Olen ollut aina h e l v e t i n väsynyt ja hermostunut viime aikoina, ja vihdoinhan se syy selvisi!
Aivan järkyttävän alhainen hemoglobiini ja rautavarastot aivan olemattomat. Lääkäri hämmästeli, että miten olen kuitenkin jopa näin hyvässä kunnossa.
Oireet ovat tulleet todella "hiipien". Väsymystä, ärtymystä jatkuvasti.. siis sellaista lievää ärtymystä, hengästymistä, HIUSTENLÄHTÖÄ, kuukautisten epäsäännöllisyyttä ja normaalia niukempaa vuotoa, ruokahaluttomuutta.. Samaan aikaan kuitenkin tosi lieviä oireita periaatteessa, ettei todellakaan olisi uskonut arvojen olevan noin radikaalin huonot.
No selvispä syy sillekin. Näillä näkymin olen kunnossa kesällä 2019 :DD
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku epidemia.
No onpa hauskaa. Mua ihan oikeasti jo pelotti mikä mulla on.. olen vasta nuori nainen ja väsymys aivan kammottavaa, kuukautiset muuttuneet tosi niukaksi ja hiuksia tippuu järkyttävät kasat lattioille. "Onneksi" syy oli tällainen, joka on korjattavissa. Yllättävän kauan kyllä menee, lääkärin mukaan ihan oikeasti jopa 9kk! Huh.
Ap
No mikähän se puutostilojen aiheuttaja yleensä on? Elämäntavat ja ruokavalio. Et taida liikkua ja syödä terveellisesti? Otappa vähän rautaa purkista ja taas jaksat muutaman vuoden kunnes seuraava paikka rosahtaa.
Elimistö sopeutuu erittäin hyvin raudanpuuteanemiaan. Henkilö voi olla jopa täysin oireeton, vaikka kyseessä on erittäin huono tila. Voi olla vaikeaa diagnosoida, ja yleensä nämä tapaukset selviävätkin täysin sattumalta jonkin muun asian yhteydessä.
Paljonko ferritiini oli? Minulla 6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku epidemia.
No onpa hauskaa. Mua ihan oikeasti jo pelotti mikä mulla on.. olen vasta nuori nainen ja väsymys aivan kammottavaa, kuukautiset muuttuneet tosi niukaksi ja hiuksia tippuu järkyttävät kasat lattioille. "Onneksi" syy oli tällainen, joka on korjattavissa. Yllättävän kauan kyllä menee, lääkärin mukaan ihan oikeasti jopa 9kk! Huh.
Ap
No mikähän se puutostilojen aiheuttaja yleensä on? Elämäntavat ja ruokavalio. Et taida liikkua ja syödä terveellisesti? Otappa vähän rautaa purkista ja taas jaksat muutaman vuoden kunnes seuraava paikka rosahtaa.
häh? Liikun kyllä sopivasti ja elän terveellisesti, olen hoikka/normaalipainoinen.
ap
Vierailija kirjoitti:
3
ap
Arvasin jo otsikosta, että tää on taas yksi keskustelu ferritiinistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi siitä ferritiinistä nyt vähän vähemmänkin jauhaa. Ihme kohkaaminen palstalla mokomasta menossa.
No onhan sillä jo kansantaloudellistakin merkitystä inhimillisen kärsimyksen lisäksi, jos naisista huomattava määrä kärsii noinkin invalidisoivasta puutoksesta. Itse teen ajatustyötä ja olin jo jättämässä duunin, kun en enää suoriutunut siitä. Sain kokea, miltä tuntuu olla tyhmä ja/tai oppimisvaikeuksinen.
On tai ei, ei siitä tarvitse samana päivänä useaa keskustelua palstalle tehä ja oikein torvella toitottaa että nyt on tämän testau tullut muotiin, kaikki joukolla testaamaan.
Testeihin kannattaa hakeutua jos on oiretta, mutta kyllä ihan älyttömät tasot ilmiö jo saanut palstalla.
Ei kai kukaan niitä testaakaan jos ei ole aihetta. Ja helvetin hyvä se on että täällä puhutaan koska tämä on niin iso palsta että tieto menisi mahdollisimman monen naisen korviin, jos 11% naisista kärsii raudanpuutteesta, kuinka moni tietämättään? Minäkin kärsin 10 vuotta ennenkuin nyt otettiin kunnolla kokeita. Viisi vuotta sitten ferritiini kerran otettu mutta siihen ei kiinnitetty huomiota koska viitearvoksi oli laitettu 5-205 ja mulla oli 27. Nyt katsottiin sitten vihdoin ekaa kertaa myös D-vitamiini, mulla oli se 19 joka on todella alhainen, varsinkin näin aurinkoisen kesän jälkeen, 25 on vakavan puutoksen raja. Myös folaatti oli todella matalalla. Niitäkään ei ole ennen edes testattu vaikka olen samaa helvetin uupumusta moneen kertaan lääkäreille valittanut, masennuslääkereseptia vaan työnnetään kouraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku epidemia.
Ap
Urheilijat kärsivät usein raudanpuuteanemiasta, koska elimistö kuluttaa silloin paljon punasoluja. Miehellä ei ole kuukautisia, naisella voi tulla puute ihan pelkästään niistä johtuen. Vegaanit ovat riskiryhmää, vaikka mielestään elävät terveellisesti. Suolistosairaita on maa täynnä.
Anemian taustalla pitäisi aina selvittää keliakian mahdollisuus. Jos jatkuvasti on raudanpuuteanemiaa, voi taustalla löytyä keliakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
ap
No huh! Ei ihme jos oireita :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku epidemia.
Ap
Anemia on eniten nimenomaan urheilijoiden vaiva. Itsekin siitä kärsinyt nimenomaan urheilukausien yhteydessä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi siitä ferritiinistä nyt vähän vähemmänkin jauhaa. Ihme kohkaaminen palstalla mokomasta menossa.
No onhan sillä jo kansantaloudellistakin merkitystä inhimillisen kärsimyksen lisäksi, jos naisista huomattava määrä kärsii noinkin invalidisoivasta puutoksesta. Itse teen ajatustyötä ja olin jo jättämässä duunin, kun en enää suoriutunut siitä. Sain kokea, miltä tuntuu olla tyhmä ja/tai oppimisvaikeuksinen.
On tai ei, ei siitä tarvitse samana päivänä useaa keskustelua palstalle tehä ja oikein torvella toitottaa että nyt on tämän testau tullut muotiin, kaikki joukolla testaamaan.
Testeihin kannattaa hakeutua jos on oiretta, mutta kyllä ihan älyttömät tasot ilmiö jo saanut palstalla.
Ei kai kukaan niitä testaakaan jos ei ole aihetta. Ja helvetin hyvä se on että täällä puhutaan koska tämä on niin iso palsta että tieto menisi mahdollisimman monen naisen korviin, jos 11% naisista kärsii raudanpuutteesta, kuinka moni tietämättään? Minäkin kärsin 10 vuotta ennenkuin nyt otettiin kunnolla kokeita. Viisi vuotta sitten ferritiini kerran otettu mutta siihen ei kiinnitetty huomiota koska viitearvoksi oli laitettu 5-205 ja mulla oli 27. Nyt katsottiin sitten vihdoin ekaa kertaa myös D-vitamiini, mulla oli se 19 joka on todella alhainen, varsinkin näin aurinkoisen kesän jälkeen, 25 on vakavan puutoksen raja. Myös folaatti oli todella matalalla. Niitäkään ei ole ennen edes testattu vaikka olen samaa helvetin uupumusta moneen kertaan lääkäreille valittanut, masennuslääkereseptia vaan työnnetään kouraan.
Älä vaan syö vitamiineja ne ovat huijausta.
Voiko kuukautiset jäädä kokonaan pois naiselta, jos rautavarastot on erittäin heikot?
Vierailija kirjoitti:
Elimistö sopeutuu erittäin hyvin raudanpuuteanemiaan. Henkilö voi olla jopa täysin oireeton, vaikka kyseessä on erittäin huono tila. Voi olla vaikeaa diagnosoida, ja yleensä nämä tapaukset selviävätkin täysin sattumalta jonkin muun asian yhteydessä.
Ei nyt välttämättä vaikea diagnosoida, aluksihan sitä voisi epäillä vaikka noita parjattuja rauta- ja kilppariarvoja väsymykseen. Mutta masennusdiagnoosin saa helposti jos ei jaksa itseään puolustaa, oli vaiva mikä hyvänsä.
Raudanpuuteanemia on ihan karmea tila. Muistan kun itselläni oli (Hb 90). Olo oli aina aamulla kuin 9h unienkin jälkeen kuin jyrän alle jääneellä. Oli masennusta ja ahdistusta. Mitään ei jaksanut tehdä.
Nykyään olen taas oma itseni. Ihanaa <3
Tiedättekö onko rautatablettien syömisestä haittaa jos on korkea hemoglobiini? Niitä myydään kuitenkin ilman reseptiä. Mulla on usein ollut jotain lähemmäs 150 hemoglobiini. Tosin mulla on runsaat menkat, joten kaiken järjen mukaan mulla ei pitäis olla hyvät rautavarastot. Tosin mummollani oli sellainen sairaus, että hemoglobiini oli aina liian korkealla. En saa tuota ferritiiniä kyllä mitattua missään, muuta muuten elimistö tuntuu olevan ihan liian heikko ja sairauksia riittää, joten joku elimistössä ei toimi normaalisti ja haluaisin saada siitä terveemmän ja vahvemman.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän ap:n hemoglobiinialibia vedättäessäni typeriä ukkoja...
En ole tälläkään hetkellä edes samassa maassa henkilön kanssa, joka luulee olevansa suhteessa kanssani :D
Sekava olotila, houriminen
No tietenkään en suosittele ketään itseään terveeksi tuntevaa testeihin, mutta esim. minä aloitin väsymysoireiden selvittämisen Mehiläisessä talvella 2012 ja vasta syksyllä 2016 selvisi alhainen ferritiini ja silloinkin sisätautilääkäri piti arvoa 13 ok:na (ja silloin olin syönyt rautaa jo kuukauden).