Suosittele hyvää käsivoidetta TODELLA kuivakätiselle, jonka iho on pahimmillaan vereslihalla
Mulla on tosi kuivat kädet ja en ole löytänyt hyvää käsivoidetta, vaikka olen kokeillut monia. Kesällä pari kuukautta kädet olivat ihan ok-kunnossa, mutta nyt taas syksyn alkaessa kädet ovat kuivahtaneet. Vielä ei olla siinä pahimmassa vaiheessa, kun kädet ovat täynnä haavoja, ne kutiaa, kirvelee ja niiden kanssa on ihan pulassa. Tosin, ei kovin kaukanakaan olla siitä, kauhistuin huomatessani, että vielä ei olla edes pakkaskeleissä ja käteni ovat kuin korput, rystyset hieman irvistelevät.
Ennenvanhaan pärjäsin YR:n Arnica-käsivoiteella (vaimitäsenytoli), mutta vuosien saatossa kädet ovat käyneet yhä vaikeammiksi. Olen kokeillut niin paljon käsivoiteita, että siitä voisi kirjoittaa kirjan. Markettivoiteet eivät oikein tunnu tehoavan mitenkään, nykyään minulla on käytössä mm. Lipolan, Locobase Repair, Favora päiväkäyttöön, sitten joku myös apteekista oleva liimalle haiseva kauhistus (Avene?) ja myös hydrocortison-voidetta joudun laittamaan pahimpina hetkinä.
Yksi hyvä voide apteekista oli, jonka nimeä en kyllä enää muista, mutta sen maahantuonti lopetettiin, siinä oli karbamidia. Jotain muuta karbamidivoidetta olen kokeillut apteekkihenkilökunnan suosituksesta, mutta eipä ole ollut yhtä hyvää kuin se lopetettu voide.
Joka yö on käsissä kerros rasvaa ja puuvillakäsineet, mutta aamulla vessakäynnin ja käsienpesun jälkeen kädet ovat melkein yhtä pahan kuin illallakin. Aivan kuin kädet eivät ottaisi vastaan mitään voidetta. Onko kellään muulla tällaista ongelmaa? Ranteissa näkyy punainen raja jossain hihan paikkeilla, mistä näkee mikä on se pahin kuiva alue. Muutenkin olen kuivaihoinen, mutta kädet ovat se pahin kohta, niitä kun pitää kuitenkin useamman kerran päivässä pestä.
Onko käsiin saatavissa jotain hoitoja ja erilaisia hoitotuotteita, joilla niitä voisi auttaa? Naamalle ja jaloille on kaikkea mahdollista, mutta onko käsille? Suositelkaa jotain ja auttakaa naista hädässä!
Kommentit (97)
Helosan voide on ainoa joka on toiminut todella kuivaan ihoon.
Itsellä myös käsien kuivumista varsinkin talviaikaan.
Hyviä käsivoiteita: apteekista saatava Avene, käy myös herkälle iholle, esim. Avenen Cicalfate tai Cicaplast. Cicalfate on myös antibakteerinen. Jos halvempaa vaihtoehtoa hakee, niin Lumenen Klassikko Käsivoide Hemmotteleva ja hoitava, on niin paksua, että käy myös jalkavoiteeksi kuiville kantapäille.
Mulla on myös atooppinen iho ja aika ajoin myös haavoja käsissä. Tuntuu, että se paras hoito on stressitön elämä ja riittävä veden juonti. Mutta aina ei voi olla stressittä, niin silloin käytän vauvaöljyä, apteekin neutrogenavoidetta ja dermosilin nature voidetta. Joku puhui vihreästä purkista, working hands vai mikä se oli? Mieheni käyttää sitä kuiviin halkeileviin sormenpäihin ja on tykännyt et siitä olisi apua.
-L'Occitanen sheavoi-rasva. Itse ostelen tarjouksista, asiakasetupäiviltä tms. koska on hintavahko.
-Body Shopping mantelikäsivoide. Tuoksuu paremmalta kuin hamppuversio, mutta kosteuttaa pitkäkestoisesti ja hyvin.
Vierailija kirjoitti:
-L'Occitanen sheavoi-rasva. Itse ostelen tarjouksista, asiakasetupäiviltä tms. koska on hintavahko.
-Body Shopping mantelikäsivoide. Tuoksuu paremmalta kuin hamppuversio, mutta kosteuttaa pitkäkestoisesti ja hyvin.
Siis Body Shopin eikä Shopping... :D
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan kädet tarvitsevat hieman hoitorutiinia, kun ne ovat noin kuivat. Yksittäisestä tuotteesta ei ehkä ole niinkään apua. Toki kannattaa rasvata käsiä usein (sulle varmastikin on jo muodostunut tiettyjä suosikkituotteita), mutta kaikkein parasta on tehdä muutaman kerran viikossa "käsihoito". Mä teen tätä aina kuivaan aikaan, ei varmaankaan tarvitse toteuttaa ihan joka ilta: otan märän rätin (mulla se on vaippaharso) ja haudon käsiäni sillä. Kun kädet tuntuvat kosteilta ja iho pehmenneeltä, otan Munkens bisalva -purkin (vaseliinipohjainen mehiläisvahaa sisältävä erittäin paksu voide, tätä saa ainakin luontaistuotekaupoista). Sivelen sitä monta kerrosta käsiin ja annan kuivua. Tästä on ollut oikeasti apua käsien kuivuuteen.
Rasvaksi käy varmasti joku muukin paksu salva. Oon käyttänyt joskus Bepantheniakin-
Mä jatkan vielä tästä: monet paksut voiteet eivät kosteuta, vaikka ne hoitaisivatkin ihoa muuten. Siksi tuo kosteutus on tärkeää. Ensin kosteutetaan iho kunnolla, sitten voidellaan ihon paksulla voiteella, joka pitää kosteuden ihon alla.
Sama vaiva mullakin, Tummeli perusrasvana apteekin rasvaisen Abobasen kanssa, ja taas sormet vereslihalla. Eikä liity ruokavalioon, se mulla on kunnossa, mutta kosketusallergioita on vaikka muille jakaa.
Nyt kokeilussa Elizabeth Ardenin Eight Hour Cream käsivoiteena ja vähän tuntuu helpottavan, mutta kestää kauan imeytyä.
miniderm 20% glyseroli tai ceralan plus
Ihostasi puuttuu keramideja jos ne kuivuvat, ceralan plusssassa on keramideja jotka estää veden haihtumisen iholta.
Lisäksi et kai vaan käytä palmoliven käsisaippuita? Ne on minun käsilleni aivan hirveitä. Käytän pirkan herkän ihon käsisaippuaa, mieto tuoksukin eikä kädet kuivu liikaa. Toiseksi kotona voisit vaihtaa saippuan vaikka aqualan L, eli peset kuin saippualla, mutta rasvalla. Apteekissa on myös erillistä pesurasvaa, jota käyttää saippuan sijaan. Jos kädet on tosi pahana itsellä niin käytän punaista bebanthenia eli sitä rasvaisempaa yöllä ja välillä päivälläkin jos tosi pahana.
Ihotautilääkäri voisi olla hyvä ratkaisu.
Helosan, apteekista ilman reseptiä.
Käy ihotautilääkärillä. Jos on atooppista, noin vaikeisiin oireisiin ei kortisonit pitkälle auta, ja pelkät perusvoiteet on yhtä tyhjän kanssa. Reseptillä saa takrolimuusia, se on se aine, jolla itse sain kymmenen vuoden kärsimyksen jälkeen ihoni hyvään hoitotasapainoon. On kallista, mutta lääkärin lausunnolla saa kelakorvauksen.
Ensiapuna kokeile suolakylpyä. Tätä vinkkiä ei saa juuri mistään, mutta mm. briteissä on aivan yleinen hoitokeino atopiaan. Puhdasta vettä, siihen puhdasta suolaa ja kädet likoamaan. Vaihtoehtoisesti voi myös liottaa suolavedessä sidekangasta ja kääriä käsiin. Kirvelee pirusti, jos on päässyt haavoille, mutta helpottaa sitten.
Toinen "pika-apu" voisi olla geelikäsineet, näitä saa esim. Tokmannilta. Ainoa huono puoli on se, että kädet hikoaa eikä näitä voi käyttää pitkää aikaa kerrallaan siksi. Jotkut pitää yön yli ja rasvaa alle. Itse revin ne käsistä keskellä yötä kun hiostivat. Mutta auttoi nekin jonkin verran.
Kosteusvoiteista ehdottomasti paras on muidenkin kehuma Body Shopin hamppuvoide. Apobaset sun muut on aivan turhia vaikeassa atopiassa. Mutta voit huomata, että kunnon lääkevoidekuurin jälkeen melkein mikä tahansa käsivoide on ihan riittävä. Siksi parempi mennä lääkärin kautta kuin tuhlata rahojaan lukuisiin perusvoidekokeiluihin.
Nivea. Sininen peltipurkki marketista. Neutrogena hand cream, norvegian formula putkilo jossa Norjan lipun kuva. Siinä vieressä hyllyssä voi olla SOS repair nimistä voidetta.
Myöskin, jos on mahdollista käydä uimahallin höyrysaunassa, ei kuivata kuten tavallinen sauna.
Voimakas punoitus voi olla merkki allergiasta. Karitevoi eli shea butter eli butysparkii butter on allergeeni (tuon lisäksi olen allerginen avokadoille) lue tuoteseloste, jotkut väriaineet ja hajusteet voi ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Bepanthen
Ja nimenomaan emulsiovoiteena.
Olen ollut atoopikko koko ikäni. Kädet etenkin erittäin kuivat ja halkeilevat. Tämän hetken selkeä ykkönen on Dermalogin Skincure. Ei tarvitse reseptiä. Imeytyy rasvaisuuteensa nähden erittäin hyvin ja suojaavat käsiä myös hyvin, eli ei tarvitse lisätä koko ajan uutta rasvaa. Kokeile ehdottomasti. Pidän selvästi parempana kuin vaikka Repairia, Aqualanin rasvaisampia versioita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjalle kuulostaa tuo sinun käsiesi kuivuus. Itse kävisin näyttämässä tilannetta ihotautilääkärille.
Kiitos tosi hyvistä vinkeistä kaikille, lisää saa laittaa.
Olen käynyt ihotautilääkärillä joskus, siitä on varmaan kyllä jo kohta yli kymmenen vuotta aikaa, ellei enemmänkin. Silloin ei tullut mitään sen kummempaa diagnoosia, tehtiin allergiatestejäkin. Olisiko ihotautilääkäri sanonut vain että "taipuvuutta vähän atooppiseen ihottumaan". Tuolla reissulla sain suosituksen tuohon Locobase Repairiin. Toki olen nyt miettinyt, että kävisinkö ihotautilääkärillä uudestaan, kyllähän markkinoille on varmaan tullut uusia voiteitakin ja ehkä lääkäri osaisi määrätä vaikka jonkun reseptillä saatavan voiteen... kai sellaisiakin on...
Atooppisuus johtuu aina jostain.Käypä uudelleen.
Menisin kyllä ihotautilääkärille, ei tuo kyllä normaalilta kuivuudelta kuulosta. Saatat esim. olla allerginen jollekin saippuan ainesosalle ja se näkyy pahemmin vasta syksyllä kun iho kuivuu muutenkin. Kivuliaalta kuulostaa, toivottavasti löydät jonkun avun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjalle kuulostaa tuo sinun käsiesi kuivuus. Itse kävisin näyttämässä tilannetta ihotautilääkärille.
Kiitos tosi hyvistä vinkeistä kaikille, lisää saa laittaa.
Olen käynyt ihotautilääkärillä joskus, siitä on varmaan kyllä jo kohta yli kymmenen vuotta aikaa, ellei enemmänkin. Silloin ei tullut mitään sen kummempaa diagnoosia, tehtiin allergiatestejäkin. Olisiko ihotautilääkäri sanonut vain että "taipuvuutta vähän atooppiseen ihottumaan". Tuolla reissulla sain suosituksen tuohon Locobase Repairiin. Toki olen nyt miettinyt, että kävisinkö ihotautilääkärillä uudestaan, kyllähän markkinoille on varmaan tullut uusia voiteitakin ja ehkä lääkäri osaisi määrätä vaikka jonkun reseptillä saatavan voiteen... kai sellaisiakin on...
Atooppisuus johtuu aina jostain.Käypä uudelleen.
Mitä tarkoitat tällä? Geeneistähän se johtuu, mutta mitä sinä tarkoitat tässä yhteydessä syyllä?
Vältä käsinpesuaineita ja tiskiaineita. Sen lisäksi käsidesi kuivattaa käsiä.
Täällä joku mainosti Lidlistä ostamaansa Arcan-öljyä. Ostin 5€ maksavan pullon. Kyljessä luki mausteöjy. Kädet ovat pehmeät ja kantapäistä lähti kovettumat.
Ihme tavaraa en olisi uskonut että toimii. Pitää seuraavaksi ostaa sitä Urtekramin Aloe Vera shampoota.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut Cienin SOS hand concentrate voidetta? Neutrogenalta löytyy myös vastaava concentrate käsirasva.
Mulla tuo Neutrogenan käsirasva tuntui jostain syystä pahentavan tilannetta. Iho ärsyyntyi entisestään.
Kotimaisia Lemonjuice & Glycerinin käsivoiteita kannattaa testata, eivät ole turhan kalliitakaan.
Mulla on atopia ja tosi kuivat kädet. Kaikenmaailman rasvoja olen kokeillut tämän liki 40 vuoden aikana.
Apteekista löytyy hyviä rasvaisia tuotteita, senkun menet rasvahyllylle ja katsot. Tärkeää katsoa että kyse on voiteesta, emulsiot liian kevyitä. Ja katso että tuotteen RASVApitoisuus on suuri, kosteuspitoisuus ei riitä.
Ja hei, yks loistava, ihan esim. Tokmannilta saatava paksu rasva on Helosan! Sitä itsekin hain juuri.