Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että henkinen paha olosi voisi johtua sinusta itsestäsi?

Vierailija
30.09.2018 |

Suomalaisia kuvataan sanoilla juro, hymytön, iloton. Masennus on myös yleisimpiä sairauksiamme.

Minulle tuli mieleen ajat, kun olin teini. Teinihän nyt ei niin kovin useissa tapauksissa ole ns. valmis (vaikka ikäistään kehittyneempiä on toki olemassa). Olin siis teininä sellainen, etten oikeastaan huomannut muita ihmisiä enkä varsinkaan heidän avuntarpeitaan. Elin omassa pikku maailmassani, mikä nyt ei välttämättä teinille niin harvinainen olotila ole. Olin hyvin masentunut ja koin jatkuvasti olevani huono ja vääränlainen.

Kuitenkin, kun sitten kasvoin ja kehityin ihmisenä vähän alle kolmenkympin tietämissä, alkoi maailmankuvani muuttua. Halusin olla parempi ihminen.

Aloin tarkkailla ympäristöäni, tarjosik apuani, opettelin sanomaan kiitos ja pyytämään anteeksi. Aloin hymyillä ihmisille. Hymyily johtui siitä, että minulle oikeasti tuli hyvä mieli, kun aloin ottaa muut huomioon ja kohdella heitä ystävällisemmin.
Koen itseni nykyään paljon tasapainoisemmaksi ja onnellisemmaksi. Itsetunto on kohentunut.

Niin paljon puhutaan siitä, että suomalaiset ovat masentuneita ja tyytymättömiä itseensä ja elämäänsä. Minä uskon vahvasti, että tämä johtuu suomalaisten suhtautumisesta muihin ihmisiin. Me olemme yleisesti ottaen liian vihamielisiä toisiamme kohtaan. Ymmärrän hyvin, ettei tee mieli olla ystävällinen ihmiselle, joka vaikuttaa töykeältä. Töykeä ihminen ei vaan tiedosta, kuinka paljon parempi olo hänelle tulisi asenteen muutoksella. Uskallan siis väittää, että suomalaisia vaivaa asennevamma. Se on muutettavissa, mutta se tapaa olla liian monilla niin vahvana, että ymmärrän hyvin, ettei sen muuttaminen helppoa ole.

Kaikki on kuitenkin omissa käsissämme. Minä jos kuka tiedän mistä puhun.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla se siis johtui, ei se silti kailla johdu itsestä. Sä siis olit paska ihminen aiemmin, joku taas on hyvä ihminen, jota on vain kohdeltu väärin ja sanottu sen olevan hänen todellisesti rakastamistaan. Sulla ei sun paskuuus johtunut väärinkohtelusta.

Vierailija
2/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jokaisen henkinen paha olo johtuu juuri henkilöstä itsestään. Eihän siitä ole epäilystäkään. Toiset vaan ovat henkisesti heikompia ja herkempiä. Heikot sortuu elon tiellä, jätkä sen kun porskuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai jokaisen henkinen paha olo johtuu juuri henkilöstä itsestään. Eihän siitä ole epäilystäkään. Toiset vaan ovat henkisesti heikompia ja herkempiä. Heikot sortuu elon tiellä, jätkä sen kun porskuttaa.

Eihän johdu.

Vierailija
4/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän johdu.

Sisäisesti vahva ihminen kestää mitä tahansa, heikko romahtaa kun kynsi katkeaa.

Vierailija
5/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän johdu.

Sisäisesti vahva ihminen kestää mitä tahansa, heikko romahtaa kun kynsi katkeaa.

Paha olo ei liity asioiden kestämiseen. Jos vahvaakin kohdeltaisiin vauvasta asti väärin ja selitettäisiin sen olevan todellista rakkautta niin ei hänestä olisi aikuisena paljoakaan jäljellä.

Vierailija
6/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain johtuu omalla kohdalla. Pitäisi olla vähemmän itsekriittinen ja käydä kiltisti hakemassa edes ne masennuslääkkeet. Perusluonteelle, lapsuudelle ym on vaan paha tehdä mitään näin jälkikäteen...

Muihin ihmisiin en viitsi ottaa kantaa, kun en ole ajatustenlukija enkä ennustaja.

Vierailija
7/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä ap tuikkasit sellaiseen mehiläispesään, että pidä hatustas kiinni. :)

Vierailija
8/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että toiset ovat joutuneet kaltoinkohdelluiksi, mutta onko se syy suhtautua vihamielisesti kaikkia ihmisiä kohtaan? En usko, että kaltoinkohdellun ihmisen olo ainakaan paranee, kun on epäystävällinen niillekin, joilla ei ole osaa eikä arpaa siihen, että toinen on tullut kaltoinkohdelluksi.

Halusin kirjoituksellani vain ilmaista sen, miten tärkeää meidän olisi jakaa rakkautta vihaamisen sijaan.

Ei minuakaan ole aina silkkihansikkain kohdeltu, enimmäkseen juuri ei niin mukavasti. Mutta mielestäni vihaan vastaaminen vihalla ei ole koskaan viisasta. Siksi minä vastaan vihaan rakkaudella ja huomaan sen vaikuttavan sekä minuun että toiseen osapuoleen positiivisesti.

Koska ihminen, jolla on paha olla käyttäytyy usein muita kohtaan epäystävällisesti. Kun sinä suhtaudut häneen ystävällisesti, hänelle tulee suurimmalla todennäköisyydellä hyvä olo. Minä ainakin haluan että kaikilla olisi hyvä olla. Siksi en koskaan vastaa vihaan vihalla, vaan rakkaudella.

Ap

Vierailija
9/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän johdu.

Niin muka, tais siis sun mielestä.

Mä en ole vahva, mutta en mä myöskään ole romahtanut. Kaiken aikaa teen asioita, jotta mulla olisi parempi oli, mutta ei se helppoa ole, eikä nopeaa. Toimin pitkälti kuten ap, mutta ei se suinkaan tarkoita sitä, ettei mulla silti olisi pahaa oloa. 

Vierailija
10/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän johdu.

Paha olo ei liity asioiden kestämiseen. Jos vahvaakin kohdeltaisiin vauvasta asti väärin ja selitettäisiin sen olevan todellista rakkautta niin ei hänestä olisi aikuisena paljoakaan jäljellä.

Ihmisen nyt täytyy osata käsitellä myös pahaa oloaan , kestää se jatkaa eteenpäin. Heikko jää vellomaan vaikeuksiinsa.

Vierailija
11/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilön paha olo ja suomalaisista kansakuntana yleistetyt stereotypiat ovat aika eri asia. Kiva, jos ap on valaistunut eikö ole enää jörö. Mä en ole koskaan ollutkaan jörö vaan yritän aina muut saada tuntemaan olonsa huomioiduiksi ja hymyilen paljon. Ei se silti minua masennukselta ole suojannut.

Vierailija
12/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, eli seksuaalisen hyväksikäytön ja pahoinpitelyn uhriksi joutuminen on omaa syytäni. Kiitos.

Vierailija
13/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hyväntahtoisuus on revitty irti vanhempien, sisarusten sekä opettajien ja kiusaajien toimesta. Teininä koin tuskaa koska empatiani kaikkea kohtaan oli suurta. Kumminkin nuo ihmiset tuhosivat onnellisen, rakastavan ja hauska minun.

Nyt tilalla on epäilevä, jyrkkä ja tunnekyvytön aikuinen. Minua ei edes fyysisesti satutettu, haavani on psyykkisiä. Olen jyrkästi tappanut tunteeni, ja kaikki päätökseni on faktaan perustuvia.

Vierailija
14/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli seksuaalisen hyväksikäytön ja pahoinpitelyn uhriksi joutuminen on omaa syytäni. Kiitos.

Kuka niin sanoo. Uhriksi joutuminen ei ole sinun syysi. Se että jäät uhriksi henkisesti on oma valintasi.

Vierailija
15/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niin sanoo. Uhriksi joutuminen ei ole sinun syysi. Se että jäät uhriksi henkisesti on oma valintasi.

Eli pitäisi vain hymyillä ja sanoa että ei tässä mitään, mitään pahaa ei koskaan ole tapahtunutkaan. Ok.

Vierailija
16/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän johdu.

Minä olen sellainen, sisäisesti vahva. Olen kuitenkin myös äärimmäisen herkkä. Eli eivät pois sulje toisiaan. Herkkyys ei tarkoita heikkoutta. Se että joku ei ole herkkä, ei tarkoita, että ihminen olisi vahva. Tässä on kysymys tunneherkkyydestä. Osa heikoista ihmisistä on täysin tunnekylmiä. Tunteettomuus ei ole vahvuutta.

Vierailija
17/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä käsittää tahallaan väärin.

Traumaattisia asioita tapahtuu ja niihin parhaiten auttaa psykoterapia. En kuitenkaan käsitellyt kirjoituksessani tällaisia asioita, vaan pelkkää asennevammaa, joka on varmasti yleisempi syy ihmisten pahaan oloon kuin se, että olisi joutunut hyväksikäytetyksi tai pahoinpidellyksi.

Ap

Vierailija
18/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi vain hymyillä ja sanoa että ei tässä mitään, mitään pahaa ei koskaan ole tapahtunutkaan. Ok.

Ei vaan käsitellä se paha selväksi ja siirtyä eteenpäin. Ihmiset selviytyy mitä kamalammista kohtaloista niin halutessaan. Hanki ammattiapua, että pääset asiasta yli.

Vierailija
19/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä kaikki on mun äidin vika. Mikään ei johdu minusta itsestäni. Äiti, äiti ja vielä kerran äiti.

T. Äitihullu

Vierailija
20/52 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ratkaissut ihmiskunnan ongelmat. Nyt vain teke kirjahyllyn tilaa enkelikirjojen ja yksisarsvisoppaiden väliin tilaa Nobelille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi