Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?
Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.
Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.
Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.
Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Ennen juhannusta kävin, oli 33. Lääkärin mielestä hyvä arvo. Aloitin omin päin raudan, ottanut lähinnä joka toinen päivä, kun joku täällä väitti että se imeytyy niin paremmin. Nyt ennen joulua kävin Synlabissa sen mittauttamassa, oli noussut 68:een, joten kuuri jatkuu. Ehkä nyt otan joka päivä jatkossa.
Ai niin ja yksi oire jonka huomaan selkeästi jääneen pois on palelu.
Olen, koska oireita oli. Ferritiini oli 12. Nyt rautakuurin jälkeen ferritiini 60. Julkinen terveydenhuolto ei suostu tutkimaan mistä alhainen ferritiini kohdallani johtuu. Yksityiseen ei ole varaa, joten jatkan rautakuurilla toistaiseksi.
En ole aiheeseen perehtynyt oikeastaan pätkääkään, mutta joku linkkasi täällä johonkin ketjuun 15 oiretta jotka johtuu usein raudanpuutteesta ja aloin sitten ajatella asiaa. Itsellä siis osui 9/15 (voi olla 10 eli laskenut hedelmällisyyskin mutta en tiedä koska olen vela) ja olin osaa oireistani kuvitellut joksikin esivaihtareiksi. Ja siis voihan ne sitäkin olla, mutta tosiaan mietin sitä, että ainakaan itse en voi väittää huolehtineeni aina terveellisistä elämätavoista tai monipuolisesta ruokavaliosta vaan päinvastoin ihan liian usein on tullut syötyä pikaruokaa tai eineksiä ja muutenkin turhan yksipuolisesti. Alkoholia myös kului parin vuosikymmenen ajan ihan liikaa vaikka viihdekäyttönä pidinkin, samoin poltin tupakkaa. Olen siis taatusti käyttänyt ihan kaikkia vitamiineja ja hivenaineita enemmän kuin mitä olen niitä saanut, joten ei kai se olisi ihmekään että rautavarasto on +nelikymppisenä liki tyhjä.
N43
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt muotia.
Niin kai tosiaan on, mutta minusta on vain hyvä, että näitä erilaisia terveysasioita nousee vuorotellen yleiseen tietoisuuteen. Jokaisen ”muodin” aikana tulee ehkä monia ”turhia” mittauksia (toisaalta miten sitä voi mittaamatta tietää, kenellä on puutoksia ja kenellä ei?), mutta tulee myös monia, joiden elämänlaatu paranee huimasti, kun syy omille oireille lopulta löytyy.
Onhan myös joitakin (lopulta harvoja) luulotautisia, joilla aina on joku sairaus ja varmasti ainakin se, mikä on milloinkin yleisenä puheenaiheena - mutta kyllä tällaisilla sairastamista harrastavilla olisi joka tapauksessa joku vaiva koko ajan.
Onko nuorilla samat viitearvot kuin aikuisilla? 13-vuotiaalla pojalla oli ferritiini 32, ja hoitaja puhelimessa sanoi sen olevan hyvä. Pojalla ei mitään raudanpuutteen oireita ole, ja ferritiini satuttiin vain mittaamaan eräiden toisten kokeiden yhteydessä. (Toisaalta huvittavaa, kun kuulee, miten vaikeaa on saada julkiselta ferritiinimittauksia, ja näin se vaan mitattiin ihan pyytämättä, enkä edes tiennyt että se otettiin, ennen kuin kysyin muiden kokeiden tuloksia... No saapa nähdä saanko itse, kun aion mennä kyselemään itsellenikin.)
Lapsille on eri ferritiiniarvot.
Mulla oli ferritiini 5. Olen nyt 3 kk syönyt rautaa, pitääkö vielä jatkaa ja jos pitää, niin kuinka kauan? Saako rautaa syödä, jos on krooninen tulehdus kehossa, eikös rauta pahenna sitä?
Mikä krooninen tulehdus sulla on?
Kävin arvo oli 96
D vitamiini oli 30 kun viitearvo alkaa 70 eli liian matala niinkuin folaattikin oli 5 kun viitearvo alkaa 7.6
B12 oli normaali
Kreatiini oli matala
Olen ylipainoinen
Kävin nyt kun olen ollut tuloksettomissa lapsettomuushoidoissa. Hoitojen alussa mitattu vain hemoglobiini, silloin n. 130. Nyt hemoglobiini 117 ja ferritiini alle 12, joten hoidot hetkeksi jäihin ja keskitytään nostamaan rauta-arvoja. Jospa sen jälkeen lapsikin viimein tulisi. Jotkut lääkärit uskovat että varastorauta vaikuttaa alkion kiinnittymiseen.
Itselläni oli lähestulkoon kaikki aiemmin luetellut oireet. Pohkeet olivat jumissa, hengästytti koko ajan, en pystynyt nousemaan yhtä kerrosväliä lepäämättä, oli rytmihäiriöitä, unettomuutta, aivosumua, en muistanut mitään, väsytti koko ajan niin, että meinasin töissä nukahtaa istualleni ja kotona nukahdinkin. Kaikki liikunta jäi pois kun ei kertakaikkiaan jaksanut. Masennuslääkkeet olisin saanut minäkin mutten suostunut ottamaan, koska omasta mielestäni en ollut masentunut.
Kun ferritiinistä alettiin puhua, otatin itseltäni kaikki arvot. Ferritiini 36. Aloin syödä rautaa ja jo kahden viikon päästä huomasin, että pohjejumit hävisivät.
Nyt olen syönyt rautaa vuoden, ferritiini noussut 36-->86 ja helmikuussa otetaan seuraava arvo. Kaikki aiemmin luetellut oireet ovat hävinneet! Nyt olen alkanut käydä uimassa ja kävelylenkeillä. En ole väsynyt, nukun paljon paremmin kun aiemmin, mieliala on tyytyväinen ja iloinen. Että sellainen muotisairaus minullakin on.
Itse olen ottanut raudan aamuyöstä, kun herään lähes joka yö klo 3-4 välillä. Rauta odottaa vesilasin kanssa yöpöydällä. Näin pystyy aamulla syömään aamupalan heti herättyä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli lähestulkoon kaikki aiemmin luetellut oireet. Pohkeet olivat jumissa, hengästytti koko ajan, en pystynyt nousemaan yhtä kerrosväliä lepäämättä, oli rytmihäiriöitä, unettomuutta, aivosumua, en muistanut mitään, väsytti koko ajan niin, että meinasin töissä nukahtaa istualleni ja kotona nukahdinkin. Kaikki liikunta jäi pois kun ei kertakaikkiaan jaksanut. Masennuslääkkeet olisin saanut minäkin mutten suostunut ottamaan, koska omasta mielestäni en ollut masentunut.
Kun ferritiinistä alettiin puhua, otatin itseltäni kaikki arvot. Ferritiini 36. Aloin syödä rautaa ja jo kahden viikon päästä huomasin, että pohjejumit hävisivät.
Nyt olen syönyt rautaa vuoden, ferritiini noussut 36-->86 ja helmikuussa otetaan seuraava arvo. Kaikki aiemmin luetellut oireet ovat hävinneet! Nyt olen alkanut käydä uimassa ja kävelylenkeillä. En ole väsynyt, nukun paljon paremmin kun aiemmin, mieliala on tyytyväinen ja iloinen. Että sellainen muotisairaus minullakin on.
Itse olen ottanut raudan aamuyöstä, kun herään lähes joka yö klo 3-4 välillä. Rauta odottaa vesilasin kanssa yöpöydällä. Näin pystyy aamulla syömään aamupalan heti herättyä.
Kuinka moni raudanpuutteesta kärsivä on saanut masennusdiagnoosin?
Masennuslääkkeet eivät auta oireisiin.
Suosittelen myös muille tota rautatabletti ja vesilasi yöpöydällä odottamassa. Voi ottaa jo aamuyöstä, jos sattuu havahtumaan.
Nimittäin mulla ei rauta imeytynyt yhtään, jos otin liian pian kahvia, maitotuotteita yms. Harmittaa, että monta kuukautta meni hukkaan, kun rauta-arvot eivät parantuneet tuon takia yhtään.
Vasta sitten alkoi imeytyy ja rauta-arvot nousemaan, kun otin tyhjään mahaan aamuyöstä.
Ihan verikokeilla todettiin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla aivan samat oireet kuin sulla ferritiinin ollessa 20. Nyt se on noussut 40:een ja pitkä aika tähänkin on mennyt, mutta yhä lähes kaikki oireet ja pahimpana mm. muistihäiriöt, pelkään oikeasti, että mulla onkin joku rappeuttava muistisairaus...
Onpa kiva tietää, että nää oireet voi lähteä, kunhan saan ylös vielä arvoja!
Mulla oli järkyttävän väsyneen syksyn jälkeen mitattuna ferritiini 6. Parin kk rautakuurin jälkeen 40. Nyt vuotta myöhemmin 28, joten eiköhän noita rautatabuja pidä alkaa taas syömään säännöllisemmin. Hemoglobiini on aina ollut siellä anemian rajalla, max 125 (koko elämäni ajan).
N36
Ennen juhannusta kävin, oli 33. Lääkärin mielestä hyvä arvo. Aloitin omin päin raudan, ottanut lähinnä joka toinen päivä, kun joku täällä väitti että se imeytyy niin paremmin. Nyt ennen joulua kävin Synlabissa sen mittauttamassa, oli noussut 68:een, joten kuuri jatkuu. Ehkä nyt otan joka päivä jatkossa.