Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua en löydä yhtään imetysasentoa, joka onnistuisi

Vierailija
25.09.2018 |

Sairaalassa kätilöt yrittivät neuvoa ja kävin imetysohjauksessa kotiintulon jälkeenkin, mutta en löydä yhtään toimivaa asentoa. Vauva ei saa tissiä suuhun oikein missään asennossa, D-kupin tissini putoaa koko ajan vauvan suusta jos en kannattele tissiä toisella kädellä. Istuen vauva on liian alhaalla tissiin nähden vaikka olisi sylissäni tyynyn päällä. Makuulteen tissi on aina väärällä korkeudella suhteessa vauvaan ja minä taas joudun olemaan selkä aivan kierossa. Niska kipeytyy, hartiat kipeytyy ja selkä vääntyy. Imetysohjaajat vääntävät minut aivan epäluonnollisiin asentoihin, joissa en pysy jännittämättä koko vartaloani, ja sitten he sanovat, että tämä on juuri hyvä asento. Apua! En näköjään osaa imettää ollenkaan.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku kertoa kokemuksia? Onko jollain ollut vastaavaa ja löytänyt ratkaisun? Ap

Vierailija
2/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintojen mallista ja jopa vauvan suun rakenteesta riippuen imuote voi olla haasteellinen, vaikka mitä tekisi. Mä tandemimetän 2v ja 8kk vauvaa ja joudun edelleen tukemaan rintaa useimmiten. Molemmilla on kireähköt kielijänteet ja itselläni jotenkin matalat rinnanpäät. Kuppikoko on B-C eli ei mitenkään erityisen isot. Ongelmana on, että rinta ei pysy kovinkaan hyvin suussa. Imuote on aika helposti rikottavissa. Silti pitkä imerys on mahdollista ja homma helpottuu ajanmyötä. Vauva kasvaa ja ite vahvistuu ja asennon haku on helpompaa. Itsekin koin vastasyntyneen imetyksen hyvin hankalaksi. Onko teillä tarkistettu kielijännettä? Kireä kielijänne voi tehdä imuotteen heikoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintojen mallista ja jopa vauvan suun rakenteesta riippuen imuote voi olla haasteellinen, vaikka mitä tekisi. Mä tandemimetän 2v ja 8kk vauvaa ja joudun edelleen tukemaan rintaa useimmiten. Molemmilla on kireähköt kielijänteet ja itselläni jotenkin matalat rinnanpäät. Kuppikoko on B-C eli ei mitenkään erityisen isot. Ongelmana on, että rinta ei pysy kovinkaan hyvin suussa. Imuote on aika helposti rikottavissa. Silti pitkä imerys on mahdollista ja homma helpottuu ajanmyötä. Vauva kasvaa ja ite vahvistuu ja asennon haku on helpompaa. Itsekin koin vastasyntyneen imetyksen hyvin hankalaksi. Onko teillä tarkistettu kielijännettä? Kireä kielijänne voi tehdä imuotteen heikoksi.

Kävin pediatrilla tsekkauttamassa kielijänteen, ja se on ok. Itselläni on matalat rinnanpäät ja rinnat aika isot ja painavat. Imuote kuulemma hyvä, mutta tissi pääsee putoamaan vauvan suusta jos en kannattele tissiäni koko ajan, ja siitä taas tulee itselle niska kipeäksi, kun asento vääntyy aika oudoksi ja jäykäksi. Ap

Vierailija
4/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on isot rinnat ja olihan se imettäminen vaikeampaa kuin jos olisi pienemmät rinnat ja edes kunnon nännit. Alkuun piti käyttää sitä nännituttia tms, jotta vauvat edes saivat nännin suuhunsa ja kyllä kaikissa asennoissa olen joutunut rinnasta pitämään kiinni, ettei vauva tukehdu :D Kaverini voi imettäessä vaikka lukea tms, minä en voi, kun olen täysin kädetön sillä hetkellä.

Vierailija
5/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on isot rinnat ja olihan se imettäminen vaikeampaa kuin jos olisi pienemmät rinnat ja edes kunnon nännit. Alkuun piti käyttää sitä nännituttia tms, jotta vauvat edes saivat nännin suuhunsa ja kyllä kaikissa asennoissa olen joutunut rinnasta pitämään kiinni, ettei vauva tukehdu :D Kaverini voi imettäessä vaikka lukea tms, minä en voi, kun olen täysin kädetön sillä hetkellä.

Vauvani ei hyväksynyt ollenkaan sitä rintakumia, vaikka yritin pari viikkoa pelata sen kumin kanssa. Pystytkö imettämään istuen? Miten se tehdään? Ap

Vierailija
6/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kovahko tyyny pystyyn kannattelemaan ja toinen tyyny vaaka-asentoon vauvan alle.

Vierailija
7/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvani ei hyväksynyt ollenkaan sitä rintakumia, vaikka yritin pari viikkoa pelata sen kumin kanssa. Pystytkö imettämään istuen? Miten se tehdään? Ap

Ei alkuun onnistunut istuen ollenkaan, vasta vauvan kasvaessa sekin onnistui. Istuin silloin nojatuolissa ja vauva sylissä ja rinta suussa :) Jos vauvan pää nojasi vasempaan käteeni, oikealla kädellä kannattelin sitten sitä rintaa. Niskat olivat kyllä kipeät ja jumissa, mutta imetyskin sitten helpottui vauvan kasvaessa. Alkuun  imetin vain kyljelläni, vaikka silloinkin päähän sattui.

Vierailija
8/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla G rinnat ja minun myös tarvitsi pitää rinnasta kiinni tai muuten olisi mennyt lapsen nenä kiinni. Jotta imetys onnistui tuin käteni alle tyynyjä ja myös tungin rinnan alle harsoliinoja. Kunnon imetystyyny on tärkeää, itsellä ostin doomoo tyynyn mutta se meni littanaksi nopeasti ja tarvitsi täytettä jo kahden viikon päästä. laitoin siis lisätyynyjä tuon imetystyynyn alle, jotta sain lapsen oikeaan asentoon tarpeeksi korkealle ja kädet vapaaksi tukemaan rintaa.

Imetin myös kyljelläni, mutta silloin olin tarkka että pidin nenän auki eli rinta ei tukahduttanut lasta. Eli makuullani imetin vain kun en ollut väsynyt. Jos vähänkään olin väsynyt niin vauvan pää tai siis niska oli käsivarteni päällä kun olin kyljelläni ja tuin rintaa, ja jos olisin nukahtanut niin rinta olisi tipahtanut pois suusta ja ei tukkinut vauvan hengitysteitä. Tuin myös itseni niin tyynyillä, että en missään nimessä kääntynyt vauvaan päin.

Rintakumeja voisit kokeilla alkuun kunnes rinnanpäät venyvät, mutta koita mahdollisuuksien mukaan pärjätä ilman kun maitoa tulee vähemmän kumin kanssa. Katso että kumi ei ole liian pieni niin rinta ei hierry rikki.

Tsemppiä!

Vierailija
9/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta äidinmaidon korviketta ja ongelmasi on ratkaistu. Lisäksi vauva nukkuu kuin tukki ja saat itsekkin levätä.

Vierailija
10/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita rinnan alle myttyyn harso. Se muuttaa juuri sopivasti rinnan korkeutta ja asentoa, sitten tyynyä vauvan alle tarvittaessa.

Vierailija
11/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta äidinmaidon korviketta ja ongelmasi on ratkaistu. Lisäksi vauva nukkuu kuin tukki ja saat itsekkin levätä.

Ehkä näin, ehkä ei. Jotkut vauvat saa vatsanväänteitä korvikkeesta ja yöheräily voi pulloruokinnasta huolimatta jatkua. Tosi kiva könytä keittiöön lämmittelemään pulloja klo 3 aamulla. Imetyksellä on hyvät ja huonot puolensa, kuten pulloruokinnassa. Ei aina ole oikotietä onneen.

Vierailija
12/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse imetin myös ns takanenossa. vaatii käsinojallisen tuolin ja tyynyjä. Vauva makaa mahasi päällä ja ”haukkaa” rintaa. Vaatii että päätä tuetaa käsivarteen ja kädellä eli tukikäsi tarvitsee paljon tyynyjä. Hyvä tapa myös lisätä ihokosketusta, vauva vaippasilleen paljaan ihosi päälle.

eli vaikea selittää sanoin mutta tarkoitan tätä Laid-back breastfeeding (biological nurturing):

sivustolta https://www.babycentre.co.uk/a8784/good-positions-for-breastfeeding

Vierailija
13/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut tämän? Kannustan sinua imettämään, tämä ei ole siis ohje siirtyä korvikkeeseen. Tässä oppaassa on myös ohjeita jos pumppaa äidinmaitoa ja sen säilytyksestä. Pullonpyörittäjien opas

https://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/883cfc9b7d364f3b2de35c59325…

Vierailija
15/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oletko katsonut tämän sivuston https://imetys.fi/odottajan-opas/ensimmaiset-paivat/millainen-hyva-imet…

Olen katsonut netistä paljon ohjeita, myös tuon, ja käynyt imetysneuvojallakin. Ei vain onnistu. Ap

Vierailija
16/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla G rinnat ja minun myös tarvitsi pitää rinnasta kiinni tai muuten olisi mennyt lapsen nenä kiinni. Jotta imetys onnistui tuin käteni alle tyynyjä ja myös tungin rinnan alle harsoliinoja. Kunnon imetystyyny on tärkeää, itsellä ostin doomoo tyynyn mutta se meni littanaksi nopeasti ja tarvitsi täytettä jo kahden viikon päästä. laitoin siis lisätyynyjä tuon imetystyynyn alle, jotta sain lapsen oikeaan asentoon tarpeeksi korkealle ja kädet vapaaksi tukemaan rintaa.

Imetin myös kyljelläni, mutta silloin olin tarkka että pidin nenän auki eli rinta ei tukahduttanut lasta. Eli makuullani imetin vain kun en ollut väsynyt. Jos vähänkään olin väsynyt niin vauvan pää tai siis niska oli käsivarteni päällä kun olin kyljelläni ja tuin rintaa, ja jos olisin nukahtanut niin rinta olisi tipahtanut pois suusta ja ei tukkinut vauvan hengitysteitä. Tuin myös itseni niin tyynyillä, että en missään nimessä kääntynyt vauvaan päin.

Rintakumeja voisit kokeilla alkuun kunnes rinnanpäät venyvät, mutta koita mahdollisuuksien mukaan pärjätä ilman kun maitoa tulee vähemmän kumin kanssa. Katso että kumi ei ole liian pieni niin rinta ei hierry rikki.

Tsemppiä!

Minäkin saan imetyksen onnistumaan joskus, jos on tosiaan monta tyynyä juuri tietyssä asennossa ja jos ehdin ne asettelemaan juuri tietyllä tavalla ennen kuin vauva saa raivarit ja jos en ole väsynyt. Mutta se ei onnistu yöllä, muualla kuin kotona esim. kylässä tai kahvilassa tai kaupan lastenhoitohuoneessa. Eikä kiireessä eikä jos vauvalla on kovin nälkä eikä jos minulla on energiat vähissä yrittää virittää yhtä tiettyä täydellistä tyynymuodostelmaa sänkyymme. Ja silti ihan hirveä niskakipu lopputuloksena. Pullosta siis menee aika paljon maitoa, kun en vain osaa imettää. Ap

Vierailija
17/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korviketta on mennyt jo jonkin aikaa, silti vauva herää yöllä  kahden tunnin välein nälkäitkemään ja vaatimaan syöttöä. Ap 

Vierailija
18/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Sohvaperunoita ja siinä on äiti, joka imettää istualleen. Tosi hyvin näyttää käyvän tuo imetys.

Vierailija
19/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso Sohvaperunoita ja siinä on äiti, joka imettää istualleen. Tosi hyvin näyttää käyvän tuo imetys.

Olen katsonut netistä ohjevideoita istualleen imettämisestä, mutta ne ei auta minua. Vauvani ei saa rintaa suuhunsa. jos en litistä rinnanpäätä sormillani ja työnnä sitä vauvan suuhun juuri kun vauva avaa suunsa kunnolla auki. Ja samalla toisella kädelläni kannattele rintaani. Ei jää yhtään kättä pitelemään vauvaa sylissä. Rintani ovat isot, painavat ja pinkeän pallomaiset, ja rinnanpää matala. Vaikka lypsäisin rinnan tyhjäksi niin tuo muoto ei muutu vauvalle yhtään helpommaksi. Ap

Vierailija
20/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse imetin myös ns takanenossa. vaatii käsinojallisen tuolin ja tyynyjä. Vauva makaa mahasi päällä ja ”haukkaa” rintaa. Vaatii että päätä tuetaa käsivarteen ja kädellä eli tukikäsi tarvitsee paljon tyynyjä. Hyvä tapa myös lisätä ihokosketusta, vauva vaippasilleen paljaan ihosi päälle.

eli vaikea selittää sanoin mutta tarkoitan tätä Laid-back breastfeeding (biological nurturing):

sivustolta https://www.babycentre.co.uk/a8784/good-positions-for-breastfeeding

Itsekin ajattelin ehdottaa tätä asentoa, eli navat vastakkain vauvan kanssa ja vauvakin ikään kuin istuma-asentoon, mutta hyvin tuettuna tietty ja naama suoraan rintaa päin pystyasennossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän