Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?

Vierailija
27.09.2018 |

Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.

Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.

Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.

Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.

Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?

Vaihtoehdot

Kommentit (404)

Vierailija
381/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin muutama vuosi sitten sitten melkein kaikista raudanpuutteeseen yleisesti liitetyistä oireista. Julkisella otettiin pelkät perusverikokeet ja kun hemoglobiini oli yli 120, ferritiiniä ei suostuttu mittaamaan. Mittautin sen omalla kustannuksellani ja se oli vain 11. Ei siis muuta kuin pitkälle rautatablettikuurille. Ferritiinini oli parhaimmillaan 132, mutta oireet jatkui vaan. Vointini rupesi paranemaan muutama kuukausi sen jälkeen, kun lopetin raudan syönnin. Syy oli siis jossain muualla kuin raudan puutteessa.

Vierailija
382/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

11.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

16. Noussut, 2 kk sitten oli 12.

Vierailija
384/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen myös muille tota rautatabletti ja vesilasi yöpöydällä odottamassa. Voi ottaa jo aamuyöstä, jos sattuu havahtumaan.

Nimittäin mulla ei rauta imeytynyt yhtään, jos otin liian pian kahvia, maitotuotteita yms. Harmittaa, että monta kuukautta meni hukkaan, kun rauta-arvot eivät parantuneet tuon takia yhtään.

Vasta sitten alkoi imeytyy ja rauta-arvot nousemaan, kun otin tyhjään mahaan aamuyöstä.

Ihan verikokeilla todettiin tämä.

Kukaan lääkäri ei suosittelisi. Älkää siis ottako yöllä vaan reilusti ennen makuulle menoa. Rautatabletti ei saa jäädä ruuansulatuskanavan alkuosiin sulamaan, se voi vaurioittaa limakalvoja!

Vierailija
385/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lisäämään rauta-annosta esim jos syöt nyt vain 100mg niin otapa jatkossa 2 kertaa päivässä 100mg eli yhteensä 200mg. Näin sain itse nousemaan nopeampaa.

Vierailija
386/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lisäämään rauta-annosta esim jos syöt nyt vain 100mg niin otapa jatkossa 2 kertaa päivässä 100mg eli yhteensä 200mg. Näin sain itse nousemaan nopeampaa.

Tutkimusten mukaan aamulla tyhjään mahaan ottaminen on tehokkainta, jopa vain pienellä annoksella.

Vierailija
387/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30, nyt olen ottanut Floradixiä päivittäin ja pitäisi käydä mittauttamassa taas.

Vierailija
388/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noudatan lääkärini ohjeita.

Vierailija
389/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa mainitut lukemat on tosi korkeita.

Ferritiiniä ei edes tahdota testata, ellei ole jotain syytä epäillä Fe-puutosta.

Silloin lukemat on yleensä luokkaa 6-30.

Joku yli 70 arvo on mielikuvituksellinen.

Silloin tilanne on niin hyvä ettei ole mitään syytä mittailla, etenkin kun ferr muuttuu hitaasti.

Oireet helpottaa selvästi kun arvo on saatu hilattua >20. Viitearvon alaraja on 15.

Vierailija
390/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen myös muille tota rautatabletti ja vesilasi yöpöydällä odottamassa. Voi ottaa jo aamuyöstä, jos sattuu havahtumaan.

Nimittäin mulla ei rauta imeytynyt yhtään, jos otin liian pian kahvia, maitotuotteita yms. Harmittaa, että monta kuukautta meni hukkaan, kun rauta-arvot eivät parantuneet tuon takia yhtään.

Vasta sitten alkoi imeytyy ja rauta-arvot nousemaan, kun otin tyhjään mahaan aamuyöstä.

Kukaan lääkäri ei suosittelisi. Älkää siis ottako yöllä vaan reilusti ennen makuulle menoa. Rautatabletti ei saa jäädä ruuansulatuskanavan alkuosiin sulamaan, se voi vaurioittaa limakalvoja!

Aha. Alapeukuttajat ovat varmaan niitä, jotka eivät rautalisistä mitään tiedä eivätkä varmaan myöskään vaikkapa sitä, mitä punasoluindeksit ovat ja miten niistä näkee raudanpuutteen ja monta muutakin asiaa :)

Senkun syötte yöllä rautaa. Tähystys on sitten aika kurja toimenpide.

Vierailija
391/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde? Luovutan verta 3 kertaa vuodessa ja syön purkillisen rautatabletteja sen jälkeen. Otan aina rautatabletin myöhään illalla ennen kuin harjaan hampaat ja menen nukkumaan, eikä kukaan ole ikinä sanonut ettei niin saisi tehdä. 

Vierailija
392/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Alapeukuttajat ovat varmaan niitä, jotka eivät rautalisistä mitään tiedä eivätkä varmaan myöskään vaikkapa sitä, mitä punasoluindeksit ovat ja miten niistä näkee raudanpuutteen ja monta muutakin asiaa :)

Senkun syötte yöllä rautaa. Tähystys on sitten aika kurja toimenpide.

Äskeinen viestisi oli melkoinen rimanalitus. Yritit saada rautatablettien syömisajankohtaa koskevan väitteesi kuulostamaan uskottavalta vetoamalla siihen, että tiedät (tai ainakin kuvittelet tietäväsi) raudanpuutteesta paljon sellaista mitä moni muu ei tiedä, sen sijaan että olisit perustellut väitettäsi mitenkään. 

Vierailija
393/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 96, herkkä CRP lähellä nollaa eikä viitteitä mistään muustakaan, joka voisi vääristää lukemaa. Myös kilpirauhasarvot on kunnossa. Ehkä väsymys, aivosumu ym. on pelkästään luonnollinen osa elämää. 

Vierailija
394/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole selvittänyt ferritiiniarvoani, eikä yhtään kiinnostakaan.

Mulla on yksi kaveri, jolle ferritiinin nostattaminen on muodostunut pakkomielteeksi. Se on täysin vakuuttunut siitä että sen väsymys, palelu ja moni muu oire johtuu raudanpuutteesta. Sen ferritiini oli ekalla mittauksella 6 ja on nyt jämähtänyt johonkin 60-70 välille. Kaveri on kokeillut epätoivoisena erilaisia tabletteja erilaisilla annostuksilla, mutta ferritiini ei vaan ota noustakseen. Se on aivopesty uskomaan, että oireet häviää viimeistään siinä vaiheessa jos ferritiini nousee sataan. Surullinen tapaus. 

Vierailija
395/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 40. Lääkäri sanoi että se on riittävä eikä tarvitse rautaa. Takana kaksi raskautta ja hemoglobiini on ollut aina melko alhainen. Kuukautiset runsaat. Olen kyllä väsynyt ja pää om usein kipeä.

Pitäisikö sittenkin syödä omin päin rautaa, hmm. Luotin kun lääkäri sanoi että yli 30 on hyvä.

Vierailija
396/404 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 40. Lääkäri sanoi että se on riittävä eikä tarvitse rautaa. Takana kaksi raskautta ja hemoglobiini on ollut aina melko alhainen. Kuukautiset runsaat. Olen kyllä väsynyt ja pää om usein kipeä.

Pitäisikö sittenkin syödä omin päin rautaa, hmm. Luotin kun lääkäri sanoi että yli 30 on hyvä.

tee kantelu aviin. 30 ei ole todellakaan hyvä tulos vaan todella huono!

Vierailija
397/404 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tee kantelu aviin. 30 ei ole todellakaan hyvä tulos vaan todella huono!

Ja sinähän sen tiedät, koska...? 

Ei siis todellakaan kantelun paikka, ei todellakaan. Lääkärin tulee perustaa toimintansa tutkittuun tietoon. 

Vierailija
398/404 |
30.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt aiheelliseksi käydä, koska raudanpuutteesta ei vihjaa mikään. Alimmillaan hemoglobiini oli odottaessani kaksosia, eikä se silloinkaan mennyt alle 140. Muutoin se on aina aikuisiällä ollut 160-180.

Vierailija
399/404 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten ferritiini oli vähän päälle 20. Ei ollut mitään raudanpuutteeseen liittyviä oireita. En ruvennut syömään rautaa ja vointini on edelleen hyvä. 

Vierailija
400/404 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin, ja r

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä