En saa öisin nukuttua selkäkivultani, pyysin kipulääkkeitä, niin lääkäri määräsi Ketipinoria. Eikö kyseessä ole melkoinen myrkky? :O
Muutenkin ihmetyttää, että miksi minulle määrätään jotain epämääräistä päätä sekottavaa mömmöä, kun tarve on selvästi kipulääkkeelle. Lääkäri solkotti kipulääkkeistä tulevan riippuvaiseksi, joten niitä ei tahdota määrätä. Ihmeelliseksi on mennyt tämä touhu Suomessa.
Kommentit (58)
Minulla on Sirdaludia selkäkipuihin. Kolmiolääke. Ei muka saisi autolla ajaa jos on sellaisen ottanut, vaan eipä se ole ajoa haitannut.
Selkäkiput eivät lähde pois unilääkkeellä eikä kipulääkkeellä. Kannattaa hankkia tarkka diagnoosi siten hoito sen mukaan. Lääkkeet ovat vain hetken apua, että saat voimia kuntoutukseen ja omahoitoon.
Panacod on tehokasta, mutta on sen verran usein lääkekoukkuun johtava lääke, että sitä on alettu rajoittaa ja hyvä niin.
Toisaalta, kodeiiniin reagoiminenkin on yksilöllistä.
Toisilla ei tehoa, toisilla kolisee nuppiin pienilläkin annoksilla, joillakin tulee negatiivisia vaikutuksia.
Jos välilevyissä on vikaa, on kipukin pitkäaikaista, siksi lääkäri ei halunnut lyhytaikaiseen kovaan kipuun sopivia
huumeita(Panacod tai Tramal) määrätä.
Panacodia oikein pyysit? Lääkärillä hälytyskellot soi. Kodeiini koukuttaa.
Pienellä annoksella Ketipinor on juuri nukahtamislääke. Tuo 25 mg on pienin annos.
Psykoosiin määrätään paljon paljon enemmän.
Olen käyttänyt tuota annosta aikanaan nukahtamiseen, ekana yönä nukuin 15 tuntia, sitten tasaantui. Mutta toimii. Lopettaminen oli ongelmatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 mg annoksella.
AP
Unettoman minimiannos. Psykoosipotillaat syövät jopa satakertaisia annoksia.
Ei nyt liiotella, mutta 10 kertaisina annoksina kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 mg annoksella.
AP
Tunnen ihmisen, joka syö 700 - 800 mg, ei psykoosia
Tietenkään et aloita! Aivan älytöntä. Pyydät lähetteen fysioterapiaa. Ei-psykoottiselle ihmiselle tulee noista todella inhottavia sivuvaikutuksia: itsellä 25 mg väsytti kaiken päivä plus lisänä jatkuva vihaisuus luultavasti siksi, että tunnemaailma kaventui niin paljon.
Kuka määrää selkäkipuihin ketipinoria, siihen on kyllä ihan omat lääkkeet. Itse käytän tuota koska muuten en saisi ollenkaan unta vaan pyörisin sängyssä, ehkä 1-2h saisin unta mutta en enempää ja mt-ongelmista johtuu etten saa unta. Jättäisin pois heti jos pää ja elämä tulis kuntoon mutta sama jos odottaisi lottovoittoa, yhtä todennäköistä.
Isälleni määrättiin Imovanen sijasta Ketipinoria unettomuuteen. Isäni ei ottanut kuin yhden tätä ja seuraavana päivänä kulki pitkin seiniä sekopäisenä. Sen jälkeen ei Ketipinoria halunnut ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 mg annoksella.
AP
Tunnen ihmisen, joka syö 700 - 800 mg, ei psykoosia
25 x 100 = 2500
Mulle työterveyslääkäri tarjosi Panacodia niskajumiin pari kuukautta sitten, en ottanut kylläkään. Aika heppoisin perustein olisi määrännyt.
Laitattehan lääkeneuvontaa antaessanne viestiinne maininnan, oletteko laillistettu lääkäri vaiko ette.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Panacodia oikein pyysit? Lääkärillä hälytyskellot soi. Kodeiini koukuttaa.
Pienellä annoksella Ketipinor on juuri nukahtamislääke. Tuo 25 mg on pienin annos.
Psykoosiin määrätään paljon paljon enemmän.
Olen käyttänyt tuota annosta aikanaan nukahtamiseen, ekana yönä nukuin 15 tuntia, sitten tasaantui. Mutta toimii. Lopettaminen oli ongelmatonta.
Mitään kelloja ei pelkästä pyynnöstä soi. Se näkee reseptihistorian päätteellä ja sen perusteella "kellot soi" tai ei. Itsellä auttaa vain Panacod jos menee oikein pahaksi ja aina olen sitä pyynnöstä saanut. Toisaalta en syö sitä kuin karkkia vaan pakkaus voi kestää yli vuodenkin.
Vierailija kirjoitti:
Laitattehan lääkeneuvontaa antaessanne viestiinne maininnan, oletteko laillistettu lääkäri vaiko ette.
Ei mulla muuta.
Uskotko sinä sen, jos kirjoitan olevani lääkäri?
Ketipinor 25mg annoksella auttaa nukahtamaan. Alle tunnissa tipahdan pehmoiseen uneen ja nukun kuin tukki hyvälaatuista unta ainakin 10 tuntia. Suosittelen käytettäväksi. Ei jää koukkuun. Otan tarpeen mukaan, itse harkiten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä soi hälytyskellot jos potilas itse pyytää opioideja.
Vaikka ei olisi ikinä ennen käyttänyt?
Oikeasti nyt. Tämä ketju on tosi outo.
En tajua tätä asennetta, että vahvoja kipulääkkeitä pitäisi hammasta purren välttää, jos on kovia kipuja. Nykytutkimuksen mukaan opioidit ovat turvallisempia kuin tulehduskipulääkkeet; suurin riski on se riippuvuus, mutta riippuvuuteen tarvitaan aina jatkuvaa käyttöä, ei kukaan ota muutaman kerran kipuun opioideja ja ole sitten lopun elämänsä lääkekoukussa. Ja kroonisessa, kovassa kivussa se "lääkekoukkukin" voi olla parempi vaihtoehto kuin jatkuva, elämänlaatua pilaava kipu.
Nukahtamista edistävät lääkkeet eivät paljon auta kipupotilasta, joka herää kipuihinsa pari tuntia nukahtamisen jälkeen.
t. ei itse kipupotilas, vaan omainen kipupotilaalle jolle opioidit eivät valitettavasti sovi, joten kivun lievitys on hunningolla Panadolin ja Ketipinorin voimin... tuntuu pahalta katsella vierestä, kun mikään ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä soi hälytyskellot jos potilas itse pyytää opioideja.
Käy syömässä banaani ja hanki sen jälkeen kroonista kipua aiheuttava sairaus.
Eikö sinun tulisi saada fysioterapiaa? itsellä tuli niskakipu joka säteili koko käteen ja niskassa välilevyjen madaltuminen eli nivelrikko joka puristi käden hermoja. En joutunut leikkauspäydälle koska käsi toimi ja pistely ja kipu ei ollut jatkuvaa, mitta toistui lähes jokaisella liikkeellä, esim kun kävelin ulkona tai kyykistyin. 5kk meni ennenkuin parani, kipulääkkeenä parasetamol ja alkuun tulehduskipulääke. Vahvempia en saanut koska imetin en hermokipulääkkeitäkän. . (panacodilla voi pahimmillaan menettää lapsensa imetyksen kautta kun opioidi muuttuu elimistössä, muuntuu jokaisella eri määriä riippuen entsyymitasoista, oikea tapaus löytyy kanadasta)