Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?
Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.
Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.
Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.
Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.
Kommentit (404)
Mitä ne lasten arvot olivatkaan, jos ovat eri kuin aikuisilla?
Yritin käydä pari vuotta sitten, mutta eivät suostuneet ottamaan kuin pienen verenkuvan, josta varastorauta ei tietenkään näy. Olen aina väsynyt, voimaton ja elän pää sumussa. Kilpirauhaslääkitys on, mutta en huomaa mitään eroa omassa olossa.
Vierailija kirjoitti:
Yritin käydä pari vuotta sitten, mutta eivät suostuneet ottamaan kuin pienen verenkuvan, josta varastorauta ei tietenkään näy. Olen aina väsynyt, voimaton ja elän pää sumussa. Kilpirauhaslääkitys on, mutta en huomaa mitään eroa omassa olossa.
Mene ottamaan yksityiselle. Pääsee ilman lääkärin lähetettä, mene vain labraan.
Varasin puhti labista naisen hormonipakettimittauksen, johon kuului myös ferritiini. Olemme vuoden yrittäneet lasta eikä aiempien tutkimusten perusteella pitäisi olla mitään erityistä syytä lapsettomuuteen. Noh, ferritiini oli 9, hb kolme viikkoa aiemmissa tutkimuksissa 122. Heti testitulosten kanssa työterveyteen juttelemaan rautakuurista. Oireena ei sikäli muuta kuin viimeiset 4kk ollut todella vaikea herätä/nousta sängystä aamuisin vaikka nukkunut 8h.
Eli nyt rautaa ja lääkäri kirjoitti myös runsaiden kuukautisten hillintään oman lääkkeensä. Uskon itse kyllä siihen että tällä on hyvinkin voinut olla vaikutusta raskautumiseen. Tai ainakin olen tyytyväinen siihen että tämä tuli ilmi nyt, jotta voin kasvatella rautavarastoja, kuitenkin seuraava steppi taitaa olla lapsettomuushoitojonoon..
Pitäis varmaan käydä kun Hemoglobiinikin on koko aikuisiän ollut alhainen (n. 110-120). Lisäksi sairastan kroonista sairaustta, jonka vuoksi kropassani on jatkuvasti tulehdustila päällä. En vaan jaksaisi mennä.
mielenkiintoinen äänestystulos.
Menin Synlabin testiin, kun ystävä patisti. Tulos oli: HB 73 ja ferritiini 5. Vähän väsytti.
Teillä joilla on kokemusta alhaisesta ferritiinistä tai anemiasta, oletteko huomanneet mitään oireita hengityksessä? Mietin, voisiko selittyä alhaisella ferritiinillä (27). Jaksan käydä reippaalla kävelylenkillä, mutta toisinaan täysin levossa esimerkiksi sohvalla istuessani tunnen kuinka hengitys on työläämpää ja keskityn hengittämiseen. Olen normaalipainoinen. B-trom eli trombosyyttiarvo oli myös koholla (394) mutta lääkäri ei pitänyt sitä huolestuttavana sillä olin sairastanut rajun flunssan muutama viikko aiemmin. Tämä oli siis helmikuussa ennen koronaviruksen saavuttua Suomeen niin tuskin on siihen liittyvää hengitysoiretta.
Menin uteliaisuudesta testeihin koska elintavat olivat jossain kohti aika surkeat muutaman vuoden, vaikka nyt olen elänyt erittäin terveellisesti jo jonkin aikaa. Silloin tällöin väsyttää ja iskee outoja himoja maksa- ja veriruokiin, ajattelin että olisi raudasta ehkä puutetta. Hemoglobiini melkein 150, ferritiini melkein 120, herkkä crp lähes nolla, kaikki muutkin arvot oikein hyviä. Ehkä tein elämäntapamuutokseni sittenkin ajoissa, enkä ehtinyt tuhoamaan terveyttäni.
Terveystalon sivuilta löytyy hyvä tietopaketti ferritiinistä: https://omaterveys.terveystalo.com/OmaTerveys/artikkelit-ja-blogit/Arti…
Ferritiini 11,6 ja voin oikein mainiosti. Hemoglobiini 147.
Olen käynyt. Ferritiiniarvo oli 6. Syön nyt rautaa joten katsotaan nouseeko tuosta.
Mulla alhainen ferritiini ja kun aloin ottamaan nestemäistä rautaa, hemppa nousi muutamassa viikossa 126 lukemaan 146. Voinko jatkaa raudan ottamista vai voiko hemoglobiini nousta liian korkeaksi?
Tänään tuli tulokset: hb 135 ja ferritiini 107. Luovutan verta 2-3 kertaa vuodessa, viimeksi huhtikuussa. En syö koskaan rautatabletteja (saan niistä ummetusta) eikä sille ole näköjään mitään tarvettakaan.
t. 35v nainen
up