Punkkupulloa ei myyty kun olin lasten kanssa liikkeellä
Minulle ei myyty yhtä punkkupulloa vaikka olen ihan selvä ja siisti. Ainut syy jonka keksin kieltoon on se että olin liikkeellä lasten kanssa. (Vauva ja eskarilainen). En aikonut pulloa edes juoda välittömästi, lasten seurassa tai yksin joten myynnin eväämisen hyöty jäi ihmetyttämään.
Eikä mennyt päivä pilalle, kunhan ihmettelen. Tiedän että uskovaiset raittiusseuran jäsenet tulevat tätä kommentoimaan. Alkoholia on kotona, eli en ollut alkoholin perässä vaan varauduin ruokaviinillä viikonloppuun jos saamme lapset hoitoon.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt vaunujen, rattaiden, taaperoiden, teinien kanssa alkossa ja aina on viinit ja shamppanjat myyty ilman ongelmia.
Eri Alkoissa on eri käytäntöjä. Itse en 22-vuotiaana saanut ostaa viiniä, kun mukanani oli 17-vuotias ystäväni. Perustelivat tuolla jo mainitulla alaikäisen seuralla.
No tuo nyt ei ole yhtään ihme ja on käytäntönä varmaan kaikissa Alkoissa. Sen sijaan äidille taaperon kanssa yleensä myydään, koska on totta kai aika paljon epätodennäköisempää että äiti antaisi alkoholia taaperolleen kuin että kaveri antaisi alkoholia alaikäiselle kaverilleen.
Lähinnä kommentoinkin siksi, että lainaamassani viestissä mainittiin myös käynti teinien kanssa. Ihan yhtä hyvin se äiti voi alkoholia välittää sille teinille kuin täysi-ikäinen ystävä alaikäiselle ystävälle.
Niin voi, mutta silti kaverille välittävä kaveri on todennäköisempi kuin teinille välittävä äiti. Ja varmasti vaikuttaa sekin mitä ostaa, äidille kahden teinin kanssa todennäköisemmin myydään yksi punkkupullo kuin kaksi pulloa jotain teinilikööriä.
Sinulla taitaa olla hyvin siniset silmät, jos tuohon tosissasi uskot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt vaunujen, rattaiden, taaperoiden, teinien kanssa alkossa ja aina on viinit ja shamppanjat myyty ilman ongelmia.
Eri Alkoissa on eri käytäntöjä. Itse en 22-vuotiaana saanut ostaa viiniä, kun mukanani oli 17-vuotias ystäväni. Perustelivat tuolla jo mainitulla alaikäisen seuralla.
Jos nuori on menossa toisen nuoren kanssa ostamaan, niin tietysti tarkastavat molempien iät, kaikissa alkoissa.
Juu olen oikeasti kova mimmi enkä mikään lapanen. Aikuinen nainen enkä tarvitse sinun 40 lupaa tai alkon kassan lupaa ostaa ja juoda viiniä tai vaikka viinaa. Katsos kun rahalla saa. Veikkaan kyllä että yksikään alkon kassa ei kieltäydy meille myymästä eikä ole koskaan näin käynytkään.
Tosin alkossa ei ole käyty 3 vuoteen kun tilaamme viinit ym. suoraan kotiovelle Saksasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nuori on menossa toisen nuoren kanssa ostamaan, niin tietysti tarkastavat molempien iät, kaikissa alkoissa.
Miksi eivät sitten tarkasta jos vanhempi henkilö menee teinin kanssa? Eiväthän he voi tietää, että kyseessä on äiti ja lapsi. Tai vaikka tietäisivätkin, eivät voi tietää kenelle pullo ostetaan, äidille vai teinille. Epälooginen käytäntö, jos vain nuorilta kysytään. Ja syrjivä, jos nuoret eivät saa ostaa alkoholia, vaikka ikää olisi, mutta vanhemmat saavat.
Vierailija kirjoitti:
Juu olen oikeasti kova mimmi enkä mikään lapanen. Aikuinen nainen enkä tarvitse sinun 40 lupaa tai alkon kassan lupaa ostaa ja juoda viiniä tai vaikka viinaa. Katsos kun rahalla saa. Veikkaan kyllä että yksikään alkon kassa ei kieltäydy meille myymästä eikä ole koskaan näin käynytkään.
Tosin alkossa ei ole käyty 3 vuoteen kun tilaamme viinit ym. suoraan kotiovelle Saksasta.
😂😂😂😂
Harmittaako ja pelottaako jos nainen/äiti pitää puolensa eikä taannu lapsen tasolle ja pysy nyrkin ja hellan välissä? Sellainen nöyrä ja kuuliainen pitäisi kai olla jota voisi komennella ja pompotella mielivaltaisesti?
Herran jestas jos kehtaa ihan sanoa vastaan jopa alkon kassalle niin se on jo liikaa :)
Vierailija kirjoitti:
Harmittaako ja pelottaako jos nainen/äiti pitää puolensa eikä taannu lapsen tasolle ja pysy nyrkin ja hellan välissä? Sellainen nöyrä ja kuuliainen pitäisi kai olla jota voisi komennella ja pompotella mielivaltaisesti?
Herran jestas jos kehtaa ihan sanoa vastaan jopa alkon kassalle niin se on jo liikaa :)
Lopeta jo! Nolaat vain itsesi tuolla lapsellisella uhoamisella.
Vierailija kirjoitti:
Voi näitä alkoholivammaisia hoitajia 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos joku seko-mamma ostaa teinilleen viinaa niin ei kai se teini silloin edes ole mukana.
Samaa mieltä tästä. Eilen olin Ideaparkin lähellä olevassa Lidlissä. Edessä kassajonossa oli isä noin 14-vuotiaan tyttären kanssa. Tytär nosteli ostokset hihnalle, mutta jätti oluet kärryyn. Isä pyysi tytärtä nekin nostamaan. Ihan helposti myytiin isukille oluet. Tuossa tapauksessa olisi EHKÄ ymmärtää jos olisi jätetty myymättä.
Oman paikkakunnan Lidlissä ei ole kummallakaan kertaa kysytty mun tyttären henkkareita kun olemme alkoholipitoisia juomia ostaneet. Toisella kertaa tyttö oli 19, toisella 20. Ja tyttö siis osti omat sidukkansa ilman iän kyseenalaistamista. Aina muulloin hän on ajokorttia päässyt esittelemään.
Kai kassa järkeili että alaikäinen olisi vähintäänkin autossa odottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo nyt ei ole yhtään ihme ja on käytäntönä varmaan kaikissa Alkoissa. Sen sijaan äidille taaperon kanssa yleensä myydään, koska on totta kai aika paljon epätodennäköisempää että äiti antaisi alkoholia taaperolleen kuin että kaveri antaisi alkoholia alaikäiselle kaverilleen.
Lähinnä kommentoinkin siksi, että lainaamassani viestissä mainittiin myös käynti teinien kanssa. Ihan yhtä hyvin se äiti voi alkoholia välittää sille teinille kuin täysi-ikäinen ystävä alaikäiselle ystävälle.
Niin voi, mutta silti kaverille välittävä kaveri on todennäköisempi kuin teinille välittävä äiti. Ja varmasti vaikuttaa sekin mitä ostaa, äidille kahden teinin kanssa todennäköisemmin myydään yksi punkkupullo kuin kaksi pulloa jotain teinilikööriä.
Sinulla taitaa olla hyvin siniset silmät, jos tuohon tosissasi uskot.
Niin mihin? En ole missään väittänyt ettei vanhemmat ostaisi teineilleen alkoholia, sanoin vaan että kaveri välittämässä alkoholia kaverilleen on todennäköisempää kuin vanhempi teinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin eihän kukaan vanhempi toki alaikäiselle alkoholia osta. Kaverit ne vaan....
Sillä ostettavalla tuotteella nyt ei ole mitään merkitystä. Jos et tiennyt, teinitkin juovat punkkua.
''
No kyllä sillä nyt vähän merkitystä on. Joo, teinit juovat mitä vaan mutta eikö sinusta tosiaan olisi yhtään epäilyttävämpää että äiti ostaa teinien kanssa kaksi teinilikööriä kuin viinipullon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta alkoholitonta viiniä. Nää "ruokaviini" selitykset on niin kuultu.
Ensinnäkin, kuka ä ä liö juo sellaista ruoan kanssa??
Toisekseen, eikö täällä saa kirjoittaa ä ä liö? Jäi sensuurin kynsiin eka yritys...Aika moni. Itse en tykkää humaltumisen tunteesta mutta esim kuhan kanssa juon alkoholitonta valkkaria tai lihapadan kanssa punkkua.
Alkoholiton viini maistuu ja haisee aivan karsealta. Maku on sellainen väkevä lantraamaton mehutiiviste. Kuka hullu sitä juo. Alkoholiton siideri taas maistuu samalle kuin alkoholia sisältävä siideri, mutta viini on tässä poikkeus.
Jospa se pelkäsi, että siellä oli tarkastaja kyttäämässä?
Jos ruokakaupalle tulee iso lovi myyntiin, jos menettävät tilapäisesti oikeudet alkoholin myyntiin, niin miten ison luulette olevan myynnin romahtamisen Alkossa?
Vierailija kirjoitti:
Alko on liikelaitos siinä missä muutkin liikkeet. He voivat täysin vapaasti valita kenelle myyvät ja kenelle eivät. Toki olisi kohteliasta, että hylkäys perusteltaisiin, mutta laki ei sitä vaadi. Kassahenkilön tehtävä on arvioida, voiko asiakkaalle heidän ohjeistustensa ja lakien puitteissa myydä vai ei. Esimerkiksi käsite "selkeästi päihtynyt" on hyvinkin tulkinnanvarainen. Ei liity ap sinuun, mutta esimerkkinä tuo.
rikoslain 11§:n mukaan syyllistyy syrjintään se joka einkeinotoiminnassa ilman hyväksyttävää syytä ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L11
Aika jännä!? Olin tuossa jussin alla Alkossa 16 vuotiaan kanssa ja ihan sain ostaa 2 laatikkoa punkkua. Myyjä jopa latoi pullot hyllystä lootaan mun puolesta. Mutta ne on ne Porvoon alkon myyjät sellaisia....
rikoslain 11.luvun 11§:n mukaan siis
Vierailija kirjoitti:
tulet palamaan ikuisesti helvetin tulessa kun olet edes yrittänyt ostaa alkomahoolia joka on paholaisen keksintö. sinulla ei ole mitään toivoa jäljellä, ehkä sinäkin saat armoa tuomiopäivän koittaessa jos rukoilet ahkerasti armahdusta.
Herramme Jeesus asetti meille ehtoollisen, johon kuuluu osana viini hänen verensä vuodattamisen symbolina.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä!? Olin tuossa jussin alla Alkossa 16 vuotiaan kanssa ja ihan sain ostaa 2 laatikkoa punkkua. Myyjä jopa latoi pullot hyllystä lootaan mun puolesta. Mutta ne on ne Porvoon alkon myyjät sellaisia....
Varmaan se määräkin vaikuttaa, vaikka ei saisi.
Mutta jos olisit ostanut yhden viinipullon tai muutaman siiderin/limuviinan olisi myyjä saattanut suhtautua toisin.
Toinen, millä voi yrittää hämätä, on ostaa kallista konjakkia tai viskiä.
Myyjä saattaa ajatella, että eihän se äiti nyt satasen pulloa lapselleen, mutta kyllä vaan, eikä ole edes äiti, vaan hiukan vanhempi isosisko tai satunnainen ohikulkija hakupalkan toivossa.
Siksipä pitäisi aina tarkistaa ne paperit, jos epäillään välitystä ja vaikka ei epäiltäisi.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se pelkäsi, että siellä oli tarkastaja kyttäämässä?
Jos ruokakaupalle tulee iso lovi myyntiin, jos menettävät tilapäisesti oikeudet alkoholin myyntiin, niin miten ison luulette olevan myynnin romahtamisen Alkossa?
Mitä tarkastaja olisi tarkastanut? Eihän ollut mitään alkoholilaissa mainittua syytä joka olisi estänyt myynnin.
Jos joku seko-mamma ostaa teinilleen viinaa niin ei kai se teini silloin edes ole mukana.
Kun lapset oli pieniä niin kävimme prisman alkossa myös lasten kanssa eikä siitä mitään numeroa tehty.
Ihan tavallinen kauppa mistä nyt ostettiin viiniä meille aikuisille eikä kukaan koskaan kieltäytynyt myymästä. Olisimme kyllä osanneet pitää puolemme jos ei olisi myyty vaan sen takia että alkon kassalla on henk.kohtainen mielipide ettei lasten vanhemmat saa juoda viiniä.