Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmentävä tilanne junassa...Miksihän apuni ei "kelvannut"

Vierailija
30.09.2018 |

Astuin junaan ja junassa näköetäisyydelläni istui vain yksi noin 70-vuotias nainen. Menin istumaan. Hetken päästä sisään tuli suunnilleen samanikäinen nainen kuin tuo n. 7-kymppinen ja tämä ensin tullut meni kysymään tältä toiselta apua lipun ostoon siltä maksulaitteelta.
Tämä toinen ei osannut auttaa ja ihmettelivät siinä yhdessä. Minä päätin puuttua tilanteeseen ja kerroin miten lipun saa ostettua. Tuo apua pyytänyt nainen ei katsonut kertaakaan minua, kun taas se toinen nainen oli ihan ystävällinen. Kun menin paikalleni takaisin istumaan, niin nainen ei kiittänyt minua ollenkaan, ei katsonut, oli koko tilanteen ajan niin kuin minua ei olisi ollut olemassakaan.
Kun jäin pois ja katsoin naista ohi kävellessäni hän katsoi minua naama peruslukemilla.

Tuli todella kummallinen olo. Ehkä täällä on parempi, ettei auta ketään oma-aloitteisesti. Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, kun apuni otetaan vastaan näin tylysti.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota henkilökohtaisesti.

Olen kohdannut samankaltaisen tilanteen pariinkin kertaan. Suurin osa arvostaa apua, jotkut taas ovat kuin eivät huomaisikaan. Olen ajatellut sen niin, että joko he ovat sivistymättömiä tai sitten niin häpeissään osaamattomuudestaan, etteivät osaa reagoida tilanteessa oikein. Ikävää heidän kannaltaan, ei minun.

Vierailija
2/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisillä vippaa päässä jo muutenkin. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tainnut kysyä, tarvitaanko apuasi. Siinä selitys. Hyvät tavat kuuluvat asiaan myös silloin, kun auttamisvimma iskee.

Vierailija
4/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä junassa voi ostaa lipun? Käytän paikallisjunaa ja siellä voi vain leimata oikean vyöhykkeen.

Vierailija
5/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut kysyä, tarvitaanko apuasi. Siinä selitys. Hyvät tavat kuuluvat asiaan myös silloin, kun auttamisvimma iskee.

No jos näen että kumpikaan ei tiedä miten toimia, niin miksi minun pitäisi kysyä tarvitaanko apuani? Eikö tuo nyt ole itsestäänselvää, että apua tarvitaan.

Ap

Vierailija
6/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä junassa voi ostaa lipun? Käytän paikallisjunaa ja siellä voi vain leimata oikean vyöhykkeen.

Tarkoitin ostamisella leimaamista. Itselläni on kausikortti, niin ei ole termistö ammattilaisen tasolla noiden kertalippujen leimaamisen suhteen 😄

Ap

Vierailija
7/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos näen että kumpikaan ei tiedä miten toimia, niin miksi minun pitäisi kysyä tarvitaanko apuani? Eikö tuo nyt ole itsestäänselvää, että apua tarvitaan.

Ap

Eli sinulla ei ole käytöstapoja. Menit neuvomaan 70stä kuin lasta ja ihmettelet vaisua vastaanottoa.

Vierailija
8/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä 7-kymppinen hyväksyy vain oman ikäisensä naiset.

Vierailija
9/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan tyrkytä apuasi. Ehkä mummelit tunsivat toisensa ja menit turhaan pilaamaan heidän pohdiskelun? Tai mummo koki häpeää ja tyrkyttämällä apuasi lisäsit huonoa oloa? Tai vaikka vaan väärät numerot lottokupongissa... Anoppini ei missään olosuhteissa halua apua keneltäkään ja tarvittaessa pyytää sitä. Joo, on hankala ja kiittämättömän oloinen anoppi mutta opin hyvin nopeasti pysymään etäällä. Sovellan samaa myös tuntemattomiin. Hätätilanteet toki erikseen, mutta silloin harvoin avuntarvitsija enää pystyy pyytämään apua tai toimimaan järkevästi.

Vierailija
10/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja. :D Pitääkö tällaisen selvästikin pikkusieluisen ihmisen lupaa ihan kysyä, siis hänen itsensä auttamiseen. Jo on.

Vierailija
11/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli sinulla ei ole käytöstapoja. Menit neuvomaan 70stä kuin lasta ja ihmettelet vaisua vastaanottoa.

Niinpä, näinhän se on!

Ap

Vierailija
12/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselta puuttuivat käytöstavat, jos hän ei kiittänyt avusta. Mutta jos näin yleisesti vanhemmat ihmiset suhtautuvat sinuun torjuvasti, niin onko ulkonäössäsi jotain erikoista. Esim. tatuointeja, lävistyksiä tai räikeäsi värjätty tukka tai erikoinen kampaus. Monet vanhat ihmiset kokevat tällaiset jutut pelottavaksi ja pitävät tällaiselta näyttävää nuorempaa ihmistä potentiaalisena uhkana.

Vierailija
13/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä turhaan tyrkytä apuasi. Ehkä mummelit tunsivat toisensa ja menit turhaan pilaamaan heidän pohdiskelun? Tai mummo koki häpeää ja tyrkyttämällä apuasi lisäsit huonoa oloa? Tai vaikka vaan väärät numerot lottokupongissa... Anoppini ei missään olosuhteissa halua apua keneltäkään ja tarvittaessa pyytää sitä. Joo, on hankala ja kiittämättömän oloinen anoppi mutta opin hyvin nopeasti pysymään etäällä. Sovellan samaa myös tuntemattomiin. Hätätilanteet toki erikseen, mutta silloin harvoin avuntarvitsija enää pystyy pyytämään apua tai toimimaan järkevästi.

Eivät tunteneet. Apua pyytänyt aloitti kysymyksensä näin " Anteeksi, tiedättekö miten..."

Ap

Vierailija
14/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiselta puuttuivat käytöstavat, jos hän ei kiittänyt avusta. Mutta jos näin yleisesti vanhemmat ihmiset suhtautuvat sinuun torjuvasti, niin onko ulkonäössäsi jotain erikoista. Esim. tatuointeja, lävistyksiä tai räikeäsi värjätty tukka tai erikoinen kampaus. Monet vanhat ihmiset kokevat tällaiset jutut pelottavaksi ja pitävät tällaiselta näyttävää nuorempaa ihmistä potentiaalisena uhkana.

Auttajalta puuttuivat käytöstavat kun ei kysynyt lupaa puuttua tilanteeseen.

Ja meillä on vain ap:n kuvaus tapahtuneesta. Se miten tarkkaan se kuvaa tapahtunutta, jos nyt ylipäätään mitään tapahtui, on toinen kysymys.

Vierailija
15/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tunteneet. Apua pyytänyt aloitti kysymyksensä näin " Anteeksi, tiedättekö miten..."

Ap

Ja sitten sinä huusit seläntakaa "laita mummu se kortti sinne ja paina siitä ja tuosta".

Vierailija
16/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tatuointeja eikä lävistyksiä. Luonnonvaaleat puolipitkät hiukset. En tee kampauksia hiuksiini.

Ap

Vierailija
17/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä tuosta, ei vaan osannu reagoida.

Vierailija
18/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sinulla olisi vaikka hankaluutta nousta lastenrattaiden kanssa portaita ylös niin miten suhtautuisit siihen jos joku vahvempi vieras vain nappaa kiinni lastenrattaistasi ja nostaa ne ylös kysymättä lupaa auttamiseen sillä olihan itsestään selvää että apua tarvittiin.

Vierailija
19/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla pinkit hiukset? Lävistyksiä naamassa? Teräviksi hiotut kulmahampaat ja kissaimplantit? Jos ei, niin sitten en tiedä, missä vika.

Vierailija
20/47 |
30.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja sitten sinä huusit seläntakaa "laita mummu se kortti sinne ja paina siitä ja tuosta".

En mä kutsu 7-kymppisiä mummuiksi. Oma äitinikin on pian 70 eikä hänkään ole mummu, lapsenlapsiakaan kun ei hänellä ole.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän