Mies haluaisi minun ottavan hänen sukunimensä
Keskusteltiin mahdollisesta naimisiinmenosta (sitten joskus). Ilmeni, että mies haluaa minun ottavan hänen sukunimensä. Itse olen jo lapsena päättänyt pitäväni oman sukunimeni. Olen perustellut, että se on osa identiteettiäni ja sukuni on minulle tärkeä. Lisäksi meitä on Suomessa alle 50 tämän nimistä. Miehen sukunimi löytyy yleisimmän kymmenen joukosta.. Mies sanoo, että sukunimeni ei ole kaunis. Ei se kovin kaunis olekkaan, mutta minä pidän siitä. Tämä miehen sukunimen ottaminen ei edes ole kovin pitkäikäinen asia Suomessa. Vasta tyyliin 30-luvulla yleistynyt. Feministi itsessäni on niin tätä vastaan.
Tulevaisuudessa anoppi tulee vetämään myös herneen nokkaan tästä aiheesta. On haastava ihminen, jonka kanssa ei voi neuvotella mistään.
Puolestani mahdolliset lapset voi kyllä laittaa miehen sukunimelle jos se on niin hirveän tärkeää ja vaihtakoot sitten halutessaan. Minä en sukunimestäni luovu. Kaipaan kuitenkin lisä perusteluita tulevaan "sotaan" anopin kanssa :D
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tavallaan. Minusta oli ihana ottaa miehen sukunimi. Jos olisin jatkanut vanhalla niin oisi tuntunut etten ole naimisiin mennytkään. Lisäksi halusin koko perheelle yhteisen sukunimen. En omaani. Se oli lapsuudenoerheeni sukunimi. Tämä uusi kuvaa nykyistä perhettäni.
Eikö sinua harmita, että miehestä ei nyt tunnu ollenkaan siltä, että hän olisi mennyt naimisiin? Ja että hän pysyy edelleen lapsuudenperheensä sukunimellä eikä ottanut uutta, oman perheensä sukunimeä?
Oman perheen, eli siis miehen suvun? Keksikää uusi, ihan _oman perheen_ sukunimi ja molemmat vaihdatte sen sitten, jos jommasta kummasta tuntuu kohtuulliselta vaatia toista vaihtamaan sukuaan :D Tällaistakin on tehty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole aika hassua kun sinulla on sitten eri sukunimi kuin lapsilla? Lapset saavat aina miehen sukunimen
Oletko tyhmä vai tyhmä? Lapset saavat automaattisesti äidin sukunimen, mutta se on vain typerä perinne että miehen sukunimi laitetaan lapsille ja siksi se on yleisempää. Eli jos vanhemmat eivät pääse sopuun lapsen sukunimestä, lapsi saa äidin nimen. Ja miksi se olisi hassua olla eriniminen?
Typerä perinne se, että on yritetty vahvistaa lapsen ja isän välistä sidettä lapsen varhaislapsuudessa, mikä on suhteelle riskialtista aikaa? Ja ap korosti oman perheensä olleen hänelle tärkeä ja siksi haluaa pitää sukunimen. Miltä hänestä olisi tuntunut, jos vanhemmilla olisi ollut eri sukunimi? Kumpi heistä sitten olisi ollut se tärkeä, jonka nimen haluaa pitää? Miltä ap:sta tuntuisi ottaa äitinsä tyttönimi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuota tarvitsisi perustella? Perinne ottaa miehen sukunimi tulee siirtymästä isän holhouksesta miehen holhoukseen, jos elätät itsesi niin varmasti myös päätät itse oman nimesi :) Ehkäpä voisitte neuvotella siitä kuuluisasta seurustelurahasta, jos mies haluaa sinun olevan yhteiskunnan silmissä hänen omaisuuttaan?
Onneksi niiden, joiden elämässä tuollainen ei ole issue, ei tarvitse ottaa tätä aspektia huomioon. Alba kai on niin alistuva, että alistuu aina jokaiselle miehelle.
Miksi haluat kyseisen miehen kanssa naimisiin?
Kuulostat aika itsekkäältä. Omat ruuat jääkaapissa tietysti jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole aika hassua kun sinulla on sitten eri sukunimi kuin lapsilla? Lapset saavat aina miehen sukunimen
Oletko tyhmä vai tyhmä? Lapset saavat automaattisesti äidin sukunimen, mutta se on vain typerä perinne että miehen sukunimi laitetaan lapsille ja siksi se on yleisempää. Eli jos vanhemmat eivät pääse sopuun lapsen sukunimestä, lapsi saa äidin nimen. Ja miksi se olisi hassua olla eriniminen?
Typerä perinne se, että on yritetty vahvistaa lapsen ja isän välistä sidettä lapsen varhaislapsuudessa, mikä on suhteelle riskialtista aikaa? Ja ap korosti oman perheensä olleen hänelle tärkeä ja siksi haluaa pitää sukunimen. Miltä hänestä olisi tuntunut, jos vanhemmilla olisi ollut eri sukunimi? Kumpi heistä sitten olisi ollut se tärkeä, jonka nimen haluaa pitää? Miltä ap:sta tuntuisi ottaa äitinsä tyttönimi?
Sillähän se isän ja lapsen suhde vahvistuu että sukunimi on yhteinen :D ei suinkaan sillä että isä ja lapsi viettäisivät paljon aikaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Kukin tavallaan. Minusta oli ihana ottaa miehen sukunimi. Jos olisin jatkanut vanhalla niin oisi tuntunut etten ole naimisiin mennytkään. Lisäksi halusin koko perheelle yhteisen sukunimen. En omaani. Se oli lapsuudenoerheeni sukunimi. Tämä uusi kuvaa nykyistä perhettäni.
.......................................................olen sanaton. Sun miehelläs on hänen lapsuudenperheensä nimi. Miten se ei häiritse sua?
Vierailija kirjoitti:
Hassua miten naisista vanhanaikaista ja seksististä, kun mies haluaa sinun ottavan hänen nimensä...mutta ei ollenkaan vanhanaikaista ja seksististä, että miehen tulee kosia ja ostaa sormukset...koska perinteet.
Täh, eikös aika moni pari osta sormukset yhdessä? Ja taitaa olla vähän niinkin, ettei mies hirveänä tykkäisi, jos nainen polvistuisi ja kosisi. Mitä ne miehen kaveritkin tähän sanoisi?
Se kumpi on kiintyneempi omaan nimeensä pitäköön sen ja muu perhe sille nimelle, jos molemmat yhtä kiintyneitä niin molemmat pitäköön omansa. Eihän siinä mitään ongelmaa ole eikä perustelun tarvitse olla sen kummempi kuin "minä päätän omasta nimestäni niinkuin muutkin omistaan".
Se sukunimi tulee sinulle, minkä haluat. Ei sitä kauheasti tarvitse kellekään selitellä, mutta jos mies ei tunnu hyväksyvän asiaa, mieti, onko tämä ainoa asia, jossa näkemyksenne törmäävät. Jos aiheita löytyy useampia, kannattaa miettiä, oletteko liian erilaisia arvoiltanne.
Minä olen aina ollut aika vanhanaikainen ja ajatellut, että kun mennään naimisiin, pitäisi olla yhteinen sukunimi. Ei väliä kumman, mutta yhteinen kuitenkin. Tuntuu minusta oudolta, että naimisissa olevilla voi olla sukunimi jopa Virtanen-Kuusisto-Jokinen-Koskela. Jos molemmat ovat entisessä avioliitossa pitäneet sekä omansa, että ottaneet puolison nimen.
Mutta se on minun mielipiteeni, minua ei kiinnosta mitä muut tekevät, se on heidän asiansa.
Jep. Mun mies on espanjalainen eikä tarvinnut hetkeäkään miettiä sukunimiasioita. Miehellä on ne 2 sukunimeä, mulla 1 ja lapsella miehen eka ja mun sukunimi. Espanjassahan sukunimi on aina äidin ja isän eka sukunimi ja naimisiin mennessä se ei muutu. Eli jos Fernandes Herrera ja Gomez Gonzales menee naimisiin nimet pysyy ja lapsesta tulee Fernandes Gomez/Gomez Fernandes.
Mun miesystävän sukunimellä löytyy Suomesta 10-15 tällä hetkellä. Itselläni on muutenkin kasvatusisäni sukunimi, eli ei syntymäsukunimeni, joten olen tulevaisuudessa enemmän kuin valmis liittymään miesystävän sukuun nimenkin muodossa.:)
Ei mulla asiaa vastaan muutenkaan olisi mitään. Kaksiosaista sukunimeä olisin saattanut joskus harkita, mutta nyt valinta on selvä.
kasvatusisä = isäpuoli
Kuulosti omaankin korvaan nyt niin hassulta.:D
Oksettavia eukkoja :D Kai tiesitte, että tyttölapsia on aina hylätty nimenomaan aviomiehen nimenottamisen takia? Tytöt hylkäävät oman sukunsa ja liittyvät aviomiehen sukuun. Teidän valintojenne takia tyttöjä hylätään maailmalla. Miettikää vähän.
Miksi miehenne eivät tuomitse tätä tapaa, itsekkäinä hirviöinä kehtaavat vaatia ja pyytää, jopa pakottaa naisia alentamaan itsensä? Miksi he eivät tee sitä? Miksi se on tilastollisesti aina nainen? Kai tiedätte että nimenvaihto aviomiehen nimeen tarkoittaa sitä, että olette miehenne omaisuutta? :D Miksi uhoatte miten vapaus valita, mutta silti annatte miesten painostaa, päättää puolestanne ja nainen JOKA EI VAIHDA NIMEÄÄN JOUTUU SELITTELEMÄÄN SITÄ?
Kertokaa, miksi naisen nimeä ei voi antaa? Sekin on mieheltä. Tehän aina uhoatte että jokainen nimi on miehen, eli miksi miehenne eivät ota isänne nimeä, tolvanat?
En tajua kuinka aivoton pitää olla, että syrjivä nimiperinne on muka yhteisen perheen merkki. Raukat :D Nimeä ei todellakaan vaihdeta, se yllyttää naisiin kohdistuvaan väkivaltaan kun tyrkytätte julkisesti olevanne alisteisia. Julkinen valinta, kantakaa vastuu siitä.
Kuinka surkea olet :D Kuinka alisteinne voi olla, että rupeat oikein kysymään muilta lupaa OMAAN NIMEESI? Se että naisen oma nimi on joku miehen, koko suvun ja yhteiskunnan asia on merkki naisen alisteisesta asemasta. EN ymmärrä millainen ihminen rupeaa naista alistavassa maailmassa toistamaan tällaista tapaa. Nimenvaihtaminen miehen takia merkitsee että olette omaisuutta. Eikö ole itsekunnioitusta? Huudatte aina naisille miten paljastava pukeutuminen on esineellistävää ja halpaa. Toisen omaisuutena oleminen ei ole halpamaista? Miettikää vähän.
Et ole miehellesi mitään sukua. Aika noloa, että nainen luopuu juuristaan. Miehet ovat polygamisia, katsovat aina aikuisviihdettä ja muita naisia. Te raukat olette niiiiiin epätoivoisia että haluatte sitoa miehenne itseen nimellä.
Ja nimenvaihdon tarkoitus on joku aivan muu kuin yhteisen perheen vaaliminen, miehet ovat tehneet sitä saadakseen itselleen arvovaltaa naisen kautta. :) Nimeävaihtavia naisia pidetään työelämässä epäpätevinä, ja on aivan hullua vaihtaa nimeä jos on työelämässä. Vaikutatte kaikkiin muihin nimenvaihdoillanne, sillä sähköpöstinne ja yhteystietonne vaihtuu. Ottakaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Oksettavia eukkoja :D Kai tiesitte, että tyttölapsia on aina hylätty nimenomaan aviomiehen nimenottamisen takia? Tytöt hylkäävät oman sukunsa ja liittyvät aviomiehen sukuun. Teidän valintojenne takia tyttöjä hylätään maailmalla. Miettikää vähän.
Miksi miehenne eivät tuomitse tätä tapaa, itsekkäinä hirviöinä kehtaavat vaatia ja pyytää, jopa pakottaa naisia alentamaan itsensä? Miksi he eivät tee sitä? Miksi se on tilastollisesti aina nainen? Kai tiedätte että nimenvaihto aviomiehen nimeen tarkoittaa sitä, että olette miehenne omaisuutta? :D Miksi uhoatte miten vapaus valita, mutta silti annatte miesten painostaa, päättää puolestanne ja nainen JOKA EI VAIHDA NIMEÄÄN JOUTUU SELITTELEMÄÄN SITÄ?
Kertokaa, miksi naisen nimeä ei voi antaa? Sekin on mieheltä. Tehän aina uhoatte että jokainen nimi on miehen, eli miksi miehenne eivät ota isänne nimeä, tolvanat?
En tajua kuinka aivoton pitää olla, että syrjivä nimiperinne on muka yhteisen perheen merkki. Raukat :D Nimeä ei todellakaan vaihdeta, se yllyttää naisiin kohdistuvaan väkivaltaan kun tyrkytätte julkisesti olevanne alisteisia. Julkinen valinta, kantakaa vastuu siitä.
Voi jessus, jos joku vanhempi todella on niin typerä ja kapeakatseinen, että tuollainen riittää syyksi hylätä lapsensa, vaikka vanhemman vaisto huutaa vastaan, sietää sitten mennäkin. Tuollaisella roskalla ei tee mitään elämässään. Vaikka kuka ottaisi kenen nimen, ei kyllä liity "heidän" sukuunsa. Molemmat tulevat omista suvuistaan vaikka nimi olisi mikä, he ovat perustamassa omaa perhettään.
Minun mieheni otti minun sukunimeni ja voi jestas mikä poru siitä nousi, miten nyt heidän sukunsa sammuu, kun on ainoa lapsi suvussa. Mitenniin muka sammuu? Vaikka miehellä on minun nimeni, hänellä on silti lapsi, jonka hän ja minä olemme tehneet, lapsessa on kumpaakin sukua, oli nimi mikä tykkäsi. Miten se vanha sanonta menikään, että "Ei nimi miestä pahenna".
Vierailija kirjoitti:
Kuinka surkea olet :D Kuinka alisteinne voi olla, että rupeat oikein kysymään muilta lupaa OMAAN NIMEESI? Se että naisen oma nimi on joku miehen, koko suvun ja yhteiskunnan asia on merkki naisen alisteisesta asemasta. EN ymmärrä millainen ihminen rupeaa naista alistavassa maailmassa toistamaan tällaista tapaa. Nimenvaihtaminen miehen takia merkitsee että olette omaisuutta. Eikö ole itsekunnioitusta? Huudatte aina naisille miten paljastava pukeutuminen on esineellistävää ja halpaa. Toisen omaisuutena oleminen ei ole halpamaista? Miettikää vähän.
Et ole miehellesi mitään sukua. Aika noloa, että nainen luopuu juuristaan. Miehet ovat polygamisia, katsovat aina aikuisviihdettä ja muita naisia. Te raukat olette niiiiiin epätoivoisia että haluatte sitoa miehenne itseen nimellä.
Ja nimenvaihdon tarkoitus on joku aivan muu kuin yhteisen perheen vaaliminen, miehet ovat tehneet sitä saadakseen itselleen arvovaltaa naisen kautta. :) Nimeävaihtavia naisia pidetään työelämässä epäpätevinä, ja on aivan hullua vaihtaa nimeä jos on työelämässä. Vaikutatte kaikkiin muihin nimenvaihdoillanne, sillä sähköpöstinne ja yhteystietonne vaihtuu. Ottakaa vastuuta.
Menikö ihan tunteisiin?
Parilla muullakin on kommentointi mennyt vähän yli..
Se joka kysyi aiemmin, että onko molemmilla omat ruuat jääkaapissa niin ei ole xD Ihan yhteiset ja minun palkkarahoilla maksetut, kun mies tällä hetkellä opiskelija.
Ainoa asia missä perinne vaikuttaa on se, että perinne on ollut olemassa tällä hetkellä elossa olevien ihmisten nuoruudessa, eli miehesi vanhempien.