaa suoraan etelästä.
Lopettakaa nyt tuommonen lapsellinen pauhaaminen yhden tunnin takia,kyllä asiat on hyvin kun tämmösestä tehdään näin iso juttu, miten vitussa sitä on ennen kellojen veivaamista pärjätty...no ihan hyvin..ei ollu mitään haittaa..
Aamuvirkut on ne jotka haluaa kesäajan ja iltavirkut talviajan
Kyseisessä selvityksessä todetaan, että onnettomuuksia sattuu eniten iltaruuhkan aikaan klo 15-17. Selvityksen lähtöoletus on, että tämä johtuu valon puutteesta. Tiedetään myös varmaksi, että väsyneille ja univelkaisille ihmisille tapahtuu enemmän onnettomuuksia kuin virkeille. Toisaalta pysyvä kesäaika myöhästyttää ihmisten biologista kelloa ja täten lisää nukkumisongelmia ja univelkaa. Tästähän voidaan tehdä suoraan se johtopäätös, että kesäaika yksinomaan lisää onnettomuuksia koska ihmiset ovat väsyneempiä. Mikäli ollaan pysyvästi talviajassa ihmiset nukkuvat enemmän ja paremminja silloin viretila pysyy hyvänä ja onnettomuudet vähenevät.
Mukavaa on iltapäivällä vielä nauttia valosta, kun lähtee töistä kotiin. Valosta saa energiaa tehdä vielä kotonakin jotain.
Muuten noin iltavirkkuna olen vuoden ympäri viikot univelassa, siihen eivät illan valoisuus tai pimeys vaikuta yhtään. Työaikaliukuman pitäisi olla vähintään klo 10 asti, että olisin töissä joskus virkeä, mutta ei...
Mulle on edelleen evvk kumpi aika. Se ajan siirtely on se rassaava tekijä. Jos olisi salaliitto koko kellojen siirtely niin aamuvirkut kieltämättä ois epäillyt numero yksi. Kaikkia erillaisia pitää ainakin yrittää ymmärtää. Tosin joidenkin kohdalla se on vaikeaa. Kuten just aamuvirkut, yritän ymmärtää.
Onkohan tässä päätelmässä otettu lainkaan sitä huomioon että pysyvässä kesäajassa ihmisten pitäisi lähteä töihin tuntia normaalia asikaisemmin, joten oletettavasti talvisin tienpinta on hieman liukkaampi, kuin mitä se olisi talviajassa.
Venäjällä on ollu sekä pysyvä kesäaika että pysyvä talviaika käytössä, sieltähän saisi selvät tilastot siitä kumpi on liikenteen kannalta turvallisempi, turha sitä on arvuutella.
Eikö voitais vain todeta, että kellojen siirtelyyn on ollut hyvät perusteet ja jatketaan sitä edelleen!
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Millä perusteella se nyt näinpäin menisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Millä perusteella se nyt näinpäin menisi?
Kesäajassa herätään tuntia aikaisemmin töihin, kuin talviajassa. Aamuvirkku = tykkää mennä nukkumaan aikaisin ja herätä aikaisin. Iltavirkku = tykkää mennä myöhään nukkumaan ja nukkua aamulla pitkään.
Kesäajan kannattajan kannattavat normaaliaikaan nähden aikaisempia herätyksiä, joten ovat aamuvirkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Mutta kun iltavirkut on tutkimuksissa todettu luovemmiksi, niin taannumme kansakuntana, jos mennään vain suorittavien aamuvirkkujen tahdissa. Ja mikä ihme estää aamuvirkkuja käyttämästä liukuvaa työaikaa? Ai niin, silloin ei voi kiusata iltavirkkuja liian aikaisilla aamuherätyksillä.
Muuttakaa aamuvirkut Venäjälle, siellä unelmanne aikaisista aamuista täyttyvät ja geeninne pääsevät takaisin kotiin!
Minä olen aamuvirkku ja kannatan talviaikaa. En tee mitään valoisilla illoilla, kun olen liian väsynyt lähteäkseni ulos. Enkä halua joutua odottamaan koko aamupäivää, että aurinko nousisi, menevät viikonloput ihan hukkaan.
Syf kirjoitti:
Onkohan tässä päätelmässä otettu lainkaan sitä huomioon että pysyvässä kesäajassa ihmisten pitäisi lähteä töihin tuntia normaalia asikaisemmin, joten oletettavasti talvisin tienpinta on hieman liukkaampi, kuin mitä se olisi talviajassa.
Venäjällä on ollu sekä pysyvä kesäaika että pysyvä talviaika käytössä, sieltähän saisi selvät tilastot siitä kumpi on liikenteen kannalta turvallisempi, turha sitä on arvuutella.
Mutta jo nyt sinä lähdet tuntia aiemmin 7 kuukautta vuodessa kesäajan mukaan. Kesäajan pitäminen pysyvästi ei muuta kuin 5kk talviaikaa, jolloin on jo pimeää muutenkin. Tuleeko 9 tai 10 valoisaa, samako tuo, kun herätessä klo 7 on kuitenkin aina pimeää. Mutta miten sitten kesällä. Aurinko nousee kesällä klo 2 yöllä ja illat ovat pimeitä. Sellaistakin haluat? Koska talviaika kesällä tarkoittaa juuri sitä. Kenen etu se on, että kesällä aletaan heräämään klo 04, kun aurinko nousee. No voidaanhan sanoa, että tosiaan unirytmiä on tullut aikaistettua ainakin. Aletaan siivoamaan, lenkkeilemään ja tiskaamaan heti aamusta virkeinä auringon mukaan, klo 05.
Venäjä on iso maa ja heidän auringonnousunsa ei ole välttämättä ollut kuten meillä kellon mukaan. Eli heidän kesäajassa klo 9 on saattanut olla pimeämpää, kuin mitä meillä olisi. Kuten olet lukenut niin jo Suomen sisällä pimeydessä on eroja vaikka kello on yhtä paljon.
Aamuvirkku"n a t s i t" kannattavat aikaisia aamuheräämisiä, kuten antamasi nimikin sen kertoo, ap. Olet ap pikkasen sekaisin.
Iltavirkun on helpompi pysyä päivärytmissä jos illat ovat pidempiä. Luonnollinen pimeys tukee sitä että uni tulee hyvissä ajoin ja aamulla herää edes vähän virkeämpänä. Tämä siis niille joiden pitää elää työn tai opiskelun vuoksi suht säännöllistä aamupainotteista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aamuvirkku ja kannatan talviaikaa. En tee mitään valoisilla illoilla, kun olen liian väsynyt lähteäkseni ulos. Enkä halua joutua odottamaan koko aamupäivää, että aurinko nousisi, menevät viikonloput ihan hukkaan.
Mutta minä taas en tee mitään niillä klo. 03 valoisilla aamutunneilla, koska kerrostaloissa hiljaisuus kestää kuitenkin klo 07.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minä taas en tee mitään niillä klo. 03 valoisilla aamutunneilla, koska kerrostaloissa hiljaisuus kestää kuitenkin klo 07.
Mitä?? :D Ketä kiinnostaa mihin aikaan kesällä on valoisaa, kun joka tapauksessa valoisaa on lähes koko ajan? Talvella tässä merkitystä on.
Mutta mitä jos niitä onnettomuuksia alkaakin sit tapahtua eniten aamulla kun on pimeää? Eikö me voitais hommata aurinkosimulaattori Suomen ylle, niin nousis aina aurinko viimeistään kuudelta aamulla ja laskis aikasintaan kymmeneltä illalla?