Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua en löydä yhtään imetysasentoa, joka onnistuisi

Vierailija
25.09.2018 |

Sairaalassa kätilöt yrittivät neuvoa ja kävin imetysohjauksessa kotiintulon jälkeenkin, mutta en löydä yhtään toimivaa asentoa. Vauva ei saa tissiä suuhun oikein missään asennossa, D-kupin tissini putoaa koko ajan vauvan suusta jos en kannattele tissiä toisella kädellä. Istuen vauva on liian alhaalla tissiin nähden vaikka olisi sylissäni tyynyn päällä. Makuulteen tissi on aina väärällä korkeudella suhteessa vauvaan ja minä taas joudun olemaan selkä aivan kierossa. Niska kipeytyy, hartiat kipeytyy ja selkä vääntyy. Imetysohjaajat vääntävät minut aivan epäluonnollisiin asentoihin, joissa en pysy jännittämättä koko vartaloani, ja sitten he sanovat, että tämä on juuri hyvä asento. Apua! En näköjään osaa imettää ollenkaan.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse imetin myös ns takanenossa. vaatii käsinojallisen tuolin ja tyynyjä. Vauva makaa mahasi päällä ja ”haukkaa” rintaa. Vaatii että päätä tuetaa käsivarteen ja kädellä eli tukikäsi tarvitsee paljon tyynyjä. Hyvä tapa myös lisätä ihokosketusta, vauva vaippasilleen paljaan ihosi päälle.

eli vaikea selittää sanoin mutta tarkoitan tätä Laid-back breastfeeding (biological nurturing):

sivustolta https://www.babycentre.co.uk/a8784/good-positions-for-breastfeeding

Itsekin ajattelin ehdottaa tätä asentoa, eli navat vastakkain vauvan kanssa ja vauvakin ikään kuin istuma-asentoon, mutta hyvin tuettuna tietty ja naama suoraan rintaa päin pystyasennossa.

Vauvani on 2 kk ja painaa kuusi kiloa, syntyessään oli 54 cm ja 4,6 kiloa eli on aika iso. Olen koittanut tuota asentoa, mutta en osaa tehdä sitä niin, ettei vauva meinaisi  tukehtua tissiini (nenä menee lyttyyn tissiä vasten). Painava vauva ja isot tissit, tuntuu että en vain osaa. Ap

Vierailija
22/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso Sohvaperunoita ja siinä on äiti, joka imettää istualleen. Tosi hyvin näyttää käyvän tuo imetys.

Olen katsonut netistä ohjevideoita istualleen imettämisestä, mutta ne ei auta minua. Vauvani ei saa rintaa suuhunsa. jos en litistä rinnanpäätä sormillani ja työnnä sitä vauvan suuhun juuri kun vauva avaa suunsa kunnolla auki. Ja samalla toisella kädelläni kannattele rintaani. Ei jää yhtään kättä pitelemään vauvaa sylissä. Rintani ovat isot, painavat ja pinkeän pallomaiset, ja rinnanpää matala. Vaikka lypsäisin rinnan tyhjäksi niin tuo muoto ei muutu vauvalle yhtään helpommaksi. Ap

Tuo pullon käyttäminen sotkee vauvan imemistekniikkaa. Ymmärrettävää että annat korviketta, mutta jokaikinen korviketilkka vähentää maidontuotantoasi ja lopulta voi käydä niin että imetys ei onnistu. Kokeile niin että annat ihan vähän korviketta, jotta nälkäkiukku menee ohi ja sitten jatkat heti imetyksellä, tällöin vauva jaksaa keskittyä imemiseen. Ellei sitten vedä rintaraivareita kun tissistä ei tulekaan yhtä nopeaan kuin pullosta... kai sinulla on hidas pullotutti? Aventilla on niitä.

Kunnon iso imetystyyny olisi sinulle hyvä niin ei tarvitse monen tyynyn kanssa puljata ja molemmat kädet on vapaana pitämään rintaa ja siirtämään vauva rintaan kiinni. Minulle neuvottiin että ennemmin vauva siirretään rintaan kiinni kuin että rinta tungetaan vauvan suuhun.

Hankalaa on tuo imetyksen aloitus, pyydä uudelleen apua imetysneuvonnasta, sillä imettämällä tuet lapsen immuunipuolustusta ja suoliston oikeanlaista kehitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintojen mallista ja jopa vauvan suun rakenteesta riippuen imuote voi olla haasteellinen, vaikka mitä tekisi. Mä tandemimetän 2v ja 8kk vauvaa ja joudun edelleen tukemaan rintaa useimmiten. Molemmilla on kireähköt kielijänteet ja itselläni jotenkin matalat rinnanpäät. Kuppikoko on B-C eli ei mitenkään erityisen isot. Ongelmana on, että rinta ei pysy kovinkaan hyvin suussa. Imuote on aika helposti rikottavissa. Silti pitkä imerys on mahdollista ja homma helpottuu ajanmyötä. Vauva kasvaa ja ite vahvistuu ja asennon haku on helpompaa. Itsekin koin vastasyntyneen imetyksen hyvin hankalaksi. Onko teillä tarkistettu kielijännettä? Kireä kielijänne voi tehdä imuotteen heikoksi.

Kävin pediatrilla tsekkauttamassa kielijänteen, ja se on ok. Itselläni on matalat rinnanpäät ja rinnat aika isot ja painavat. Imuote kuulemma hyvä, mutta tissi pääsee putoamaan vauvan suusta jos en kannattele tissiäni koko ajan, ja siitä taas tulee itselle niska kipeäksi, kun asento vääntyy aika oudoksi ja jäykäksi. Ap

Mistä päin plet? Kuulostaisi silti ihan klassiselta jänneongelmalta. Meidän kuopuksella oli juurikin samanlainen ongelma ja jouduin auttamaan kädellä imetystä. Itse en olisi tajunnut ongelman olevan jossain muualla, kuin itsessäni, mutta minulla oli takana ihan normaalit imetykset. Harva pediatri ta kirurgi ymmärtää posteoristen jänteiden päälle. Suomessa on muutama korva-nenä-kurkkulääri, jotka ovat näihin spesialisoituneet. Nyt ensimmäisenä pyydät pääsyä fb:n kieli ja huulijänne ryhmään. Sieltä löydät näiden spesialistien nimet ja apua muutenkin. Tsemppiä❤

Vierailija
24/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse imetin myös ns takanenossa. vaatii käsinojallisen tuolin ja tyynyjä. Vauva makaa mahasi päällä ja ”haukkaa” rintaa. Vaatii että päätä tuetaa käsivarteen ja kädellä eli tukikäsi tarvitsee paljon tyynyjä. Hyvä tapa myös lisätä ihokosketusta, vauva vaippasilleen paljaan ihosi päälle.

eli vaikea selittää sanoin mutta tarkoitan tätä Laid-back breastfeeding (biological nurturing):

sivustolta https://www.babycentre.co.uk/a8784/good-positions-for-breastfeeding

Itsekin ajattelin ehdottaa tätä asentoa, eli navat vastakkain vauvan kanssa ja vauvakin ikään kuin istuma-asentoon, mutta hyvin tuettuna tietty ja naama suoraan rintaa päin pystyasennossa.

Vauvani on 2 kk ja painaa kuusi kiloa, syntyessään oli 54 cm ja 4,6 kiloa eli on aika iso. Olen koittanut tuota asentoa, mutta en osaa tehdä sitä niin, ettei vauva meinaisi  tukehtua tissiini (nenä menee lyttyyn tissiä vasten). Painava vauva ja isot tissit, tuntuu että en vain osaa. Ap

itsellä oli myös tuo kun lapsi ei vielä alussa jaksanut pidellä päätä niin silloin vauva oli hieman vinossa sylissäni ja tuin käsivarrellani niin että pää oli kuitenkin hieman takakenossa.

Pitää myös jaksaa odottaa että vauva avaa suunsa riittävästi jotta imuasento olisi oikea. Vauvasi myös opettelee imemistä, ei kaikki vauvat osaa heti.

Tsemppiä.

Vierailija
25/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso Sohvaperunoita ja siinä on äiti, joka imettää istualleen. Tosi hyvin näyttää käyvän tuo imetys.

Olen katsonut netistä ohjevideoita istualleen imettämisestä, mutta ne ei auta minua. Vauvani ei saa rintaa suuhunsa. jos en litistä rinnanpäätä sormillani ja työnnä sitä vauvan suuhun juuri kun vauva avaa suunsa kunnolla auki. Ja samalla toisella kädelläni kannattele rintaani. Ei jää yhtään kättä pitelemään vauvaa sylissä. Rintani ovat isot, painavat ja pinkeän pallomaiset, ja rinnanpää matala. Vaikka lypsäisin rinnan tyhjäksi niin tuo muoto ei muutu vauvalle yhtään helpommaksi. Ap

Tuo pullon käyttäminen sotkee vauvan imemistekniikkaa. Ymmärrettävää että annat korviketta, mutta jokaikinen korviketilkka vähentää maidontuotantoasi ja lopulta voi käydä niin että imetys ei onnistu. Kokeile niin että annat ihan vähän korviketta, jotta nälkäkiukku menee ohi ja sitten jatkat heti imetyksellä, tällöin vauva jaksaa keskittyä imemiseen. Ellei sitten vedä rintaraivareita kun tissistä ei tulekaan yhtä nopeaan kuin pullosta... kai sinulla on hidas pullotutti? Aventilla on niitä.

Kunnon iso imetystyyny olisi sinulle hyvä niin ei tarvitse monen tyynyn kanssa puljata ja molemmat kädet on vapaana pitämään rintaa ja siirtämään vauva rintaan kiinni. Minulle neuvottiin että ennemmin vauva siirretään rintaan kiinni kuin että rinta tungetaan vauvan suuhun.

Hankalaa on tuo imetyksen aloitus, pyydä uudelleen apua imetysneuvonnasta, sillä imettämällä tuet lapsen immuunipuolustusta ja suoliston oikeanlaista kehitystä.

Voihan sitä omaa maitoakin lypsää pulloon. 

Vierailija
26/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rintojen mallista ja jopa vauvan suun rakenteesta riippuen imuote voi olla haasteellinen, vaikka mitä tekisi. Mä tandemimetän 2v ja 8kk vauvaa ja joudun edelleen tukemaan rintaa useimmiten. Molemmilla on kireähköt kielijänteet ja itselläni jotenkin matalat rinnanpäät. Kuppikoko on B-C eli ei mitenkään erityisen isot. Ongelmana on, että rinta ei pysy kovinkaan hyvin suussa. Imuote on aika helposti rikottavissa. Silti pitkä imerys on mahdollista ja homma helpottuu ajanmyötä. Vauva kasvaa ja ite vahvistuu ja asennon haku on helpompaa. Itsekin koin vastasyntyneen imetyksen hyvin hankalaksi. Onko teillä tarkistettu kielijännettä? Kireä kielijänne voi tehdä imuotteen heikoksi.

Kävin pediatrilla tsekkauttamassa kielijänteen, ja se on ok. Itselläni on matalat rinnanpäät ja rinnat aika isot ja painavat. Imuote kuulemma hyvä, mutta tissi pääsee putoamaan vauvan suusta jos en kannattele tissiäni koko ajan, ja siitä taas tulee itselle niska kipeäksi, kun asento vääntyy aika oudoksi ja jäykäksi. Ap

Mistä päin plet? Kuulostaisi silti ihan klassiselta jänneongelmalta. Meidän kuopuksella oli juurikin samanlainen ongelma ja jouduin auttamaan kädellä imetystä. Itse en olisi tajunnut ongelman olevan jossain muualla, kuin itsessäni, mutta minulla oli takana ihan normaalit imetykset. Harva pediatri ta kirurgi ymmärtää posteoristen jänteiden päälle. Suomessa on muutama korva-nenä-kurkkulääri, jotka ovat näihin spesialisoituneet. Nyt ensimmäisenä pyydät pääsyä fb:n kieli ja huulijänne ryhmään. Sieltä löydät näiden spesialistien nimet ja apua muutenkin. Tsemppiä❤

Pahoittelut kirjoitusvirheistä, pointti tuli kuitenkin selväksi🙈

Vierailija
27/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä omaa maitoakin lypsää pulloon. 

Kyllä mutta ap puhui itse antaneensa jo korviketta ja tuliko maito pulloon rinnasta tai purkusta niin se pullon käyttö haittaa vauvan imemistekniikkaa rinnasta. Niistä näes juodaan erilailla ja useasti pullosta tulee maitoa nopeammin joten vauva saatta alkaa suosia pulloa.

Vierailija
28/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on raskaat rinnat ja alkuun oli mahdoton löytää oikeaa asentoa. Ratkaisu oli doomin imetystyyny, jonka sain tarpeeksi korkealle ja vauva lepäsi sen päällä ja toisella kädellä pidin rintaa koko ajan. Imetin tuolissa jonka käsinojat pitivät tyynyn just oikealla korkeudella.

Siinä pystyin imettään rennosti. Kuljetin monta kuukautta imetystyynyÄ mukana. Ilman sitä ei onnistunut.

Vierailija
29/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso tämä sivusto jos osaat tarpeeksi englantia https://www.mamanatural.com/breastfeeding-positions/

Vierailija
30/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä sivustolla on 11erilaista tapaa imettää

https://www.medela.com/breastfeeding/mums-journey/breastfeeding-positio…

Vierailija
31/33 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme Helsingissä. Googlasin tuota posteriorista kielijännettä englanninkielisiltä saiteilta. Hmm. Mielestäni se meidän pediatri ei niin tarkkaan tutkinut, että olisi tuohon liittyvän ongelman havainnut. Vaikka oli kokenut arvostettu yksityinen. Ap

Vierailija
32/33 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä imetysneuvontaa uudelleen, itse kävin kaksi kertaa ja auttoi. Ongelmana minulla oli kivulias imetys eli vauvan imuote.

Vierailija
33/33 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä pienet rinnat, vähän maitoa. Rinnat tulehtui, kipeänä.

Ainut onnistunut imetys, pöydän viereen sivuttain. Lapsi pöydälle tyynyn päälle. Lapsen pää rintaan päin kainaloon. Käsi rentona, rinta rentona. Ei kipeytymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi