Te joilta on mitattu D-vitamiinipitoisuus verestä, paljonko oli?
Siinä viitearvot niin että alle 25 on tosi paha vaje, 50 pitäis vähintään olla, hyvä olis sadan pintaan.
Mulla mitattiin varmaan ekan kerran elämässä, ja lääkäri sanoi ettei ole koskaan nähnyt samanlaista lukemaa kuin mulla.
En sano vielä paljonko oli, haluan nähdä onko kellään ollut samaa.
Lääkäri sanoi että uudet tutkimukset tuo sitä tietoisuuteen että D-vitamiini on vieläkin tärkeämpää ihmiselle kuin on tähän asti luultukaan. Ei se joku aika sitten ollut muoti ollutkaan mikään huono juttu kun kaikki söivät purkista D:tä.
Entä kuinka monelta on mitattu myös folaatin määrä? Sekin on tosi tärkeä koska sitä elimistö ei tuota sitä itse, Foolihappo on elintärkeä varsinkin raskaana oleville, mutta toki muillakin pitää olla arvot kunnossa.
Kommentit (45)
Muistaakseni jotain vähän yli sata, kun olin talven syönyt 100mikrogr d-vitamiinia päivässä.
109. Oon syönyt n 4v 100 mikrogr. Päivässä. Se on vissii mulle hyvä määrä ton perusteella.
Kahdesti mitattu. Ekalla kerralla olin syönyt 85 mikrogrammaa, arvo 86. Nyt olin syönyt vähemmän (35 mikrogrammaa) koska on ollut kesä, arvo oli 76. D-vitamiinin tarve on yksilöllinen ja on huomioitava että ihmiset saavat sitä myös eri märät ravinnosta ja ulkoilusta (ulkomaan matkat, ihon väri jne).
70, olin syönyt noin 40 mikroa pvssä parin vuoden ajan. Kun olen nostanut annosta yli sadan, olen saanut lukeman nousemaan 100-135.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vain 70, vaikka syön 100 mikrogramman öljytabletteja. Ystävällä on yli sadan, vaikka hän syö vain 20 mikrogrammaa. Pitäisköhän koittaa niitä suuhun suihkutettavia, kun mulle ei oikein näytä imeytyvän mahasta.
En ole kokeillut suihketta, mutta suusta imeytyvä pikkutabletti toimii hyvin minulla (Superiour Source). Samalla merkillä on suusta imeytyvä rauta.
On mitattu useamman kerrankin. Ensin se oli 30, aloin syömään 50 ug ja nousi yli 50. Nostin vielä 100 ug:ajan ja nyt arvo on n 90 eli hyvä. Kilpirauhasen vajaatoiminta huonontaa imeytymistä. Lisäksi esim. jos olisin ylipainoinen, tarvisin enemmän d-vitamiinia. Moni sairaus vaikuttaa, eli kannattaa mittauttauttaa. Niin ja tietty d-vitsku otetaan ruuan kanssa.
Dee kirjoitti:
152. Syön 100mikrogrammaa päivässä. Oli kuulema erittäin hyvä.
Saattaa olla liiankin hyvä eli korkea. Itsellä oli 115 ja minulla on nivelrikkoa ja jopa osteoporoosia. Tuo 115 on ihanteellinen näillä sairauksilla. Arvo ei saa olla liian korkea. Muistelen että ihanne max on n 120.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14
Mikä fiilis? Väsyttääkö? Masentaako? Onko muita sairauksia?
Tästä on jo muutama vuosi aikaa. Oli erittäin vakava sairaus, jonka vuoksi olin 3 viikkoa teho-osastolla. En osaa sanoa, mitkä oireet johtuivat D-vitamiinin puutoksesta ja mitkä vakavasta sairaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14
Olisit jo kuollut.
Lähellä oli, mutta ei tuo D-vitamiinipuutoksen vuoksi.
Mulla oli arvo 11. Nyt syön 100 mikrogrammaa päivässä lääkärin määräyksestä. Lääkärini sanoi, että lukema on hyvin alhainen ja pitäisi saada yli sataan.
D-vitamiini ei ole vitamiini, vaan hormonin esiaste. Se on rakenteeltaan sekosteroidi. D-vitamiinin syömisestä ei ole terveydellistä hyötyä, sillä on samansuuntaisia vaikutuksia kuin kortisonilla, eli se on immunosuppressiivinen. Kroonisissa sairauksissa sen pitoisuus on usein matala, mutta ei kuitenkaan aina, joskus se voi olla todella korkea, vaikka ei D-vitamiinia söisikään. Koska kyseessä on hormoni, jota elimistö tuottaa itse, ulkopuolisista lähteistä saatu D-vitamiini vain sekoittaa elimistön hormonitoiminnan.
MS-taudin vakaviin pahenemisvaiheisiin voidaan antaa suuria annoksia metyyliprednisolonia, joka on erittäin immunosuppressiivista, ja lamaa immuunipuolustuksen lähes täysin. Samansuuntaisia vaikutuksia MS-tautiin ollaan havaittu erittäin suurista annoksista D-vitamiinia (useita milligrammoja), joten selvästikin D-vitamiini suurina annoksina on immunosuppressiivista, kuten kortisoni tai sen johdannaiset. Kortisonin tai metyyliprednisolonin käyttäminen pitkällä aikavälillä rappeuttaa ja vanhentaa eilimistöä.
"D-vitamiini ei ole varsinaisesti vitamiini, vaan rasvaliukoinen kalsitrioli-hormonin esiaste[1]. D-vitamiini luetaan kemiallisen rakenteensa perusteella sekosteroideihin. "
108 ja söin 25 mikrogrammaa..olin silloin lihaksikas melko pienellä rasvaprosentilla. Rasvahan sitoo d vitamiinia eli jos on hyvä kehonkoostumus sitä on enemmän veressä.
Vierailija kirjoitti:
108 ja söin 25 mikrogrammaa..olin silloin lihaksikas melko pienellä rasvaprosentilla. Rasvahan sitoo d vitamiinia eli jos on hyvä kehonkoostumus sitä on enemmän veressä.
Jatkan vielä, toki ymmärrän että muutkin asiat tuohon vaikuttaa. Joku mainitsi kilpparin vajaatoiminnan. Itselläni sellainen on ja lääke siihen käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Dee kirjoitti:
152. Syön 100mikrogrammaa päivässä. Oli kuulema erittäin hyvä.
Saattaa olla liiankin hyvä eli korkea. Itsellä oli 115 ja minulla on nivelrikkoa ja jopa osteoporoosia. Tuo 115 on ihanteellinen näillä sairauksilla. Arvo ei saa olla liian korkea. Muistelen että ihanne max on n 120.
Ihanne on vähintään 130, just luin jostain että 130-150 pitäisi olla.
Ja lihavat tarvitsee 40% enemmän kuin hoikat.
Mulla oli 19 ja lääkäri sanoi ettei ole kellään koskaan nähnyt yhtä alhaista lukemaa. Myös folaatti oli 2,6 vaikka pitäisi olla yli 6. Eikä ollut muutkaan veriarvot ihan kunnossa.
Nyt pitää ekana syödä d:tä ja folaattia.
ap
Minulla on MS-tauti, ja siihen liittyen minulta on kerran mitattu D-vitamiiniarvo. Tulos oli todella hyvä, muistelen että 128. Olin siinä vaiheessa jo syönyt D-vitamiinilisää säännöllisesti n. vuoden ajan. Otan edelleen 100 mikrogramman tabletin useimpina päivinä viikossa ruoan kanssa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olisit jo kuollut.