Marsu lemmikkinä - kaikki kokemus ja tieto tervetullutta!
Millainen lemmikki marsu on? Jos jollain on/on ollut marsuja, onko jotain keskeistä mitä et tullut ajatelleeksi ennen marsun hankintaa? Oletteko pitäneet yhtä vai kahta marsua samaa aikaa? Onko marsu allergisoinut teitä?
Olen omistanut hevosia lähemmäs 15 vuotta. Hoidan eläimeni hyvin ja tiedän että eläimen ottaminen tuo paljon vastuuta ja sitoutumista. Marsun hankinta kiinnostaa, mutta lähinnä allergisoituminen huolettaa. Olen aikoinani ollut homekoulussa ja hengitystiet turpoavat, silmät vuotavat ja lääkkeitä on käytettävä. Hevoset eivät ole tehneet tilannetta pahemmaksi. En pitäisi marsua/marsuja makuuhuoneessa, mutta kuinkahan yleistä on että ei pysty jonkin ajan kuluttua asumaan samassa rakennuksessa marsun kanssa?
Kommentit (3)
Edelliseen lisään että yleensä kannattaa hankkia kaksi tai useampi naarasta tai kaksi urosta. Minulla on ollut marsuja n. 20 vuotta. Alunperin ehkä eniten yllätti sotkun määrä. Marsu syö ja kakkaa enemmän kuin kani, vaikka on pienempi. Marsut ovat seurallisia ja yllättävän fiksuja, kun niitä oppii tuntemaan. Jos sotku tai vinkuminen (ääni voi olla ruoka-aikaan kovakin) ei häiritse, voin suositella marsuja.
Kiitos vastauksista. Erään kasvattajan sivuilla luki että kastroitu uros ja naaras on usein hyvä yhdistelmä. Mitä mieltä te olette? Olin alunperin ajatellut kahta naarasta. Eivätkö kaksi urosta ainakin ota helposti yhteen?
Riittääkö häkin siivoaminen kerran päivässä vai pääseekö liian likaiseksi? Onko teillä suositella jotain marsusivustoa, josta saa laadukkaita häkkejä, kuivikkeita, ruokaa? Mikä kuivike on marsujen terveyden kannalta paras? En usko olevani purulle allerginen, mutta hevosten kohdalla turve huomattavasti hajuttomampi vaihtoehto ja hevoset tuntuvat nukkuvan turvekuivituksella useammin makuullaan. Mitä toimenpiteitä marsuillanne on ollut eläinlääkäreillä & minkä ikäisinä?
Marsu on laumaeläin ja onneton yksin. Marsuja on aina hankittava kaksi tai useampi. Saisitko jostain pari marsua hoitoon kokeillaksesi, aiheuttavatko ne allergiaa? Itse saan allergiaoireita mäntypurusta mutta en marsuista. Vaihtoehtoisia kuivikkeita löytyy paljonkin, joten se ei estä marsujen pitämistä. Googleta esim. Suomen marsuyhdistys ja jos olet Facebookissa liity marsut.net- ryhmään :)