Aloitin juuri siivousalalla - onko tämä kaikki ihan normaalia?
Minulla ei ole vielä mitään yhtä vakituista kohdetta, mutta esimieheni sanoi, että saan sellaisen heti kun sellainen vapautuu. Siihen asti työviikko rakentuu siitä, että juoksen ympäri kaupunkia siivoamassa erilaisia toimistoja ym. Kahdessa (toimisto)kohteessa ei ole ollenkaan pesukonetta. Siivousliinoja on paikassa aika vähän. Soitin pomolle, että ne pitäisi hakea pesuun. Esimies sanoi, että nehän voi pestä ämpärissä ja käyttää pesemiseen niitä samoja siivousaineita. En ole mikään korkeakouluja käynyt, mutta eikö bakteerien kuolemiseen pitäisi olla ainakin 60-asteista vettä? Enkö minä nyt vain levitä sitä likaa toimiston pöydillä ja vessassa?
Joissain toimistoissa aika ei tunnu riittävän millään. Ehkä tämä on vaan alkukankeutta, mutta esimiehen vastaus tähän hämmästytti. Hän sanoi, että jotkut tilathan voi "siivota silmillä".
Iso siivousfirma kyseessä.
Kommentit (76)
Kun on näitä keskusteluja jonkin verran lukenut niin kyllä oksettaa nykyään käydä hotelleissa ja julkisissa vessoissa ja muissa vastaavissa paikoissa. Ties millä p'skaräteillä on hanat pyyhitty.
Asiakkaan kuuluu järjestää sähköt ja vedet ja tilakin pyykkihuoltoa varten mutta kaikki muu kuuluu siivousfirmalle. Ihan oikeassa olet, ota yhteys firmaan ja tee selväksi ettei yhtiön konetta saa käyttää!
Itse olen ollut töissä toistakymmentä vuotta yhdessä isoimmista siivousfirmoista ja on tullut nähtyä varmaan kaikki mahdollinen ja mahdoton. Nyt kaikki rullaa hyvin, on kivat asiakkaat, kiva esimies ja kaikki sujuu hyvin, on kiva men töihin joka päivä. Kouluttauduinkin jopa alalle, jos tilanne muuttuu huonommaksi niin on helppo sitten lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Kun on näitä keskusteluja jonkin verran lukenut niin kyllä oksettaa nykyään käydä hotelleissa ja julkisissa vessoissa ja muissa vastaavissa paikoissa. Ties millä p'skaräteillä on hanat pyyhitty.
Eräänkin dokkarin mukaan aurinkoinen firma pesee vessat ja ne hotellin lasitkin pyyhitään asiakkaan käyttämillä kylpypyyhkeillä.. Naminami. Itse käytän julkisissa vessoissa mahdollisuuksien mukaan puhdasta paperia pöntön vetämiseen ja oven lukon aukaisuun käsien pesun jälkeen. Ei ne pöpöt siitä wc-renkaasta hypi vaikka toki on ällöttävää jos siinä on jotain näkyvää likaa tai roiskeita.
No tuo selittääkin, miksi meidän toimistossa muutama vuosi sitten siivooja pyyhki pintoja kamalan hajuisella rätillä. Tilanne tietty korjaantui, kun siitä sanottiin.
Olin ammattikoulussa, ja opettajat varoittivat tuommoisista työpaikoista. Käytä kertakäyttöliinoja ja -hanskoja. Moni työnantaja jättää kertomatta satunnaisista työpisteistä, jotkut jopa tahallaan, testaakseen työntekijän pinnaa ja kestävyyttä.
Perus aasialainen ihannetyöntekijä, joka tapansa mukaan hymyilee vaikka olisi paska päivä ja paska työnantaja, on monien mieleen enemmän kuin suomalainen. Thaimaalaiselle mahdoton tehtävä on helppo, koska tekevät raaempaa työtä kotimaassaan ja äärimmäisen pikkutarkasti. Siinä missä suomalainen varautuu ja hakee tasa-arvoa, ihannetyöntekijänä oleva ulkomaalainen mukautuu alistumalla, ja luulee että epäoikeudenmukaisuus työpaikoilla on "normaalia".
Kyllä pitää ihmetellä mikä saa siivoojan siivoamaan likaisilla ja haisevilla välineillä. Eikö itseä ällötä koskea niihin, ei kai kukaan koko aikaa hanskojakaan käytä? Kyllähän ne voi käsinkin pestä jos ei ole pyykinpesukone mahdollisuutta tai vähän välineitä, parempi sekin kuin ei mitään. Ei kaikissa pikkufirmoissa edes ole pesukonetta ja niin ne mopit van käsin pestään!
Vai oikein kertakäyttöliinoja ja hanskoja.. Ja maapallo hukkuu muoviin ja jätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Laita ämpäriin kuumaa vettä ja pese siinä. Pidä wc- ja toimistoliinat erillään.
Anteeksi kuinka? Mitä helkkaria te touhaatte? Tuo ei missään nimessä ole riittävä ohjeistus.
LaikkariLäski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräänkin dokkarin mukaan aurinkoinen firma pesee vessat ja ne hotellin lasitkin pyyhitään asiakkaan käyttämillä kylpypyyhkeillä...
Muistan lukeneeni useammankin artikkelin siitä, miten niitä laseja (ja muita astioita) vain suihkutellaan jollain ikkunanpesuaineella ja sitten pyyhkäistään pyyhkeellä. Kyllä on kuvottavaa toimintaa
Vierailija kirjoitti:
LaikkariLäski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräänkin dokkarin mukaan aurinkoinen firma pesee vessat ja ne hotellin lasitkin pyyhitään asiakkaan käyttämillä kylpypyyhkeillä...
Muistan lukeneeni useammankin artikkelin siitä, miten niitä laseja (ja muita astioita) vain suihkutellaan jollain ikkunanpesuaineella ja sitten pyyhkäistään pyyhkeellä. Kyllä on kuvottavaa toimintaa
Tämä on totta. Hotellissa vastaava pyyhki likaisella pyyhkeellä kaiken ja lasit myös. Hän oli paras työntekijä koska oli nopea..
kaikki on vaan suurta silmänlumetta, aurinkoisella. Muka älä syrji kampaja ja meilläkin esimies kiusasi työntekijöitä että useampi lopetti.
Onneksi irtisanouduin en kestänyt enää ettei saanut kunnolla siivota.
Vierailija kirjoitti:
LaikkariLäski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suihkutella millään, veden alla vähän huljutellaan ja edellisen asukkaan likaisella pyyhkeellä kuivaus ="kiillotus"
Minä en hotelliin mene ikinä enää kun olen niitä huoneita ollut siivoamassa
Vierailija kirjoitti:
No tuo selittääkin, miksi meidän toimistossa muutama vuosi sitten siivooja pyyhki pintoja kamalan hajuisella rätillä. Tilanne tietty korjaantui, kun siitä sanottiin.
Luultavasti pyyhkinyt wc pöntön samalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LaikkariLäski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suihkutella millään, veden alla vähän huljutellaan ja edellisen asukkaan likaisella pyyhkeellä kuivaus ="kiillotus"
Minä en hotelliin mene ikinä enää kun olen niitä huoneita ollut siivoamassa
Multa jää väliin myös kylpylät, uimahallit ja yleiset saunat....
Ex-laitoshuoltaja
Hoo moilasena luin ketjun. Siivousta takana kunnallisella alalla 30 vuotta.
Eivätkö siivousfirmat käytä pesulaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LaikkariLäski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en hotelliin mene ikinä enää kun olen niitä huoneita ollut siivoamassaMulta jää väliin myös kylpylät, uimahallit ja yleiset saunat....
Ex-laitoshuoltaja
Juu sama!
Sinun sijassasi tekisin valituksen siivousfirmalle, joka teidän kerrostalon siivouksista vastaa ja tekisin selväksi, että hankkikoot omat koneet. Se ei ole siivojan vika, jos häntä on tällä tavalla ohjeistettu tekemään eikä se ole yksittäisen siivoojan vika, ettei siivousfirma, jolta olette päättäneet siivouksen ostaa, ole miettineet pesuhuoltoa tuon pidemmälle vaan todennäköisesti olettavat sen olevan teille ok, koska ette asiaa ole ottaneet puheeksi. Siivoojalle räyhäämisen sijasta siis yhteys siivousfirmaan ja kehotus kiinnittämään huomiota mahdollisuuksiin pestä siivousliinat siivousfirman omissa työpisteissä.