Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmentävä tilanne junassa...Miksihän apuni ei "kelvannut"

Vierailija
30.09.2018 |

Astuin junaan ja junassa näköetäisyydelläni istui vain yksi noin 70-vuotias nainen. Menin istumaan. Hetken päästä sisään tuli suunnilleen samanikäinen nainen kuin tuo n. 7-kymppinen ja tämä ensin tullut meni kysymään tältä toiselta apua lipun ostoon siltä maksulaitteelta.
Tämä toinen ei osannut auttaa ja ihmettelivät siinä yhdessä. Minä päätin puuttua tilanteeseen ja kerroin miten lipun saa ostettua. Tuo apua pyytänyt nainen ei katsonut kertaakaan minua, kun taas se toinen nainen oli ihan ystävällinen. Kun menin paikalleni takaisin istumaan, niin nainen ei kiittänyt minua ollenkaan, ei katsonut, oli koko tilanteen ajan niin kuin minua ei olisi ollut olemassakaan.
Kun jäin pois ja katsoin naista ohi kävellessäni hän katsoi minua naama peruslukemilla.

Tuli todella kummallinen olo. Ehkä täällä on parempi, ettei auta ketään oma-aloitteisesti. Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, kun apuni otetaan vastaan näin tylysti.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kissa kiitoksella elää

Vierailija
22/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä myös naisen käytöksen. Johan se oli tehnyt ns selväksi, että ei halua apua sinulta kun ei sinulta apua pyytänyt vaan vasta tältä ikäiseltään. Oli lapsellista tai ei, hänellä on siihen oikeus. Ja itseäni ärsyttäisi tuollainen tuppautuminen, sama jos joku kaikkitietävä mies tulisi neuvomaan öljyjen vaihdossa ohi kulkiessaan. Tottakai sellainen ylimielinen ”minä tiedän paremmin” -asenne ärsyttäisi, jos ei tosiaan edes kysy voiko auttaa.

Varmasti nainen tiesi, että osaisit auttaa mutta tuntemattomasta syystä ei apua halunnut ja se hänelle sallittakoon. Ja suoraan sanoen, ihmettelen miksi teit tuosta noin ison asian että ihan ohi kulkiessasi piti vielä katseella odottaa/”vaatia” kiitosta. Ehkä omalla käytökselläsi (äänensävylläsi/asenteellasi) vaikutut hänen suhtautumiseen, tai sitten hänellä oli vaan huono päivä. Niin tai näin, jos autat kiitoksen takia, ei se ole kovin pyyteetöntä ja parempi varmaan jättää seuraavalla kerralla väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut kysyä, tarvitaanko apuasi. Siinä selitys. Hyvät tavat kuuluvat asiaan myös silloin, kun auttamisvimma iskee.

No jos näen että kumpikaan ei tiedä miten toimia, niin miksi minun pitäisi kysyä tarvitaanko apuani? Eikö tuo nyt ole itsestäänselvää, että apua tarvitaan.

Ap

Jos sinulla olisi vaikka hankaluutta nousta lastenrattaiden kanssa portaita ylös niin miten suhtautuisit siihen jos joku vahvempi vieras vain nappaa kiinni lastenrattaistasi ja nostaa ne ylös kysymättä lupaa auttamiseen sillä olihan itsestään selvää että apua tarvittiin.

En nyt näkisi että tuollainen toisen omaisuuteen koskeminen olisi verrattavissa siihen, että avaan suuni auttaakseni.

Ap

Vierailija
24/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole mitään hävettävää. Toimit hienosti, vaikka apua ei arvostettukaan. Sen naisen pitäisi hävetä.

Suurin osa ihmisistä kuitenkin osaa olla kiitollisia, joten kannattaa jatkaa samaan malliin :) 

Vierailija
25/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä myös naisen käytöksen. Johan se oli tehnyt ns selväksi, että ei halua apua sinulta kun ei sinulta apua pyytänyt vaan vasta tältä ikäiseltään. Oli lapsellista tai ei, hänellä on siihen oikeus. Ja itseäni ärsyttäisi tuollainen tuppautuminen, sama jos joku kaikkitietävä mies tulisi neuvomaan öljyjen vaihdossa ohi kulkiessaan. Tottakai sellainen ylimielinen ”minä tiedän paremmin” -asenne ärsyttäisi, jos ei tosiaan edes kysy voiko auttaa.

Varmasti nainen tiesi, että osaisit auttaa mutta tuntemattomasta syystä ei apua halunnut ja se hänelle sallittakoon. Ja suoraan sanoen, ihmettelen miksi teit tuosta noin ison asian että ihan ohi kulkiessasi piti vielä katseella odottaa/”vaatia” kiitosta. Ehkä omalla käytökselläsi (äänensävylläsi/asenteellasi) vaikutut hänen suhtautumiseen, tai sitten hänellä oli vaan huono päivä. Niin tai näin, jos autat kiitoksen takia, ei se ole kovin pyyteetöntä ja parempi varmaan jättää seuraavalla kerralla väliin.

Täytyy jatkossa muistaa tuijottaa älypuhelinta kuin huumattuna, sillä minulla on selvästi vaikeuksia välttää tuputtamasta apuani.

Ap

Vierailija
26/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättyi

Vierailija
27/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut kysyä, tarvitaanko apuasi. Siinä selitys. Hyvät tavat kuuluvat asiaan myös silloin, kun auttamisvimma iskee.

No jos näen että kumpikaan ei tiedä miten toimia, niin miksi minun pitäisi kysyä tarvitaanko apuani? Eikö tuo nyt ole itsestäänselvää, että apua tarvitaan.

Ap

Jos sinulla olisi vaikka hankaluutta nousta lastenrattaiden kanssa portaita ylös niin miten suhtautuisit siihen jos joku vahvempi vieras vain nappaa kiinni lastenrattaistasi ja nostaa ne ylös kysymättä lupaa auttamiseen sillä olihan itsestään selvää että apua tarvittiin.

En nyt näkisi että tuollainen toisen omaisuuteen koskeminen olisi verrattavissa siihen, että avaan suuni auttaakseni.

Ap

Niin, sä et ehkä koe. Joku muu kokee. Se että väkisin tungetaan auttamaan on tungettelevaa. Se että kysytään voiko auttaa on kohteliasta.

Ymmärrät asian paremmin kun olet itse vanhus, etkä enää ole kartalla sen hetken uusimmista vimpaimista.

Vierailija
28/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oisin selittänyt daameille, että ei sinne hautuumaalle ja mullan alle lipua tarvii ostaa. Pääsee sinne muutenkin.

Vierailija
29/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy jatkossa muistaa tuijottaa älypuhelinta kuin huumattuna, sillä minulla on selvästi vaikeuksia välttää tuputtamasta apuani.

Ap

Jospa opettelisit sanat "anteeksi, voinko auttaa?".

Vierailija
30/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko ap vähemmistöön? Eli oletko romani tai ulkomaalaisen näköinen? Jos nainen on rasisti, eikä siksi halunnut ottaa vastaan sinuj apuasi

Vierailija
31/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä sattuu monenlaista hämmentävää, turha niitä on jäädä vatvomaan. Jatka avoimesti elämääsi.

Vierailija
32/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jospa opettelisit sanat "anteeksi, voinko auttaa?".

Myönnän, olen huonotapainen. Ehkä en edes pysty oppimaan noin sivistyneitä tapoja.

Ap

Vierailija
33/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä sattuu monenlaista hämmentävää, turha niitä on jäädä vatvomaan. Jatka avoimesti elämääsi.

Elämäni kai perustuu asioiden vatvomiselle. Tästä on minulle huomautettu ennenkin.

Ap

Vierailija
34/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

👍

Vierailija
35/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisillä vippaa päässä jo muutenkin. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.

Missään tietyssä iässä ei vippaa päässä. Huonoa käytöstä on kaiken ikäisillä.

Vierailija
36/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryntäsitkö paikalle tylyn oloisesti tyyliin minäpä näytän vai kysyitkö iloisesti hymyillen "anteeksi, tarvitsetteko apua?".

Avun tarjoamisenkin voi tehdä monella tapaa.

Vierailija
37/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko ap vähemmistöön? Eli oletko romani tai ulkomaalaisen näköinen? Jos nainen on rasisti, eikä siksi halunnut ottaa vastaan sinuj apuasi

En kuulu vähemmistöön. Mutta minulle heräsi kysymys, minkälainen ihminen suhtautuisi ystävälliseen ihmiseen huonosti, koska tämä kuuluu vähemmistöön?

Ap

Vierailija
38/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen oma moka. Töykeää käytöstä häneltä. Olen itse pari kertaa neuvonut tuntemattomia juurikin näissä lippuasioissa, kun muut eivät ole osanneet. Yksi oli keski-ikäinen nainen, toinen parikymppinen mies (eri päivinä siis): olin heidän takanaan astumassa bussiin, he valitsivat matkan, yrittivät leimata lipun, mutta laite herjasi. Yrittivät muutaman kerran. Kuski yritti neuvoa, mutta ei auttanut. Sanoin, että laittavat vain lipun siihen laitteelle ilman, että valitsevat ensin matkaa. Heillä olikin liput vielä voimassa, eikä siihen voinut erikseen enää ostaa lippua! Molemmat kiittivät minua, vaikka varmasti joku olisikin kokenut asian tuputukseksi.

Vierailija
39/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika tyhjentävä vastaus joka kuvaa joidenkin suomalaisten sosiaalista kyvyttömyyttä ja ankeaa asennetta monella tapaa. Kun päässä ei ole mitään muuta skenaariota kin se "minä-minä pyydän apua ja sitten osaan kiittää", jokainen pienikin poikkeama pistää pasmat ihan sekaisin. Jopa siinä määrin, että aika moni superjuntti on tässäkin ketjussa antanut ymmärtää, että avun tarjoaminen ja spontaani auttaminen on itse asiassa loukkaus. 

Me, joilla on notkeampi mieli ja sisäänrakennettu toisten huomioon ottaminen erilaisissa ja yllättävissäkin tilanteissa emme voi muuta kuin koettaa kestää ja ymmärtää. Ja olihan siinä se toinen nainen, joka oli meidän näkökulmastamme "normaali". 

Vierailija
40/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ihmiset eivät joskus pidä nuoria oikein missään arvossa, varsinkaan nuoria naisia. Arvottavat ihmiset eri tavoin ja pitävät esimerkiksi vanhoja aina viisaina ja kokeneina, ja siksi arvostavat heitä enemmän. Vaikka asia on monesti juuri niin, että vanhoilla ihmisillä sitä kokemusta puuttuukin monessa asiassa. Tämä näkyy varsinkin silloin, kun on vanha mies ja nuori nainen. Ihan saattavat aliarvioida ja puhua vähättelevästi, odottaa jopa pokkurointia ja palvelua. Sama on joissakin toisissa kulttuureissa vieläkin. Oli hauskaa, kun meillä oli firmassa vierailija kaukaa ja me yhdessä huomattavasti vanhemman assistenttini kanssa vietiin tätä vierasta tutustumiskohteisiin. Hän puhui koko reissun vain tälle tälle assistentilleni ja minut ignoorasi ihan täysin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi