Päivystykseen?
Vasen kylki ollut muutaman päivän kipeä. Alkoi aika lievänä ja on pahentunut koko ajan. Nyt kipu on kokoaikaista ja alkaa haitata elämää. Vatsa on toiminut, mutta huonommin kuin tavallisesti. Mietinkin että onko ummetusta, kun ei tunnu tyhjenevän kokonaan. Vatsa tuntuu turvonneelta ja vaatteet painaa. Kurina kuuluu. Mittasin lämmön ja se näytti 37.5. Normaali lämpö mulla 36.8. Olen juonut tänään reippaasti ja ottanut pegorinia. Mutta onko tää pelkkää ummetusta vai jotain muuta? Pitäiskö käydä päivystyksessä näytillä vai odotella huomiseen ja mennä terkkariin?
Kommentit (18)
No eipä tuo nyt oikein päivystysasia ole, jos on jo useamman päivän jatkunut, ellei nyt sitten sun tila mene yhtäkkiä tosi pahaksi. Päivystys on lähinnä tapaturmia ja pikkulasten pahoja sairasteluita varten.
Kipu alkaa olla sitä luokkaa, ettei enää oikein pysty keskittymään muuhun.
ap
Oota huomiseen ellei pahene äkillisesti. Päivystyksessä järkyttävät jonot tähän aikaan, joutuisit tod. näk odottaa tuntitolkulla.
Jos vielä tuosta pahenee menisin lääkäriin.
Päivystyasia on sellainen joka uhkaa henkeä tai terveyttä ja vaatii välitöntä hoitoa näitä asioita eivät ole ummetus, tikku sormessa tai flunssa. On se ihme kun ei ymmärretä mikä päivystyksen funktio on.
Vierailija kirjoitti:
Oota huomiseen ellei pahene äkillisesti. Päivystyksessä järkyttävät jonot tähän aikaan, joutuisit tod. näk odottaa tuntitolkulla.
No täällä terkkarissa menee myös vähintään 4-5 tuntia. Että sikäli se on sama missä sitä odottaa.
ap
Kannattaa käydä lääkärissä.Toisinaan esim.keuhkoperäiset sairaudet saattavat oireilla kylkikipuna.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyasia on sellainen joka uhkaa henkeä tai terveyttä ja vaatii välitöntä hoitoa näitä asioita eivät ole ummetus, tikku sormessa tai flunssa. On se ihme kun ei ymmärretä mikä päivystyksen funktio on.
Mutta onko tää ummetusta? Mulla sellaista on ääriharvoin, pikemminkin mulla on ongelmana ripuli. Ja vessassakin olen onnistuneesti tänään käynyt pari kertaa. No, en nyt ole tästä suoraan sinne päivystykseen menossa, katselen vielä tilannetta. Että sikäli voit olla huoleti. En todellakaan mene päivystykseen ihan pikkujutuista. Eli ei tarvi rageta pelkästä kysymyksestä.
ap
Kaikilla päivystyksillä todennäköisesti on se neuvontanumero, soita siihen. Sieltä osaa neuvoa asiansa osaava ihminen paremmin kuin randompalstailijat.
Kylkiluu murtunut? Tälle ei oikeastaan voida tehdä mitään. Mutta soita aamulla terveyskeskukseen niin voidaan kuvata varmuuden vuoksi.
Tästä tuskin kyse, mutta Itsellä oireili tulehtunut umpilisäke juurikin monta päivää epämääräisenä kipuiluna ylävartalossa ja turvonneena vatsana pienellä kuumeella. Sitten poksahti kuume neljäänkymppiin ja olikin jo tosi kyseessä.
Onko todettu divertikkeleitä? Ne saattavat olla joillekin tosi hankala vaiva ja vaativat toisinaan antibioottihoitoa jos kuume ja tulehdusarvot menevät liian korkeiksi.
Soita päivystykseen. He neuvovat siellä ja kysyvät tarkentavia kysymyksiä oireistasi. He voivat pyytää tulemaan sinne tai käskevät soittaa huomenna terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuskin kyse, mutta Itsellä oireili tulehtunut umpilisäke juurikin monta päivää epämääräisenä kipuiluna ylävartalossa ja turvonneena vatsana pienellä kuumeella. Sitten poksahti kuume neljäänkymppiin ja olikin jo tosi kyseessä.
Onko todettu divertikkeleitä? Ne saattavat olla joillekin tosi hankala vaiva ja vaativat toisinaan antibioottihoitoa jos kuume ja tulehdusarvot menevät liian korkeiksi.
Mulla kipu selkeesti vasemmalla, on pysynyt paikallaan koko ajan. Ei ole todettu divertikkeleitä. Ärtynyt suoli mulla ehkä on, oman diagnoosin mukaan. Se on aina ollut herkkä, mutta oireilee enimmäkseen ripulina. Ummetusta mulla ei ole ollut aiemmin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Soita päivystykseen. He neuvovat siellä ja kysyvät tarkentavia kysymyksiä oireistasi. He voivat pyytää tulemaan sinne tai käskevät soittaa huomenna terveyskeskukseen.
Taidanpa tosiaan soittaa sinne, niin ei tarvi itsekseen arpoa ja miettiä. Jotenkin mulla on vaan iso kynnys lähteä lääkäriin tai edes soitella sinne. Tuntuu niin hölmöltä jos tää onkin vaan ummetusta.
ap
Kyllähän ummetukseenkin voi pahimmillaan suoli revetä kun uloste ei liiku eteenpäin, mutta tämä ei sinun tilanteessasi todellakaan ole kyseessä, kivut olisi paljon pahemmat + korkea kuume.
Divertikuliittia tms. pukkaa? Ainakin ois "mukavin" vaihtoehto ennen pirujen seinälle maalaamista. Etenkin jos kuume nousee ja kipu pahenee mene päivystykseen, sano, että pari päivää jatkunut kipuilu, mutta nyt tuntuu poikkeuksellisen pahalta.
Ja muista; Vaikka et ehkä olekaan valittajatyyppiä niin omia omia oireitasi vähättelemällä et hoitoa saa.
Mutta onko tää ummetusta? Mulla sellaista on ääriharvoin, pikemminkin mulla on ongelmana ripuli. Ja vessassakin olen onnistuneesti tänään käynyt pari kertaa. No, en nyt ole tästä suoraan sinne päivystykseen menossa, katselen vielä tilannetta. Että sikäli voit olla huoleti. En todellakaan mene päivystykseen ihan pikkujutuista. Eli ei tarvi rageta pelkästä kysymyksestä.
ap[/quote]
Hyvänen aika sentään. Ummetus on sellainen tila, jossa ei tule mitään ulos. Ei ihan ensimmäisenä lienee sun vaivoissasi. Kun olet onnistuneesti käynyt vessassa jo päivän aikana pari kertaa. Mietis nyt ihan ite.
Odotella huomiseen ellei kipu sitten tule tosi pahaksi.