Aloitin juuri siivousalalla - onko tämä kaikki ihan normaalia?
Minulla ei ole vielä mitään yhtä vakituista kohdetta, mutta esimieheni sanoi, että saan sellaisen heti kun sellainen vapautuu. Siihen asti työviikko rakentuu siitä, että juoksen ympäri kaupunkia siivoamassa erilaisia toimistoja ym. Kahdessa (toimisto)kohteessa ei ole ollenkaan pesukonetta. Siivousliinoja on paikassa aika vähän. Soitin pomolle, että ne pitäisi hakea pesuun. Esimies sanoi, että nehän voi pestä ämpärissä ja käyttää pesemiseen niitä samoja siivousaineita. En ole mikään korkeakouluja käynyt, mutta eikö bakteerien kuolemiseen pitäisi olla ainakin 60-asteista vettä? Enkö minä nyt vain levitä sitä likaa toimiston pöydillä ja vessassa?
Joissain toimistoissa aika ei tunnu riittävän millään. Ehkä tämä on vaan alkukankeutta, mutta esimiehen vastaus tähän hämmästytti. Hän sanoi, että jotkut tilathan voi "siivota silmillä".
Iso siivousfirma kyseessä.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole firmalla pääpaikkaa jossa pesukoneen pitäisi olla? Todella typerää jos mopit ja rätit pitäisi pestä käsin.En ole koskaan joutunut niin tekemään.Voimia sulle paskaan paikkaan oot mennyt.
Luultavasti on, kyseessä on yksi isoimmista siivousfirmoista. Voisin tietysti ehdottaa esimiehelleni, että menen itse pääpaikalle pesemään liinat koneessa jos vaan he maksavat minulle tuosta ajasta. En vaan oikein usko, että niin tapahtuu. -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan normi touhua siivousalalla. Hommat pitää tehdä juosten kusten koska kaikki kohteet on alimitoitettu kovan kilpailun takia. Suurin syyllinen tähän on Sol joka aloitti halpuutuksen. Lupasivat tehdä paljon lyhyemmässä ajassa kuin kilpailijat. Tämä johti siihen että kaikki muutkin siivousfirma joutuivat lähtemään samaan ralliin mukaan.
Suurimpana syynä siivoustyön alipalkkaukseen ja liian kiireiseen työtahtiin olette te siivoojat.
Jos teillä olisi hitunenkin yhteishenkeä, voimakas ammattiliitto ja tekisitte työnne huoellisesti ja vitut veisaisitte työnjohtajien hoputuksesta, saisitte siivoustyön palkkauksen ja työn jäljen nousemaan muutamassa vuodessa entiselle tasolleen.
Ei, siinä vaiheessa kun suomalaiset alkavat vaatimaan jotain, työnantaja ottaa tilalle ulkomaalaiset siivoojat jotka suostuvat melkein mihin vaan. Tiedän yhden siivoustyönjohtajan joka palkkaa nykyään ainoastaan aasialaisia ja afrikkalaisia yms, niitä kun on helpompi pompotella miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten joku sanoo ettei siivoojaksi pääse ilman koulutusta...
Niin, niihin kunnollisiin siivoustöihin ei yleensä pääse. Kuten yleensä kaupunkien ja kuntien palvelukseen, sairaaloihin yms. Yksityisten firmojen juoksutettavaksi pääsee kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Pääsee kyllä. Ainakin minulle vastattiin kaikista paikoista joihin laitoin hakemuksen, niitä taisi olla kolme. -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, niihin kunnollisiin siivoustöihin ei yleensä pääse. Kuten yleensä kaupunkien ja kuntien palvelukseen, sairaaloihin yms. Yksityisten firmojen juoksutettavaksi pääsee kyllä.
Miksi heti pitäisi päästä "kunnollisiin" siivoustöihin? Ensin voi kartuttaa kokemusta yksityisillä firmoilla ja edetä sieltä. Mutta ah - ai niin! - eihän sellaiseen voi akateeminen työtön alentua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi heti pitäisi päästä "kunnollisiin" siivoustöihin? Ensin voi kartuttaa kokemusta yksityisillä firmoilla ja edetä sieltä. Mutta ah - ai niin! - eihän sellaiseen voi akateeminen työtön alentua.
Henkinen p*rser'aiskaus ei ole ok. Koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole akateeminen työtön vaan koulutettu laitoshuoltaja. Tiedän vaan että minun työnantajani, kunta, ei palkkaa ollenkaan kouluttamattomia vaikka olisi vuosien työkokemusta siivouksesta, vaaditaan se koulutus.
Jos ne tosissaan haluaisi eroon mikrobeista, eivät palkkaisi AP:n firmaa. Sen kun pyyhit pölyt miettimättä tarkemmin mitä jää jäljelle.
Tein siivousta joskus. Ihan kamalaa se meno. Yksi koulutettu siivooja pyyhki pytyn ja hanan samalla puolella rättiä. Oven kahvoja ja pieliä en nähnyt ikinä pyyhittävän. Toivottavasti kaikki ei ole niin hutiloita.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne tosissaan haluaisi eroon mikrobeista, eivät palkkaisi AP:n firmaa. Sen kun pyyhit pölyt miettimättä tarkemmin mitä jää jäljelle.
Tuskin asiakkaat tietävät millaista se "siivous" on. Harvoin siivoojan työtä niin paljon kytätään ja useinhan siivooja käy iltaisin kun kaikki ovat lähteneet. Puhtaan näköistä kyllä tulee, mutta mikrobien poistamisen kanssa tällä touhulla ei ole mitään tekemistä.
Voi ei olet joutunut aurinkoiselle. Sen touhu aivan kauheaa. Itse irtisanouduin hotellisiivouksesta kun oli just tuollaista. Yritin kovasti muuttaa mutta eihän ne muut olleet mukana. Ja ulkomaalaisia suosii kun ei ne ymmärrä oikeuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei olet joutunut aurinkoiselle. Sen touhu aivan kauheaa. Itse irtisanouduin hotellisiivouksesta kun oli just tuollaista. Yritin kovasti muuttaa mutta eihän ne muut olleet mukana. Ja ulkomaalaisia suosii kun ei ne ymmärrä oikeuksiaan.
Kuvitteletko, että se on ainoa surkea näistä suurista siivousparatiisifirmoista?
Samankaltaisia kokemuksia isosta siivousfirmasta. Olin kesätuuraajana siivoamassa pieniä toimistotiloja, joiden siivouskomeroista löytyi aina muutama kulunut rätti ja ämpäri. Uusia harvoin tuotiin vaikka pyysi. Missään noita rättejä ei voinut pestä muuta kuin ämpärissä käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ämpäriin kuumaa vettä ja pese siinä. Pidä wc- ja toimistoliinat erillään.
No en uskalla kovin kuumaa laittaa, etteivät kädet pala. -AP
Paksumpia muovihanskoja voi käyttää.
Mä meinasin ehdottaa samaa. Käyttää niin kuumaa vettä kuin kumihanskoilla käyttäessä sietää. On sekin parempi kuin kylmässä vedessä huljuttelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä meinasin ehdottaa samaa. Käyttää niin kuumaa vettä kuin kumihanskoilla käyttäessä sietää. On sekin parempi kuin kylmässä vedessä huljuttelu.
Jos siis työkohteessa on siivoushanskoja valmiina, kuten aina pitäisikin. Sitä varten ei tarvitse omia ruveta ostelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin asiakkaat tietävät millaista se "siivous" on. Harvoin siivoojan työtä niin paljon kytätään ja useinhan siivooja käy iltaisin kun kaikki ovat lähteneet. Puhtaan näköistä kyllä tulee, mutta mikrobien poistamisen kanssa tällä touhulla ei ole mitään tekemistä.
Meillekin esimies sanoi että meille maksetaan siitä että näyttää puhtaalta eikä siitä että on puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siis työkohteessa on siivoushanskoja valmiina, kuten aina pitäisikin. Sitä varten ei tarvitse omia ruveta ostelemaan.
Mä olin töissä isossa puljussa 2 kk ja en siinä ajassa saanut siivoushanskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin töissä isossa puljussa 2 kk ja en siinä ajassa saanut siivoushanskoja.
Mainitsitko asiasta palveluvastaavalle tai teitkö tilausta esimiehen kautta? Heidän olisi pitänyt toimittaa sinne asianmukaiset työvälineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 80-luvulla kesätöissä yhdellä isolla siivousfirmalla ja kohteeksi sain tavaratalon lihaosaston. Lihanleikkuussa käytetyt veitset piti pestä käsin ja eihän ne hanskat kauaa ehjänä pysyneet. Kun pyysin uusia, esimeis toi niitä saatesanoilla, että näiden pitää riittää loppukesäksi. Jouduin sitten ostamaan monta paria hanskoja omilla rahoillani. En uskalla edes kuvitella, miten paljon meno on tiukentunut 30 vuodessa.
Äiti oli siivoojana yhdessä valtion laitoksessa. Häneen noudatettiin metallialan työehtosopimusta ja palkkakin oli ihan hyvä. Olin lukiolaisena kerran hänen kesälomatuuraajanaan. Siinä hommassa työt ehti tehdä työajan puitteissa hyvin ja välineetkin oli kunnossa.
Itse toimin eräässä siivouskohteessani juuri näin. Ystäväni sai hirvittävät raivarit ja huusi, etten voi tehdä niin koska silloin annan "hiljaisen hyväksyntäni rättien pesemisen toimimattomuudelle." Toimin näin vaan kerran ja siivosin sen jälkeen vuoden ajan niillä samoilla räteillä. Niitä taisi olla viisi.