Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavimmat ja lähes käsittämättömimmät asiat joilla ihmiset ovat lesoilleet? Kertokaa mitä huvittavaa olette kuulleet :D

mokat ja muut?
25.09.2018 |

Tuttava leuhki kovaan ääneen että on ostanut oikein erityistä Cosmopolitan-salaattia evässalaattiin laitettavaksi, että se on vähän kuin Sinkkuelämää-sarjasta ja sellainen parempi salaatti kuin niillä on se parempi ja hienompi drinkki Cosmopolitan myös aina siinä sarjassa mukana :D

Tuo Cosmopolitan on marketista saatava suomalainen salaattipuska eli sekoitus romainesalaattia ja jäävuorisalaattia, ei siis mikään hieno amerikkalainen tuontijuttu vaikka hän niin kuvittelikin!

Kommentit (1067)

Vierailija
1021/1067 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mielenkiintoista lukea tätä keskustelua, oman lapseni laskettu aika on uudenvuodenaattona. En ollut edes ajatellut tuota kouluasiaa, iloitsin vaan siitä kun saadaan todennäköisesti jouluvauva.

Itse ainakin toivoin että lapsi syntyisi nimenomaan joulukuun puolella, laskettu aika oli tammikuun alussa, onneksi syntyikin sitten välipäivinä ennen uuttavuotta.

Miksi halusit lapsen syntyvän niin kurjaan aikaan? Joulukuun lopun lapsilla ei ole samoja etuja kuin tammikuussa syntyneillä.

Joulukuussa syntynythän pääsee oman luokkansa kanssa aikaisemmin kouluun kuin tammikuussa syntynyt.

Hän on oman ikäluokkansa nuorin/nuorimpia. Lähes vuoden nuorempi tammikuussa syntynyttä ikätoveriaan. Iällisesti paljon lähempänä seuraavan ikäluokan tammi-helmikuussa syntyneitä... no toki myöhemmin voi anoa kouluunmenon lykkäämistä, mutta kyllä tammikuun 1. on parempi syntymäaika kuin edellisen vuoden joulukuu.

Vierailija
1022/1067 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mielenkiintoista lukea tätä keskustelua, oman lapseni laskettu aika on uudenvuodenaattona. En ollut edes ajatellut tuota kouluasiaa, iloitsin vaan siitä kun saadaan todennäköisesti jouluvauva.

Itse ainakin toivoin että lapsi syntyisi nimenomaan joulukuun puolella, laskettu aika oli tammikuun alussa, onneksi syntyikin sitten välipäivinä ennen uuttavuotta.

Miksi halusit lapsen syntyvän niin kurjaan aikaan? Joulukuun lopun lapsilla ei ole samoja etuja kuin tammikuussa syntyneillä.

Joulukuussa syntynythän pääsee oman luokkansa kanssa aikaisemmin kouluun kuin tammikuussa syntynyt.

Hän on oman ikäluokkansa nuorin/nuorimpia. Lähes vuoden nuorempi tammikuussa syntyn

Mitä sitten? Ei kaikkia haittaa tämä asia lainkaan. Eihän koululuokat ole tarkoitettu vain niille alkuvuodesta syntyneille vaan ihan koko vuonna syntyneille. Luokissa on aina ollut ja tulee aina olemaan vähän eri ikäisiä lapsia.

Onhan se tammikuun 1. päivänä syntynytkin lähempänä sen edellisen vuoden joulukuussa syntyneitä kuin vaikkapa saman vuoden kesäkuussa syntyneitä, ja silti se tammikuussa syntynyt tulee koulussa vuoden niitä joulukuussa syntyneitä jäljessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1067 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on oman ikäluokkansa nuorin/nuorimpia. Lähes vuoden nuorempi tammikuussa syntyn

Tammikuun 1. syntynyt voi anoa koulunaloituksen lykkäämistä, niin pääsee sitten vielä nuorempien luokalla, on melko varmasti luokkansa vanhin. Uujeah, mikä meriitti.

Vierailija
1024/1067 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt joulukuun 29. ja se on mukavaa.

Vierailija
1025/1067 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota alkuvuodesta vai loppuvuodesta syntyneiden paremmuutta on täällä jo käsitelty paljon. Äitini työskenteli luokanopettajana elämänsä ja samoin hyvä ystäväni on opettaja. Ottamatta kantaa paremmuuteen olen kuullut heidän molempien pohdintoja koulukypsyydestä. Lapset ovat toki yksilöitä, mutta ilmeisesti usein alkuvuodesta syntyneiden tyttöjen valmiudet kouluun ovat paremmat kuin loppuvuodesta syntyneiden poikien, tässä kuulemma joskus suurikin ero. Mutta edelleen, poikkeus vahvistaa säännön eikä voi yleistää. Itse ajattelen vaan, että lapsuutta ennen eskaria olisi pidemmästi, jos syntyisi alkuvuodesta. No, omista tenavista yksi alkuvuodesta ja muut ihan loppuvuodesta, en ole eroa koulunaloituksessa huomannut. 

Vierailija
1026/1067 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota alkuvuodesta vai loppuvuodesta syntyneiden paremmuutta on täällä jo käsitelty paljon. Äitini työskenteli luokanopettajana elämänsä ja samoin hyvä ystäväni on opettaja. Ottamatta kantaa paremmuuteen olen kuullut heidän molempien pohdintoja koulukypsyydestä. Lapset ovat toki yksilöitä, mutta ilmeisesti usein alkuvuodesta syntyneiden tyttöjen valmiudet kouluun ovat paremmat kuin loppuvuodesta syntyneiden poikien, tässä kuulemma joskus suurikin ero. Mutta edelleen, poikkeus vahvistaa säännön eikä voi yleistää. Itse ajattelen vaan, että lapsuutta ennen eskaria olisi pidemmästi, jos syntyisi alkuvuodesta. No, omista tenavista yksi alkuvuodesta ja muut ihan loppuvuodesta, en ole eroa koulunaloituksessa huomannut. 

Onneksi lapsuus ei lopu eskariin, eikä edes koulunaloitukseen. Päinvastoin, useimmat lapset odottaa innolla sitä että pääsee kouluun, eskariin tai viskariin. Liittynee ikään haluta oppia.

Vierailija
1027/1067 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhempani ovat opettajia ja lapset syntyneet elokuussa, lokakuussa ja joulukuussa, ihan ok.

Vierailija
1028/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on just hyvä. Kun ekaluokkalainen loppuu, joulukuussa syntynyt on vasta 7,5v ja käynyt jo ekaluokan. Tammikuussa syntynyt sen sijaan on jo 8v 4-5 kk ja samoin vasta saanut ekaluokan käytyä.

Vierailija
1029/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tammikuun alun lapsi ja menin kouluun 6-vuotiaana eli "edellisen vuoden" ikäluokan kanssa. Toki koulukypsyystestien läpäisseenä, ne taidettiin vaatia. Meitä oli useampia tammikuisia sillä luokalla, kaikki pärjäsivät hyvin.

Vierailija
1030/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tammikuun alun lapsi ja menin kouluun 6-vuotiaana eli "edellisen vuoden" ikäluokan kanssa. Toki koulukypsyystestien läpäisseenä, ne taidettiin vaatia. Meitä oli useampia tammikuisia sillä luokalla, kaikki pärjäsivät hyvin.

Aika moni menee kouluun 6-vuotiaana

Vierailija
1031/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin menin kouluun edellisenä vuonna syntyneiden kanssa, tosin olen syntynyt elokuussa, täytin 6v sillon kun koulu alkoi.

Vierailija
1032/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet lesoiluksi koetut asiat ovat selvästikin sellaisia, joista toinen on vaan kateellinen. Ilmeisesti mistään ei saisi iloita eikä edes vastata vaikka myönteistä asiaa erikseen kysytään.

Kateellisen ihmisen mielestä kaikki on lesoilua mikä kateellisella itsellään on jäänyt saamatta tai hankkimatta. Oli kyse sitten koulutuksesta, liikkumisesta, työstä, puolisosta, lapsesta, harrastuksesta tai vaikka kukkapenkistä. Aika vähän jää keskusteltavaa jos mistään itseä kiinnostavasta ei saa jutella edes tavalliseen tapaan.

Tai sitten toinen ei ole kiinnostunut niistä asioista, joista sä olet. Esimerkiksi itse näen punaista, jos joku rahasta puhuessa käyttää ilmaisua "kilo" tai "kiloeuroa". Välittömästi esimerkiksi täällä palstalla viestejä lukiessa tulee sellainen vaikutelma noita ilmaisuja käyttävästä, että hän on mitään mistään tietämätön nuori moukka nousukas. Sinänsä tuo "kiloeuro" on oikein, mutta itse olen sitä ikäluokkaa, jolle on koulussa opetettu, että esimerkiksi 300 000€ on ainoa oikea tapa ilmaista arvo, kun puhutaan tuon arvoisesta asiasta tai tavarasta. Ymmärrän kuitenkin, että monelle 300k€ on normaali tapa ilmaista asia. Ei tuo varsinaista listoilla ole, mutta  valitettavasti itselleni tuosta tulee nuo negatiiviset mielleyhtymät.

Tämä on kyllä ihan omaa nolouttasi. Kiloeuroakin hyödyllisempi yksikkö on megaeuro, M€, joka onnekkaasti voidaan myös ajatella muodossa "miljoonaa euroa". Molemmille on käyttönsä, ja nollien viljely ei tee muuta kuin luvuista vaikeampia ymmärtää.

Vierailija
1033/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän perheen syntymäkuukaudet, vanhemmat syntyneet tammikuussa ja helmikuussa, kuten myös lapset. Kuulemma lasten syntymä oli tarkoin harkittu, halusivat lasten syntyvän alkuvuodesta. Tavatessa aina suree sitä, mitennomat lokakuussa ja joulukuussa syntyneet lapseni pärjäävät esimerkiksi koulussa, kun eivät ole alkuvuodesta syntyneitä. Olen yrittänyt kertoa, että kyllä se koululuokka on tarkoitettu ihan koko vuoden aikana syntyneillä, ei ainoastaan tammikuussa syntyneille.

Tutkimusten mukaan tammikuussa syntyneet pärjää paremmin

Tälle on ihan turha alapeukuttaa, koska se on ihan fakta.

Kouluunmenoiässä on aika iso ero siinä, onko reilut kuusi ja puoli vuotta vai vajaat seisemän ja puoli vuotta vanha. Omat poikani ovat syntyneet helmi- ja marraskuussa, eli toinen meni melkein vuoden nuorempana kouluun ja sen kyllä huomasi. Lisäksi on ihan tutkittua, että vuosiluokittain jaettavat urheiluryhmät suosivat alkuvuodesta syntyneitä tämän saman asian takia. Lasten jääkiekko- ja jalkapalloharrastuksissa lähes kaikki kansalliselle tasolle pääsevät lapset ovat vuoden alkupuolella syntyneitä. Heillä on jatkuva etu loppuvuonna syntyneitä vastaan. Tämä etu haalistuu vanhempana ja häviää kokonaan vasta siinä vaiheessa, kun siirtyisivät muutenkin aikuisten sarjaan. Mutta siihen mennessä loppuvuonna syntyneet on jo raakattu joukkueista pois.

Onpas jännä, miten paljon tällekin on alapeukkua annettu.

Ellette tunne ilmiötä, niin tässäpä asiasta ihan tutkimustietoa:

Suhteellisen iän ilmiö suomalaisessa jääkiekossa

https://helda.helsinki.fi/items/7bc13739-4bee-486f-a019-7a315a523182

Vierailija
1034/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle on parempi, kenelle ei. Toki tammikuun 1. päivä on varmasti parempi syntymäaika heidän mielestään jotka haluavat lapsen olevan mahdollisimman vanha aloittaessaan koulun. Tällöin lapsi on todennäköisesti luokkansa vanhin tai vanhimpia.

Toisten mielestä taas joulukuu on ihan hyvä aika syntyä.

Vierailija
1035/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän perheen syntymäkuukaudet, vanhemmat syntyneet tammikuussa ja helmikuussa, kuten myös lapset. Kuulemma lasten syntymä oli tarkoin harkittu, halusivat lasten syntyvän alkuvuodesta. Tavatessa aina suree sitä, mitennomat lokakuussa ja joulukuussa syntyneet lapseni pärjäävät esimerkiksi koulussa, kun eivät ole alkuvuodesta syntyneitä. Olen yrittänyt kertoa, että kyllä se koululuokka on tarkoitettu ihan koko vuoden aikana syntyneillä, ei ainoastaan tammikuussa syntyneille.

Tammikuussa syntymisestä saattaa olla etua niille jotka eivät muuten niin pärjäisi.

Ja todistettavasti myös on, niin koulussa kuin etenkin ikäluokkajoukkueurheilulajeissa. Kun lapset jaetaan ikäluokittain, ovat alkuvuodesta syntyneet luonnollisestikin pidempiä, painavampia ja lihashallinnaltaan parempia kuin loppuvuonna syntyneet.

Ei se nyt ihan noin suoraviivaisesti mene. Lasten kasva on erittäin yksilöllistä ja jokainen menee oman aikataulun mukaan, joten ei voida todeta, että alkuvuodesta syntyneet olisivat aina isompia ja loppuvuodesta syntyneet pienempiä.

Sattuuko olla noin tyhmä?

Ei tämä tietenkään jokaista yksilöä koske, mutta alkuvuodesta syntyneillä on tilastollisesti erittäin merkittävä etu ikäkausiurheilussa ja erityisesti joukkuelajeissa. Tämä on ihan tutkittua tietoa, eikä sitä auta yhtään, jos 20 urheilijan joukkueessa on kaksi tai kolme loppuvuoden puolella syntynyttä.

Vierailija
1036/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tammikuussa syntymisestä saattaa olla etua niille jotka eivät muuten niin pärjäisi.

Ja todistettavasti myös on, niin koulussa kuin etenkin ikäluokkajoukkueurheilulajeissa. Kun lapset jaetaan ikäluokittain, ovat alkuvuodesta syntyneet luo

Sattuuko olla noin tyhmä?

Ei tämä tietenkään jokaista yksilöä koske, mutta alkuvuodesta syntyneillä on tilastollisesti erittäin merkittävä etu ikäkausiurheilussa ja erityisesti joukkuelajeissa. Tämä on ihan tutkittua tietoa, eikä sitä auta yhtään, jos 20 urheilijan joukkueessa on kaksi tai kolme loppuvuoden puolella syntynyttä

Mitäpä jos yrittäisit vihdoin ymmärtää mitä nuo tilastolliset käytännössä tarkoittaa? Onnistuisko?

Vierailija
1037/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan tammikuussa syntyneet pärjää paremmin

Tälle on ihan turha alapeukuttaa, koska se on ihan fakta.

Kouluunmenoiässä on aika iso ero siinä, onko reilut kuusi ja puoli vuotta vai vajaat seisemän ja puoli vuotta vanha. Omat poikani ovat syntyneet helmi- ja marrasku

Onpas jännä, miten paljon tällekin on alapeukkua annettu.

Ellette tunne ilmiötä, niin tässäpä asiasta ihan tutkimustietoa:

Suhteellisen iän ilmiö suomalaisessa jääkiekossa

https://helda.helsinki.fi/items/7bc13739-4bee-486f-a019-7a315a523182

Jääkiekkoko sitten lapsen koulumenestyksen ja tulevaisuuden määrittää? Kuten jo tuolla aiemmin todettiin, niin jääkiekkostaraksi päätyminen ei ole mikään varsinainen osoitus älykkyydestä.

Vierailija
1038/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää katsomaan minkä tahansa NHL-joukkueen pelaajia wikipediasta niin suurin osa on syntynyt alkuvuodesta. 

Laiskojen väitteiden sijaan minäpä päätin katsoa, miten asia on. Otin randomilla joukkueen Boston Bruins, joka oli sivun https://www.espn.com/nhl/teams listalla ensimmäisenä, ja josta en ole ennen koskaan kuullutkaan.

https://www.espn.com/nhl/team/roster/_/name/bos/boston-bruins

Syntymäpäivät:

Tammikuu: 7

Helmikuu: 4

Maaliskuu: 5

Huhtikuu: 6

Toukokuu: 5

Kesäkuu: 3

Heinäkuu: 4

Elokuu: 1

Syyskuu: 6

Lokakuu: 1

Marraskuu: 2

Joulukuu: 3

Vuoden alkupuolella syntyneet: 32, loppupuolella syntyneet: 17

Antakaapa nyt tällekin totuudelle alapeukkuja.

Vierailija
1039/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää katsomaan minkä tahansa NHL-joukkueen pelaajia wikipediasta niin suurin osa on syntynyt alkuvuodesta. 

Niin? Mitä sitten?

No sitä sitten, että tämä todistaa sen, että alkuvuodesta syntyneet saavat pelkästä syntymäajastaan kiistatonta etua ikätasojoukkueurheilussa.

Vierailija
1040/1067 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, hän on melkein vuoden nuorempi tammikuussa syntyneitä luokkakavereitaan, mutta silti samalla luokalla niiden tammikuussa syntyneiden kanssa.