Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietin uutta ammattia, mutta mikä se olisi

Vierailija
26.09.2018 |

Olen tehnyt töitä kouluissa opesijaisuuksina ja sanomalehdissä toimittajana ja ikää on vielä alle 40, humanistimaisterin paperit ilman pedagogista pätevyyttä. Muutimme kesällä pikkukuntaan miehen työn perässä. Olen lasten kanssa (3 ja 5) kotona nyt alkuun. Työtä on etsitty jo ennen muuttoa. Mietin uuden ammatin opiskelua, mutta mikä se olisi?

Toimittajan työn ominaisuudet ovat miellyttäneet, eli siinä on itsenäistä ajattelu- ja kirjoitustyötä, ihmisten kanssa olemista ja kuuntelua, luovuutta ja työyhteisö. Toisaalta koen siinä suuria paineita, että en osaa ajatella riittävän älykkäästi, työtä ei ehdi tehdä niin hyvin kuin haluaisi (esimerkiksi tarkistaa paremmin tausta-asioita, vaikka en mitään supermokia olekaan tehnyt).

Koulussa pidän todella paljon lasten ja nuorten kanssa työskentelystä, mutta sitten toisaalta häly päivän aikana väsyttää todella paljon. Olen aika introvertti, pystyn tsemppaamaan työpäivän ajan ihmisten kanssa, mutta kotona ei ole sitten mitään energiaa. Toimittajan työhön verrattuna koulussa on iso työyhteisö ja paljon ihmisiä koko päivän ajan.

Seudulla jolla asumme nyt, vaikuttaa olevan toisen asteen koulutusta paljon tarjolla, lähikaupungissa on amk ja yliopistokoulutusta tarjolla ja monimuotokoulutuksia on, samoin teollisuuteen olisi jotain rekrytointikoulutuksia. Työpaikkoja näkyy olevan sotetöissä ja teollisuuden tuotannossa, mutta pitää vähän miettiä onko musta koneistajaksi.

Mikä se uusi ala olisi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja, vinkkejä, kokemuksia aikuisopiskelusta ja ammatinvaihdosta?

Vierailija
2/8 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta elämänhallintaretriitti.

Kivennäisvesiä, lähiluomuvegeruokaa, esitelmiäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusta elämänhallintaretriitti.

Kivennäisvesiä, lähiluomuvegeruokaa, esitelmiäsi.

Hauska idea, mutta mietin vielä muitakin vaihtoehtoja :) ehkä jotain omia makuvissyjä voisikin kehitellä.

Vierailija
4/8 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäriksi.

Vierailija
5/8 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuuteen ei ainakaan kannata lähteä. Pakkotahtista ja huonosti palkattua. Tokikaan omaa päätä juurikaan tarvitse käyttää mutta jos kaipaa työpäiviin vaihtelua ja itsenäisyyttä niin en suosittele.

Itse vaihtamassa kyseiseltä alalta pois.

Vierailija
6/8 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan hoitoalalle. 

Vierailija
7/8 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan opinnoista olen miettinytkin hammashoitoa tai lastenhoitoa. Vanhuksia on täällä kyllä todella paljon. En tiedä vanhustyöstä, koska jos ei ehdi kuin juosta toisen luota toisen luo, niin en henkisesti kestäisi sitä. Mielenterveystyötäkin mietin, että kun on siitä kokemusta asiakaspuolelta niin en tiedä, osaisinko pitää rajojani. Teollisuutta olen miettinyt, että ehkä jokin kokoonpano olisi hyvä, mutta se on varmaan työpaikasta riippuvaista, että suorittaako sitä vaan samaa hommaa koko päivän. 

Tradenomi? Sosionomi? Myyjä? Kertokaa uratarinoitanne ja millaista työtä teette!

Palkkausta en pidä kovin suurena tekijänä, koska asumme nyt seudulla, missä on maaseutua, vanhuksia, hieman palveluita ja joitain isompia teollisuuden alan yrityksiä. Joten en usko, että täällä kannattaa mitään isoja palkkatavoitteita pitää, kunhan vaan löytäisin itselleni kivan työn ja missä olisin hyvä. Jokin palvelualan yrityskin voisi olla ok, mutta ei ehkä nyt kun lapset ovat pieniä ja koko tilanne ja asuinpaikka on uusi.

Millaisia kokemuksia on ammatinvalintapsykologeista?

Vähän hirvittää, että onko jo liian myöhäistä opiskella uusi ala. 

Vierailija
8/8 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parturi-kampaajan työ on poissa allergioiden vuoksi enkä ole kiinnostunut ihonhoidosta, kaikkein vähiten ripsistä ja kynsistä :D

Maataloudessa olisi töitä, mutta siitäpä en tiedä yhtään mitään, joten on aika kova kynnys lähteä jonnekin lomittajakouluun :) Laitoshuoltajan työssä saisi varmaan olla siinä mielessä rauhassa ja silti olisi ihmiskontakteja ja toisten auttamista?

Hirveän pitkää opiskelurupeamaa en toivo, sillä en tiedä miten sen rahoittaisi. Avoimia yliopisto-opintoja voisin tehdä nyt vähitellen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi