Haen opiskelemaan sosionomiksi. Voisiko joku jelpata, mitä esikokeessa kysellään?
Pohjautuuko ennakkomateriaaliin kovinkin tarkasti, vai miten?
Kommentit (17)
Lue materiaali hyvin. Itse pidin vielä materiaalia auki kokee aikana ja etsin sieltä hakusanalla, jos jotain avainkohtaa en muistanut.
Mut pelkällä haulla et osaa vastata kysymyksiin vaan kyllä täytyy itse ennalta tietää asioita.
Kertaa lukion matikkaa. Perus jako,kerto,pinta-ala.
Englanti-osio oli tieteellisen artikkelin pätkä, josta esitettiin kysymyksiä oikein/väärin. Pari kompakysymystä, että lue tarkkaan.
Kaiken kaikkiaan koe on ihan iisi. Pääpaino on sitten seuraavassa vaiheessa, omalla motivaatiolla ja kyvyllä toimia ryhmissä muiden ihmisten kanssa.
Tsemppiä! Mielettömän mielenkiintoinen ala.
Vierailija kirjoitti:
Täysin turha tutkinto, ei työllistä. Hae suoraan sairaanhoitajaksi.
En ole ap, mutta sosionomeja, sosiaaliohjaajia, toimintaterapeutteja jne. ei edes riitä tarpeeksi työmarkkinoille. Kysyntä näihin töihin on nyt valtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tä? No, todellakin työllistää. Monet revitään töihin jo ennen valmistumista. Itse olin opiskellut kuukauden, kun sain paikan. Sijaiseksi tullaan pyytämään koulusta ja sähköposti täyttyy työpaikkailmoituksista.
Palkka nyt ei päätä huimaa, mut harva sen vuoksi tälle alalle edes hakee. Toisten auttaminen ja työn merkitys on meille sydämen asia.
Minua kiinnostaisi, miten helppo tai vaikea on päästä Otaniemeen opiskelemaan, esim. verkkopainotteiseen?
Aika erilaisia vastauksia satelee. No, tässä yksi näkemys.
Koe ei pohjaudu pelkästään ennakkomateriaaliin. Osioita on neljä: ennakkomateriaali (max 40 p), äidinkieli (max 15 p), englanti (max 10 p) ja matematiikka (max 15 p).
Jotkut ovat mukamas tehneet kokeen sitenkin, että ovat avanneet ennakkomateriaalin kokeessa. Sitten vain find-toiminnolla tietoja etsimään. Itse taas tarvitsen tietojen selaamista papereista ja ennakkoon lukemista. Niin tai näin, osuus on aika kiperä, sillä siinä pitää olla tarkka, mutta ei toisaalta takertuva.
Äidinkieli on jokin artikkeli tmv., sitten luetunymmärtäminen siitä monivalintana. Englanti sama homma.
Matikassa prosenttilaskuja, yhtälöitä, mittayksiköiden muuntoa, pinta-alaa (en siis sanoisi, kuten yllä, että ihan jako-/kerto-/peruslaskut riittävät).
Jos saat kokeesta yli 50 pistettä, niin vaikuttaa jo tosi hyvältä (riippuu toki kohteesta). Sikäli siis tarvetta ei ole sille, että saa esim. 70 pistettä.
10 vielä lisää: myös matikka monivalinta. Muista napauttaa "en tiedä", jos et tiedä!
Mua kiinnostaa, et mitä siinä oikeassa valintakokeessa sitten tehdään?
Riippuuko se opiskelupaikasta vai kaikille sama?
Koe on äärettömän helppo. Vadtaukset ehtii hyvin tarkistaa materiaalista, äidinkieli, englanti ja matikka jotain alakoulu tasoa. Oikeasti naurettavan helppo. Jätin tästä palautettakin kun opiskelemaan pääsin, eihän tuo koe kerro yhtään mitään muuta kuin että olet suoitunut peruskoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Aika erilaisia vastauksia satelee. No, tässä yksi näkemys.
Koe ei pohjaudu pelkästään ennakkomateriaaliin. Osioita on neljä: ennakkomateriaali (max 40 p), äidinkieli (max 15 p), englanti (max 10 p) ja matematiikka (max 15 p).
Jotkut ovat mukamas tehneet kokeen sitenkin, että ovat avanneet ennakkomateriaalin kokeessa. Sitten vain find-toiminnolla tietoja etsimään. Itse taas tarvitsen tietojen selaamista papereista ja ennakkoon lukemista. Niin tai näin, osuus on aika kiperä, sillä siinä pitää olla tarkka, mutta ei toisaalta takertuva.
Äidinkieli on jokin artikkeli tmv., sitten luetunymmärtäminen siitä monivalintana. Englanti sama homma.
Matikassa prosenttilaskuja, yhtälöitä, mittayksiköiden muuntoa, pinta-alaa (en siis sanoisi, kuten yllä, että ihan jako-/kerto-/peruslaskut riittävät).
Jos saat kokeesta yli 50 pistettä, niin vaikuttaa jo tosi hyvältä (riippuu toki kohteesta). Sikäli siis tarvetta ei ole sille, että saa esim. 70 pistettä.
Tässä tulikin kaikki. Koeaikaa on hyvin vähän, eli jos ei tiedä vastausta, kannattaa heti hypätä seuraavaan kysymykseen. Kannattaa tehdä ensin itselleen helpot osiot. Äidinkielen ja englannin tekstiosiot ovat helppoja, mutta paniikissa voi keskittymiskyky pettää. Eli koita rauhoittua, kun teet niitä. Matikassa riittää, että olet käynyt peruskoulun. Se matikka on naurettavan helppoa. Ennakkomateriaaliin pohjautuvissa kysymyksissä Ctrl+f ei auta. Pitää osata teksti hyvin jo ennen koetta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuuko se opiskelupaikasta vai kaikille sama?
Riippuu tietenkin alasta ja koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuuko se opiskelupaikasta vai kaikille sama?Riippuu tietenkin alasta ja koulusta.
Eikös tässä aihio ollut sosionomi?? ;D
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin.
Asiakaskunta vauvasta vaariin ja ainakin miehenä saat parin vuoden kokemuksen jälkeen valita työpaikkasi.
Siis se esivalinta?
Pohjautuu täysin materiaaliin, monivalintakysymyksiä.
Lisäksi suomi, englanti ja matematiikka.