Olen työtön sosiaalityöntekijä, sillä lastensuojelu ja päihdetyö ei kiinnosta. Kysyttävää?
Paikkakunnallani töitä olisi tarjolla tällä hetkellä lähinnä päihdetyössä ja lastensuojelussa, mutta ei kiinnosta.
Alkoholistien kanssa työskentely on kuin kantaisi säkillä valoa pimeään tupaan; mitään ei tapahdu ja jos vähän mennään eteenpäin, niin kohta tullaan rysähdyksellä monta askelta takaisin. Ei riitä enää ymmärrys ja empatia alkoholisteja kohtaan.
Itse ovat myös aiheuttaneet ison osan ongelmistaan, sitä ei jeesustelu yhteiskunnan rakenteista ja toisiinsa vaikuttavista kokonaisuuksista muuta miksikään. Alkoholismi ei ole sairaus. Itsestä se muutos lähtee ja aikuiset, elämänsä hukkaan heittäneet, moniongelmaiset densot eivät enää osaa tai pysty kelkkaa kääntämään. Tai hyvin harva pystyy. Suuri osa aivan menetettyjä tapauksia, jotka joutaisivat työkyvyttömyyseläkkeelle, turhaan niitä edes yritetään saada "kuntoutumaan", rahaa vaan menee enemmän hukkaan. Koen päihdetyön vastenmielisenä.
Lastensuojelu on raskasta ja ahdistavaa, joutuu kuuntelemaan kaikenlaista kuraa ja yrittää pysyä silti ammattimaisena. Vuoden jälkeen päätin että ei ole minun juttu. En halua ottaa näillä palkoilla niin isoa vastuuta kannettavakseni, ja vielä jatkuvassa resurssipulassa. En halua ottaa vastuuta yhdenkään lapsen hengestä enää. En ihmettele yhtään, että lastensuojeluun ei tahdota saada päteviä töihin. Siinähän ovat.
Voisin mielelläni mennä vaikka Kelaan pyörittelemään papereita ilman asiakaskontakteja, tai sairaalatyöhön.
Olen harkinnut vakavasti uudelleenkouluttautumista johonkin lunkimpaan ja paremmin palkattuun työhön, jossa ei tarvitse jatkuvasti olla tekemisissä ongelmaisten kanssa. Ei tämä ihmistyö ollutkaan minun juttu.
Muita tympääntyneitä sossuja?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti on about nokkimisjärjestyksen viimeinen ja jatkuvasti kiusattu sekä kanssaeläjien, että "parantajien" taholta, jotka hokevat heille muutostarpeesta ja kelvottomuudestaan. Ovat siis roskien sijasta roskakoreja ja syntipukkeja, joihin puretaan monenlaista pahaa oloa. Minusta paljon arvostettavampi ammatti kuin pyhimysroolit, jotka luovat tarkoituksen itselleen toisten yläpuolelle.
Ja mikähän sinun viisas ratkaisusi on alkoholistien suhteen?
Ei mikään, he toimittavat tehtävänsä erinomaisesti. Jos alkoholismi halutaan poistaa, täytyy kiivetä ongelman alkulähteille, eikä katkaista virtaa. Voit itse vastata tähän, olethan osa ongelmaa halutessasi heidät eliminoida. Mistä moinen viha kumpuaa?
Whoooaaa, hillitsehän aivoratojasi hetkeksi. En sanonut mitään alkoholistien eliminoinnista, joten kommenttisi on aika helvetinmoista reagoimista oman pääsi sisäisiin kuviin. Haluan vain tietää enemmän ratkaisustasi, koska niin varmasti sitä tarjoat. Mitä siis tarkoittaa 'alkulähteille kiipeäminen', ja miksi alkoholisteilla itsellään ei ole mitään vastuuta asiasta?
Sosiaalityö on mielenkiintoista ja palkitsevaa. Jatkuva kiire lastensuojelussa karsii hakijoita. Jos työssä voisi käyttää paremmin sosiaalitieteellistä koulutusta, se varmasti kannustaisi hakemaan. Yliopistotutkinto kun vaikuttaa olevan vain muodollinen kelpoisuus.
Valmistuin sosionomiksi ja lähden heti ihan uudelle alalle eli matkailualalle! Olin tuosta koulutuksesta innoissani kun aloitin mutta minulta harjoittelupaikkojen huono ilmapiiri ja työn rankkuus varsinkin pieneen palkkaan verrattuna, ovat saaneet aikaan halun vaihtaa alaa. Eikä ole erityisen hyvin edes töitä ollut tarjolla että siinä mielessä olen pettynyt..varsinkin kun aidosta halusta lähdin opiskelemaan! Opiskelusta nautin paljon ja pitkään ajattelin että tämä on minun ala mutta eipä tainnut ollakaan... Sos.työntekijälle on kyllä paljon paremmat työllisyysnäkymät.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin mainitset Kelan, mikset hae etuuskäsittelijäksi? Sinne kaivataan myös sosiaalialan ihmisiä ja etuuskäsittelyssä asiakaskontaktointi on vähäisempää. Tosin mitään leppoista työtähän se ei tosiaankaan ole.
Kelan etuuskäsittelijällä palkka on kyllä täysin eri luokkaa kuin sos.työntekijällä.
Itse olen keski-iässä lähihoitajaksi kouluttautunut, te-toimiston painostuksen vuoksi, pitkältä työuraltani yt-neuvotteluiden vuoksi irtisanottuna. Inhoan lähihoitajan töitä, en sovi alalle, inhoan hoitotoimenpiteitä ja en voi sietää dementikkoja. Olen te-toimiston pakkokoulutettu karenssin uhalla. Teen pätkätöitä, onneksi edellinen pätkäni oli 6kk, joten pääsin liiton päivärahoille. Miksi te-toimisto pakoittaa kaikki työttömät, keski-ikäiset lähihoitajakoulutukseen? Pakolla ei saa kuin sutta.
Onkohan ainuttakaan alaa, jossa on aina kliffaa olla työssä ilman mitään vaikeuksia ja tarvetta käyttää aivojaan. Haloo. Uudenlleenkouluttautuminen maksaa hirveästi eikä vuosikausien opiskelun jälkeen ole toivoakaan päästä nettomaksajaksi. Sehän nyt kuitenkin on ihmisarvon mitta. Puuhastelu on sitten asia erikseen, jonka voi tehdä vapaa-ajalla.
Miksi ihmeessä ihmiset opiskelevat alaa, joka ei edes kiinnosta. Koulutustakuu kyllä nykyään pakottaa ottamaan oppilaitoksiin kaikki, vaikka henkilöillä ei ole mitään taitoa opiskella (peruskoulu on aivan lepsu) eikä motivaatiotakaan. Vanhemmiltahan se elämänasenne saadaan.
Joo se on kyllä huomattu, että sosiaalialalla ei noin vain töihin pääse. Itse olen pätevä sosiaalityöntekijä ja kaikin puolin mallikelpoinen. Itseäni alkaa jo kyllästyttää tämä, että sosiaalityöntekijän pitäisi olla kaikin puolin mallikelpoinen, vaikka työtä tehdään erityisryhmien parissa. En ihmettele alanvaihtoasi.
Se keskustelun avaajan kommentti alkoholisteista on kaikin puolin väheksyvä. Alkoholismi on aivosairaus ja asia on tieteellisesti todettu. Kukaan tavallinen ihminen ei edes pysty ryyppäämään kahta päivää putkeen. Sen ymmärrän jos et halua töihin alkoholistien asumisyksikköön, mutta niissä on vain ohjaajan paikkoja. Pelottava asenne, koska siihen voi kuka tahansa sairastua, jos perimäaltistus.
Minä olen sosionomi ja työssä aikuissosiaalityössä. Työ on aika kuormittavaa. Samanlaisia ajatuksia kuin ap:lla ollut välillä itsellänikin etenkin jos olen uupunut. Sitten taas parempina hetkinä pidän työstäni ja koen sen mielenkiintoisena. Aikuissosiaalityö on sopivan vaihtelevaa ja arvelisin vastuuta olevan vähemmän kuin lastensuojelussa. Pidän myös työn byrokraattisesta puolesta eli päätösten tekemisestä yms.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lastensuojelussa. Raskasta on, mutta palkitsevaakin.
Sitä ihmettelen, että miten te-toimisto antaa sun olla työttömänä, jos paikkakunnalla on sossun paikkoja haettavana?
Olisiko yliopistopaikkakunta kyseessä, ainakin omalla paikkakunnallani opiskelijat täyttää aina aika hyvin avoinna olevat paikat. Toki vaihtuvuuskin on sitten suurta kun ei täällä kukaan esim. siellä lasussa jaksa, mutta hei, taas tulee uusi opiskelija tilalle...
Olen itse kohta valmistumassa ja vaikka lasu kiinnostaisi ehdottomasti työpaikkana niin olen kyllä henkisesti asennoitunut jäämään työttömäksi tai työskentelemään sitten vaikka siivoojana mieluummin jonkun aikaa kuin oman paikkakuntani lasussa. Ei mulla pää kestä sitä että kun niitä palveluja perheille ei vaan säästösyistä ole niin paljon ja nopeasti kuin tarvitsisi niin ihmeitä pitäisi silti tehdä ja jotenkin auttaa. Ja kun et ihmeisiin pysty, on se henkilökohtaisesti sitten just sen lasun sossun vika. Ei, kyllä mä etsin työni muualta jossa voin sitä eettisesti kestävällä tavalla tehdä.
Sosiaalityöntekijä kirjoitti:
Se keskustelun avaajan kommentti alkoholisteista on kaikin puolin väheksyvä. Alkoholismi on aivosairaus ja asia on tieteellisesti todettu. Kukaan tavallinen ihminen ei edes pysty ryyppäämään kahta päivää putkeen. Sen ymmärrän jos et halua töihin alkoholistien asumisyksikköön, mutta niissä on vain ohjaajan paikkoja. Pelottava asenne, koska siihen voi kuka tahansa sairastua, jos perimäaltistus.
Miten alkoholismiin voi sairastua, jos ei koskaan edes maista alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin mainitset Kelan, mikset hae etuuskäsittelijäksi? Sinne kaivataan myös sosiaalialan ihmisiä ja etuuskäsittelyssä asiakaskontaktointi on vähäisempää. Tosin mitään leppoista työtähän se ei tosiaankaan ole.
Kelan etuuskäsittelijällä palkka on kyllä täysin eri luokkaa kuin sos.työntekijällä.
Etuuskäsittelijän palkka on n. 2200 (ja päälle kelan henkilökuntaedut) ja sos.työntekijän alimmillaan (ja käsittääkseni melko yleisesti) 3000-3300. Toki sos.työntekijällä palkka on isompi mutta juuri tuossa vaiheessa veroprogressio nappaa aika isosti käteen jäävää osuutta pienemmäksi, se kannattaa huomioida palkkaa vertaillessa.
Jos itse pitäisi valita vaikka joku ylikuormitettu lasu jossa homma virkavastuulla vs. etuuskäsittelijän työ (joka toki myös on vastuullista ja kiireellistä) niin ei kyllä paljoa tarvitsisi miettiä, kyllä se olisi ehdottomasti etuuskäsittelijän homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etuuskäsittelijän palkka on n. 2200 (ja päälle kelan henkilökuntaedut) ja sos.työntekijän alimmillaan (ja käsittääkseni melko yleisesti) 3000-3300. Toki sos.työntekijällä palkka on isompi mutta juuri tuossa vaiheessa veroprogressio nappaa aika isosti käteen jäävää osuutta pienemmäksi, se kannattaa huomioida palkkaa vertaillessa.
Jos itse pitäisi valita vaikka joku ylikuormitettu lasu jossa homma virkavastuulla vs. etuuskäsittelijän työ (joka toki myös on vastuullista ja kiireellistä) niin ei kyllä paljoa tarvitsisi miettiä, kyllä se olisi ehdottomasti etuuskäsittelijän homma.
Käsittääkseni sosiaalityöntekijät tienaavat ainakin 3500 euroa kuussa. Palkka on noin kolmanneksen parempi kuin jollain etuuskäsittelijällä, jonka työ ei yliopistotutkinnon suorittanutta taatusti motivoi pidemmän päälle.
Oho, mites tätä vanhan ketjun nostoa ei oo vielä lasutrolli huomannut. Kyllähän tässä reilussa puolessa tunnissa olisi jo ehtinyt spämmiä sivutolkulla harhaista hölinää siitä kuinka lapsia huostataan siksi kun vanhempi tekee makaronilaatikon väärin, niin ja yhdessäkin ketjussa sossu _ihan_varmasti_ kertoi kuinka huostaan lähdetään jos lapsi nukkuu patjalla, tai siitä kuinka nyt tuli perheelle elinikäiset traumat kun lasu kehtasi pitää palaveria ja selvittää teinin kotioloja kun teini oli ihan vähän vaan käynyt niistä kotioloistaan valehtelemassa että saisi lasulta oman kämpän. Ja vielä pari(kymmentä) sivua siitä kuinka sossut on ammattitaidottomia sad iste ja jotka ei osaa mitään ja varmaan niiden ansioista coronakin nyt leviää! Kyllä saisi tuommoisen kukkahattuporukan pyyhkiä pois maan päältä!
No, iltahan on vasta nuori, kyllähän se vielä ehtii...
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan on pakko palkata pätevä sosiaalityöntekijä, jos paikka on auki. Vaikka ei vakuuttaisi haastattelussa. En usko, että ap on sosiaalityöntekijä. Oletko sosionomi?
Ainakin Helsingin lastensuojelu kikkailee sillä että vuoden ajaksi voi palkata määräaikaiseen sosiaalityöntekijän virkaan ei-kelpoisen henkilön. Kelpoinen hakija todetaan soveltumattomaksi tehtävään. Ja palkataan vuodeksi se sama "pidetty ja osaava" joka on palkattu jo 7 vuotta ja jonka gradu on ollut aloitusta vaille valmis vielä pidempään. Erittäin sisäänlämpiävä ammattikunta jossa yli 35 vuotias ei enää kelpaa vaikka nimi löytyykin Valviran kelpoisten luettelosta.
Doctus Inutils kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan on pakko palkata pätevä sosiaalityöntekijä, jos paikka on auki. Vaikka ei vakuuttaisi haastattelussa. En usko, että ap on sosiaalityöntekijä. Oletko sosionomi?
Ainakin Helsingin lastensuojelu kikkailee sillä että vuoden ajaksi voi palkata määräaikaiseen sosiaalityöntekijän virkaan ei-kelpoisen henkilön. Kelpoinen hakija todetaan soveltumattomaksi tehtävään. Ja palkataan vuodeksi se sama "pidetty ja osaava" joka on palkattu jo 7 vuotta ja jonka gradu on ollut aloitusta vaille valmis vielä pidempään. Erittäin sisäänlämpiävä ammattikunta jossa yli 35 vuotias ei enää kelpaa vaikka nimi löytyykin Valviran kelpoisten luettelosta.
Ei kyllä ole. Joka kerta jännitetään hulluna, kun ei valmistuneelle haetaan jatkoa, että tuleeko joku pätevä kilpailija, kun pakko se on palkata. Ei kyllä ole yleensä ollut toista hakijaa, useimmiten tulee nolla hakemusta.
Itsellä samoja kokemuksia. Sosiaalityöntekijänä olen ollut 20 vuotta ja lastensuojelussakin ollut jo muutaman vuoden. Yli 40 v on todellakin joidenkin mielestä soveltumaton vaihtamaan uuteen tehtävään. Onneksi on jo eläkevirka lastensuojelusossuna. Mielestäni melkoinen suojatyöpaikka. Ei todellakaan työt paina. Voisin vaihtaa johonkin jossa olisi oikeasti mahdollista tehdä jotakin todella vaikuttavaa työtä lasten hyväksi. Nykyisessä työssä näkee miten lapset jakautuvat jo alaasteella menestyviin ja häviäjiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko, ei minuakaan palkattu kun sanoin halveksuvani ihmisiä ja vihaavani lapsia.
Minä olen lastensuojelussa arvioinnissa. Työ on monipuolista ja kaikenlaista perhettä kulkee ohitse. Ei ne kaikki ole sosiaalitapauksia, vaikka niitäkin toki nähdään paljon. Mutta joo, uuvuttavaa tämä on.