Uskomatonta touhua. Lapsen taksikyydit lakkautettiin, koulu alkaa 8.00, matka pitäisi tehdä kahdella bussilla joista toinen lähtee 7.25 ja toinen 8.25
Että näin .( Kukaan ei selitä, millä taikatempulla me saamme tästä eteenpäin lapsen ajoissa kouluun !
Kommentit (408)
Eiköhän äiti ole ajatellut kaikki vaihtoehdot. Itseäni suututtaisi, jos joka arki pitäisi pyöräillä 20km. Aika usein sen ajankin, mutta en pakosti jos on muutakin tekemistä, enkä huonolla säällä. Ja mielummin ajaisin sen kerralla, kuin osissa pitkin päivää.
Onko noi siis ensimmäiset vuorot vai mikä ongelmana? Jos ei ole ensimmäiset, niin sitten on vaan pakko lähteä aikaisemmin liikenteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä matka?
Milloin itse lähdet
Matka on noin 5 km. Olen tällä hetkellä työtön, joten joudan kyllä ajella lapsen kanssa bussilla mutta en saa aikatauluja muutettua!
Ap
Mun lapsella koulumatka 4,8km, koulu alkaa 8.15, lähtee kotoa _pyörällä_ 7.40.
Tämä!
Musta on jotenkin pöyristyttävää, että yhteiskunnan pitäisi hoitaa 5 kilsan koulumatkatkin. Okei, jos kyseessä reitti, jolla ei ole pyörätietä ja paljon liikennettä, eikä riittävän leveää ramppia, niin jotenkin asian ymmärrän ja ehkä vielä eka- ja jopa tokaluokkalaiselle voisi matkat järkätä, mutta sitä ylemmät luokat kyllä joutaa fillaroimaan noin lyhyen matkan. Eihän siihen kulu aikaa, kun vaivaiset 15-20 minuuttia per sivu.
50 kilometriä viikossa fillarointia olisi nykyajan lapsille jo mukava liikunnallinen lisä, heillä kun se liikkuminen tahtoo muuten olla kortilla.
Tee lakialoite, tuo 5 km raja kun tulee perusopetuslaista.
Moni kunta pelleilee noiden koulukyytien kanssa nyt. Vaikka kuuluis antaa, niin eivät anna kuin taistelun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän äiti ole ajatellut kaikki vaihtoehdot. Itseäni suututtaisi, jos joka arki pitäisi pyöräillä 20km. Aika usein sen ajankin, mutta en pakosti jos on muutakin tekemistä, enkä huonolla säällä. Ja mielummin ajaisin sen kerralla, kuin osissa pitkin päivää.
Mistäs tuo 20 kilsaa tähän tuli? Jos 5 kilsaa on koulumatka per sivu, niin eihän siitä ainakaan minun matikkapäälläni tule kuin 10 kilsaa per päivä, eli ei juuri mitään.
Osta polkupyörät . Jo kolmannella luokalla ja 5 km ajaa n 15-20 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäs tuo 20 kilsaa tähän tuli? Jos 5 kilsaa on koulumatka per sivu, niin eihän siitä ainakaan minun matikkapäälläni tule kuin 10 kilsaa per päivä, eli ei juuri mitään.
Kirjottaja varmaan laskenut äidin ajomatkan, jos vie ja hakee lapsen. Periaatteessahan äiti vois jättää pyörän koululle päivän ajaksi ja ajaa pyörällä vaan lapsen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se äiti pyöräilee välillä kotiinkin, tuskin jää koko päiväksi koululle.
Miettikää tämä näin:
Apn koti, koulu ja bussinvaihto on kuin kolmio.
Yhdessä kulmassa on koti, toisessa koulu ja kolmannessa se bussin vaihtopysäkki.
Kodin ja koulun välillä ei ole toimivaa julkista liikennettä (eli kolmossa siinä ei ole viivaa) joten lapsi joutuu ensin menemään bussilla ns. väärään suuntaan vaihtopysäkille.
Eli MITEN tuossa voi edes osan matkaa kulkea kävellen, pyörällä tms ja osan julkisilla?
Kyllä, näitä yhtedettömiä "kolmioita" löytyy myös ihan pääkaupungissa...
Aplle: yhteys siihen tahoon joka päättää koulukuljetuksista...
Meidän lapsen koulumatka oli ennen 20km, nykyään 10km... talvella menee bussilla, on välillä aikatauluejen takia 30min aikasemmin koululla. Keväällä/syksyllä pyöräilee.
Uusavuttomuus huipussaan
Eikö tässä nyt ole ideana, että lapsi ei käy lähikoulua ja siksi kunta ei ole velvollinen maksamaan kuljetusta. Eli sinun tulee hankkia lapselle lähikoulupäätös tai siirtää lapsi lähikouluun.
Meilläkin lapsi käy musiikkiluokkaa (ei lähikoulussa) ja silloin vanhemmat ottavat vastatakseen matkat. Lapsella on tosin "vain" 3,5 km kouluun, jonka pääsee pyörällä, talvella kyydillä. Bussi ei kulje meidän läheltä.
Kannattaa nyt ensin ottaa yhteys niihin viranomaisiin, jotta selviää miksi kyyti peruttu. Voi johtua siitä, ettei lapsi käy lähikoulua ja täytyy pystyä perustelemaan tarve käydä kauempana tai ehkä tarvitsevat lääkärintodistuksen tai jotain muuta. Kysymällä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä matka?
Milloin itse lähdet
Matka on noin 5 km. Olen tällä hetkellä työtön, joten joudan kyllä ajella lapsen kanssa bussilla mutta en saa aikatauluja muutettua!
Ap
Mun lapsella koulumatka 4,8km, koulu alkaa 8.15, lähtee kotoa _pyörällä_ 7.40.
Tämä!
Musta on jotenkin pöyristyttävää, että yhteiskunnan pitäisi hoitaa 5 kilsan koulumatkatkin. Okei, jos kyseessä reitti, jolla ei ole pyörätietä ja paljon liikennettä, eikä riittävän leveää ramppia, niin jotenkin asian ymmärrän ja ehkä vielä eka- ja jopa tokaluokkalaiselle voisi matkat järkätä, mutta sitä ylemmät luokat kyllä joutaa fillaroimaan noin lyhyen matkan. Eihän siihen kulu aikaa, kun vaivaiset 15-20 minuuttia per sivu.
50 kilometriä viikossa fillarointia olisi nykyajan lapsille jo mukava liikunnallinen lisä, heillä kun se liikkuminen tahtoo muuten olla kortilla.
Hah. Suomessa realistinen pyöräilykausi koululaisella on huhti-toukokuu ja elokuu-lokakuu. Pyörällä ei ole turvallista liikkua, kun on aamuliukkautta, sohjoa ja lunta. Koulujen lakkautus ajaa meidät useat vanhemmat tilanteeseen, että lapsi viedään autolla kouluun. Ja olen samaa mieltä, että koulumatkat olisi hyvä kulkea ulkona reippaillen. Mutta silloin koulun pitää olla kohtuullisen matkan päässä, jotta matkan voi kävellä tai pyöräillä säällä kuin säällä.
Jos neljäsluokkalainen ei selviä 5 kilometrin matkasta joko bussilla tai kävellen, ei hän kuulu kouluun vaan jonnekin muualle.
Bussi menee 7.25 ja koulu alkaa 8.00. Joka pvä 8.00? Menee bussilla niin pitkälle kun pääsee vaihtamatta ja sitten kävelee loput. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tässä nyt ole ideana, että lapsi ei käy lähikoulua ja siksi kunta ei ole velvollinen maksamaan kuljetusta. Eli sinun tulee hankkia lapselle lähikoulupäätös tai siirtää lapsi lähikouluun.
Meilläkin lapsi käy musiikkiluokkaa (ei lähikoulussa) ja silloin vanhemmat ottavat vastatakseen matkat. Lapsella on tosin "vain" 3,5 km kouluun, jonka pääsee pyörällä, talvella kyydillä. Bussi ei kulje meidän läheltä.
Mutta käykö AP:n lapsi toisessa koulussa omasta valinnasta vai siitä syystä, että tarkkaavaisuushäiriöiselle lapselle on osoitettu kouluksi tuo kauempana sijaitseva koulu? Jos jälkimmäinen tapaus, niin kunnan kuuluisi järjestää kuljetus, jos matka on yli 5 km ja harkinnanvaraisesti lyhyemmällekin matkalle.
AP vaan ei ole tullut vastaamaan siihen kysymykseen, onko tuo bussikyyti kunnan tarjoama koulukyyti vai ei. Ja onko matka yli vai all 5 km ja jos alle, onko olemassa koulukuljetuspäätöstä koulumatkasta.
Erikoisluokat, joille itse haetaan ovat todellakin aivan eri asia kuin erityisoppilaiden koulut. Joissain kunnissa tosin erikoisluokillekin saa kuljetuksen jos matka on pitkä (omassa kaupungissani ei saa).
Vierailija kirjoitti:
Jos opettelisit lukemaan.
Lapsi on siksi toisessa koulussa koska hänellä on tarkkaavaisuus häiriö.
Ilmeisesti ap kunnassa/kaupungissa nuo eritystarpeiset lapset ovat yhdessä koulussa...
Joteen lähikoulu ei ole ratkaisu...
Pentu fillarintarakan penkkiin ja menoksi. Jos osaa itse polkea, niin matkaan veli hopea.
Näin vielä 80-luvullakin toimittiin.
En ole ap mutta selitän asian sinulle kun niin vaikealta vaikuttaa.
Kotoa keskustaan menee bussi klo 7.25, sillä pääsee keskustaan josta bussi kohti koulua lähtee 8.25. Miten tää voi olla näin vaikea asia ymmärtää näin monelle :D