Arvatkaapa, miten ja miksi tämä työtön "aktivoitui" eli meni töihin?
Aktiivimallin tukileikkurin ansiosta?
- Ei
Työttömiin kohdistuvan vihan ja halveksunnan lannistamana?
- Ei
Lähettämällä hakemuksia ja käymällä haastatteluissa?
- Ei, sillä "valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun"
Työkokeilu, cv-työpaja tai pupukurssi?
- No ei
Oikea vastaus:
Minut sai lähtemään töihin puhelu, jossa minulle tarjottiin töitä ja kerrottiin työn ajankohta palkka sekä muut ehdot.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin tuota. Pyysin työkkäristä 7 sopivan työntekijän yhteystiedot ja ryhdyin soittelemaan. Yksikään työtön ei ollut kiinnostunut! Tuntipalkka 15 e/h, siisti sisätyö. Yksi olisi voinut aloittaa tammikuussa, muilla oli erilaisia esteitä.Pitkä työmatka (noin 3 km kaupungin keskustasta, bussipysäkille 160 m), ikävät työajat (klo 8 -16) ja ilmaiset kuntosalin puute oli niitä pahimpia puutteita.
Palkattiin sitten yhden työntekijämme opiskelijatytär
Miten opiskelijatytär voisi työskennellä 8-16? Oikeasti tarjoamasi työ olikin siis jotain 2 tuntia viikossa. Narahdit!
Vieläkö tarvitsee ihmetellä, ettei kukaan ole kiinnostunut nollatuntisoppareistasi?
Aloitin itse vakityön ensimmäisen yliopistovuoden jälkeen -91. Siitä lähtien olen ollut kokopäivätöissä. Opiskelen kahdessa yliopistossa. Nyt on kasassa suoritettuja opintoja tuplasti ja päälle maisteritutkinnon verran. Sapattivuoden aikana tein ylimääräisen kandin ja olin mukana palkattuna tutkimusryhmässä. Olen omalla alallani Suomen osaavimpien asiantuntijoiden joukossa. Teen myös esimiestyötä. Kansainvälinen kompetenssini on vahva.
Uria on monenlaisia. Itselläni se on elämän pituinen oppiminen ja oman asiantuntijuuden kehittäminen. Tosin 15 eurolla et saa minua teille töihin.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki toimenpiteet ovat turhia kuten myös työhakemusten lähettely. Kaikki vaan odottelemaan ratkaisevaa puhelinsoittoa. Kertokaa tämä hallituksellekin.
t. työssä käyvä
Työssäkäyviäkin haetaan kotoa, jos on osaamista ja verkostoitumista tarpeeksi. Puolisoni on hakenut työpaikoistaan yhtä, muuten on entisten työkavereiden suosittelemana, eivät ole kavereita, työkavereita vain. Muutaman kerran on vaihtanut. Mutta kyllä mulle nyt yleensä niistäkin paikoista, mihin olen hakenut, soitetaan jos halutaan haastatteluun tai töihin, joten toivottavasti et kovin vaativaa työtä tee, jos et tajunnut, että tämä se oli ap:n pointti.
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas typerä aloitus. Tuohan on jokaisen vätyksen unelma. Lorvitaan kotona ja odotellaan, että joku soittaa ja pyytää töihin. Tai sitten voisi itse tehdä asialle jotain, mutta se on toki ylivoimainen suoritus.
Eli jos sattuu saamaan työpaikan niin, että soitetaan ja pyydetään, niin se kokonaan pois muun työn haun? Mulle on kyllä aina soitettu, kun on kutsuttu haastatteluun, hakemistani paikoistani. Sulle on vihassasi ylivoimaista ajatella, että työnantaja nyt yleensä soittaa suurimmassa osassa tapauksissa ja se, että saa työn niin, että työnantaja ottaa suoraan yhteyttä, ei tarkoita sitä, etteikö töitä olisi muutenkin haettu. Ap ei sanonut, ettei ollut hakenut töitä, joten tyhmyyttäsikö vain niin päättelit? Toivottavasti sulla on sellainen työ, missä ei tarvitse ajatella ja tehdä kuin yksi asia kerrallaan, koska näköjään et pysty muuhun. Niin ja minä olen töissä, missä pitää osata tehdä monta asiaa kerrallaan. Osasin hakea töitäkin monella eri tavalla. Sinä ilmeisesti et osaa.
muun työn hausta piti kirjoittaa siis tuohon ekaan t29
Eli ap:n työ oli väärin saatu aika monen mielestä :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se menee. Varmasti 90% työttömistä menisi töihin, kun saisi osaamistaan vastaavaa työtä. Loput 10% on työkyvyttömiä tai muuten jotain ongelmatapauksia, joista ei pidä vetää yleistyksiä muihin.
Varmasti suurin osa menisi töihin, jos kotiin soitettaisiin ja sieltä haettaisiin.
Mielenkiintoista sikäli, että meille työttömille niin usein väitetään, ettei sieltä kotisohvalta kukaan tule töihin hakemaan. No, aloittajalle kävi melkeinpä juuri niin.
Ja kyllä, kyllä minäkin menisin töihin jos kotoa sinne haettaisiin. Sitä odotellessani kokeilen niinikään toistaiseksi tehottomaksi osoittautunutta työhakemusten kirjoittelua.
Minulle on kahdesti käynyt niin, että entinen työnantaja on soittanut ja kysynyt voisinko tulla töihin. Kummallakin kerralla ilahduin kovasti yhteydenotosta ja menin töihin.
Kummassakin tapauksessa oli kyse samasta työnantajasta, joka siis on irtisanonut minut 2 kertaa, ja 2 kertaa pyytänyt takaisin töihin.
Alani on aika suhdanneherkkä ja yt-neuvotteluita ja irtisanomisia on paljon.
Alunperin pääsin tähän firmaan kirjoittamalla hakemuksen nähtyäni ilmoituksen lehdessä.
Sen jälkeen olen sitten ollut välillä töissä ja välillä työttömänä. Yhteensä olen ko firmalle tehnyt töitä yli 10 vuotta. Välillä on vaan ollut pari työttömyyspätkää välissä. Kummallakin kerralla työttömyys kesti yli 2 vuotta.
Opiskeluaikana (siis ennen tätä on-off-työsuhdettani) sain töitä opettajan suositusten perusteella. Työnantaja oli ottanut yhteyttä siihen kouluun jossa opiskelin ja opettaja oli suositellut minua. Tämä firma kuitenkin siirsi myöhemmin toimintonsa Kiinaan monen muun firman tavoin ja se työ päättyi siihen.
Hakemuksia olen kirjoittanut satoja hakiessani töitä työttömyyspätkien aikana. Kuitenkin vain kahdesti olen saanut töitä hakemuksen perusteella.
Koko työuraani on leimannut epävarmuus ja ne työttömyyspätkät. Opiskelin 90-luvun laman aikana ja olen kokenut koko työurani hyvin epävarmaksi. Olen kuitenkin onnekas, sillä kaikki eivät silloin päässeet lainkaan työelämään kiinni, ja monen kohdalla työttömyys on periytynyt lapsillekin.
Työelämä nykyään nyt vain on tämmöistä. Osa saa töitä ja osa ei ja jotkut saavat pelkkää pätkää ja silppua.
33, olen tuo jolle kommentoit. Minäkin opiskelin 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa, ja valmistuin ysärillä juuri pahimpaan lama-aikaan. Olin pitkään työttömänä, sitten sain pari työkkärin työllisyyspätkää, kunnes lopulta nappasi vakiduuni. IT-kuplan puhjetessa taas työttömäksi, sieltä vuorotteluvapaasijaisuuden kautta pätkätöihin, kunnes taas olen pitkäaikaistyöttömänä. Eli olen sitä silppua ja pätkää -joukkoa ysärillä valmistuneista, kuten moni muukin meistä. Meidät aina ensimmäisenä potkitaan pois, kun ei enää tarvita.
Tätä on tutkittukin: Se, miten työura alkaa - revitäänkö nousukauden aikana heti valmistumisen jälkeen töihin (tai vaikka jo vähän ennen), vai laskukauden aikaan joutuuko odottelemaan pitkään työttömänä ennen kuin työllistyy - vaikuttaa työuraan vielä nyt, yli 20 vuotta myöhemmin. En jaksa uskoa, että kysymys olisi siitä, että me lama-aikaan valmistuneet vain olisimme kerta kaikkiaan niin paljon huonompia työntekijöitä.
Sinnikkäästä hakemisestani huolimatta en vain ole taaskaan työllistynyt. En ole päässyt myöskään työllisyyskoulutuksiin päivittämään osaamistani. Viikko sitten pisti ex-työnantaja mailia ja kyseli olenko tarvittaessa käytettävissä, no tietenkin olen, mutta sieltä ei ole vielä kuulunut mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Opiskelen yliopistossa, olen vakituisessa työsuhteessa 40 h/vko ja sama tilanne on monella kaverilla. Tenteissä voin käydä työnantajan kanssa sopimalla, muuten olen enemmä töissä kuin pienten lasten äidit. Mistä ihmeestä keksit, että opiskelijat ei voi käydä töissä?
Mun serkku, joka opiskelee vierasta kieltä yliopistossa, ei edes halua hakea töitä lukukauden ajaksi, kun kuulemma opiskelu vie niin paljon aikaa, ettei ehdi käydä pari päivää viikossa töissä. Hän ei ole koskaan edes joululomalla mennyt töihin, kun kuulemma joululomallakin on koulutehtäviä.
Kun minä opiskelin AMK:ssa, tein koko opiskeluajAn töitä lukuunottamatta harjoittelujaksoja, koska ne olivat muutenkin niin rankkoja. Ja varsinkin joululomalla tein paljon töitä, kun kerta oli ainakin kolmen viikon joululoma.
Oma poikani tekee 8-16 työtä ja on teekkari, mutta ei hän pysty olemaan täyttä työaikaa töissä. Opinnoissa, kandivaiheessa on vielä niin paljon kuulemma kuitenkin läsnäoloakin vaativia kursseja sekä kohtalaisen paljon on pakollisia harkkoja, joten ihan täysi virka-aika ei onnistu. Jotain harkkoja on kuulemma iltaryhmissäkin, jos niihin sattuu pääsemään. Osa kursseistakin on kuulemma iltaisin.'
Itse olen kyllä käynyt kaksi tutkintoa työn ohessa, mutta en yliopistotasolla ja ne ovat olleet aikuiskoulutuksia, ts. kaikki opinnot ovat olleet joko verkossa tai iltaisin. Onhan niitä monimuotokoulutuksiakin, joissa opiskellaan viikonloput.
Vaikka aina joku tulee näihin työttömien "sain työtä ilmoituksiin" kertomaan, kuinka HÄN ei onnistunut saamaan työtöntä ja yrittämään näin väittää, ettei kellekään työ kelpaa, niin on faktaa, että vakitöissä on pilvin pimein porukkaa, joka on joskus ollut työttömänä. Esimerkkinä veljeni, joka on nykyään liiketoimintajohtaja, oli 90-luvulla työtön ja teki pätkätöitä, mitä sattui saamaan, kunnes pätkätöistä löytyi pitempiaikainen paikka ja siitä ura lähti etenemään. Itse olen ollut nyt vakinaisessa työssä seitsemän vuotta, mikä tulee muutaman päivän päästä täyteen. Sitä ennen olin työllistämistukityössä toisaalla.
Myös minun nykyinen työpaikkani on löytynyt sillä tavoin, että työnantaja laittoi sähköpostia. Minulla oli CV-netissä hakemus, jota kehuttiin, sillä sain muitakin asiallisia tarjoksia pilleriketjumarkkinointi ja ovelle ovelle pölynimurimarkkinoinnin lisäksi. Minulla oli kyllä aktiivinen työnhaku päällä, mutta tämä tarjous oli sen verran hyvä, että tartuin ja molemmat olemme tyytyväisiä.
Miksi muuten jotkut valittavat kuinka eivät saa työtöntä? Palkkatuenko takia aluksi haetaan vain työttömiä? Miksi minun nykyiseen työpaikkaani on koko ajan kyselijöitä, vaikka ei olla tunnettu firma, vaan alueellinen toimija. Jotain on yleensä mätää, jos ei saa työntekijöitä millään, kun toisille niitä on tarjolla ovista ja ikkunoista, vaikkei edes etsitä tekijää. Meille tulee säännöllisesti hakemuksia vastavalmistuneilta, työttömiltä ja uutta paikkaa etsiviltä, toisin paikanvaihtajilta vähemmän.