Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että henkinen paha olosi voisi johtua sinusta itsestäsi?
Suomalaisia kuvataan sanoilla juro, hymytön, iloton. Masennus on myös yleisimpiä sairauksiamme.
Minulle tuli mieleen ajat, kun olin teini. Teinihän nyt ei niin kovin useissa tapauksissa ole ns. valmis (vaikka ikäistään kehittyneempiä on toki olemassa). Olin siis teininä sellainen, etten oikeastaan huomannut muita ihmisiä enkä varsinkaan heidän avuntarpeitaan. Elin omassa pikku maailmassani, mikä nyt ei välttämättä teinille niin harvinainen olotila ole. Olin hyvin masentunut ja koin jatkuvasti olevani huono ja vääränlainen.
Kuitenkin, kun sitten kasvoin ja kehityin ihmisenä vähän alle kolmenkympin tietämissä, alkoi maailmankuvani muuttua. Halusin olla parempi ihminen.
Aloin tarkkailla ympäristöäni, tarjosik apuani, opettelin sanomaan kiitos ja pyytämään anteeksi. Aloin hymyillä ihmisille. Hymyily johtui siitä, että minulle oikeasti tuli hyvä mieli, kun aloin ottaa muut huomioon ja kohdella heitä ystävällisemmin.
Koen itseni nykyään paljon tasapainoisemmaksi ja onnellisemmaksi. Itsetunto on kohentunut.
Niin paljon puhutaan siitä, että suomalaiset ovat masentuneita ja tyytymättömiä itseensä ja elämäänsä. Minä uskon vahvasti, että tämä johtuu suomalaisten suhtautumisesta muihin ihmisiin. Me olemme yleisesti ottaen liian vihamielisiä toisiamme kohtaan. Ymmärrän hyvin, ettei tee mieli olla ystävällinen ihmiselle, joka vaikuttaa töykeältä. Töykeä ihminen ei vaan tiedosta, kuinka paljon parempi olo hänelle tulisi asenteen muutoksella. Uskallan siis väittää, että suomalaisia vaivaa asennevamma. Se on muutettavissa, mutta se tapaa olla liian monilla niin vahvana, että ymmärrän hyvin, ettei sen muuttaminen helppoa ole.
Kaikki on kuitenkin omissa käsissämme. Minä jos kuka tiedän mistä puhun.
Kommentit (52)
En ymmärrä, miksi tämä hieno aloitus tyrmätään näinkin vahvasti.
Siis kyllähän meidän oma asenteemme vaikuttaa vahvasti masennukseen ja sen jatkumiseen.
Tämän sairauden voisi jopa puolittaa Suomessa, jos itsekukin kohtelisinme toisiamme kunnioittavasti ja hyvin.
Itse tein tietoisen asenne muutoksen 28v, elämänsuunta ja mielimuuttui täysin.
35m
Vierailija kirjoitti:
Masennus ja asennevamma eivät ole synonyymeja eikä verrattavissa toisiinsa.
Eivät ole synonyymejä, mutta valitettavan usein masentuneilla on tuota asennevammaa myös. Sen korjaamisella helpotettaisiin monien oloa merkittävästi, vaikkei se masennusta kokonaan poistaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän meidän oma asenteemme vaikuttaa vahvasti masennukseen ja sen jatkumiseen.
Tämän sairauden voisi jopa puolittaa Suomessa, jos itsekukin kohtelisinme toisiamme kunnioittavasti ja hyvin.Itse tein tietoisen asenne muutoksen 28v, elämänsuunta ja mielimuuttui täysin.
35m
Kipu loppuu, kun lakkaa satuttamasta. Siinä on itse kullekin pohdittavaa ja tunnusteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän sairauden voisi jopa puolittaa Suomessa, jos itsekukin kohtelisinme toisiamme kunnioittavasti ja hyvin.Itse tein tietoisen asenne muutoksen 28v, elämänsuunta ja mielimuuttui täysin.
35m
Mä väitän, että vanhenemisen voi estää, kun syö päivittäin banaanin samaan aikaan kun seisoo yhdellä jalalla. Itsekin näytän sikiöltä vaikka olen 88 v.
He who blames others has a long way to go on his journey.
He who blames himself is halfway there.
He who blames no-one has arrived.
- Wanha Ciinalainen Sananlascu
Olet ap oikeassa: jos ihmiset suhtautuisivat empaattisemmin masentuneisiin ja muuten sairaisiin, voisimme kaikki paremmin. Sen sijaan että sairaita syyllistetään.
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli seksuaalisen hyväksikäytön ja pahoinpitelyn uhriksi joutuminen on omaa syytäni. Kiitos.
Tekikö hyväksikäyttö ja pahoinpitely sinusta myös typerän? Olen pahoillani kokemastasi, mutta se, miten asiaan suhtaudut ja sitä mielessäsi käsittelet, on pelkästään sinun oma valintasi, ei kenenkään muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35m
Kipu loppuu, kun lakkaa satuttamasta. Siinä on itse kullekin pohdittavaa ja tunnusteltavaa.
Kyllä ja juuri siksi kannattaa ainakin lopettaa veitsen kääntäminen omassa haavassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli seksuaalisen hyväksikäytön ja pahoinpitelyn uhriksi joutuminen on omaa syytäni. Kiitos.
Kuka niin sanoo. Uhriksi joutuminen ei ole sinun syysi. Se että jäät uhriksi henkisesti on oma valintasi.
Eli pitäisi vain hymyillä ja sanoa että ei tässä mitään, mitään pahaa ei koskaan ole tapahtunutkaan. Ok.
Ei vaan hyväksyä että niin kävi etkä voi sille mitään. Sitten luopua asian kantamisesta jonain mörkönä joka saa ajattelemaan ettei voisi koskaan olla onnellinen tai ehjä ihminen, koska sehän ei ole totta ollenkaan (vaikka tietyistä kokemuksista jopa opetetaan näin, mielestäni äärimmäisen haitallinen ajattelutapa). Voit kyllä olla vielä onnellinen.
No kuka muu olis vastuussa sun onnellisuudesta kuin sä itse. Ihan älytön aloitus. Tottakai vain sä itse voit vaikuttaa miltä sisimmässä tuntuu. Masennuksen voikin sitten jättää kokonaan mainitsematta, sillä se on täysin eri asia ja johtuu aivokemioista eikä asennevammasta.
Tietenkin mieliala on omassa päässä.
Täytyy toivoa, että pää pysyy terveenä siitä huolimatta, mitä kaikkea saan elämän aikana kokea. Minulla olisi kaikki mahdolliset syyt masentumiseen tällä hetkellä, mutta onneksi olen - vielä - henkisesti kunnossa.
Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.
Ei voi yleistää kumpaankaan suuntaan. Uskoisin että monilla on nimenomaan patoutunutta vihaa joka purkautuu itseään kohti, jos tunteita ei voi näyttää ulospäin. Jotkut taas purkavat kaikki negatiiviset tunteensa muihin, ihan syyttömiin ihmisiin. Ei masennus oireile kaikilla samalla tavalla.