Jos työpaikallasi olisi keliaakikko, söisitkö vehnää, ohraa tai ruista sisältäviä ruokia hänen läsnäollessaan?
Kommentit (10)
Onneksi olen miesvaltaisella alalla, niin ei ole kaikkia muotidiettaajia vaatimassa erityiskohtelua. Oikeasti allergiset jne taas eivät tee asiasta numeroa.
Mulla on keliakia ja ei haittaisi :D Miksi ei?
Ei keliakia ole mikään henkeä uhkaava pähkinäallergia, jossa leipäpussin avaaminen vaatii välitöntä epipenin käyttöä ja keliaakikon kuskaamista ambulanssilla sairaalaan.
Meillä on parikin. Kyllä me kaikki syödään ihan omia ruokiamme, kuka mitäkin. Keliaakikolla on oma silikonipussi jossa paahtaa leipänsä yhteisessä leivänpaahtimessa
Tottakai.
Kala, omena tai pähkinäallergisen läsnäollessa en välttämättä menisi em annoksen kanssa samaan pöytään. Toisaalta he tuskin tulisivat työpaikan ravintolaan noina päivinä kun em ruokia tarjotaan. Hajukin voi laukaista kohtauksen.
Söisin tietenkin omia ruokani ja jos se on keliaakikolle ongelma, niin hänen pitäisi ratkaista se. Eihän sydäntautinenkaan vaadi muiden olevan aiheuttamatta järkytyksiä, verenpainetautinen, ei kiellä muita stressaamasta itseään tai syöpähoidoissa oleva vastustuskyvytön vaadi muita olemaan terveitä.
Mikä tässä on ongelma? Miksi tällaista itsestäänselvyyttä kysytään?
Syön mitä haluan ja se on täysin oma asiani. Jos jollekulle se ei sovi, menköön muualle.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen miesvaltaisella alalla, niin ei ole kaikkia muotidiettaajia vaatimassa erityiskohtelua. Oikeasti allergiset jne taas eivät tee asiasta numeroa.
Keliakia ei ole mikään muotidieetti vaan ruokavaliohoito, koska viljan gluteeni tuhoaa keliaakon suolen pintaa ja tämä on vaarallista. Lähipiirin syömisiin asia ei vaikuta.
Voi syödä, ei vaikuta keliakiaa sairastavaan mitenkään.